Galant fans forum NL (dutch) - Het forum voor de Galant liefhebbers! Forum Index Galant fans forum NL (dutch) - Het forum voor de Galant liefhebbers!
Als inloggen en/of posten niet lukt: verwijder je cookies!
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   
  Doneer!Doneer!    ThuisThuis    AlbumAlbum     KalenderKalender

Velgen voor 'n VR4

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   printer-friendly view    Galant fans forum NL (dutch) - Het forum voor de Galant liefhebbers! Forum Index -> (TG) Projecten
Auteur Bericht
toneburst
Club GF lid
Club GF lid



Geregistreerd op: 28-6-2008
Berichten: 167
Woonplaats: Berltsum

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 11:48    Onderwerp: Velgen voor 'n VR4 Reageer met quote

Geachte Wapenbroeders,

ik denk dat 't handig is om een nieuw draadje te starten over het onderwerp 'velgen voor 'n VR4' en het niet onder m'n project te zetten ( http://www.galantfans.nl/viewtopic.php?t=3350 ) om die draad niet te veel te vervuilen. Misschien ook slim om gelijk voor alle VR4/Legnum bezitters de hele zaak 'ns op 'n rijtje te zetten als het gaat om de (on)mogelijkheden van LM velgen.

Even de achtergrond: m'n VR4 is door de vorige eigenaar voorzien van een paar velgen die (helemaal) niet (helemaal) mijn smaak zijn. Daar komt nog bij dat m'n APK keurmeester heeft verteld dat 't eigenlijk niet kèn: het loopvlak van de band steekt namelijk bij de voorwielen uit buiten de zijpanelen..... Een prikactie en je bent de jodokus! Ikke dus op zoek naar passende velgen. Een pre-facelift VR4 ('96) is door Ome Mitsu af fabriek voorzien van 205/55/16 met een ET van 46. De facelift modellen doen het met 225/50/16 en 'n ET van 38. Als je de velgen bekijkt zit je op 'n 6,5J en een 7.5J breed Ik heb intussen begrepen dat de originele velgen van de 'prefacelift' modellen strakker aansluiten aan de zijkant van de VR dan hun facelift-broertjes en daardoor wat stoerder-der-der staan.

In mijn zoektocht naar nieuwe velgen (en ik wil toch lekker 225 breed!) heb ik natuurlijk gedacht aan de originele velgen van BBS of Enkei maar dan krijgt de lokale financiële directeur (m'n vrouw) een hart-verknettering Shame on you en dat wens ik haar, de hond en mijzelf niet toe. Dus op zoek naar een vervangende velg met een iets soepeler prijsje. Heb ik deze gezien: http://www.profiletyrecenter.nl/DisplayWheel.aspx?wheeltypeid=1022 . OK...inclusief nieuwe bandjes (225/45/17) en 'speciale klant'-korting ben je toch effe 1000 duro's kwijt maar daar is overheen te komen. Bij deze velg wordt 't toch een 7,5x17 maar de belangrijkste vraag: welke ET-waarde zou 't beste passen? Nog voor alle duidelijkheid: de huidige banden/velgen lopen niet aan tegen de spatborden en de VR4 is toch knap verlaagd.

Er is vast iemand onder de VR-4 piloten die ervaring heeft met 7,5x17 en kan aangeven welke ET hij gebruikt. Misschien handig om de merken/types/waardes van de velgen van alle 'Ollandse VR4's/Legnums 'ns onder elkaar te zetten?

Groetzels, Shame on you
Naar boven
ggiesberts




Geregistreerd op: 3-5-2008
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Wil je draadje niet vervuilen maar ik zou vermoeden dat de VR4 behalve zijn 5 gats naven niet afwijkt van de niet VR4 broeders. Dit is voor de wielenwisselaars dan misschien nog een heel nuttige link:


http://www.mitsu-ronin.de/boerdel/
Naar boven
toneburst
Club GF lid
Club GF lid



Geregistreerd op: 28-6-2008
Berichten: 167
Woonplaats: Berltsum

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

@GG,

da's 'nie sleg' meegedacht en dat meen ik echt! Aan de andere kant verschilt het onderstel van een VR4 (gezien z'n AWD en gewicht) van de standaard 8G...
Pak 'r maar 'ns een gemiddelde 'velg-configurator' bij (b.v. http://www.profiletyrecenter.nl/Velgen-configurator.aspx ) en vul daar 'ns de info in voor een Mitsu Galant. Kijk dan 'ns naar de 17" velgen; wordt de keuze al erg beperkt. Vul dan 'ns de info voor 'n Mazda 6 4-deurs sedan in (heeft dezelfde spec's v.w.b. wielen als 'n VR4) en je krijgt wat meer keuzes. De configurator geeft je wel een idee over hoe de velgen er onder 'n Mazda 6 uitzien maar hoe zit 't met een VR4? Zitten de velgen naar binnen in de wielkasten of steken ze meer naar buiten? Loopt de velg niet tegen de stuur/spoorstangen bij maximale stuuruitslag? Hoe zit 't met de sporing? En, niet onbelangrijk, hoe zit 't als de wagen verlaagd is + wat voor veren zitten er onder?
Stèl dat de huidige 18" velgen van m'n VR4 onder het 8G werkpaard zouden passen (afgezien van 5 of 4 gaats is dat theoretisch mogelijk) dan garandeer ik je dat ze zouden aanlopen bij de randen van de spatborden. Dat is bij m'n VR4 op dit moment níet het geval (en het verbaast me nog steeds).

Da's het probleem van de afmetingen van velgen. Het luistert nogal nauw en dan wil je graag een goede keuze maken...

Jos
Naar boven
Xenon
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 24-10-2007
Berichten: 3087
Woonplaats: Almelo

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Vooruitlopend op meer details (vanavond, ben nu wat gegevens 'kwijt'):

Quote:

...Daar komt nog bij dat m'n APK keurmeester heeft verteld dat 't eigenlijk niet kèn: het loopvlak van de band steekt namelijk bij de voorwielen uit buiten de zijpanelen..... Een prikactie en je bent de jodokus!...


Niet juist. Het mag (in tegenstelling tot vroegàh) nu wel, zij het beperkt.
Mijn VR4 is daar een voorbeeld van, want de uitstekende sloffen vóór (ca 12mm) zijn ter sprake geweest tijdens de strenge ITS keuring bij de RDW te Lelystad. Als vuistregel geldt dat het loopvlak van de band zich binnen de koets moet bevinden. De wang en velg mag buitenboord komen.

Quote:

...Aan de andere kant verschilt het onderstel van een VR4 (gezien z'n AWD en gewicht) van de standaard 8G...


Zo'n beetje op de remmen en vering na zijn de wielophangingsonderdelen van de 8G Galant over het hele modellengamma heen uitwisselbaar! Inclusief de 4WD's. Giesberts' vermoeden/verwachting dat (op het aantal naafbouten na) de wielen uitwisselbaar zouden zijn tussen de 2WD's en 4WD's, klopt.

Dus als je je huidige VR4 sloffen onder je EU-V6 zou (kunnen) schroeven, dan komen ze er precies hetzelfde onder te staan als nu onder je VR4 en loopt het spul NIET aan Yellow Wink

Ik heb voor het bepalen van de maten voor m'n 18" onder m'n VR4 de gegevens ook afgeleid van m'n Europese V6 en 't is allemaal precies zo uitgekomen als vooraf berekend.
Naar boven
toneburst
Club GF lid
Club GF lid



Geregistreerd op: 28-6-2008
Berichten: 167
Woonplaats: Berltsum

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Xenon,

Dat de wang en de velg buiten de wielkasten mogen uitsteken is me duidelijk. Zoals ik in m'n eerste posting ook al zet: "het loopvlak van de band steekt namelijk bij de voorwielen uit buiten de zijpanelen". Het loopvlak is bij mij dat deel waarin het profiel zit en dat bij normaal rijden contact rijdt met de weg. Lijkt me dus dat we het hier dus echt over hetzelfde hebben en dat de keurmeester exact hetzelfde zegt als de RDW.

V.w.b. het onderstel ben ik, zoals dat zo mooi heet, "aangenaam verrast".

Met dank aan GGiesberts en jou ben ik een stuk wijzer geworden. Jammer dat ik als 'testmodel' geen 6 maar een 4-pitter heb...

Dank voor de info!

Jos
Naar boven
Xenon
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 24-10-2007
Berichten: 3087
Woonplaats: Almelo

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

toneburst schreef:
Xenon,

Dat de wang en de velg buiten de wielkasten mogen uitsteken is me duidelijk. Zoals ik in m'n eerste posting ook al zet: "het loopvlak van de band steekt namelijk bij de voorwielen uit buiten de zijpanelen". Het loopvlak is bij mij dat deel waarin het profiel zit en dat bij normaal rijden contact rijdt met de weg. Lijkt me dus dat we het hier dus echt over hetzelfde hebben en dat de keurmeester exact hetzelfde zegt als de RDW.


Sodeju... ben jij ff wakker op de vrijdagmiddag, zeg... Laughing
Maar je hebt helemaal gelijk. Ik had 't verkeerd gelezen. Embarassed (maar was ook aan het werk Angel )

Quote:

V.w.b. het onderstel ben ik, zoals dat zo mooi heet, "aangenaam verrast".

Met dank aan GGiesberts en jou ben ik een stuk wijzer geworden. Jammer dat ik als 'testmodel' geen 6 maar een 4-pitter heb...


Maakt geen verschil. Qua wielophanging dan.


Mijn beredenering om tot maatkeuze te komen is als volgt:

Standaard bandenmaat PFL = 205/55-16 -> omtrek = 199cm
(FL = 225/50-16 -> omtrek = 198cm, scheelt 0.5% ofwel nix)
Dit is de wielomtrek die je zo dicht mogelijk moet zien te benaderen.

Gewenste velghoogte = 17" (als ik goed begrepen heb, toch?)
Gewenste bandenmaat = 225/45-17 -> omtrek = 199cm -> perfect!

Maar... nu is het oppassen met de te kiezen breedte van de velg (en daarme ook enigszins de breedte van de band, want hoe breder de velg, hoe meer de wangen van de band uiteen komen te staan, dus feitelijk ook 'breder' worden).

Een 225'er kan je op een 8G nog net kwijt op een 8J brede velg met een offset (ET) van 38 (liggen op mijn VR4). ET35 gaat aanlopen aan de wielkasten achter, waardoor je zou moeten gaan omrollen (ben ik persoonlijk geen fan van), ET40 gaat je in de voorste wielkasten aanlopen bij max stuuruitslag. Vanaf ET42 hangt het van het merk band (vorm van de wang, bol of recht) af of 't spul aanloopt tegen je wielophanging achter. Als je een 8J ET38 naar je zin tegenkomt, dan ben je nu klaar.

Ga je ipv 8J naar 7½J, dan heb je vanuit ET38 (ideaal, maar dun gezaaid) 6mm extra speling en loopt je ET-range van 32<ET>44 zonder aanloop. Zo levert je elke ½J minder 6mm extra ET-range op. Maar optisch zal je 225'er ook steeds smaller gaan ogen, omdat de wangen dichter bij elkaar komen te staan. Hoe kleiner de gekozen ET (binnen de range), hoe verder het wiel naar buiten komt te staan.
Naar boven
ggiesberts




Geregistreerd op: 3-5-2008
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Goh... als we nu toch zo lekker aan het touwtrekken zijn nou wil ik me er ook nog even in mengen..... Naar mijn idee maakt de velgbreedte niet echt veel uit, of je nu een 7 of 8 inch pakt, het loopvlak blijft nagenoeg gelijk qua breedte. Alleen daar waar de band de velg raakt, staat de band breder of smaller.

Het zal toch niet zo zijn dat de band daar waar hij om de velg ligt de wielkasten gaat raken? Ik zou verwachten dat het kritische punt ligt in de overgang van loopvlak naar flanken. En daar is de bandenkeus vooral iets wat uitmaakt.

En voor de band-diameters (afrolomtrek) bij mijn weten mag je wel iets groter maar het mag nooit zo zijn dat je snelheidsmeter minder aangeeft als wat je rijdt. Op mijn Galant met 205-60-R15 heb ik b.v. een procent of 4 over als ik GPS snelheid met snelheidsmeter vergelijk.

En dan heb ik nog een leuke link in de aanbieding:
http://www.golfgti.de/service/reifen.php

Gebruiksaanwijzing:
1. klik op het pijltje rechts van de bandenmaat die je nu hebt of de originele maat van je auto
2. Je ziet nu dat er achter die maat 0,0% komt te staan
3. Kijk bij de velgmaat (zoll) waar je heen wil, de groene banden zijn binnen de 4% tov huidig, de gele binnen de 5%

Met dit rekenhulpje zou b.v. 215 50 R 17 3.2% of 225 50 R 17 4.8% (tov 205-60-R15)vermoedelijk ook nog net moeten kunnen...

Makkelijker kan niet....


Laatst aangepast door ggiesberts op Vr jul 16, 2010 19:59, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
toneburst
Club GF lid
Club GF lid



Geregistreerd op: 28-6-2008
Berichten: 167
Woonplaats: Berltsum

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Xenon,

dank voor de uitgebreide uitleg. Ik zie dat je later op de dag net zo wakker bent als ik 's morgens Grapje/Razz . Mijn idee is om te gaan voor 7,5J x 17 met een ET van 38. Da's dus precies de fabrieks-spec van de facelift-VR4 (en van jouw volbloed). Zoals je al zegt: die ET is niet dik gezaaid maar (toeval?) is dat de door mij uitgekozen AEZ Intenso wèl met deze ET verkrijgbaar is.
Nog 'ns wat verder shoppen...

Oja: de EAO gebruiken als testplatform voor velgen wil niet zo best lukken. Er zit één stuk draadeind teveel op de naaf... Mr. Green
Naar boven
Xenon
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 24-10-2007
Berichten: 3087
Woonplaats: Almelo

BerichtGeplaatst: Vr jul 16, 2010 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

ggiesberts schreef:
Goh... als we nu toch zo lekker aan het touwtrekken zijn nou wil ik me er ook nog even in mengen..... Naar mijn idee maakt de velgbreedte niet echt veel uit, of je nu een 7 of 8 inch pakt, het loopvlak blijft nagenoeg gelijk qua breedte. Alleen daar waar de band de velg raakt, staat de band breder of smaller.

Het zal toch niet zo zijn dat de band daar waar hij om de velg ligt de wielkasten gaat raken? Ik zou verwachten dat het kritische punt ligt in de overgang van loopvlak naar flanken. En daar is de bandenkeus vooral iets wat uitmaakt.


Ha Geert-Jan,

Toch denk ik dat jij je erop verkijkt.
Ik heb niet de luxe om je 8 exact dezelfde banden te kunnen tonen, maar wel 8x 215'ers. (215/45-17).
De linker stapel ligt om 7J velgen, de rechter om 8J.
Het moge duidelijk zijn dat een wiel uit de rechter stapel méér ruimte (in de breedte) vraagt dan eentje uit de linker stapel.

Ik wilde ook niet beweren dat de band om een smallere velg je gelijk een centimeter loopvlak 'kost'. Maar stappen van ½ inch zijn relatief gezien forse schreden als je over millimeters ruimte praat.

De linker stapel banden hebben een nogal vlakke wang (stug karakter) en stel (!) dat een wiel met deze band achter net niet aanloopt bij inveren, dan zal de band uit de rechter stapel met z'n veel comfortabele bollere wang dat wel gaan doen. Ook als band op dezelfde velg zou liggen. En met deze eigenschappen houdt dit (overigens heel mooie) tabelletje geen rekening.
Dat is normaal gesproken ook niet nodig, maar als je de grens van het mogelijke gaat opzoeken, dan kan dit de pret wel bederven.
Naar boven
ggiesberts




Geregistreerd op: 3-5-2008
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Ma jul 19, 2010 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit misschien nog wat, misschien ook zonder banden te koop? Volgens mij is dit een zeer lichte gesmede velg:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/overige-auto-onderdelen/362250406-4-nieuwe-team-dynamics-motorsport-velgen-17-te-koop.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1


Laatst aangepast door ggiesberts op Ma jul 19, 2010 22:40, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Super Top




Geregistreerd op: 24-4-2008
Berichten: 679
Woonplaats: Oosterbeek

BerichtGeplaatst: Ma jul 19, 2010 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Is in elk geval niet voor een VR4.
Een VR4 heeft 5 gaats velgen nodig.

Maar misschien iets voor een van de niet VR4 rijdende Galant rijders hier.


Laatst aangepast door Super Top op Ma jul 19, 2010 22:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
ggiesberts




Geregistreerd op: 3-5-2008
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Ma jul 19, 2010 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Stom ja... nou ja, misschien is er nog wel een gewone galant liefhebber die belangstelling heeft...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   printer-friendly view    Galant fans forum NL (dutch) - Het forum voor de Galant liefhebbers! Forum Index -> (TG) Projecten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 


Gehost door MessageBoard.nl
   Powered by phpBB © 2001 phpBB Group
   Protected by: 17357 aanvallen geblokkeerd
Counter