Zo, tijd om het van me af te schrijven. Ik denk dat het nu verantwoord is. Gisteravond in ieder geval niet, want ik ben me een partij kwaad geweest......
Als ik e.e.a. tijdens openingstijden van bedrijven had bemerkt dan had iemand voor zijn balie EN zijn persoonlijk welzijn moeten vrezen, dan was het niet alleen bij

gebleven.
Eerst maar eens bij het begin beginnen.
Achterin de 8G ligt de LPG tank. Daar hoort zo'n leuk display bij op het dashboard waarop je kunt zien hoeveel gas er nog in de tank zit. Bij mij branden altijd alle lampjes, bij het dalen van de tankinhoud gaan er geen lampjes uit. Ik had al uitgezocht waar dat door kon komen; een slechte aarding. En ach, dan controleer je dat eens maar echt structureel had ik dat nog niet gedaan.
Gisteravond dus wel, want bij het wisselen van de winter- naar zomerbanden was mij opgevallen dat er onder de auto een kabel loopt met draden langs de remleiding. Die remleiding loopt naar het midden van de auto ter hoogte van de krikpunten zodat je hem niet raakt bij het plaatsen en gebruiken van de krik. Dat kabeltje loopt echter niet mee in die knik en dus kun je het gevolg al raden; als je de krik onder de auto gebruikt heb je grote kans dat die kabel tussen krik en carrosserie platgedrukt wordt. Gevolg? Juist, op 2 plaatsen een beschadigde en onderbroken aardkabel.
Die kabel heb ik dus weer in orde gemaakt door er op 2 plaatsen nieuwe stukken tussen te solderen en vervolgens weer netjes af te tapen. Daarna die kabel bij de krikpunten netjes naar achteren gelegd zodat hij volgende keer niet weer beschadigd. Nou, ik heb goede hoop dat ik uitschakelende led lampjes ga zien op het dashboard na het rijden van de nodige km's.
"Beetje dom" zou Maxima zeggen als ze deze oplossing zou zien onder de auto. Maar goed, het is opgelost en komt als het goed is niet meer voor.
Ik heb al eens eerder geschreven dat ik niet tevreden was over de "garage" waar ik de 8G tot vorig jaar in onderhoud had. En omdat het achterwiel er gisteravond toch af was besloot ik de stoute schoenen maar aan te trekken en de achterrem goed te controleren. Vooral om zeker te zijn over correcte montage. Daar had men bij de voorremmen ook al mee geblunderd (en nee, dat soort dingen vergeet ik heeeel slecht). Hoe moeilijk kan e.e.a. nou zijn bij schijfremmen. Piece of cake toch?
Even dit plaatje ter herinnering over hoe een remklauw gemonteerd hoort te zijn. Let vooral op die bouten want die horen echt op hun specifieke plaats. En ja hoor!

Verkeerd om toegepast. Er staan tekens op de bout en op de remklauw en nog is een oellewapper in staat om ze verkeerd te gebruiken.

De klauw dus uit elkaar gehaald, alles geinspecteerd, schoongemaakt en opnieuw en correct gemonteerd. Feilloos, alles werkte als een zonnetje en kwam terug in startpositie. Ik had op dit moment al "last" van stoffen in de bloedbaan die er voor zorgen dat je vrij scherp reageert.
Geen risico dit keer dus ook het andere achterwiel er af en die rem controleren. En ja hoor, ook verkeerd gemonteerd. Mwaaaaaaah, WTF! Wordt het dan structureel verkeerd gedaan?
Je hoeft niet eens te kunnen lezen om de tekens op de bout en op de remklauw te kunnen vergelijken. Een kind van 3 zal feilloos aanwijzen welke bout in welk gat gedraaid moet worden.

Dus ook deze klauw maar helemaal uit elkaar en alles in orde maken. Nou ja, dat is dan in ieder geval weer helemaal netjes.
Mijn bloedbaan bevatte ondertussen koolzuur in de vorm van Adrenaline. Het gierde gewoon. In het najaar van 2010 zijn deze blokken en schijven vervangen en sinds dat moment rijden en remmen we al met deze verkeerd gemonteerde klauwen. Denk je dat je zekerheid hebt als je het bij een "beroeps" laat verzorgen.
Hah, en nu denken jullie vast: "Nou dat was het dan, ook weer opgelost".

, iedere sleuteljob wordt bij mij afgesloten met een proefrit. Als het niet goed gedaan is dan wil ik degene zijn die dat constateert. Handjes eerst gewassen (wow, dat was echt nodig

), overall weer aan de haak en op pad. Eerste keer remmen ......... hmmm gaat perfect. Niets blijft hangen, geen bijgeluiden, reageert heel goed.
Daarna een echt rondje gereden en even een stukje snelweg gepakt. Miljaar, er zitten heel andere remmen op de 8G.

Met minder pedaaldruk heb ik veel meer remkracht beschikbaar. Ik voel nu dat de achterremmen meedoen. Dat gevoel ken ik eigenlijk niet van deze auto. En aan de andere kant bevestigde dit het onderbuik gevoel dat ik wel eens gehad heb; "Doen die achterremmen nou echt mee of lijkt het maar alsof ze weinig toevoegen".
Mijn bloedbaan? Nou die kon je bij mijn slapen zien kolken en kloppen. Als je zo om gaat met de belangrijkste onderdelen van een auto die aan jou toevertrouwd is voor onderhoud, dan verdien je wat mij betreft meerdere trappen tussen de edele delen verdeeld over een aantal dagen. Tuurlijk was ik heel blij met het resultaat. Maar de woede over zoveel laksheid en zorgeloosheid overheerste op dat moment nog.
Na een nachtje slaap gaat het nu beter. De woede is enigszins weggezakt en ik ben op zoek gegaan naar wat info over die bouten en hun werking. En dat heb ik
[External Link Removed for Guests] gevonden. Daar staat precies wat ik gemerkt heb, het bevestigd mijn constateringen. Remproblemen! Ik denk dat ik de afgelopen anderhalf jaar voor 95% met de voorwielen geremd heb en slechts marginaal met de achterremmen. Zo voelt het in ieder geval nadat ik alles in orde heb gemaakt.
Ik ga hier geen werk meer van maken bij dat verantwoordelijk bedrijf. Heb ik 4 maanden geleden ook als eens gedaan voor andere zaken. Mij zien ze daar niet meer en mensen die er naar vragen meldt ik in ieder geval dat ze alles goed moeten controleren achteraf. Of naar een ander moeten gaan.........
Blijf scherp Galant Fan! Er zijn niet veel andere mensen die dat voor jou doen.