hoe werkt een versnellingsbak?
hoe werkt een versnellingsbak?
ik was weer eens de weg kwijt op internet en kwam het volgende filmpje tegen, iets over schakelen enzo.
[External Link Removed for Guests]
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: hoe werkt een versnellingsbak?
Heel goed filmpje,was mij ook al lang een raadsel hoe dat precies werkte..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
wow. dat is nog eens een duidelijke uitleg.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Als HBO-autotechnicus wist ik al hoe het werkt, maar het wordt zo wel ontzettend duidelijk uitgelegd. Grappig dat bord op het eind: "Steep Hill, use second gear". kun je zien dat ze toentertijd nog niet zulke goede remmen hadden en liever op de motor afremden.
ik kwam in frankrijk ook nog een flink aantal borden ENGINE BRAKING tegen afgelopen zomer.. . zelfs moderne remmen hebben hun limiet he;) en waarom je dure remmen verzieken als je motor het "gratis"voor je kan.. is ook een stuk veiliger trouwens.. veel meer controle op die manier naar beneden gaanMarv46 schreef:Als HBO-autotechnicus wist ik al hoe het werkt, maar het wordt zo wel ontzettend duidelijk uitgelegd. Grappig dat bord op het eind: "Steep Hill, use second gear". kun je zien dat ze toentertijd nog niet zulke goede remmen hadden en liever op de motor afremden.
Ja daar heb je inderdaad gelijk in, zeker vrachtwagens moeten nog vaak de motorrem gebruiken om de normale remmen niet te overbelasten. En bij een moderne auto stopt de inspuiting ook als je op de motor afremt. Waardoor je niet alleen je remmen bespaart, maar het brandstofverbruik ook nog eens beter wordt. Maar zulk soort bordjes ben ik nog nooit tegengekomen, terwijl ik zelf minimaal één keer in het jaar naar Tsjechië rijdt.
Ja,een diesel remt ook nog beter dan een benzinemotor!Door de hogere compressie..
Klopt maar dan moet je geen Galant 2300 Turbo Diesel hebben met vloeistof koppeling of een auto met een automaat erin.(dan gaat dat niet op)Lowlands schreef:Ja,een diesel remt ook nog beter dan een benzinemotor!Door de hogere compressie..
En zoals marv46 aangeeft de motorrem bij vrachtwagens.
En die hebben nog meer opties zoal retarders en intarders en dat voor het veilig afremmen met grote besparing bedrijfs remmen
in dat gebied in frankrijk heb je ook allemaal van die grind bakken onder in het dal, voor als je het niet meer gaat halen met je vrachtwagen.. ook bij het omhoog gaan hebber ze aan de vrachtwagens gedacht.. dan heb je zoon langzaamsverkeer baan , voor caravans en vrachtwagens enzo.. de vrachtwagens kwamen daar met 50 - 60 km/h boven..erg leuk om eens een keertje mee te maken
Dat heb ik ook helemaal niet geschreven....Wallie schreef:Klopt maar dan moet je geen Galant 2300 Turbo Diesel hebben met vloeistof koppeling of een auto met een automaat erin.(dan gaat dat niet op)Lowlands schreef:Ja,een diesel remt ook nog beter dan een benzinemotor!Door de hogere compressie..![]()
En zoals marv46 aangeeft de motorrem bij vrachtwagens.
En die hebben nog meer opties zoal retarders en intarders en dat voor het veilig afremmen met grote besparing bedrijfs remmen
- SisterOfMercy
- Provincie: Zuid-Holland
Ik denk niet dat die borden in het Engels waren, gezien het nationalisme daar.twain schreef:ik kwam in frankrijk ook nog een flink aantal borden ENGINE BRAKING tegen afgelopen zomer..
Niet dat ze de laatste 40 jaar nog een fatsoenlijke mobiel hebben gemaakt in Fransosië, maar ach..
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Nouhh,ik zag gisteren bij Wheeler Dealers wel een Renault Alpine,dat is toch wel een aardig karretje... 
Lowlands schreef:Nouhh,ik zag gisteren bij Wheeler Dealers wel een Renault Alpine,dat is toch wel een aardig karretje...
oe en behalve de alpine heb je ook nog de 5 turbo...

Laat Eric (Erix/ZX-Audio) het maar niet zien!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
komt die nog wel eens op het forum?marksanne schreef:Laat Eric (Erix/ZX-Audio) het maar niet zien!
6G's never die, they just get older...
twain schreef:Lowlands schreef:Nouhh,ik zag gisteren bij Wheeler Dealers wel een Renault Alpine,dat is toch wel een aardig karretje...
oe en behalve de alpine heb je ook nog de 5 turbo...
Neeee!Dat is niks!Nee,van het bouwjaar 1977!