Te koop gevraagd, MAF voor legnum
Te koop gevraagd, MAF voor legnum
Ik heb een helaas niet-reproduceerbaar probleem en ik vermoed mijn MAF. Het komt alleen soms op en het afsluiten van de MAF zorgt er voor dat ik verder kan rijden. Als ik van iemand een MAF zou kunnen lenen voor een week of twee, dan zou ik de MAF als hoofdverdachte kunnen veroordelen.
Laatst gewijzigd door Jouke op 20 dec 2015, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Te leen gevraagd, MAF voor legnum
Maf is massa air flow sensor he?Tja,ik heb er wel eentje over,maar die is van een 7 g,past waarschijnlijk niet in de 8 g en bovendien van een 1,8 liter..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Te koop gevraagd, MAF voor legnum
Nee, ik ben ook bang dat niet gaat passen.Lowlands schreef:Maf is massa air flow sensor he?Tja,ik heb er wel eentje over,maar die is van een 7 g,past waarschijnlijk niet in de 8 g en bovendien van een 1,8 liter..
Ik pas overigens mij titel aan naar: te koop gevraagd.
Ik heb mijn MAF opengemaakt en geconstateerd dat de printplaat en de verbindingen niet mooi meer waren. Bij gebrek aan apparatuur heb ik heb slechts rudimentair schoongemaakt en het klacht-beeld is veranderd, dus het is aannemelijk dat de MAF voor mijn rare problemen zorgt.
- SisterOfMercy
- Provincie: Zuid-Holland
Maak eens een foto. Misschien is er nog iets aan te redden (als toekomstige reserve).
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Vandaag helemaal uit elkaar gehaald, maar het viel me eigenlijk mee hoe goed het er allemaal uit zag, dus alles weer vastgesoldeerd en gemonteerd.
Helaas, eerste uur rijden ging prima, maar toen ik een paar uur daarna de auto weer pakken had ik last van het zelfde probleem.
- SisterOfMercy
Ik denk dat je meteen alles aan hebt gedaan wat je zou kunnen doen. Het had aan de grote soldeerverbindingen kunnen liggen, en die heb je zo allemaal al vernieuwd.
Dat ene IC, C451G is een integrator. Die doet iets met een analoog signaal. Misschien zijn er wel genoeg onderdelen verlopen buiten de specificaties, maar gezien al die SMD onderdelen kan je niet eens zien wat het origineel moet zijn. Wat zou dat ding met 6424 zijn? Iets om de luchtdruk te meten?
Dat ene IC, C451G is een integrator. Die doet iets met een analoog signaal. Misschien zijn er wel genoeg onderdelen verlopen buiten de specificaties, maar gezien al die SMD onderdelen kan je niet eens zien wat het origineel moet zijn. Wat zou dat ding met 6424 zijn? Iets om de luchtdruk te meten?
Hmm,op die derde foto zie ik wel dat er niet boven en onder vast gesoldeerd is!Er zal wel een verbinding moeten zitten tussen boven en onder en die verbinding kan in de loop der tijden los gescheurd zijn.Dus dan is de clou om die pen dus boven EN onder met soldeer vast te zetten,om zeker te weten dat die verbinding goed is.
Dat soort fouten doen ze tegenwoordig niet meer,ze vertrouwden toen te veel op die koperen verbinding tussen boven en onder.En die is maar heel dun..Hopelijk is het dat,zo niet heb je toch je best gedaan.
Heb in mijn tijd van electronicareparateur veel van die dingen moeten door solderen om het apparaat weer te laten werken.
Dat soort fouten doen ze tegenwoordig niet meer,ze vertrouwden toen te veel op die koperen verbinding tussen boven en onder.En die is maar heel dun..Hopelijk is het dat,zo niet heb je toch je best gedaan.
Heb in mijn tijd van electronicareparateur veel van die dingen moeten door solderen om het apparaat weer te laten werken.
Interesting, want daar kunnen we allemaal mee te maken gaan krijgen.
En hoe kan je nu precies zien dat een soldeerverbinding niet meer goed is?
Is me niet duidelijk uit het plaatje.
En hoe kan je nu precies zien dat een soldeerverbinding niet meer goed is?
Is me niet duidelijk uit het plaatje.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Nou nee,het gaat niet of de soldeerverbinding goed is,maar of de verbindingen tussen de bovenprint en de onderprint nog steeds goed is.En die wordt op een paar plaatsen in dit geval gemaakt d.m.v van koper in de gaatjes.Dat koper is dus op de zijkant van zo'n gat op gedampt.Is dus maar heel dun.En zo lang zo'n dubbelzijdige print gewoon rustig ligt is er meestal niks aan de hand,maar zo'n auto onderdeel wordt de hele tijd bloot gesteld aan rukken en trillingen en dan kan die verbinding breken.Dus is het beter om zowel aan de ene kant als aan de andere kant te solderen.Dan kan het soldeer een beetje in het gaatje lopen en zo de verbinding weer herstellen.Je kan er ook natuurlijk een pootje van een weerstand er in stoppen en die vast solderen.Maar in dit geval aan de linker zijkant wordt er al een pen in gestoken en die moet dan aan allebei de kanten vast gesoldeerd.En het geval in het midden van de print zit niks in en dus een weerstandpootje er in en aan allebei de kanten vast solderen.Als dat kan natuurlijk en er niet een groot onderdeel er boven zit waar door je er niet bij kan.Even meten zegt ook niks,het kan op je tafel net precies wel weer contact maken,en in je auto niet of af en toe.
Ik zie ook op de bovenprint diverse doorverbindingen naar de onderprint die niet door gesoldeerd zijn.Maar dat zijn wel hele kleine en dat kan je niet redden met je 40 watt bout en grote pook er in.
Ik zie ook op de bovenprint diverse doorverbindingen naar de onderprint die niet door gesoldeerd zijn.Maar dat zijn wel hele kleine en dat kan je niet redden met je 40 watt bout en grote pook er in.
Ja, dat viel me ook al op dat daar geen tin zat. Probleem is dat die verbindingen gesoldeerd worden als je de onderdelen in het huisje steekt. Je kan ze dus niet aan de onderkant solderen.Lowlands schreef:Hmm,op die derde foto zie ik wel dat er niet boven en onder vast gesoldeerd is!
Kan wel!Gewoon soldeer op doen als je de print er uit hebt,en als je dan hem in het huis stopt en de verbindingen soldeert zal door warmte geleding van die aansluitpin ook het soldeer aan de onderkant smelten.
Niet te veel soldeer op doen natuurlijk,anders kan er een druppel er af vallen en sluiting veroorzaken.
Niet te veel soldeer op doen natuurlijk,anders kan er een druppel er af vallen en sluiting veroorzaken.
Nou, morgenavond heb ik wellicht weer wat tijd, ga ik dat weer proberen.Lowlands schreef:Kan wel!Gewoon soldeer op doen als je de print er uit hebt,en als je dan hem in het huis stopt en de verbindingen soldeert zal door warmte geleding van die aansluitpin ook het soldeer aan de onderkant smelten.
Al ben ik er toch niet helemaal zeker van dat het de MAF is die mijn problemen veroorzaakt. Als ik de stekker er uit trekt, dan wordt de auto geforceerd om in de fallback-modus te gaan en ook niet meer naar andere sensoren te luisteren. Ik heb wel een MAF gevonden van 140 euro, maar het is toch jammer als dat hem toch niet is.
- SisterOfMercy
Ja, doorgemetalliseerde printen zijn ook zò onbetrouwbaar he!
Als die gaatjes niet door gesoldeerd zijn wel,in een auto!Daar moet je mee rekening houden,dat constante getril en gehup.Zit het in een PC die rustig op je bureau staat is er niks aan de hand..
Wat heb ik een hekel aan mensen die hun eigen thuis situatie projecteren op andere en dat terwijl ze helemaal niet weten of mijn pc wel of niet hupt.. BAH..
Awesomeness = Verveling x Talent
Jij zegt dus dat het niet uitmaakt of de onderkant wel goed verbonden wordt, omdat de gaatjes zelf al van boven naar beneden verbonden zijn, right?SisterOfMercy schreef:Ja, doorgemetalliseerde printen zijn ook zò onbetrouwbaar he!
Dat is normaal ook zo!Maar door getril,en gebons door het rijden,temperatuurwisselingen etc.etc. is het een vijandig omgeving voor dubbelzijdige printen.Zeker als ze al heel veel jaartjes er op hebben zitten.
Ze hebben daar ook van geleerd,want ze laten al een tijd de gaatjes dicht lopen met soldeer.Hier is dat dus nog niet gedaan.
Ze hebben daar ook van geleerd,want ze laten al een tijd de gaatjes dicht lopen met soldeer.Hier is dat dus nog niet gedaan.
Omdat het alweer even geleden is en er wellicht wat onderdelen naar boven zijn gekomen dit topic weer even naar boven brengen. Iemand nog een MAF te koop? 
Ein-de-lijk heb ik er een op de kop kunnen tikken. En nog wel in Duitsland! (Je verwacht 't niet).
MAf zit er nu een paar dagen in en tot nu toe lijkt het probleem opgelost!
nou, wees blij. Dingen zijn duuuuuuuuuuuuuuur als je ze nieuw moet kopen, en voor de apk zal het vermoedelijk wel moeten werken.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`