Toerenteller werkt niet

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Stas_Eg
Provincie: Antwerpen

Toerenteller werkt niet

Bericht door Stas_Eg »

Hulp gezocht!!!

Ik heb een Mitsubishi Galant van 07/2001 met 66kw en een motorinhoud van 1998ccm.
Mijn autotje staat nu al lange tijd stil omdat ik geen oorzaak kan vinden van mijn volgende probleem:
Op een ochtend toen in naar de winkel vertrok, reed mijn auto nog zonder enige probleem. Maar na een tijd voelde ik dat mijn wagen niet meer goed trokt (ze reed gewoon op een platte diesel). Toen ik op de dashboard keek, merkte ik dat de toerenteller niet meer werkte en dat er een geel knopje, waar een motor op staat, brandde. Ik had wel de laatste dagen last om mijn auto op te starten. Het leek alsof mijn accu leeg was.

Het probleem met het opstarten was opgelost toen we de brandstoffilter vervangen hadden. Maar dat anders nog altijd niet...
Ik had mijn auto bij mijn garagist afgezet en na een tijdje dachten we eerst dat het aan de dieselpomp lag. Ik was naar een erkende mitsubishi-onderdelen garage gereden en daar heb ik een revisie van een dieselpomp gekocht. Maar tevergeefs trekt de auto nog altijd niet en de toerenteller staat nog altijd op 0.

Kan iemand me zeggen waaraan het kan liggen? want ik mis mijn schatje heel erg :p

Alvast bedankt. :bye
Twain
Provincie: Zuid-Holland

Re: Toerenteller werkt niet

Bericht door Twain »

is de auto uitgelezen en zo ja welke foutcode kwam naar voren bij het brandende lampje?
Awesomeness = Verveling x Talent
Xenon
Provincie: Niedersachsen (D)

Bericht door Xenon »

Inderdaad: heb je nog een bandend motormanagement lampje? Zo ja: laat je auto uitlezen.
Je kunt ook hier kijken om zelf je auto uit te lezen.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Controleer of de stekker nog op de sensor van de bak en / of de sensor zelf vast gedraaid zit. Er moet als het goed is twee sensoren zitten verspreid op de bak. Vaak degene het dichtst bij de motor is de snelheid sensor. de Andere is de achteruit. Tenzij je een automaat hebt, weet niet of dat hetzelfde werkt
Stas_Eg

Bericht door Stas_Eg »

Xenon schreef:Inderdaad: heb je nog een bandend motormanagement lampje? Zo ja: laat je auto uitlezen.
Je kunt ook hier kijken om zelf je auto uit te lezen.

Okido ik zal dit zondag mijn wagen proberen uit te lezen :)

Bedankt voor uw tip ;) ik wist niet dat je zelf je auto kon uitlezen :hypo:
Stas_Eg

Bericht door Stas_Eg »

dtdeg schreef:Controleer of de stekker nog op de sensor van de bak en / of de sensor zelf vast gedraaid zit. Er moet als het goed is twee sensoren zitten verspreid op de bak. Vaak degene het dichtst bij de motor is de snelheid sensor. de Andere is de achteruit. Tenzij je een automaat hebt, weet niet of dat hetzelfde werkt

Het is een manueel schakelbak. Maar stel als de sensor waarover jij het hebt los zit, zal het dat enkel de toerenteller beïnvloeden of ook de trekkracht? Want in mijn situatie begon mijn wagen niet meer trekken, de toerenteller werkte niet meer en het motorlampje begon te branden.

Tnx
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Stas_Eg schreef:
dtdeg schreef:Controleer of de stekker nog op sensor van de bak en / of de sensor zelf vast gedraaid zit. Er moet als het goed is twee sensoren zitten verspreid op de bak. Vaak degene het dichtst bij de motor is de snelheid sensor. de Andere is de achteruit. Tenzij je een automaat hebt, weet niet of dat hetzelfde werkt

Het is een manueel schakelbak. Maar stel als de sensor waarover jij het hebt los zit, zal het dat enkel de toerenteller beïnvloeden of ook de trekkracht? Want in mijn situatie begon mijn wagen niet meer trekken, de toerenteller werkte niet meer en het motorlampje begon te branden.

Tnx
Sorry ik ben wat in de war..weet niet wat me bezielde lol.. Op de bak wordt alleen snelheid gelezen en achteruit. Je rpm voor je toerenteller signaal komt van de onsteking. Nou kunnen erbii jou meerdere dingen tegelijk spelen. heb Je ook last van stotteren etc? Ik vermoed dat ie van jou in de nood loop blijft. Kun je wat beter beschrijven wat ie deed toen het fout ging en nu loopt?Vaak is er een output pin op de ecu voor je toerenteller. Wellicht dat je bobine of iets dergelijks stuk is. Hebben ze toen ook je brandstof druk bevestigd om met dat pomp verhaal aan te komen? hij start wel goed zei je, en loopt op alle poten? Stabiel rijden wil wel maar optrekken niet? Wat doet ie dan?
foks

Bericht door foks »

het zou mij niet verbazen als bijvoorbeeld je krukassensor (fout 21) het niet meer doet.
Ik kan zo snel even niet vinden waar de toerenteller bij een diesel op aangesloten zit, maar als die daar ook op zit verklaart het wat.
hier heb je vast de lijst foutcodes voor een diesel motor
Bijlagen
8g-codes-d.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
dtdeg

Bericht door dtdeg »

foks schreef:het zou mij niet verbazen als bijvoorbeeld je krukassensor (fout 21) het niet meer domomentan zo snel even niet vinden waar de toerenteller bij een diesel op aangesloten zit, maar als die daar ook op zit verklaart het wat.
Zou ook nog kunnen maar volgens mij gebruikt mitsubishi dat niet. Als die sensor stuk is dan verwacht ik no start. Hoe moet hij immers onsteking moment bepalen. Ik zou even aan een scanner eraan hangen en kijken welke input je ecu nog krijgt en natuurlijk de foutcodes.
Stas_Eg

Bericht door Stas_Eg »

foks schreef:het zou mij niet verbazen als bijvoorbeeld je krukassensor (fout 21) het niet meer doet.
Ik kan zo snel even niet vinden waar de toerenteller bij een diesel op aangesloten zit, maar als die daar ook op zit verklaart het wat.

Wel het is dus een fault code 21met als beschrijving TDC SNSR. Dus dan toch waarschijnlijk de krukassensor?
Twain

Bericht door Twain »

kan zeer goed..
bij een slecht werkende sensor spuit de computer een beetje willekeurig brandstof in.. je krijgt dan een beetje slecht werkende motor.. waneer de sensor echt helemaal niets meer doet is het idd erg lastig om te starten, en verzuipt de hele boel :uhu:

als je een fout code 21 krijgt zou ik zeker met de stekker van de krukassensor beginnen (je krijgt foet 21 immers meestal niet voor niets) de sensor zelf gaat maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zelde stuk dus check eerst alle dingen eromheen je kan de sensor trouwens ook doormeten terwijl hij in de auto zit. ik heb de service manual nu even niet bij de hand, maar daarin staat hoe dat moet.

maargoed begin bij de stekker naar de sensor , ik gok dat er wat corrosie op de contactjes zit.. goed schoon maken met een glasvezel borsteltje uitproberen en daarna niet vergeten om de stekker weer te vullen met die vette rommel om corrosie te voorkomen.. (bij het vervangen van de distributsieriem wordt er niet altijd helemaal juist omgegaan met die stekker/contrastekker. )
Awesomeness = Verveling x Talent
dtdeg

Bericht door dtdeg »

Ok top death sensor is idd krukas of nokkenas sensor, verschilt per motor. Gaan idd zelden stuk maar stekker ff checken idd. Als het goed is zit die gewoon vlakbij je krukas pulley of aan een van de zij kanten op de kop bij een nokkenas type.
foks

Bericht door foks »

ok, nu maar hopen dat het de stekker is.
zo te zien kun je erg lastig bij de sensor zelf.
Bijlagen
8g-ca-d.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
richard
Provincie: Overijssel

Bericht door richard »

[quote="dtdeg"} Hoe moet hij immers onsteking moment bepalen.[/quote]

DIESEL!
dtdeg

Bericht door dtdeg »

richard schreef:[quote="dtdeg"} Hoe moet hij immers onsteking moment bepalen.
DIESEL![/quote]

Ja wist niet dat hij diesel reed. Overheen gelezen, het staat idd in de eerste post
speedy500
Provincie: Zeeland

Bericht door speedy500 »

Stekker van de krukas sensor kun je normaal zo bij
De sensor zelf daarintegen zit onder de distributiekap, en die sensor vervangen is een crime (je hebt geen beetje plek en zit nogal onderin, heb t zelf laten doen)

Sensor dingetje als kapot kost boven de 100 euro iig, duur ding
Had toen zelfde, geen toerensignaal meer, en uiteindelijk dus ook niet starten, wel ronddraaien ma geen vonken meer

Bij mij was sensor defect geraakt doordat de balansas riem (die kleine tussen je D-riem onder de driem kap) was gebroken en die had de sensor weer geraakt

Als die sensor niet meer zegt wat er gedaan moet worden, zowel benzine als diesel, dan zal de motor ook gewoon niet meer gaan draaien
Geen toerensignaal feite, dus zegt em tegen computer dat em niet loopt

Nokkenas sensor zit bovenin, kun je heel makkelijk bij, en met 2 boutjes los halen

Zowiezo eens beginnen met stekkers schoon te spuiten/krabben en eventueel je ECU erna resetten ?
Stas_Eg

Bericht door Stas_Eg »

Tnx manne voor jullie hulp. Ik zal er eens aan prutsen een van deze dagen. Het is momenteel druk met al mijn studies en werk. Ben echt blij dat ik mijn wagen nog lopend kan krijgen!!!!
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”