Quiz: what nut?

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
menno3x8g
Provincie: Groningen

Quiz: what nut?

Bericht door menno3x8g »

Wie weet waar deze schroef vandaan komt?
Ja van een 8G, vandaag vers geplukt.
Maar welke plek?
En ken je dit probleem en hoe los jij dat op?
WP_20140607_003.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
miss_laatjuh
Provincie: Noord-Brabant

Re: Quiz: what nut?

Bericht door miss_laatjuh »

Uhh geen idee.. alleen dat het geen schroef is maar een moer :wha: ...verder nog tips ? Kunnen er 10tallen zijn
menno3x8g

Bericht door menno3x8g »

miss_laatjuh schreef:Uhh geen idee.. alleen dat het geen schroef is maar een moer :wha: ...verder nog tips ? Kunnen er 10tallen zijn
Eh ja, moer natuurlijk.
Als je goed kijkt dan zie je dat het geen gewone moer is, afgezien van de beschadiging natuurlijk.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
MSapporo
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Bericht door MSapporo »

Keuze 1:
Een fusee-kogel borgmoer ?
Maar daar is weinig ruimte om te zagen

Keuze 2:
Onder je stuur bekrachtigings-gear-box Zit ook een zelf-borgende moer.
Maar die heb je hoop ik niet hoeven los maken, kan je beter je hele stuur stangen-systeem vervangen.
marksanne
Provincie: Zuid-Holland

Bericht door marksanne »

Ik denk de moer van de stabilisator-stangkogeltjes. En ja dat probleem ken ik, helaas. Het losdraaien van deze moer lukt niet, omdat het originele mitsu-stangetje is voorzien van een eigenlijk te smalle borging waar nagenoeg iedere steeksleutel die je eropschuift er niet genoeg grip op krijgt waardoor de boel afgerond wordt... En dan rest niets anders dan zagen op welke manier dan ook.

Ik heb al 2x een ijzerzaag op m'n reciprozaag gezet en de moer erafgezaagd. Later heb ik een reserver steeksleutel verhit in de bankschroef en iets nauwkeuriger gemaakt waardoor ie er alleen met flink wat moeite op wil. Maar dan zit ie ramvast en heb je veel minder kans op doldraaien. Daarnaast spuit ik eerst flink in met WD40 en gebruik een oude tandenborstel om vuil weg te borstelen zodat er zo min mogelijk in de weg komt te zitten. En op deze manier heb ik intussen al een heel stel van die rotdingen losgekregen.

Mijn hoofdtip: vervang die stabilisatiestangetjes door aftermarket spul. Die hebben doorgaans wel een lekker brede steek waardoor je deze ellende nooit meer hoeft mee te maken. Ik ben vrij pro-origineel mitsu spul, maar voor deze dingen moet ik ze absoluut niet origineel :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
menno3x8g

Bericht door menno3x8g »

Hij komt hier vandaan:
WP_20140607_004.jpg
Oftewel de stuurkogel. Nu had het net zo goed van de stabilisatorstangetjes kunnen zijn waarbij hetzelfde probleem bij het loshalen speelt zoals MS al schreef. Bij de stuurkogel echter ontbreekt helemaal de mogelijkheid om met een steeksleutel tegenkoppel te geven aan de kogelzijde. Dit lukte nog wel bij de stabilisatorstangetjes. En omdat ik de klus perse dit P-weekend wil klaren, en geen nieuwe spoorstangeindes op voorraad heb, heb ik uiteindelijk de moer 'gedremeld'. Niet beseffende dat ik bij montage een borgmoer zou gaan missen :no: :wha: .
foks
Provincie: Zuid-Holland

Bericht door foks »

thanks voor de how-to. Zo'n aanpak kan nog wel eens heel handig zijn.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
MSapporo
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Bericht door MSapporo »

menno3x8g schreef:Hij komt hier vandaan:
WP_20140607_004.jpg
Oftewel de stuurkogel. Nu had het net zo goed van de stabilisatorstangetjes kunnen zijn waarbij hetzelfde probleem bij het loshalen speelt zoals MS al schreef. Bij de stuurkogel echter ontbreekt helemaal de mogelijkheid om met een steeksleutel tegenkoppel te geven aan de kogelzijde. Dit lukte nog wel bij de stabilisatorstangetjes. En omdat ik de klus perse dit P-weekend wil klaren, en geen nieuwe spoorstangeindes op voorraad heb, heb ik uiteindelijk de moer 'gedremeld'. Niet beseffende dat ik bij montage een borgmoer zou gaan missen :no: :wha: .
Eigenlijk hoort daar geen zelfborgende moer te zitten, maar een moer plus splitpen. Deze krijg je makkelijker los.
Maar heeft Mitsubishi het blijkbaar in de loop der jaren aangepast.
Zal nog eens goed kijken als ik thuis ben, hoe dat op mijne zit.
richard
Provincie: Overijssel

Bericht door richard »

In ieder geval is de moer met veel geweld verwijderd tijdens een oude reparatie.
Daarna achtergebleven op een verstopt plekje en nu weer opgedoken.
Niets om je zorgen over te maken dus!
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”