Geplaatst: Wo nov 30, 2011 16:01 Onderwerp: Mooie zilveren 8G met fraaie DRLs in Nieuwkoop
Ik was zo-even even in Nieuwkoop (waar ik de eerste 23 jaar van mijn leven heb vertoefd) en terwijl ik op het Zuideinde reed zie ik me daar toch een plaatje van een 8G staan zeg... piekfijn in de lak en... een setje erg leuk gemaakte Daytime Running Lights. Het klopt zeer behoorlijk. Geen idee waar deze dingen oorspronkelijk op hebben gezeten, maar het ziet er (naar mijn smaak) erg goed uit zo!
Je vergeet te vermelden dat je ook meteen even een GF-kaartje achter de wisser hebt gestoken?
Maar idd: die DRL's zitten er zo héél mooi in. Mooi met de 'bocht' mee. Had zó voor origineel door kunnen gaan.
Alleen zijn mistlampen nu geen optie meer voor deze beauty.
Mag dit wel van de RDW dan?
Ik bedoel ik lees hier dat de politie al moeilijk doet over halogeen lampjes
Was het maar zoon feest, de politie doet geen klote.
ze letten alleen nog op de volgende dingen
het mag niet knipperen (looplichten etc)
het moet wit/geel zijn
het mag niet verblinden
het moet symmetrisch zijn aangebracht
Alle regels die er waren met betrekking tot armaturen
(xenon mocht alleen in daar voor ontworpen armaturen worden geplaatst ) zijn weg foetsie .. en ik mis die regels echt heeeeeeeeeeel erg
Volgensmij moeten dagrijlichten voorzien zijn van een DL of DRL codering.
Niet ieder led lampje mag je aansluiten als dagrijlicht. Ookal heb je automatische uitschakeling als je je lichten aan zet.
Was laatst bij wegmisbruikers. Die moest het eruit halen.
Je vergeet te vermelden dat je ook meteen even een GF-kaartje achter de wisser hebt gestoken?
Maar idd: die DRL's zitten er zo héél mooi in. Mooi met de 'bocht' mee. Had zó voor origineel door kunnen gaan.
Alleen zijn mistlampen nu geen optie meer voor deze beauty.
Als de optie er was af fabriek voor DRL of de mistlampen dan koos ik voor de DRL. De mistlampen mogen toch bijna nooit aan. Behalve op de mistige dagen die we soms afgelopen periode gehad hebben, haha. Als er DRL op deze plek zit dan worden die "patrijspoorten" altijd en mooi benut. Maar, dat is heel persoonlijk, haha.
Volgensmij moeten dagrijlichten voorzien zijn van een DL of DRL codering.
Niet ieder led lampje mag je aansluiten als dagrijlicht. Ookal heb je automatische uitschakeling als je je lichten aan zet.
Was laatst bij wegmisbruikers. Die moest het eruit halen.
Ik blijf erbij vind DRL levensgevaarlijk.
ja ik heb dit ook gezien.. toch denk ik dat oom agent weer eens mis zat.. (zoals wel vaker in dat k*t programma)
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over dagrijlichten. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Als de verlichting die u wilt gebruiken aan de eisen van dagrijlichten voldoen zou u de verlichting kunnen gebruiken als dagrijlichten.
Eisen van de dagrijlichten zijn:
De bijzondere bepalingen van VN/ECE Reglement nr. 48 voor dagrijlichten luiden:
"6.19. DAGRIJLICHT
6.19.1. Aanwezigheid
Facultatieve
6.19.2. Aantal
Twee.
5.15. Kleur
Wit.
6.19.3. Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm
6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting
Naar voren.
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)
6.19.8. Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9. Andere voorschriften
Geen."
Voldoet uw verlichting aan deze bovenstaande eisen dan kan de mistlamp als dagrijlicht gezien worden.
Voldoet de mistlamp hier niet aan dan mag het niet gebruikt worden als dagrijlicht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
het zijn net twee zaklampen in je bumper, net zo fijn als iemand je
er mee in je gezicht schijnt.
Tja, dat zal toch ook wel iets met de afstelling te maken hebben. Gaat er alvast maar aan wennen alle nieuwe auto's zit het tegenwoordig verplicht op.
Wat zal het zijn? Pakweg vijftien jaar geleden nu dat het 3e remlicht verplicht werd gesteld?
Destijds werden er automobilisten ook niet vrolijk van om pal in het 3e remlicht van je voorganger te moeten kijken.
Hoor je daar nu nog iemand over.
Niet zelden echter kom ik in het halfschemer van die onbenullen tegen die het wagen om nog compleet zonder enige vorm van verlichting te rijden.
Waarschijnlijk om lampjes te sparen. Of nog erger: om het milieu te sparen.
Laat ze daar maar €350 boete voor uitschrijven ipv voor onnodig claxonneren.
Kortom: ik juich DRL toe. Liever te goed gezien, dan te laat gezien .
Kortom: ik juich DRL toe. Liever te goed gezien, dan te laat gezien .
opzich ben ik het met je eens.. alleen zou ik dan tegelijk een fok verbod willen zien voor mensen die te dom zijn om ze goed te gebruiken.. (zoals s'avonds doorrijden met drl)
Kortom: ik juich DRL toe. Liever te goed gezien, dan te laat gezien .
opzich ben ik het met je eens.. alleen zou ik dan tegelijk een fok verbod willen zien voor mensen die te dom zijn om ze goed te gebruiken.. (zoals s'avonds doorrijden met drl)
Precies. Dat vind ik het nadeel van DRL dat je achterlichten niet branden. Ook deze kunnen overdag toch best belangrijk zijn vooral met "minder" zicht door regen ed.
Precies. Dat vind ik het nadeel van DRL dat je achterlichten niet branden. Ook deze kunnen overdag toch best belangrijk zijn vooral met "minder" zicht door regen ed.
Het probleem wordt altijd veroorzaakt door de bestuurder. Geen achterlichten overdag geeft onder normale omstandigheden een betere trigger op je remlichten. Bij slecht zicht is alleen DRL id onvoldoende. De bestuurder moet uiteraard wel zelf het dimlicht aanzetten daar is nu denk onvoldoende aandacht voor. Hoe het met de nieuwste auto's geregeld is met de verlichting weet ik niet. Aftermarket DRL is natuurlijk niet alleen maar veiligheid, het doet ook iets met je auto, dat speelt bij de aanschaf ook mee.
DRL hebben wel een groot nadeel voor de motorrijders, zij waren de enige die overdag licht mochten voeren om extra zichtbaar te zijn, nu dat iedereen overdag licht gaat voeren worden de motorrijders nog minder zichtbaar tussen de rest van het verkeer wat gevaarlijk situaties gaat creëren bij die mensen die jammer genoeg al te vaak niet (willen) opletten in het verkeer. zoals gewoonlijk denken ze bij verkeersveiligheid maar aan een ding en dat is de automobilist, al de rest tja niet belangrijk genoeg!