Gebruik jij reflecties in de behuizing om de staande golf te creëren?..want volgens mij heb je een paar meter nodig(3,5?) om een staande golf te creëren bij 48Hz.
Ik vind het een erg mooi project en hopelijk klopt de theorie ook echt met de praktijk.De kofferbak van de galant houdt bij mij iig. een hoop tegen.
Beide membraamvlakken van de conus monden uit in dezelfde hoorn. De voorzijde in de buurt van throat en de achterzijde in de buurt van de mond. De lijnlengte hiertussen is ongeveer 1/2 lambda (halve golflengte) van de resonantie-frequentie.
De resonantie frequentie die jij aanhaalt Kenny gaat uit van een lijn met overal hetzelfde oppervlak in de doorsnede. Echter kun je deze benodigde frequentie manipuleren door de lijn taps te laten lopen (vergrotend of verkleinend). Wanneer de lijn verkleinend verloopt zal het rendement iets zakken maar ook de uiteindelijke resonantie frequentie. Wanneer de lijn vergrotend verloopt zullen beide stijgen...
Hoe dit alles zal uitpakken in een Galant daar ben ik ook benieuwd naar al is de resonantie frequentie van een Galant gelukkig redelijk laag
Beide membraamvlakken van de conus monden uit in dezelfde hoorn. De voorzijde in de buurt van throat en de achterzijde in de buurt van de mond. De lijnlengte hiertussen is ongeveer 1/2 lambda (halve golflengte) van de resonantie-frequentie.
De resonantie frequentie die jij aanhaalt Kenny gaat uit van een lijn met overal hetzelfde oppervlak in de doorsnede. Echter kun je deze benodigde frequentie manipuleren door de lijn taps te laten lopen (vergrotend of verkleinend). Wanneer de lijn verkleinend verloopt zal het rendement iets zakken maar ook de uiteindelijke resonantie frequentie. Wanneer de lijn vergrotend verloopt zullen beide stijgen...
Hoe dit alles zal uitpakken in een Galant daar ben ik ook benieuwd naar al is de resonantie frequentie van een Galant gelukkig redelijk laag
De afgelopen paar jaar zijn er een hoop dingen gebeurd en zijn er een aantal verschuivingen geweest met eigendomspapieren. Zoals eerder in dit topic vermeldt begon de supercharger wat tegen te werken en kwam er veel onderhoud aan met als resultaat dat ik de auto uiteindelijk heb geschorst. Mede oorzaak was dat ik destijds ook naar Tilburg ben verhuisd en ineens 2x 50km per dag moest rijden om bij mijn werk te komen. Met een benzine slurper als de Galant was had ik dus wat zuinigers gekocht. Een Daihatsu Cuore Avanzato. Een klein zuinig en toch zeer pittig wagentje:
Na twee jaar veel plezier en een viertal inbraken (wagentje was blijkbaar te bekend geworden in het audio wereldje) was een van de deuren zwaar beschadigd. Mede door wat overtollig geluidsdruk en de laatste druppel voor de deur was de laatste inbraak. De Cuore Avanzato werd verkocht. Ondertussen had mijn vriendin in een impuls een Mazda 323F gekocht en daar ben ik toen in gaan rijden. Wat een saaie bak ....
Na bijna in België een Ferrari 512-TR met 'wat' te hebben gekocht (vriendin heeft mij wijs ervan af gepraat) kwam ik via via in aanraking met kit-cars. Maar met al 5 auto's op naam kon ik het niet maken (qua vaste lasten maar zeer zeker ook qua ruimte) om er nog maar een auto bij te nemen. Ondertussen was ik echter wel helemaal verliefd geworden op een MK-Sportscars Indy-R die te koop stond. Twijfel... twijfel... twijfel... Ik werd er zelf gewoon chagrijnig van. Ineens was de advertentie weg... K*T (ofzoiets). Enkele weken later stond hij ineens op pistonheads weer te koop bij nogsteeds dezelfde eigenaar. Her en der toch weer geinformeerd over de auto en de eigenaar zelf. Knoop door gehakt en besloten om met mijn Renault 5 GT Turbo verder te gaan. Stiekem bleef het wel knagen... Toch maar nog een keertje ernaar kijken... advertentie weg Blijkbaar was mijn humeur er niet veel beter op geworden want ik moest van mijn vriendin die jongen nog maar eens e-mailen. Een afspraak maken voor een bezichtiging en proefrit en daarna pas een echte beslissing te nemen. Zo gezegd zo gedaan en hij had de auto nog. Ik er naartoe met al in mijn achterhoofd de gedachte dat het toch niets werd. Waarom stond die auto anders al zo lang te koop. Hij was inderdaad redelijk prijzig maar toch! Daar aangekomen stond de auto netjes onder een hoes en eigenlijk vond ik hem toen al geweldig. Na een eerste inspectie zag het er goed uit, de auto was echt als nieuw! Gevraagd of ik een proefritje mocht maken maar ik mocht absoluut niet zelf achter het stuur. Na eerst een stuk warm te hebben gereden kwam ik erachter waarom. Wat een geweld!!!! VERKOCHT
En zo staat hij nu trots bij mij in de garage
Tijd om op te ruimen..... Alle auto's weg op 2 na, de MK-Sportscar blijft natuurlijk en nog een dagelijkse auto. Die laatste was nog een vraagteken. De Galant reed wel lekker maar was veel te duur in het gebruik. Na veel bij Jaguar in Castle Bromwhich te hebben gezeten trekken bepaalde modellen mij toch stiekem ook wel aan. Dus de Galant de deur uit en een nette Jaguar Diesel dan maar...
De Galant moest de garage uit om plaats te maken voor de MK maar was nog steeds geschorst. De netjes gewassen en maar stiekem ergens in de woonwijk bij mijn ouders weggezet. Snel APK en grote onderhoudsbeurt regelen. Nadat de Galant weer straat-legaal was hem eens naast de toekomstige 'Jag' gezet. Hmmm, blijft toch wel een heeeeeel dikke bak om te zien dat Japanse beestje. Nog maar eens doorrekenen wat dieselen met een Jaguar nu eigenlijk kost ten opzichte van LPG-en in de Galant. Ook gelijk wat informatie in gewonnen over verschillenge LPG systemen in combinatie met een piggy-back ECU en geforceerde lucht toevoer naar de 6-pitter.
De Galant blijft!!!!
Het audio project wat al voor 80% klaar was en ingebouwd was ondertussen verkocht (foto's heb ik jammer genoeg niet meer door gecrashte HD ). Tijdens een intake gesprek met een klant wilde hij perse de installatie uit de galant hebben. Voor de juiste prijs is altijd alles te koop.... toch?
Het geratel in de supercharger begon echter snel erger te worden en het verbruik ging ook steeds meer omhoog. Na een aantal keren her-calibreren van de piggy-back ECU toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Die supercharger gaat open! Eerst het binnenwerk eruit en eens kijken hoever hij heen is.
zucht Blijkbaar was er dus al aan de charger geprutst gezien de boorpuntjes die erin zitten om waarschijnlijk de lobs terug in balans te krijgen. De lobs zijn zoals te zien in ieder geval goed beschadigd en de randen zijn zelfs oppervlakkig weg geslepen.
ZOOO!! Wat een verhaal en wat een verrassingen! Gaaf zeg, echt een stel totaal andere auto's bij elkaar. Dat zie je niet vaak. Tof dat de galant toch blijft. Ik zal het rijden met de enige nederlandse supercharged Galant nooit vergeten maar kan me voorstellen dat je in deze situatie er een mooie turbo op schroeft en ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken. Ik zeg: plaatjes en updates please!
sow.... ik had je al af en toe zien posten maar nooit echt "de moeite genomen om" je topic door te lezen.
Wat een verhaal zeg
En zoals iedereen hierboven zegt: "FOTO's en Updaten!!!!!"
LPi installatie zit er ondertussen al wel weer een tijdje in. Nadeel is dat ik niet meer voldoende ruimte meer heb om de subwoofertjes te bouwen door de LPG tank zoals de bedoeling was. De tank steekt namelijk een stukje boven de stalen vloer uit waardoor de subwoofer uiteindelijk te hoog zou worden naar mijn smaak. Dat wordt dus iets anders verzinnen... (wordt vervolgd)
De aandrijving van de supercharger is afgelopen week wel verwijderd en zijn alle rollen en riemen vervangen (op distributie na). Scheelt weer een bak ruimte aan de zijkant van de motor en stiekem toch ook redelijk wat weerstand tijdens het rijden blijkt achteraf. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht maar is weer mooi meegenomen
Zo staat de motor ruimte er op dit moment bij.... beetje een rommeltje maar dat komt binnenkort wel goed.
Verder ligt deze rustig te wachten totdat het zijn nieuwe plaatsje krijgt. Het is een Mitsubishi TD04L afkomstig van een Subaru WRX met slechts 15d Km.
Wordt beetje bij beetje vervolgd... blijft toch stiekem lastig als je de auto door-de-weeks elke dag nodig hebt.
Inderdaad supercharger is er vanaf op het huis na... dat zit vast gelast
De aandrijf pulley van de charger zit er nu alleen nog op om alles luchtdicht te houden maar daar komt nog een alu plaat voor in de plaats. Staat een beetje raar zo'n lege pulley.
Heb niet speciaal voor een turbo van een Subaru gekozen.
Idee achter juist deze turbo was... van de eigenaar van de auto waar deze uitkomt ken ik het verleden en kon de turbo voor een zeer zacht prijsje (ruilhandel) van hem overnemen.
Qua prestaties... hoge drukken ben ik niet van plan om mee te gaan rijden. De functie van de Galant is voor mij tegenwoordig alleen maar om mij overal naartoe te brengen met een net iets grotere fun factor dan met een doorsnee auto. Als ik echt over de weg wil knallen dan haal ik de MK wel uit de garage tevoorschijn.
de spullen die je nu koopt voor de galant zullen ook weer aangepast moeten worden omdat de flenzen van subaru anders zijn dan die van mitsubishi.
en deze turbo ligt volgens mij anders om, dan de turbo van mitsubishi.
waardoor je alles heel raar moet om leggen en dus nog meer custom moet maken.
met een turbo die van een mitsubishi komt gaat het allemaal net iets makkelijk omdat zowiso de flenzen goed zijn en je hoeft minder buis om te leggen naar IC, turbo en inlaat.
Ik was namelijk van plan om de turbo (dus geen dubbele turbo) boven de versnellingsbak te hangen waar beide uitlaat delen tot 1 flens samenkomen waar de turbo aan komt. Dan naar een intercooler (heb ik nog niet) en daarna naar mijn gasklep (positie is ook nog niet bepaald).
Ik hoop binnenkort wat verdere details met een engineer uit de racerij door te nemen. Dus sta op dit moment nog overal voor open
de flens op de eerste foto is een echte subaru flens.
de open kant waar je de flapper ziet is een echte subaru flens.
dus de o2 housing die daar op komt is van een subaru, en dan daarop komt de downpijp met ook weer subaru flens.
en dan de extra vacuum op de turbo is overbodig bij mitsubishi.
dat werd alleen gevoerd bij de oude mitsu's.
bij de nieuwe werkt het tegen.
(ik dedoel het kleine tutje op de schelp.)
je bent 1000% makkelijk af met een mitsu turbo.
gewoon een td05 van een evo 4 of later.
en dan gewoon op lage druk rijden dan is er ook niets aan de hand.
de evo 1/2/3 en de eclipse liggen voor jouw verkeerd om.