Mark, even een vraagje over het plaatsen van de EDFC's op de dempers:
De beschrijving geeft aan dat het kleine zwarte inbusje in de demper moet worden vervangen door het inbusje dat bij de EDFC-set is geleverd. Die stap zou ik kunnen overslaan, want in mijn geval zijn beide inbusjes 100% identiek.
Maar dan? Begrijp ik de (Japanse) handleiding goed, dat ik de steppermotor boven op het vlak verzonken inbusje op de demper moet opdraaien?
Klopt. Die inbus-boutjes die er al inzitten is het enige dat je erin moet hebben/houden. Die extra inbus-boutjes kun je vergeten. Zaak is wel dat je het inbusje vlak met de bovenkant van het schroefdraad draait, daarna het 6-kantige motor-pikkie in het inbusboutje steken, dan via de bovenkant van het motortje met een platte schroevendraaier 3 hele omwentelingen geven, dan pas de motor zelf op het schroefdraad van de schokbreker eropdraaien tot 'ie vast zit (een beetje blauwe loctite of dat wat je erbij hebt gekregen gebruiken trouwens, maar uiteraard alleen op de schokbreker schroefdraad, niet op het kleine inbus-boutje, daar alleen wat vet op!) .
Als het motortje handvast erop gedraaid is, dan met de platte schroevendraaier nog 2 hele omwentelingen doen. Even voelen of het motortje nog goed vast zit en dan het rubberen kapje over het motortje heentrekken/pielen.
Het idee hierachter is (mijn persoonlijke beredenering) dat bij de initialisatie (2 sec het POWER knopje van de EDFC inhouden) het motortje zowel op als neer kan draaien en daarna een uiterste stand inneemt (de hardste dacht ik, maar dat boeit even niet). Doordat er in de positie die het inbusmoertje na de montage (dus nog voor initialisatie) zowel op als neer geen belemmering / weerstand is, weet het motortje (nou ja... de centrale unit eigenlijk) dat alles klopt en neemt vervolgens een uiterste stand in.
Ik heb trouwens een electronische versie van de engelse handleiding, dus die stuur ik je wel even toe!
Laatst aangepast door MarkSanne op Vr jan 27, 2012 17:04, in totaal 1 keer bewerkt
Vandaag thuisgekomen van een midweekje bij familie in Duitsland met een paar daagjes skieen in Willingen en Altastenberg (ligt op een uurtje van het huis van de familie) en zaterdag hebben we in Bittersfeld (zeg maar diep de vroegere DDR) een VR4 motorblok met wat extra spullenboel eromheen opgehaald.
Tijdens de rit terug naar de familie in Duitsland en vandaag terug naar Nederland hadden we de beschikking over in totaal 12 cilinders! Helaas waren alleen de normale 6 stuks aan te spreken
Het idee is om te kijken wat er voor gekkigheid te maken valt van dit motorblok, mijn ideeen op dit moment zijn opboren tot 2.8L en 2x TD04 turbo. Of dat kan/lukt/enigszins in budget valt is allemaal nog te bezien. En anders heb ik lekker veel reserve onderdelen
Terug thuis heb ik de afgrijselijk smerige auto van binnen en buiten helemaal geboend en schoongemaakt en van binnen ook lekker in de leerconditioner gezet, want de auto had het hard nodig zoals je hieronder wel kunt zien!
Verder ook de olie & oliefilter vervangen door een MPM 5W-40 volsyntheet olie die er van de week weer uit mag als ik de Amsoil Engine Flush erdoor ga gooien en dan de boel weer ververs met Amsoil 0W-30 (AZO). Hmmmm!
Vandaag de 1 week oude MPM 5W-40 na een rondje warmrijden voorzien van Amsoil engine flush. Daarna 15 minuten wachten en de hele zooi afgetapt.
Het wordt PISDUN!!!! Viel me trouwens tegen hoe donker die olie er al na 1 weekje uitkwam. Het tikkende liftertje tikte overigens nog gewoon vrolijk mee na die oliewissel naar MPM 5W-40 full-synth. Tijdens de flush hoor je gewoon hoe ontiegelijk dun de olie wordt, alle bewegende delen lijk je bijna afzonderlijk te kunnen horen.
Het cheap ass oliefiltertje van nipparts eraf en vervangen door een vers Amsoil filter.
En 4.5 liter versie Amsoil AZO (0W-30) erin. Surprise, surprise: zodra ik de motor startte: 0,0 tikken, DIRECT. De kans dat het weer terugkomt is naar mijn beleving 90%, maar hoe snel... ik ga het hier melden!
Km stand bij uiteindelijke oliewissel: 152615 km
Vanmorgen (90 km mee gereden) startte Carolien de auto en voor een paar seconden was daar de tikkende klepstoter alweer even.
Laatst aangepast door MarkSanne op Di feb 14, 2012 08:26, in totaal 1 keer bewerkt
Ook vandaag de deurrubbers voorzien van 4-6mm siliconen/plastic luchtslang, die zorgen dat de rubbers net even wat steviger tegen de deuren klemmen. En verdraaid... even op mijn prive testcircuit 180 gereden en nog geen windgeruis te horen!!!
De uitleg is simpel: trek het rubber los van de auto (dus NIET van de deur zelf!) en dan zie je 2 holle ronde delen in het rubber. De grotere ronde holte is perfect voor 4-6mm luchtslang (gekocht bij vijverbudget.nl, de goedkoopste leverancier online voor dit soort slangen).
Het is voor 4 rubbers totaal misschien 15-20 minuten werk, maar dubbel en dwars waard als je beduidend minder windgeruis wil horen, vooral bij hoge snelheden.
Die slang kan je ook gebruiken om de buitenste rubber wat beter tegen je raam te laten zitten om zo als je je raam omlaag/omhoog doet al het water van de buitenkant is.
Zonder schaamte gejat van clubvr4:
beetje verwarmen om alles soepel te maken en de rimpels gaan er volgens de persoon uit.
Alleen kan het mischien je raam bekrassen als er vuil op zit... levenslange garantie of tot je je raam opendoet... wat het eerst komt.