8G V6 'monster' - de finale
Re: 8G V6 'monster' - it's alive!
Woow zo worden alle kleine klusjes uiteindelijk toch nog een grote klus !
Was het goed gelukt met de velgen trouwens ? Zijn ze mooi geworden ?
Gadverdamme Mark wat een smerig ding, succes ermee!
Je hebt gelukkig al wat onderdelen liggen om het één en ander te verbeteren ^^
Je hebt gelukkig al wat onderdelen liggen om het één en ander te verbeteren ^^
Gebruik je verstand, koop een Galant
Je wil aan X beginnen, maar terwijl je kijkt denk je: eerst effe snel Y en Z. Dus...
- pookknop vervangen voor een frisser exemplaar (nog niet de nieuwe, die moet nog binnenkomen)
(het leer was compleet losgescheurd en voelde echt te vies om aan te raken) - stuur vervangen door het Nardi stuur uit de Legnum, en meteen de cruise-control-hendel-modificatie gedaan (nog net iets meer werk dan de facelift cruise-control hendeltjes, het kabelboompje heeft een extra gaatje/inkeping nodig in het alu frame). Ik denk dat dit een van de zeeeer weinig pre-facelift euro 8G's met een Nardi stuur EN de cruise control functie bedenk ik me. Zo niet dat dit de enige is
(van het originele stuur voelde het leer aan als een soort half-vloeibare mix van leer en vuil) - de donor-binnenspiegel geplaatst
- accu vastgezet (de accu stond los... over APK puntje gesproken)
- bergje rommelige nabouw bedrading uit het motorruim gesloopt (ziet er dan ook meteen weer veel frisser uit)
- voorpijp losgehaald en die ligt nu klaar om gelast te worden Voel me niet zo fit, koppijn, dus ik noem het voor vandaag klaar
Morgen weer fris en fruitig verder!
- pookknop vervangen voor een frisser exemplaar (nog niet de nieuwe, die moet nog binnenkomen)
(het leer was compleet losgescheurd en voelde echt te vies om aan te raken) - stuur vervangen door het Nardi stuur uit de Legnum, en meteen de cruise-control-hendel-modificatie gedaan (nog net iets meer werk dan de facelift cruise-control hendeltjes, het kabelboompje heeft een extra gaatje/inkeping nodig in het alu frame). Ik denk dat dit een van de zeeeer weinig pre-facelift euro 8G's met een Nardi stuur EN de cruise control functie bedenk ik me. Zo niet dat dit de enige is
(van het originele stuur voelde het leer aan als een soort half-vloeibare mix van leer en vuil) - de donor-binnenspiegel geplaatst
- accu vastgezet (de accu stond los... over APK puntje gesproken)
- bergje rommelige nabouw bedrading uit het motorruim gesloopt (ziet er dan ook meteen weer veel frisser uit)
- voorpijp losgehaald en die ligt nu klaar om gelast te worden Voel me niet zo fit, koppijn, dus ik noem het voor vandaag klaar
Morgen weer fris en fruitig verder!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
De velgen, nou... nee, ja... eh... ze zitten onder de VR2. Nog in de primer. Ik wilde niet meer wachten om Carolien op winterbanden te laten rijden en op dat nieuwe setje had ik dus al winterbanden laten leggen, dus het was precies die dag dat ik ermee bezig was dat het ook echt ging sneeuwen. In de tussentijd is er weer een nieuwe set wielen bijgekomen, opnieuw 17", nu eens van Team Dynamics. Het is een setje dat al eerder op GF een rondje heeft gedaanmartijn schreef:Woow zo worden alle kleine klusjes uiteindelijk toch nog een grote klus !
Ik denk dat ik de AST velgen die eerder onder de VR2 zaten ook maar ga spuiten in goud. Dan maak ik 2 setjes voor het Monster: een zomer en een winterset. En de Team Dynamics set doe ik alleen nog maar winterbanden op die ik het hele jaar rijdt voor onder de VR2, die rijdt in totaal maar zo weinig kilometers dat die paar duizend die in de zomer worden gereden op winterbanden me qua slijtage niet erg boeien. En ach... zo'n VR2 kan alle beetjes grip gebruiken, evengoed in de zomer en dan helpen winterbanden toch ook weer iets!
Mark naar mijn weten presteren winterbanden beduidend minder in de zomer met een warm wegdek, zeker met zo'n performance auto! Als je die keuze maakt zou ik voor een setje all_season gaan die presteerd in alle weertypes redelijk.
Die pookknop was inderdaad in verre staat van ontbinding.... Mooie updates weer!
Die pookknop was inderdaad in verre staat van ontbinding.... Mooie updates weer!
Hmmm... dat had ik even niet verwacht Nico! Snel even gegoogled en verhalen zoals deze van de ANWB bevestigen jouw verhaal: [External Link Removed for Guests]
All-season-banden vind ik ook weer zo'n halve oplossing. He... Jammer! Ik denk dus toch maar 2 setjes banden
All-season-banden vind ik ook weer zo'n halve oplossing. He... Jammer! Ik denk dus toch maar 2 setjes banden
All season banden zeker niet doen mark !!!!
Die presteren on beide seizoenen onder de maat !
Nico heeft inderdaad gelijk ! En daar komt ook nog bij dat de winterbandjes boven de 7 graden 2x zo snel afslijten dus ik zou inderdaad ook voor 2 setjes gaan ....
Die presteren on beide seizoenen onder de maat !
Nico heeft inderdaad gelijk ! En daar komt ook nog bij dat de winterbandjes boven de 7 graden 2x zo snel afslijten dus ik zou inderdaad ook voor 2 setjes gaan ....
Uitlaat zit eronder, mooi gelukt.
Wielen gewisseld voor de AST wielen en een stukje gereden naar de plaatselijke Mitsubishi dealer (Boonstoppel in Waddinxveen) voor de plastic dop van de versnellingsbak.
Ik had de originele dop die ik eruit gehaald heb weer zo netjes mogelijk teruggebogen, maar dat is niet echt meer een betrouwbare afsluiter. Sterker nog: ik zag al wat oliedruipsporen na het korte ritje naar huis.
Nu de uitlaat dicht is, hoorde ik voor het eerst de rust. Maar ook een vreemd toeren-gerelateerde ratel uit de motorruimte... bah. En het check-engine lampje ging ook branden. Kortom: nog zat te doen en uit te zoeken!
Even een snelle foto:
Wielen gewisseld voor de AST wielen en een stukje gereden naar de plaatselijke Mitsubishi dealer (Boonstoppel in Waddinxveen) voor de plastic dop van de versnellingsbak.
Ik had de originele dop die ik eruit gehaald heb weer zo netjes mogelijk teruggebogen, maar dat is niet echt meer een betrouwbare afsluiter. Sterker nog: ik zag al wat oliedruipsporen na het korte ritje naar huis.
Nu de uitlaat dicht is, hoorde ik voor het eerst de rust. Maar ook een vreemd toeren-gerelateerde ratel uit de motorruimte... bah. En het check-engine lampje ging ook branden. Kortom: nog zat te doen en uit te zoeken!
Even een snelle foto:
Houd het dan nooit op ?!
Het houd je wel van de straat Mark
Mooi plaatje en nette velgjes !
Pookhoesje trouwens nog ontvangen ?
Het houd je wel van de straat Mark
Mooi plaatje en nette velgjes !
Pookhoesje trouwens nog ontvangen ?
Pookhoesje ontvangen Martijn! THANKS! Hij zit nu in het monster 
Vandaag niet veel gedaan. Wel wat uurtjes in de garage doorgebracht, vooral aan het zoeken naar een afdekrandje van een autoradio/SD/USB/CD/bluetooth/enz die ik kort heb gebruikt in de VR2 die ik aan m'n zusje wilde (en ga) geven. Alles lag netjes bij elkaar, behalve dat afdekrandje. Betekende uiteindelijk weer een complete opruiming van m'n blauwe metalen stellinkje en... uiteraard in de laatste doos (waar ik 'm echt niet had verwacht) lag ie. Zucht. Nou ja, wel weer alles lekker opgeruimd daar. Hoop rommel weggegooid weer! En meteen de lucht-slagmoerratel-dinges maar 'ns uit elkaar gepeuterd en gefixed! YAY!
Verder toch nog wat aftermarket dingetjes van de auto gehaald: de ruitensproeiers-met-LED + de verlichtingsschakelaar ervoor vervangen door origineel spul. Tijdens het wegtrekken van de bedrading van die LEDs/schakelaar kwam ik nog iets tegen waar ik niet meteen enthousiast van werd: een kastje met 'alarm' erop. Hmm... blijkbaar staat het ding buiten werking, maar ik zal 'm toch echt gaan verwijderen binnenkort! Doodeng van dat spul dat mogelijk ineens vervelende bijwerkingen kan gaan geven!
Ook even de luxe versie van de paperclip uitleesmethode gebruikt (een mooi kabeltje met een knijpcontact zodat een massapunt altijd snel gevonden & verbonden is) om te zien welke storingscodes er waren (zijn):
- ABS 24 (wheel fast sensor (Rear Left) systematic 35B- 5)
- engine 22 (Crank angle sensor / engine speed sensor)
Die eerste wist ik en heb ik de ring voor klaarliggen. De tweede moet iets simpels zijn zou ik haast zeggen (ik had die melding eerder niet tenslotte). Lijkt mij ofwel een connector niet goed aangesloten tijdens de bakwissel of een sensor die naar de knoppen is.
En voor mijn beeldvorming, wat betekent dit lampje?
Niet dat ie aangaat, maar in de diagnostische modus gaat ie aan (zoals alle lampjes zo ongeveer) en ik weet niet wat ie eigenlijk betekent...
Vandaag niet veel gedaan. Wel wat uurtjes in de garage doorgebracht, vooral aan het zoeken naar een afdekrandje van een autoradio/SD/USB/CD/bluetooth/enz die ik kort heb gebruikt in de VR2 die ik aan m'n zusje wilde (en ga) geven. Alles lag netjes bij elkaar, behalve dat afdekrandje. Betekende uiteindelijk weer een complete opruiming van m'n blauwe metalen stellinkje en... uiteraard in de laatste doos (waar ik 'm echt niet had verwacht) lag ie. Zucht. Nou ja, wel weer alles lekker opgeruimd daar. Hoop rommel weggegooid weer! En meteen de lucht-slagmoerratel-dinges maar 'ns uit elkaar gepeuterd en gefixed! YAY!
Verder toch nog wat aftermarket dingetjes van de auto gehaald: de ruitensproeiers-met-LED + de verlichtingsschakelaar ervoor vervangen door origineel spul. Tijdens het wegtrekken van de bedrading van die LEDs/schakelaar kwam ik nog iets tegen waar ik niet meteen enthousiast van werd: een kastje met 'alarm' erop. Hmm... blijkbaar staat het ding buiten werking, maar ik zal 'm toch echt gaan verwijderen binnenkort! Doodeng van dat spul dat mogelijk ineens vervelende bijwerkingen kan gaan geven!
Ook even de luxe versie van de paperclip uitleesmethode gebruikt (een mooi kabeltje met een knijpcontact zodat een massapunt altijd snel gevonden & verbonden is) om te zien welke storingscodes er waren (zijn):
- ABS 24 (wheel fast sensor (Rear Left) systematic 35B- 5)
- engine 22 (Crank angle sensor / engine speed sensor)
Die eerste wist ik en heb ik de ring voor klaarliggen. De tweede moet iets simpels zijn zou ik haast zeggen (ik had die melding eerder niet tenslotte). Lijkt mij ofwel een connector niet goed aangesloten tijdens de bakwissel of een sensor die naar de knoppen is.
En voor mijn beeldvorming, wat betekent dit lampje?
Niet dat ie aangaat, maar in de diagnostische modus gaat ie aan (zoals alle lampjes zo ongeveer) en ik weet niet wat ie eigenlijk betekent...
olie level (nivo) als ik me niet vergis.. olie druk is rood dacht ik ..
Awesomeness = Verveling x Talent
Yep je olienivo is dan echt te laag. (Denkt hij)
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Co-founder of galantfans
Re: 8G V6 'monster' - stoelenfun
Kennen jullie dat? Dat je wil beginnen aan iets maar dat er van alles tussendoorkomt.
Vanmorgen wilde ik de probleempunten van het monster aanpakken, en om even het schema erbij te pakken van de troubleshooting van de krusas-sensor uit de service manual wilde ik m'n garage-PC'tje gebruiken. Maar da's waar ook: de computer zelf doet het prima, maar het beeldscherm/keyboard bediening doet niets. Hmm... dat eerst maar 'ns oplossen, erg lastig om niet in de garage overal bij te kunnen tenslotte.
Even kijken waar het misgaat: connectors/aansluiting/instelling? Lijkt allemaal goed. Hmm.. even een laptop erbij pakken voor wat checks. Grrr... ik struikel voor de 10e keer over die gruwelijk in de weg staande 'opgegeten' voorstoel van het Monster. Weet je wat: laat ik daar maar mee beginnen! Ik moet tenslotte een motortje eruit zien te peuteren voor in de VR2 waarvan bij de bestuurderstoel de leuning/kantelingfunctie niet altijd meer even gewillig gehoorzaamt.
En zo ben je eenvoudig een uurtje aan het uit uitvogelen hoe zo'n stoel in elkaar zit tot het moment dat ie tot de laatste schroef uit elkaar ligt. Wel leuk om te zien allemaal. Best een gecompliceerde set aan motors, scharnieren en bekabeling! En... een airbag! Dat bracht me op een goed idee: netjes dat ding eruit peuteren en tijdens de jaarwisseling tot ontploffing brengen!
De eerste en enige ervaring met het uit elkaarhalen van stoelen was een fors eenvoudiger setje stoelen en bank-delen van een Daihatsu Cuore, maar toch helpt dat wel een beetje. Vooral dat de bekleding zelf altijd vanuit 1 kant opgespannen zit. Ik heb heel netjes gesloopt. Enerzijds omdat ik het leuk vind om te zien hoe het ECHT in elkaar steekt en ook omdat je dan lekker veel reserve onderdeeltjes, boutjes, moertjes, schroefjes en ander los spul overhoudt (dus als iemand nog onderdelen van een beige voorstoel nodig heeft: geef een gil! free for a good home!).
De bekleding zelf zit met bij elkaarknepen ronde ijzeren ringetjes vast aan metalen staafjes die op hun beurt weer in het schuimrubber vastzitten. Zo komt er mooi spanning te staan op de stof/leer en spant het mooi aan.
Ohja: de airbag is keurig losgekomen en ik ga een verlengsnoer met een accu gebruiken om 'm over een aantal dagen te laten ontploffen. Op veilige afstand dus!
Vanmorgen wilde ik de probleempunten van het monster aanpakken, en om even het schema erbij te pakken van de troubleshooting van de krusas-sensor uit de service manual wilde ik m'n garage-PC'tje gebruiken. Maar da's waar ook: de computer zelf doet het prima, maar het beeldscherm/keyboard bediening doet niets. Hmm... dat eerst maar 'ns oplossen, erg lastig om niet in de garage overal bij te kunnen tenslotte.
Even kijken waar het misgaat: connectors/aansluiting/instelling? Lijkt allemaal goed. Hmm.. even een laptop erbij pakken voor wat checks. Grrr... ik struikel voor de 10e keer over die gruwelijk in de weg staande 'opgegeten' voorstoel van het Monster. Weet je wat: laat ik daar maar mee beginnen! Ik moet tenslotte een motortje eruit zien te peuteren voor in de VR2 waarvan bij de bestuurderstoel de leuning/kantelingfunctie niet altijd meer even gewillig gehoorzaamt.
En zo ben je eenvoudig een uurtje aan het uit uitvogelen hoe zo'n stoel in elkaar zit tot het moment dat ie tot de laatste schroef uit elkaar ligt. Wel leuk om te zien allemaal. Best een gecompliceerde set aan motors, scharnieren en bekabeling! En... een airbag! Dat bracht me op een goed idee: netjes dat ding eruit peuteren en tijdens de jaarwisseling tot ontploffing brengen!
De eerste en enige ervaring met het uit elkaarhalen van stoelen was een fors eenvoudiger setje stoelen en bank-delen van een Daihatsu Cuore, maar toch helpt dat wel een beetje. Vooral dat de bekleding zelf altijd vanuit 1 kant opgespannen zit. Ik heb heel netjes gesloopt. Enerzijds omdat ik het leuk vind om te zien hoe het ECHT in elkaar steekt en ook omdat je dan lekker veel reserve onderdeeltjes, boutjes, moertjes, schroefjes en ander los spul overhoudt (dus als iemand nog onderdelen van een beige voorstoel nodig heeft: geef een gil! free for a good home!).
De bekleding zelf zit met bij elkaarknepen ronde ijzeren ringetjes vast aan metalen staafjes die op hun beurt weer in het schuimrubber vastzitten. Zo komt er mooi spanning te staan op de stof/leer en spant het mooi aan.
Ohja: de airbag is keurig losgekomen en ik ga een verlengsnoer met een accu gebruiken om 'm over een aantal dagen te laten ontploffen. Op veilige afstand dus!
zo. alles opgeruimd. Eindelijk het probleem met de garage-PC gefixed (los HDMI stekkertje op de PC die op het garagezoldertje staat). 1 minuut fix. Nu maar hopen dat de fix voor de Monster-krusassensor storing al even soepel gaat 
Haha
Co-founder of galantfans
Co-founder of galantfans
Haha Mark, heel herkenbaar ja. Ook jouw beeld bij de stoel en alles wat onder die zitting geplaatst is. Het is net of je een motorkap opentrekt, je komt alleen meer motoren tegen. Als je eenmaal door hebt hoe het allemaal werkt is het heel begrijpelijk en redelijk eenvoudig. Maar voor dat je op dat punt bent........ 
Re: 8G V6 'monster' - huh? (help please)
Daarstraks eindelijk met de foutmelding aan de slag gegaan. Onderstaand extract uit de werkplaats manual vertelt me net niet genoeg (lees: ik snap het net niet helemaal).
Eerste probleem was dat de storing ineens weg was. Starten, uitzetten, starten enz... bleef goed. Toen aangezet en een minuut of 10-15 stationair laten lopen en meteen het gaspedaal-kabeltje ietsje strakker getrokken, want de 'aanslag' tot er iets gebeurde was een beetje een 'gat'. Daarna dacht ik, nouja, geen storing dan. Prima! Of wacht: ik ga een stukje rijden!
Dus ik start 'm nog 'ns en ja hoor. Engine management-lampje gaat direct aan. WTF?! Goed, dan die Mitsu manual erbij en meten maar! Ik snap vooral die eerste meet-suggestie niet "Engine cranking". Huh?! Wat?
Ik heb die tweede (stationairloop en dan meten tussen pin 2 en massa (=groen + zwart) gedaan en die waarde was rond de 2V) dus die was goed. Maar hoe ik die eerste test nou moet uitvoeren snap ik niet. Verder ook maar de volgende stap gedaan en daar kloppen alle metingen netjes van, dus als ik het dan zo ongeveer goed begrijp dan zou juist die ene meting die ik niet goed weet hoe te doen de schuldige zijn en daarmee mogelijk betekenen dat de ECU niet goed is. Huh?! Wazig. Hoezo dat ineens dan. Of zou het kunnen zijn dat we tijdens het vastpikken van de flex-delen van de uitlaat (misschien?) de accu niet losgekoppeld hebben? (ik weet het niet zeker).
Wie oh wie snapt hoe ik dat eerste puntje moet testen? Vast dank!
Eerste probleem was dat de storing ineens weg was. Starten, uitzetten, starten enz... bleef goed. Toen aangezet en een minuut of 10-15 stationair laten lopen en meteen het gaspedaal-kabeltje ietsje strakker getrokken, want de 'aanslag' tot er iets gebeurde was een beetje een 'gat'. Daarna dacht ik, nouja, geen storing dan. Prima! Of wacht: ik ga een stukje rijden!
Dus ik start 'm nog 'ns en ja hoor. Engine management-lampje gaat direct aan. WTF?! Goed, dan die Mitsu manual erbij en meten maar! Ik snap vooral die eerste meet-suggestie niet "Engine cranking". Huh?! Wat?
Ik heb die tweede (stationairloop en dan meten tussen pin 2 en massa (=groen + zwart) gedaan en die waarde was rond de 2V) dus die was goed. Maar hoe ik die eerste test nou moet uitvoeren snap ik niet. Verder ook maar de volgende stap gedaan en daar kloppen alle metingen netjes van, dus als ik het dan zo ongeveer goed begrijp dan zou juist die ene meting die ik niet goed weet hoe te doen de schuldige zijn en daarmee mogelijk betekenen dat de ECU niet goed is. Huh?! Wazig. Hoezo dat ineens dan. Of zou het kunnen zijn dat we tijdens het vastpikken van de flex-delen van de uitlaat (misschien?) de accu niet losgekoppeld hebben? (ik weet het niet zeker).
Wie oh wie snapt hoe ik dat eerste puntje moet testen? Vast dank!
Goh, dat klinkt erg bekent allemaal. ik begreep dat cracking ook niet , heb toen gekeken in alle verschillende versies die ik heb van de service manual.. en het uit drie talen vertaald (ik denk dat ze bedoelen dat je moet proberen te starten.. en dus de motor laat rond draaiem mbv de startmotor ) ..
ik kan je geen zekerheid geven , ik heb uiteindelijk die stap niet hoeven doen, gelukkig
ik kan je geen zekerheid geven , ik heb uiteindelijk die stap niet hoeven doen, gelukkig
Awesomeness = Verveling x Talent
Engine Cranking betekent dat je probeert de motor te starten. De fase dus dat de startmotor draait.
Die term komt uit het verre verleden toen je nog aan die slinger moest draaien om een motor "aan te slingeren".
Engine Cranking is dus de waarde tijdens het starten (met startmotor)
Engine Idle is dus de waarde tijdens stationairloop
Die term komt uit het verre verleden toen je nog aan die slinger moest draaien om een motor "aan te slingeren".
Engine Cranking is dus de waarde tijdens het starten (met startmotor)
Engine Idle is dus de waarde tijdens stationairloop
Hmmm een 2 man job dus.
Vanavond de bestuurderzijde achterremmerij en wiellager losgehaald. Dacht dat dat de kant was waar de kapotte ABS ring zat. Niet dus. Ach, meteen een goede oefening en alles schoongemaakt daar, was hard nodig. In het lagerhuis lag een berg stof en rommel echt niet te geloven! Die ABS sensor zou ik bijna ook niets kwalijk hebben genomen als ie raar zou doen. De glijpennen van de remklauw gecontroleerd. Ze zaten op de goede plek maar ze gleden totaal niet meer! Gort en gortdroog. Schoongemaakt en weer ingevet. Die glijden weer soepel nu! Morgen de andere kant maar ns doen.
Hopelijk blijft de bonus die ik aan deze kant nog kreeg uit... Pfff ik moet toch gaan lassen maar om nou meteen blij te worden van zulke rotte delen, nou nee.
Vanavond de bestuurderzijde achterremmerij en wiellager losgehaald. Dacht dat dat de kant was waar de kapotte ABS ring zat. Niet dus. Ach, meteen een goede oefening en alles schoongemaakt daar, was hard nodig. In het lagerhuis lag een berg stof en rommel echt niet te geloven! Die ABS sensor zou ik bijna ook niets kwalijk hebben genomen als ie raar zou doen. De glijpennen van de remklauw gecontroleerd. Ze zaten op de goede plek maar ze gleden totaal niet meer! Gort en gortdroog. Schoongemaakt en weer ingevet. Die glijden weer soepel nu! Morgen de andere kant maar ns doen.
Hopelijk blijft de bonus die ik aan deze kant nog kreeg uit... Pfff ik moet toch gaan lassen maar om nou meteen blij te worden van zulke rotte delen, nou nee.
Ohja, ook de motorruimte en het interieur maar 'ns laten kennismaken met APC en een vezeldoek. OMG wat was dat nodig. Ondanks dat het complete interieur er toch uitgaat hield ik het niet meer uit. Te vies. Ik heb met gemak 10 keer m'n vezeldoek uit staan spoelen en het zwart dat eraf kwam was echt niet zuinig. Moet zeggen dan na zo'n basisbehandeling + stofzuigen het al een enorm stuk opknapt allemaal! Mooi spul hoor dat APC!
Allemaal heel leuk,maar het weegt een ton of zo iets...cvw schreef:Haha Mark, heel herkenbaar ja. Ook jouw beeld bij de stoel en alles wat onder die zitting geplaatst is. Het is net of je een motorkap opentrekt, je komt alleen meer motoren tegen. Als je eenmaal door hebt hoe het allemaal werkt is het heel begrijpelijk en redelijk eenvoudig. Maar voor dat je op dat punt bent........
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Sow lekker krokant daar..... Ik hoop voor je dat dat de enige plek is!!
Re: 8G V6 'monster' - ABS fixed (nou bijna dan)
Vanmorgen nog even de andere kant gedaan. Eerst maar de wielkastkuip schoongeborsteld en met compressorlucht geblazen. Even later een kilootje aan vuil in de prullenbak gegooid... Oh mensen, gooi toch af en toe een bostel en een hogedrukspuit door die wielkuipen heen! Hier kan plaatstaal niet tegen!!!
Opnieuw een paar (gelukkige kleine) krokante plekjes onderaan.
De glijpennen van de remmerij zaten opnieuw mooi vast. Hoog tijd voor vers glijmiddel! Daarna het wiellager losgehaald en de oude ring erafgehaald (tijdje een gasbrandertje erop en kwam netjes los). De ABS foutcode klopt in ieder geval: Die mist een tandje
De nieuwe ring erop (opnieuw even de ring verhitten en een paar goeie tikken en dan afkoelen dan krimpt ie er weer mooi op). Alles weer terugzetten, beetje vet op alles waar vet op kan en mag. Daarna de accupool even losgehaald, rempedaal ingedrukt om eventuele energiereserves uit systemen leeg te trekken, 5 minuten opruimen en daarna weer aansluiten. Starten... alle kerstboomverlichting op het dashboard uit. Op de ABS indicator na. Huh?!
Even checken bij de ABS hoofdzekering: Aha... die is eruitgehaald. En bedankt voor het niet bewaren (edit: blijkt wel degelijk bewaard te zijn in een ongebruikt voetje. Bedankt Merek!)
Opnieuw een paar (gelukkige kleine) krokante plekjes onderaan.
De glijpennen van de remmerij zaten opnieuw mooi vast. Hoog tijd voor vers glijmiddel! Daarna het wiellager losgehaald en de oude ring erafgehaald (tijdje een gasbrandertje erop en kwam netjes los). De ABS foutcode klopt in ieder geval: Die mist een tandje
De nieuwe ring erop (opnieuw even de ring verhitten en een paar goeie tikken en dan afkoelen dan krimpt ie er weer mooi op). Alles weer terugzetten, beetje vet op alles waar vet op kan en mag. Daarna de accupool even losgehaald, rempedaal ingedrukt om eventuele energiereserves uit systemen leeg te trekken, 5 minuten opruimen en daarna weer aansluiten. Starten... alle kerstboomverlichting op het dashboard uit. Op de ABS indicator na. Huh?!
Even checken bij de ABS hoofdzekering: Aha... die is eruitgehaald. En bedankt voor het niet bewaren (edit: blijkt wel degelijk bewaard te zijn in een ongebruikt voetje. Bedankt Merek!)
Haha volgens mij heb ik er 1 liggen in motion voor je.
Nieuw zijn die dingen 40 a 50€ geloof ik.
Zal vanmiddag ff kijken een kiekje naar whatsapp'en
Nieuw zijn die dingen 40 a 50€ geloof ik.
Zal vanmiddag ff kijken een kiekje naar whatsapp'en
Co-founder of galantfans
Co-founder of galantfans
Echt?! WTF?!!! Waarom zijn die krengen zo belachelijk duur dan?! Graag man. Thans vast!
Tja geen flauw idee joh.
Ik weet alleen nog dat ik eens voor iemand de prijs had opgevraagt en dat ik ook zoals jouw reageerde.
En deze prijs staat me nog bij.
Over anderhalf uur weet ik meer voor je.
Ik weet alleen nog dat ik eens voor iemand de prijs had opgevraagt en dat ik ook zoals jouw reageerde.
En deze prijs staat me nog bij.
Over anderhalf uur weet ik meer voor je.
Co-founder of galantfans
Co-founder of galantfans
Anders kan ik ook wel effe kojken in de sloper voor je .... Laat maar weten ..
Mark, de zekering zit ernaast in de houder die niet gebruikt wordt ( voor 4ws of 4wd of wat dat tekeningetje ook moet voorstellen)... Ik heb m er in gelatenAha... die is eruitgehaald. En bedankt voor het niet bewaren. Nou moet ik weer zo'n speciale (?) zekering scoren. Tenzij iemand zo'n gek ding heeft liggen? Ik kan in ASA het artikelnummer niet vinden.
Edit:
Nummer 17... Zat origineel niks in.
Die is volgens de handleiding NIET gebruikt, daarom heb ik hem daar in gestopt...
ps. Rechts achter staat de handremkabel een beetje losser dan links, als je de schijf er nog eens af hebt, draai even aan dat wieltje bij de trommelrem om de kabel wat strakker aan te trekken, ik kreeg zelf de trommel er daar bijna niet meer op vandaar dat hij wat losser zit op maar sindsdien merkte ik dat hij rechts wat slechter op de handrem staat dan links, ze kunnen misschien gaan zeuren bij de APK...
LA heb ik nooit losgehaald, maar als je de originele lager RA eens zag, zelfs die was krokant...
Ah! Thanks Merek! Ja het verschil in handremfunctie merkte ik al tijdens het verwijderen van de remschijven. Aan de linkerkant ging ie er maar moeilijk af in tegenstelling tot rechts, ik heb eerst op de gok beide zijden zo ingesteld dat de schijf er even makkelijk opging maar verstellen van dat wieltje kan via het weghalen van dat zwarte rubberen dopje in de remschijf. Ik heb het nog orginele lager niet direct kunnen betrappen op slijtage, even rondgedraaid en wat zijdelings kracht opgezet toen ie los was en ik voelde of hoorde niets.
Trouwens: dat setje van drie kleine sleuteltjes die je niet wist waar die van waren: ze zijn van de afkoppelbare trekhaak! Erg mooi systeem! Van die complete trekhaak noch de stekkeraansluiting zie je niks nu. Ideaal!
Trouwens: dat setje van drie kleine sleuteltjes die je niet wist waar die van waren: ze zijn van de afkoppelbare trekhaak! Erg mooi systeem! Van die complete trekhaak noch de stekkeraansluiting zie je niks nu. Ideaal!
Hahaha
Co-founder of galantfans
Co-founder of galantfans
Re: 8G V6 'monster' - ABS fixed
ABS is nu officieel gefixed! Weer zorg en een puntje voor de APK minder.
Nog even een beetje de boel schoongemaakt in het motorruim en op de roestplek rechts na ziet het alweer behoorlijk fris uit zo toch?!
Nog even een beetje de boel schoongemaakt in het motorruim en op de roestplek rechts na ziet het alweer behoorlijk fris uit zo toch?!
Re: 8G V6 'monster' - ABS fixed
Hmmm... moest even zoeken naar de montagehandleiding voor de motorkap gasveren. Niet gevonden, wel lekker alle facturen/printjes & handleidingen opgeruimd. En natuurlijk is die gasveren handleiding natuurlijk prima online te vinden: [External Link Removed for Guests]
Even omgerekend naar cm:
- Maatvoering: Middelpunt voor de bevestiging van het zijscherm:25cm gemeten vanaf de punt van de motorkap bij de voorruit.
- Middelpunt voor de bevestiging op de motorkap:50cm gemeten vanaf de punt van de motorkap bij de voorruit.
Even omgerekend naar cm:
- Maatvoering: Middelpunt voor de bevestiging van het zijscherm:25cm gemeten vanaf de punt van de motorkap bij de voorruit.
- Middelpunt voor de bevestiging op de motorkap:50cm gemeten vanaf de punt van de motorkap bij de voorruit.
Re: 8G V6 'monster' - motorkap gasveren erop
Zonet de motorkap gasveertjes nog even gemonteerd. Ziet er meteen zooooveel beter uit dan zo'n lelijke, in-de-weg-staande poot!
Is idd erg mooi die gasveren, waar heb je die vandaan? En zijn ze moeilijk te monteren of is het plug & play?
4 gaatjes per kant boren met een 5mm boortje, popnagels erin. Totaal een half uurtje maximaal werk. Dit is een set die specifiek voor de 8G gemaakt is, via redlinetuning.com
Dit is de rvs versie oftewel de 'elite'.
Dit is de rvs versie oftewel de 'elite'.
Mooie update kerel, is zeker mooier dan die poot
Denk dat het ook wel een stukje steviger staat?
Die zelfde update is naar mij ook onderweg overigens
@Fluff: ik heb de mijne via Ebay aangeschaft, staat nu weer als "auction" dus bieden, en heb zelf voor een leuk bedrag gewonnen
Denk dat het ook wel een stukje steviger staat?
Die zelfde update is naar mij ook onderweg overigens
@Fluff: ik heb de mijne via Ebay aangeschaft, staat nu weer als "auction" dus bieden, en heb zelf voor een leuk bedrag gewonnen
Staat heerlijk stevig. Waait ook niet om! Ik had ze ook al heel snel op de Legnum gezet en nooit spijt van gehad! Mooi, clean, stevig en ze gaan een eeuwigheid mee. Deze zijn dus herbruikt en kostten me me dus 'niets' (dat ze ooit meer dan 100 euro hebben gekost voel ik al lang niets meer van).
Oke heel nice! Ik denk dat ik ook eens een beetje rond ga kijken of ik ze goedkoop op de kop kan tikken.
-
KunfuMunky
- Provincie: Flevoland
Zoow dat ziet er allemaal lekker uit jongen haha. Inderdaad vergelijkbaar met mijn project haha. Nou ik ga het zeker blijven volgen! Leuk hoor!
Groetjes,
Armando

Groetjes,
Armando