Even Voorstellen

Stel je hier even voor (plaatjes van je auto svp in ShowCase plaatsen). Een foto van jezelf is helemaal leuk!
Plaats reactie
Peikma
Provincie: Gelderland

Even Voorstellen

Bericht door Peikma »

Hi mijn naam is Alex (1966). Trotse eigenaar van een der laatste destijds nieuwe Galant 8's in NL, welke ik in 2003 als eerste eigenaar bij Van Yperen in Aalsmeer heb gekocht. Galant is steeds top onderhouden en in 2005 op LPG gezet wat ik nog steeds super vind. Bij Van Yperen mocht ik altijd de brug nog gebruiken na een servicebeurt etc. om winterbanden te wisselen en de bodemplaat te controleren. Ik kreeg op den duur zelfs een overal van de firma aangereikt. ;-) Door de jaren de Galant uitgebreid met extra binnenverlichting achter, een 2DIN Android soundsystem (voor DAB, online radio want Galant is ook online), camera en achteruitrijdetectie. Zelfs het klokje moest eraan geloven want die liep op een gegeven moment 2 minuten per week voor, nu is dat teruggebracht tot ca. 2 minuten per jaar..
Veel van de binnenverlichting is intussen met ledjes uitgevoerd, zie ook foto, want in de 310.000 km zijn er wel eens wat lichtjes gesneuveld natuurlijk.
Daarnaast was het natuurlijk irritant dat de accu steeds elke 3 jaar vervangen moest worden omdat de het sluipverbruik de accu sloopte (ik rij bepaald niet dagelijks, soms wel 2 weken niet, maar als dan wel lange ritten) en daarom in de bumper, voor, als je heel goed kijkt in de foto, een afsluitbare DC-connector geplaats waarmee de accu steeds op 13V wordt gehouden. De huidige accu zit er intussen dik 6 in en is van het EFB-type wat ook stevig bijdraagt aan de langere levensduur.
Vervelend is wel dat mijn voorruit spontaan een barst vertoont en dat vervangen niet zo simpel blijkt. Paar jaar terug de remmen voorzien van nieuwe schijven, blokken en alle schokbrekers en veren ook maar vervangen; de auto leek op een gegeven moment wel een Amerikaan uit de jaren 70. Geen APK afkeur, ook die ruit niet trouwens, maar toch de auto kan strak sturen, maar dan moet alles natuurlijk wel kloppen. Helaas heeft Galantje wel stevige concurrentie gekregen van mijn Honda klassiekers o.a. een CB500 uit 1977 zie foto. Doordat ik (te) veel te doen heb is dat voor Galant nu wel wat minder, maar inruilen (voor een auto met een gemakkelijkere onderhoudsvraag) is wel een slecht idee gebleken omdat je niet de prijs krijgt die het verdient (plus de auto enorm het risico loopt om straks een Taxi te worden in Bamako of zo) en sommige het idee hebben gelijk de LPG-installatie eruit te moeten slopen. Dom idee, tenzij je minder dan 5000km/jr gaat rijden of dergelijke, want het scheelt maar een paar tientjes per maand en dat is in 1 x tanken wel terug verdiend, immers de installatie is inmiddels 100% afgeschreven... Dus voorlopig blijft Galant dan maar bij mij totdat ik een keer een serieuze liefhebber tegenkom die haar schoonheid wel kan waarderen. Op dit moment werk ik aan mijn 500 vanwege een remmenrevisie en als dat klaar is gaat Galantje weer fijn de warme garage in. Galant, heerlijke reismobiel, heeft diverse Europese landen gezien in is zelfs op het kanaal eiland Jersey geweest en daar komen betrekkelijk weinig Nederlanders met hun auto en dus val je overal wel positief op je wordt spontaan her en der herkent zeg maar...
Leuk is wel dat mijn 2 jongens "opgegroeid" zijn in deze auto, maar desondanks rijden ze liever in onze andere auto; een e-auto. Galants zijn in mijn optiek solide auto's, zeker het blok want zelfs na zo een afstand zijn prestaties, brandstof (LPG 9L en Benzine 7,8L/100km) en olieverbruik (minder dan 0,1L /100km) dik in orde. Blok en eigenlijk alles zit vanaf het begin stevig in de WD40 en dat heeft gelukkig de roestduivel aardig buiten de deur weten te houden; het is maar een idee... Groetjes en tot ziens op het forum of elders... (b.v. een of ander oldtimertreffen b.v. in Ruinerwold; mag Galant straks ook heen met 25+) :bye
Bijlagen
IMG_20201208_214013_988.jpg
IMG_20210827_094625_082.jpg
IMG_20230527_180727_675.jpg
IMG-20220919-WA0001.jpg
IMG_20250906_121305658_HDR.jpg
Paapie
Provincie: Noord-Holland

Re: Even Voorstellen

Bericht door Paapie »

Mooi verhaal! :-) En nette Galant!
menno3x8g
Provincie: Groningen

Bericht door menno3x8g »

Welkom!
En dat ziet er allemaal goed uit!
Bij mij staat een sloop Galant 8G op de oprit waarvan de voorruit nog intact is. Mag je er zo uitwippen als dat nodig is.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Qualconu
Provincie: Noord-Brabant

Bericht door Qualconu »

Welkom op het forum Alex,

Waw, onder de motorkap ziet die Galant er nog uit als nieuw, zo is er geen tweede meer te vinden.
Die legendarische Honda 4-in-lijn mag overigens ook gezien worden.
Die strijden samen voor de titel het mooiste meisje van de klas.

Ik ben ook nog steeds als trotse eerste eigenaar in het bezit van ‘n 8G Galant PFL 2.0 op LPG.
Jou Galant is bij mij onder de radar gebleven omdat die in de RDW-database niet als eerste eigenaar geregistreerd staat. Mogelijk heeft die eerder 5 maanden als demo bij die dealer op kenteken gestaan.

Met 310K op de teller heeft hij inderdaad al flink z’n best gedaan.
We hebben ’n forumlid die tot voor kort ’n Galant 2.0 reed met meer dan 500K op de teller en de auto nog dagelijks voor woon-werkverkeer gebruikte.
Het zijn inderdaad degelijke, comfortabele en zeer betrouwbare auto’s met ’n spreekwoordelijk onverwoestbaar motorblok.
De laatste Galants verdwijnen nu in rap tempo naar de sloop vanwege de 2 bekende roestproblemen maar met ’n nog steeds probleemloos lopend motorblok.

Veel leesplezier op het forum
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2025: 314
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”