Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Beste vrienden,
Gisteren stopte tijdens een ritje de radio er zomaar mee. En toen ik vervolgens ergens parkeerde bleek ook de centrale portiervergrendeling het niet meer te doen. Die zijn dus gelijktijdig uitgevallen. Ik heb de zekeringen gecontroleerd maar die zijn nog goed. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Iets met een relais?
Mijn kachelventilator doet het ook nog steeds niet.
Bedankt en groeten
Ed
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Hi Eddy,

Heb je alle zekering gecheckt zowel binnen links onder als onder de motor kap? Soms heeft de radio ook nog een eigen zekering in de radio zelf.
Ga even na welke systemen het allemaal het niet doen. Sommige vallen misschien niet direct op. b.v. werkt het digitale klokje, de spiegel verstelling etc. Veel systemen hebben dezelfde voeding of massa punten. Wat werkt er van de radio nog wel? Doet de verlichting van de radio het nog wel?

Ik heb even een aantal draadjes van je terug gelezen maar mij is niet helemaal duidelijk om welke auto het gaat. Je zegt een 1999 limited edition (dat is die van mij ook maar die is van Bouwjaar 1997)
Ook zag ik een Chassis nummer langs komen van een Wagon (bouwjaar 1997)

Als ik exact weet van welk bouwjaar de auto is dan kan ik middels het juiste bedradingschema gerichter zoeken.

Je kan voor de zekerheid even meten of er spanning staat op de dikke blauwe draad van de radio connector (connector C-93 Terminal 10)
De massa krijgt de radio middels het frame (af fabriek).
EA0_1997_C_93_Radio.pdf
(490.67 KiB) 20 keer gedownload
Ik heb net mijn eigen radio weer terug geplaatst dus alles zit nog vers in mijn geheugen hoe het zit.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Qualconu »

Yeti schreef: 02 mei 2022, 17:51 Hi Eddy,
Als ik exact weet van welk bouwjaar de auto is dan kan ik middels het juiste bedradingschema gerichter zoeken.
@Yeti: Het VIN is JMBLNEA2WVZ004558 (volgens 'n post van Eddy op 21 maart 2022)
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

@qualconu: die had ik ook gevonden. Dan kom ik uit op een MY 1997 maar in de tekst zie ik vaak een 1999 terug komen vandaar mijn vraag. Kan natuurlijk een Bouwjaar van 1997 en op kenteken in 1999 (net als die van mij)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Qualconu »

@Yeti: Voor mij geldt hetzelfde verhaal: ASA productieperiode 1997.09.3 - RDW kenteken april 1999.
Ik weet niet of zoiets ook bij andere merken voorkomt, maar Mitsubishi had dus blijkbaar ’n grote overjarige fabrieksvoorraad (in "oude uitvoering") staan die alsnog aan de man gebracht werd als “actiemodel”. Alleen werd dat er door de dealer niet bij verteld.
Heel misleidend ook omdat normalerwijs de kentekenregistratie geraadpleegd wordt om het bouwjaar van de auto te weten, met alle mogelijke gevolgen van dien bij het bestellen van onderdelen.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Hallo Yeti, Qualconu,
Ten eerste ontzettend bedankt voor jullie hulp. Het is inderdaad zo dat mijn auto zijn kenteken in 1999 heeft gekregen maar gebouwd in 1997 of zelfs 1996 (op basis van chassisnr)
Bij de radio is plots het licht totaal uitgegaan. DWZ als ik de sleutel omdraai gaat zelfs de display niet meer branden. en dit bemerkte ik op het moment dat de centr. portiervergrendeling plots niet meer werkte.
ik heb alle zekeringen zowel binnen als in de motorruimte gecontroleerd. Waren allemaal nog goed.
Ik hoop dat een blik op het bedradingsschema duidelijkheid kan geven. En misschien heeft het ook te maken met de kachelventilator die het ook nog steeds niet doet.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

ik ga ook even kijken of er spanning op de blauwe draad staat
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Controleer ook even of alle stekkers en relais goed in het Junction Block steken.
Dit is het gehele blok waar de zekeringen binnenzijde in zitten. Deze verzorgd onderandere de stroom voorziening van de systeen en achter het Blok zit de ETACS die een gedeelte van de centrale portier voorziening regeld. Ook regelt het de binnen -, kontakt slot verlichting (Niet op de GLX limited edition)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

bedoel je het junction block bij de zekeringen onder het dasboard of in de motorruimte?
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Nou, ik heb de radio gedemonteerd en het 1 ander gecontroleerd. Wat ik niet snap is dat ik altijd de gele draad (niet blauwe) als continuespanning draad heb gebruikt. De blauwe wordt na de koppelsteker (zie foto) blauw met witte streep die voor de electrische antenne is. Op de gele draad staat nu geen spanning . De rode draad gebruikte ik als spanningdraad die door het contact wordt onderbroken. Daar staat wel spanning op. Maar dan wel als ik het klemmetje van de spanningzoeker direct tegen de carroserie aan houd voor de aarde. Want als ik hem tegen de zwarte aardedraad aanhoud, doet hij het niet. Met de aarde lijkt er dus ook een probleem te zijn.
Kan ik het junctieblok los maken met die ene moer ?(zie foto)
Bijlagen
IMG_20220506_133159.jpg
IMG_20220506_133142.jpg
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Eddy,

Klopt het blok zit vast met 1 moertje en dan eerst de onderkant een stukje naar je toe trekken (om vrij te komen van het draadeinde) en dan een stukje naar beneden trekken. Het blok zit nog vast met een boel connectors dus zal niet veel bewegingsvrijheid hebben.

De connectors die je op de foto laat zien zijn de iso connectors die de Mitsubishi connector omzet naar Iso voor je Aftermarkt Radio.

De Connector in de PDF is de Connector die uit de kabelboom van de Auto komt. (als die er nog zit)

Als het goed is staat er tekst op de iso draden en welke functie deze hebben.

Iso kleuren vaak als volgt
Op zwarte / Donker Grijze Connector
Geel = Permanent 12 Vdc
Rood = Switched 12 Vdc
Blauw = Antenne
Zwart = Massa (vaak heeft de aftermarket Radio ook nog een massa verbinding via het frame van de Radio zelf, afhankelijk van de fabrikant)
Orange = Verlichting (+12vdc signaal wanneer de verlichtingsschakelaar wordt bediend zodat de Radio naar een vaste waarde wordt gedimd)

Op de andere bruine connector.
Speaker aansluitingen.

Met Iso moet je de volgende functies missen:

pin 9 Wit- Blauwe draad van de Mitsubishi connector (snelheids signaal) hierdoor kan het volume van de radio automatisch aangepast worden aan de hand van de snelheid van de Auto
Pin 12 Zwart - witte draad van de Mitsubishi connector (Rheostaat) hierdoor wordt de verlichting van de Radio middels het rheostaat wieltje gelijktijdig variabel gedimd met de rest van de instrument en schakelaar verlichting.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

OK en heel erg bedankt voor je uitleg.
heb je middels het bedradingsschema al een idee gekregen wat er aan de hand kan zijn? krijgt de gele draad zijn spanning uit dezelfde "hoek" als de centr. portier vergrendeling? en de aarde?
Morgen kijk ik naar het juntion blok.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Zoals ik a vermeld had krijgt de OEM radio via het frame de Aarde.
De iso stekker gebruikt daarvoor de zwarte draad. Die zwarte draad zou je dan ergens op het frame (met een goede aarde) vast moeten maken.

De combinatie Centrale deurvergrendeling (met keyless entry) en radio kan ik alleen vinden in het geval dat connector C-131 pin 4 (zit op het Junction Block onder het Dashboard) geen goed contact maakt.
Central_Junction_Box_layout.JPG
C_131.JPG
Of het kan zijn dat C-105 pin 6 (Contact Slot) geen goed contact maakt
Connector_C_105.pdf
(497 KiB) 36 keer gedownload
In beide gevallen gaat het om de dikke Blauw Gele draad (is fysiek dezelfde draad)

echter er zouden dan meerdere systemen niet functioneren zoals:

het klokje
De claxxon
De ruitewissers en sproeiers
De electrisch verstelbare spiegels
cigaretten aansteker
Cruise control

Aangezien ik nog geen feedback van je heb gekregen over welke andere systemen niet functioneren kan ik nog niet zo goed trouble shooten.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Hallo Yeti,
Het Klokje, de claxon etc werken allemaal.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Qualconu »

Galant autoradio C93 connector naar ISO conversie
Galant autoradio C93 - naar ISO conversie.png
EA0_1997_C93 naar ISO.pdf
(1.18 MiB) 18 keer gedownload
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

De enige connectie die de Blower heeft met de Centrale portier vergrendeling en de radio is het gehele junction block of stekker C-131 weer maar nu andere pennen.
Connector_lay_out_C_131.pdf
(470.76 KiB) 21 keer gedownload
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Is de blower relais c 140 de relais van de kachelventilator? dan zou die stuk kunnen zijn. Ik heb het junction block losgeschroefd maar zoals je al zei schiet je daar niet veel mee op. Veel meer naar beneden krijg je hem niet. het lukte niet eens om de blower relais eruit te halen.
Waar ik wel achter ben gekomen is dat de centrale portier vergrendeling het wel doet als ik het contactsleuteltje 2x heb omgedraaid. Toen werkte de centr. portiervergrendeling met de resevesleutel wel!
Kunnen we hier verdere conclusies uit trekken?
Als ik naar een garage ga en ze sluiten hem aan op een laptop worden ze dan wat wijzer?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

C-140 is iid het relais van de ventilator.

Werkt de centrale portier vegrendeling bij beide deuren even slecht of heb je het alleen bij de linker deur?

Wat bedoel je precies met het contact sleuteltje 2 keer omdraai? Bedoel je dat je de sleutel in het contactslot naar de 2e stand draait en dat het dan wel werkt.

Als er geen foutcodes zijn dan zal je van de auto het aan een computer hangen niet veel wijzer worden. Alles kan je zelf doen zonder computer. enige wat niet lukt is het resetten van een SRS lampje of het herprogrammeren van de sleutels.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

De centr. portiervergendeling werkt helemaal niet meer. Ook niet met de achterklep. Ik moet dus beide deuren en achterklep handmatid individueel op slot draaien met sleutel. En inderdaad, met contactslot in tweede stand werkt het wel. Het ziet er dus naar uit dat de continue spanning is weggevallen die ook op de gele draad naar de radio hoort te staan.
Zou het aan de c 131 connector kunnen liggen? of zouden er dan ook andere functies zijn uitgevallen? of geld dit laatste alleen voor c 105?
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Qualconu »

EddyB schreef: 09 mei 2022, 12:36 Het ziet er dus naar uit dat de continue spanning is weggevallen die ook op de gele draad naar de radio hoort te staan.
De constante spanning op de gele draad (ISO) van de radio is gezekerd door de 10A zekering #1 in de zekeringkast in de motorruimte.
De (via het contactslot geschakelde) spanning op de rode draad (ISO) van de radio is gezekerd door de 15A zekering #2 in de zekeringkast in de motorruimte.
De permanente spanning op de gele draad zorgt er o.a. voor dat de radio-instellingen blijven behouden na uitschakeling via het contactslot.
Voor het aanspringen van mijn Kenwood radio is het essentieel dat er op beide draden (geel en rood) spanning staat.
DSCN0004b.jpg
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Zonder meten kom je niets te weten.

De centrale portier vergrendeling wordt hoofdzakelijk bediend door de ETACS unit.
Deze wordt door meerdere draaden gevoed. Wederom ook weer door C-131 en zelfs de massa (aarde / Ground) wordt middels C-131 geleverd (naar Ground point 9)
Die massa (ground point 9) wordt ook gebruikt door het rechter deurslot. Maar je 5e deur gebruikt weer een ander ground point (nr22) dus ik denk niet dat Ground point 9 de schuldige is.

Dat je na 2 klikjes (IG2) van het stuurslot de CV werkend krijg is mij een raadsel. Daar in het schema geen enkel verbinding met het CV systeem in voor komt.

Ofwel er is iets grondig mis dan wel je moet aan de bak met een multimeter. Je kan dan echt eens na gaan of alle zekeringen in orde zijn door12 volt te meten op beide puntjes van de zekeringen (daarom zitten er van die kleine gaatjes in de zekeringen)

Dan je massa draden op (0) ohmse weerstand testen.
Daarna je 12v voedings draaden voor je individuele systeem (radio, ETACS, portier slot etc)
Een simpele multimeter van een tientje of 2 á 3 voldoet al.

Als je geen metingen doet wordt het voor ons zulk giswerk want we hebben nu al de mogelijke oorzaken aangedragen die redelijk voor de hand liggen.
Of je moet wachten tot ik een keer in NL ben dan kan ik het voor je doen. Maar de kans is dat je lang moet wachten ;)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Hartelijk bedankt. Ik zal kijken wat ik kan doen. Maar mischien ga ik maar naar een garage. Ik ben bang dat ik dit zelf niet aan kan.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Zou de ETACS gewoon stuk kunnen zijn. Zoals ik al zei, denk ik hem maar naar een grage te brengen. Dit is mij allemaal te technisch. En had al de grootste moeite om in de buurt te komen van de blower relais na het junctionblock los te hebben geschroeft. Mechanisch kan ik nog wel wat aan maar die electronica is voor mij een stap te ver. Afgezien van zekeringen contoleren en vervangen, Radio en speakers inbouwen enz.
Maar voor ik hem wegbreng ben ik benieuwd wat ik kan verwachten. Igv kapotte ETACS, zijn die nog verkrijgbaar, gebruikt? en wat is de prijs.
Regelt de ETACS ook mijn electronische verwarmng/Airco? Want die schakelt nu steeds de airco in als ik de motor start en dat deed hij vroeger nooit.
Sorrie dat ik jullie nog een keer hiermee lastig val.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Ik ga denk ik naar een lokale niet Mits garage. Zouden jullie het bedradingsschema voor mij hebben? Bij voorbaat dank! I owe you!
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Eddy,

een beetje meten is echt niet zo moeilijk. Eigenlijk is het heel simpel. Misschien dat je bij iemand een multimeter kan lenen. Misschien dat diegene ook met je kan meekijken en wat basis principes kan geven.

Het hoofdstuk over de electrische systemen (54) is hier te vinden https://galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?p=241#p241
Helaas zie ik alleen maar een Electrisch schema van een bouwjaar 1999. Weet niet of er nog ergens de schema's van 1997 (voor jouw van belang) op de site is anders zal ik die oploaden (als supplement 2001 ook op de site ontbreekt dan heb ik die ook nog beschikbaar)
In de wiring diagrams staat echt alles omschreven zelfs hoe je storingen moet zoeken en hoe je het handboek en de schema's moet genruiken / lezen.

Helaas alleen in het Engels. (of je moet Japans kunnen lezen dan heb ik er nog wel eentje voor je in het Japans)

Ik weet niet of je een garage hebt of dat je alles aan de kant van de straat moet doen maar ik wil je ook wel op afstand helpen als je whattsapp heb. maar een multimeter is wel een vereiste want zonder kan ik het ook niet.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Hallo Yeti, Qualconu,
Dankzij jullie tips en aanmoedigingen ben ik toch aan t meten gegaan en tot mijn grote blijdschap bleek de 10A zekering (nr 1 op foto Qualconu) doorgebrand. Na de vervanging ervan deed de radio en de centr. portiervergendeling het weer. Nu maar hopen dat hij niet weer doorbrand want ik weet niet waarom dat dus wel is gebeurd.
Ik vraag mij wel af waarom de zwarte aardedraad het van de radio niet doet want hij ging pas weer aan toen ik de antennekabel erin stak! Kan dit ook de oorzaak zijn van de nog steeds niet werkende kachelventilator? Want die wil ik nu repareren. Zou de blower relais stuk kunnen zijn? Ik ga zowiezo bij de blower zelf kijken of er spanning naar toe gaat.
Nogmaals ontzettend bedankt jullie!!!
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Qualconu »

Fijn dat ik iemand blij heb kunnen maken met 'n doorgebrande zekering :lol:
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Geweldig Eddy, geeft zoveel voldoening als je een storing zelf kan vinden en oplossen Top.

Gaan we verder met de Ventilator.
Als ik je chassis nummer in ASA invoer kom ik uit op een GLS dus ga ik er even van uit dat je Climate Control hebt.

De Ventilator wordt gevoed middels de fusible link 1 en Ignition Switch (IG2), via zekering 2(30A) en zekering 16(10A) (zekeringen in het Junction Block onder het dashboard) en via Relais C-140.

Je kunt de zekeringen checken, dan het relais checken. Het relais even omwisselen met het relais van de achterruitverwarming die er onder zit (zijn dezelfde relais)

Dan kan je kijken of er spanning bij de connector van de ventilator aan komt.
Je moet hiervoor het zwart plastic paneeltje verwijderen onder het handschoenen kastje. Wederom staat in het werkplaatshandboek (pagina 55-33) hoe je dit moet doen en waar de schroeven en clipjes zitten.

Dan kan je de stekker van de ventilator losnemen.
het is een twee polige stekker de dikke blauwe draad moet spanning krijgen (12Vdc) als de ventilator op het bedieningspaneel ingeschakeld is.

Tot zo ver. Als, na meten , alles ok is dan gaan we verder zoeken of de power transistor nog goed is en of de aansturing goed geregeld is.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Qualconu »

@Yeti, @EddyB: Pas op.
De zekeringen in de zekeringhouder onder het dashboard zijn verschillend genummerd
- in de bij de auto geleverde "Galant 1997 Handleiding voor de gebruiker" en
- in de "1997 Electrical Wiring Workshop Manual"
De betreffende 30A zekering is resp. genummerd (rood) 15 en (paars) 2
De betreffende 10A zekering is resp. genummerd (rood) 7 en (paars) 16
Zekeringen dashboard.png
Central_Junction_Box_layout.JPG
zekeringhouder dashboard.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

@ Qualconu

Das een goeie. Ik gebruik ook alleen maar het bedradingsschema en of werkplaatshandboek. De gebruikershandleidingen liggen netjes opgeborgen zodat ze nog als nieuw lijken. Kijk daar echt nooit in.

Dat zwarte blokje rechts heeft ook andere nummering in het bedradingsschema tw 13, 14, 15 en 16. Doortelling van de zekeringen van de "stoppenkast" die onder de motorkap zit. Beetje verstrooit die Japanners.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Nou de eerste stap is gezet maar zowel de 10 als de 30A zekering zijn nog goed.
Toen wilde ik de relais checken maar man wat kun je daar moeilijk bij. zelfs na het junction block los te hebben gemaakt waardoor hij maar een cm of 4 naar voren en beneden te bewegen is. Nu ff een stomme vraag om mij ervan te verzekeren dat ik niets kapot maak: kan ik de relais er zo uit trekken of moet ik iets los klikken? Ik zie nl een wit lipje aan de zijkant ervan.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Hi Eddy,

Ja dat kan, er zitten aan beide kanten een nokje.
Mocht het afbreken dat is geen grote ramp. de Relais zitten redelijk stevig op hun plaats zelfs zonder de witte vergrendel plaatjes.
_20220515_151837.JPG
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Ik krijg die relais maar niet los en je kunt er zo slecht bij!! En moet je op die nokjes drukken of er aan trekken om ze te ontkoppelen? Of is het nodig om de stekkers van t junctionblock te halen en zo het block er helemaal uit te halen? Kun je de relais niet testen zonder hem eruit te halen? door de spanning op de zekering van de 10 en 30A te testen bijv?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Het plastic is te dik om de nokjes in te drukken. Het beste is om het zwarte plastic om de nokjes heen te openen. Uiteraard gaat het veel makkelijker als je alle stekkers los maakt en het hele blok er uithaalt. Maar ja dan heb je kans dat je sommige nokjes van de stekkers weer afbreekt, als je niet weet wat je doet. Je hoeft niet bang te zijn dat je niet meer weet waar welke stekker hoort want het zijn allemaal verschillende stekkers. Hoor je een klikje als je de ventilator bediend op het airco paneel van uit naar aan of wanneer je het contact aan zet?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Hallo Yeti,
Als ik het contactslot 2x omdraai hoor en voel (met mijn vinger op de relais) ik n lichte klik (op beide relais en ook op de timer van de richtingaanwijzer) Als ik vervolgens de achteruitverwarming aanzet voel en hoor ik een veel sterkere klik op het relais van de achteruitverwarming. Als ik de kachelventilator aanzet (ik heb inderdaad climate control; druk op de knop tot de streepjes erboven verschijnen) dan voel en hoor ik geen klik op de relais ervan.
Zou het relais moeten klikken op t moment dat ik dit doe?
Het lukt mij nog steeds niet de relais los te krijgen. Door de nokjes zitten ze muurvast. En dan heb ik alleen die van de achteruitverwarming nog maar geprobeerd en die van de kachel is nog slechter bereikbaar. Ik kan het natuurlijk wel forceren maar ben bang dat ik andere dingen stuk maak. Maar als ik meer zekerheid heb dat het daaraan ligt, zal ik daar toch werk van maken.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Eddy,

Volgens mij functioneert het relais naar behoren. Ik heb het even bij mijn eigen Galant getest en het werkt zoals jij het beschrijft.
Wil je alles kunnen doormeten dan zou het relais er op ten duur toch wel uit moeten. Hier een iets betere foto van hoe het relais in de Junction block steekt.
IMG-20210222-WA0003.jpg
Ik denk dat je nu beter eerst kan concentreren op de ventilator zelf en meten of er wel spanning aan komt op de connector. (Pin 1 = 12Vdc)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Hallo Yeti,
Ik heb het erg druk gehad en geen tijd om hier verder naar te kijken. Kun je mij nog even herinneren waar de connector (Pin 1) zit, ajb?
Ik ben momenteel in Duitsland en morgen gaat mijn auto naar de garage voor 2 nieuwe fuseekogels...
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door Yeti »

Hallo Eddy,

Pin 1 van de C-09 Connector is de Dikke Blauwe Draad
Pin 2 van de C-09 Connector is de Zwart witte Draad

Ik ben benieuwd als ze de fusees gaan vervangen wat en welke ze dan gaan vervangen want volgens mij zijn dat officieel geen losse onderdelen. althans Mitsubishi levert deze niet los en zal een complete draagarm leveren indien een Fusee de geest heeft gegeven.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Ik weet niet precies om welk onderdelen het gaat maar rechts zit het beneden en achter de as en deze wordt incl de arm vervangen. Links ook beneden maar zonder arm. Dit is wat ik mij herinner gezien te hebben toen ik even mee mocht kijken onder mijn auto tijdens de controle. Ik ben benieuwd of jij begrijpt om welke onderdelen het precies gaat.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Centr. portiervergrendeling en Radio buiten werking

Bericht door EddyB »

Sorry maar ik heb nog even teruggelezen maar vind niet meer waar de C-09 Connector zit
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”