HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door KNOEI 8G »

ORIGINELE TOPIC DOOR: XENON
Originele post datum: Geplaatst: Zo feb 24, 2008 20:46

Aloha :mrgreen:

Vind jij dat High Contrast Dashboard in sommige jongere 8G-Galants ook zoveel mooier dan het standaard exemplaar? Welnu, het is mogelijk om je standaard dash te upgraden naar zo'n coole High Contrast (HC) dashboard. Menig dealer vertelt je dat zo'n ombouw niet mogelijk is. Zelfs EdK had zo z'n twijfels over de haalbaarheid. Maar het kan! En zo verschrikkelijk moeilijk is het niet eens.

Standaard versus HC

Waar hebben we het eigenlijk over? Hieronder zie je de twee exemplaren naast elkaar: onder de standaard dash, erboven het HC exemplaar.

Afbeelding

De HC wordt alleen afleesbaar zo gauw de auto op contact staat. Dat houdt in dat de HC tijdens de rit altijd verlicht is, ook als je met uitgeschakelde verlichting rondrijdt.


Soorten HC's

Het moeilijkste deel van upgraden is het vinden van de juiste HC voor jouw type auto. Behalve dat er A/T- en M/T-versies zijn, zijn er ook verschillende versies voor de 4- en 6 cilinder motoren. Ik heb me laten vertellen dat er ook een aparte versie voor de 2.4 GDI bestaat, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Voor de volgende modellen ben ik HC-versies tegengekomen:

2.0 4cil -> max 240km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6500)
2.4 GDI -> max 260km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6000) + GDI/ECO
2.4 GDI (UK) -> max 180km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6000)
2.5 V6 -> max 260km/h, max 8000rpm (rood vanaf 6500) + CRUISE + TCL
2.5 VR4 -> max 180km/h, max 9000rpm (rood vanaf 7000) + CRUISE + TCL + AYC + ... (thnx MD ;) )

Soms worden op eBay ook niet EU-versies aangeboden. Een nadeel daarvan is dat bepaalde lampjes (zoals mistachterlicht) ontbreken. Voorts weet ik niet of de teller compatible is (637 pulsen/km) of dat de schaal tot slechts 180km/h loopt (Japan). Kom je er zo een tegen, is het misschien een goed idee de verkoper hier vooraf naar te vragen.

De 240- en 260-tellers leveren geen probleem op. Ze werken beide met 637 pulsen/km en zullen dus juist blijven aangeven.

De toerentellers zijn NIET uitwisselbaar tussen de 4 en 6 cilindermodellen. Zorg dus dat je een HC bemachtigt die uit eenzelfde gemotoriseerd model komt als waar je 'm in wilt bouwen! Overigens werkt een M/T HC prima in een A/T, alleen mis je de bakindicatie natuurlijk. Omgekeerd is ook geen probleem. Heb je een geschikte HC gevonden? Dan ben je nu nog een half uurtje van het eindresultaat verwijderd...

De Upgrade

-> Verwijder de teller omlijsting (2x schroef in boven zijde). Denk ook aan het losmaken van de connector van de dimmer en evt cruiseschakelaar in de omlijsting
-> Verwijder de tellerunit (4x schroef op elke hoek van de tellerunit).
-> Je ziet nu de backplane waarin drie connectoren zijn aangebracht.

Afbeelding

Als je nu de HC op de plaats zou drukken, werken alle meters en enkele controlelampjes. De overige lampjes werken niet. Bovendien licht de HC niet op en blijft dus niet/slecht afleesbaar. Je moet twee modificaties doorvoeren om de HC volledig tot leven te wekken. Eén modificatie wordt aangebracht op de HC zelf. De tweede modificatie wordt uitgevoerd op de bedrading van de auto. Voor de volledigheid volgt hieronder een overzicht van de aansluitingen. Daarin worden ook de connectoren benoemd, zodat duidelijk is over welke connector ik het heb... Let wel: de posities van de connectoren zijn die op de tellerunits. In de auto geldt dus het spiegelbeeld ervan.

Afbeelding

Modificatie 1: HC-unit
Het gaat om de aansluitingen A4 en A5. Verbindt deze aansluitingen met elkaar door een klein draadbruggetje vlakbij de connector te solderen. Stel (indien mogelijk) de soldeerbout in op max 275ºC. Kan je geen temperatuur instellen, neem dan een bout van max 20 a 25 Watt. Ga alsjeblieft NIET met een 100W soldeerbout aan de slag, want daarmee rook je al gauw de flexibele print op. Heb je de draadbrug aangebracht? Mooi, dan zou de HC moeten oplichten bij contact aan en zouden nu bijna alle controlelampjes moeten werken. De modificatie aan de HC is nu klaar.

Modificatie 2: Connector A
Een belangrijk verschil is de "Oil Level Indicator", die op een andere plaats in connector A huist. Standaard zit dit lampje op A5 en die moet bij een HC verhuizen naar A11.
Hetzelfde geldt voor de "Washer Level Indicator" (mits voorzien), waarbij de aansluiting op A3 moet verhuizen naar A12...


-> Wip connector A uit de backplane en trek hem iets naar voren.

Afbeelding


-> Wip de (bij mij) oranjekleurige borgplaatjes (2x) uit de connector door de pinnetjes aan beide zijden iets in te drukken

Afbeelding

--> Trek A5 (ik meen een blauwe draad) uit de connector, door het grijze borglipje dat net onder het veercontact zit met een fijn schroevendraaiertje lichtjes in te drukken. Gebruik géén geweld. Dit moet soepel gaan. Op onderstaande foto ben ik met een andere draad bezig, maar het gaat om het idee Yellow Wink

Afbeelding

-> Druk de losgemaakte draad van A5 in de lege positie A11. De draad klikt vast in de connector.

-> Haal dezelfde truuk uit voor A3 naar A12 (mits voorzien).

-> Breng beide oranje borgplaatjes weer aan door ze in de connector te schuiven en vast te klikken. Ook dit moet zonder geweld gaan.

-> Klik de gehele connector weer terug in de backplane

-> Druk de HC op z'n plaats in de backplane

-> Eerste test: zet contact aan en bewonder de startup van je HC: eerst gaan de controlelampjes aan, dan komen de wijzers erbij en als laatste lichten de schaalverdelingen erbij op. Mooi hè?

-> Schroef de HC vast en breng de omlijsting weer aan (vergeet daarbij de dimmer en evt. cruiseschakelaar niet)

Voila...

Afbeelding

Na een draai aan 't sleuteltje...

Afbeelding

-> Noteer nu gelijk even de HC-kilometerstand, zodat je altijd kunt uitrekenen wat je echte km-stand is.

Klaar! Piece of cake toch?
Vanaf nu tijdens het rijden ook af en toe eens door de voorruit kijken, anders kon het genieten van je coole HC wel eens van korte duur zijn ;)

Laatst aangepast door Xenon op Za jun 25, 2011 10:41, in totaal 5 keer bewerkt
Afbeelding
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door KNOEI 8G »

Alle reacties uit het orginele topic:

kenny

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 21:54 Onderwerp: Reageer met quote
Een mooie upgrade voor elke 8G...en goed uitgelegd zodat iedereen er mee aan de slag kan 8) 8) ........Top Xenon :wink:


zo'n dash lijkt mij ook nog wel eens wat,maar zijn die HC klokjes een beetje goed verkrijgbaar?
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 22:19 Onderwerp: Reageer met quote
stoer heel stoer.
goeie uitleg en nette plaatjes

ik geef me complimenten aan je
Naar boven

Galant-GTI-2.0

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 22:21 Onderwerp: Reageer met quote
Echt SUPER vet, zo'n HC dash!!! Daarbij hier een ZEER mooie, zéér goed uitgelegde How-to!!! Nice!
Naar boven

MarkSanne

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 22:31 Onderwerp: Reageer met quote
wat een perfecte how-to, superklasse!

en wat is zo'n tellerunit toch prachtig!

over de verkrijgbaarheid: slecht.
en als je ze vindt: duur (reken op prijzen rond de 250 euro)
nieuwprijs: onbetaalbaar (reken op prijzen rond de 500-600 euro)
Naar boven

Xenon

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 22:49 Onderwerp: Reageer met quote
kenny schreef:
Een mooie upgrade voor elke 8G...en goed uitgelegd zodat iedereen er mee aan de slag kan 8) 8) ........Top Xenon :wink:


zo'n dash lijkt mij ook nog wel eens wat,maar zijn die HC klokjes een beetje goed verkrijgbaar?


@All: Thnx voor de complimenten Yellow Wink

@Kenny: ik heb er slechts 4 jaar :shock: over gedaan om een geschikt exemplaar te vinden.
Om volledig te zijn: kortgeleden vond ik na de zoveelste poging op onderdelenzoeker.nl eindelijk een HC bij EdK. Ik vroeg 'm nog of ie uit een V6 kwam. Ja, luidde het antwoord, maar wel een handgeschakelde. Aangezien ik al jaren naar zo'n ding op zoek was, besloot ik het gemis van de A/T-indicaties dan maar voor lief te nemen en kocht de unit. Eenmaal geplaatst bleek de toerenteller als een dwaas onrustig het dubbele toerental aan te geven. Daarnaast miste ik het cruiselampje. Kortom: ik had een 2.0-HC gekregen van EdK... erg fijn!
Via een duits forum kwam ik een lotgenoot tegen met een 2.0. Hij had een HC uit een A/T-V6... Mr. Green Mr. Green Mr. Green ... Heb 'm toen gevraagd of hij wilde ruilen. dat wilde hij wel, want zijn toerenteller deed nix. We hebben omgeruild, waarna mijn als een gek zwiepende toerenteller bij hem keurig netjes zijn toerental aangaf, en zijn niet werkende toerenteller bij mij ook netjes z'n werk deed. En ik had m'n A/T-standen. Dus zijn we na de ruil alletwee weer blij naar huis gereden Yellow Wink. Dus helaas liggen ze niet voor het oprapen. Ik ben er wel achter dat in Duitsland behalve de diesel en het instapmodel standaard elke uitvoering vanaf eind '99 van zo'n HC is voorzien. dus de kans dat je daar slaagt, is een stuk groter dan in NL Yellow Wink
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 22:59 Onderwerp: Reageer met quote
trouwens deze hebben we ook nog.
Naar boven

Xenon

BerichtGeplaatst: Zo feb 24, 2008 23:19 Onderwerp: Reageer met quote
Whaahaha... ja, Mark. Klopt. Ik heb m'n lijstje aangevuld met de exotische VR4-versie Yellow Wink Heb ook gelijk de eBay-info die ik al elders had gepost erbij gezet.

Thnx! Yellow Wink
Naar boven

KunfuMunky

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 01:44 Onderwerp: Reageer met quote
Ech een super tutorial man daar ga ik zeker wat aan hebben. Nu dus idd
wat je zegt alleen nog opzoek gaan naar de juiste en dan kan ik het ook
gaan doen. Heeeel erg goed man.

MD ik vraag me alleen af waarom de VR-4 nou juist tot 180 gaat. Het lijkt
mij toch juist dat die van alle Galants het hards kan ??? Maargoed wat
houd trouwens dat AYC in, is dat in te bouwen of is dat iets heel anders.

Greetz Munky Mr. Green Mr. Green Mr. Green
Naar boven

Xenon

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 02:31 Onderwerp: Reageer met quote
De afgebeelde HC (zonder smoke ruit) van MD stamt uit een origineel Japanse VR4. Alle Japanse uitvoeringen lopen tot max 180km/h, om dezelfde reden als de Amerikaanse uitvoeringen tot max 130Mph (=180km/h) lopen. Nix anders dan wetgeving / politiek.

AYC = Active Yaw Control. Yaw is de beweging om de denkbeeldige as die door dak en bodem loopt. Zeg maar: als de achterkant en voorkant niet meer dezelfde lijn volgen (dwars gaan, driften, uitbreken) spreek je van een Yaw-beweging. Ik weet niet 100%zeker hoe AYC dit opvangt, maar ik kan me voorstellen dat AYC op het naar de voor- en achterwielen afgegeven vermogen ingrijpt. Zo ja, dan is dat automatisch voorbehouden aan 4WD-uitvoeringen en daarmee dus de VR4.
Naar boven

KunfuMunky

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 02:55 Onderwerp: Reageer met quote
Oke bedankt voor de uitleg. Dat is dus misschien alleen mogelijk als je
het 4X4 gedeelte ombouwd naar je Galant. Maar ik wist niet dat er zoveel
verschillende versies waren van dat ding. Kun je trouwens niet door electr
stootjes de meter gewoon op je oude kilometer telling zetten of is dat
niet mogelijk.

Trouwens nogmaals bedankt voor de tutorial echt waarneer ik hem voor
de 2de keer lees vind ik het nog keihard. Ziet er echt vet ziek uit man.
Veel luxer ook echt ver, bedankt man. Mr. Green Mr. Green Mr. Green
Naar boven

MD


BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 15:21 Onderwerp: Reageer met quote
die van mij heeft wel een smoke ruit.
maar die had ik op de foto eraf gehaald.

en idd in japan zijn alle auto op 180kmpu begrenst.
maar ik heb geen hol aan deze unit had ik toen al gemerkt.
want een vr4 is uiteraard v6 en ik heb 4cil.
dus de toerental klopte totaal niet.
ik moet nog ergens het filmpje vantoen hebben.
ff zoeken.
Naar boven

Xenon

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 18:01 Onderwerp: Reageer met quote
KunfuMunky schreef:

... Kun je trouwens niet door electr
stootjes de meter gewoon op je oude kilometer telling zetten of is dat
niet mogelijk?


Denk op de manier zoals jij bedoeld van niet, want al zou ik dat op de maximale snelheid doen die de meter aankan, dan ben ik nog wel ff zoet voordat ik 173.000km vooruit ben Laughing . Ik hoop echter wel een bedrijf te vinden die dit wat rapper voor mij zou kunnen doen.

@MD: Natuurlijk zit er een smoke ruit op en had je die voor de foto eraf gehaald. Zo bedoelde ik het ook Yellow Wink Maar ik begrijp dat je deze HC bij jou erin hebt gehad en dat de toerenteller wel iets (maar verkeerd) aangaf? Zo ja, dan verschilt dat met het verhaal van die Duitser waarmee ik geruild heb. Hij beweerde dat de (nu mijn) V6-toerenteller in zijn 4cil niets aangaf Confused (wat ik overigens 'n beetje wazig vind, want (nu zijn) toerenteller gaf in mijn auto wild zwiepend rond het dubbele toerental aan...)
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 18:42 Onderwerp: Reageer met quote
gevonden.....
hier hoe de V6 unit(vr4) bij mij deed (2.0)
Naar boven

plekkie

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 19:16 Onderwerp: Reageer met quote
grote klasse geweldig bravo
Naar boven

Galant-GTI-2.0

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 19:44 Onderwerp: Reageer met quote
MD schreef:
gevonden.....
hier hoe de V6 unit(vr4) bij mij deed (2.0)



Laughing Laughing Daar klopt inderdaad echt geen hol van :wink:
Naar boven

Xenon

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 19:59 Onderwerp: Reageer met quote
@MD: Da's idd Sad van die toerenteller. Het lijkt erop dat ie ongeveer de helft aangeeft (ca 400rpm@stationair). Hoorde ik btw in het filmpje even je toerenbegrenzer aanspreken?

Feitelijk is de toerenteller de spelbreker, want de rest van je HC krijg je beslist aan de praat met de beschreven modificaties. Jammer dat de schaal van de toerenteller tot 9000 loopt, anders zou ms het binnenwerk van je std toerenteller in je HC omgezet kunnen worden...

Trouwens wel geinig, die verlichtingindicatie (twee groene koplampjes), maar zit er bij jou een lampje voor je mistachterlicht in?
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 20:28 Onderwerp: Reageer met quote
zo idd misschien kunnen het toeren binnenwerk over te zetten.

en er zitten ook voor de mistlampen lampen in.
Naar boven

Xenon


BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 20:36 Onderwerp: Reageer met quote
MD schreef:
zo idd misschien kunnen het toeren binnenwerk over te zetten.

en er zitten ook voor de mistlampen lampen in.


Qua constructie (wat ik zo gezien heb) denk ik niet dat het een probleem vormt. Wat echter WEL een probleem vormt, is de afwijkende schaalverdeling waaraan je nix kunt wijzigen. Als je schaal nu ook tot 8000 zou lopen, dan was het 't proberen waard geweest.
Naar boven

KunfuMunky


BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 20:44 Onderwerp: Reageer met quote
Shit ze heb ik de hele middag naar dat filmpje van MD gezocht heb ik hem
eindelijk gevonden heeft hij hem zelf al gepost hahaha. Ik had hem ook
al een keer gezien, ach ja hij staat er in ieder geval op.

En Xenon ik denk idd dat het wel een tijdje duurt maarja ik kan hem
gewoon laten liggen voor een paar dagen en dan komt hij er wel een keer
op hahaha. Maar ik hoop idd dat het ook sneller kan ja.

En MD als dat lukt dat je het binnewerk overzet zou dat natuurlijk ook
prachtig zijn dan heb je er tenminste wat aan haha. Mr. Green Mr. Green Mr. Green
Naar boven

evo driver

BerichtGeplaatst: Ma feb 25, 2008 22:26 Onderwerp: Reageer met quote
Dat AYC zorgt er voor dat de auto met een veilige marge de auto in overstuur gaat creeren maar niet te veel dat de achterkant uitbreekt zodat je dus achterste voren staat. Dit is allemaal om dus steeds sneller door een bocht te gaan hij probeerd dus de krachten op de achterwielen te verdelen zodat er bijna tot geen verliezen zijn dat bv het binnenste wiel in een bocht gaat doorspinnen en dat kompenseert hij weer om die krachten aan het buitenste wiel te geven en wat dus een lichte overstuur kan maken. Ik heb een keer op een curcus een hele avond gezeten en werdt alles helemaal uitgelecht van de EVO 9 ook met het electronische middendiff het is allemaal zeer complex en mooi stukkie techniek
Naar boven

MarkSanne

BerichtGeplaatst: Do mrt 06, 2008 14:18 Onderwerp: Reageer met quote
De Super-VR4 schijnt een nog iets apartere HC tellerunit te hebben: er zit een wat paarsachtige gloed doorheen (zie foto beneden).

Enkele artikelnummers:

HC VR4 automaat MR444659
HC VR4S automaat MR216532
Naar boven

mitsu1

BerichtGeplaatst: Do mrt 06, 2008 14:47 Onderwerp: Reageer met quote
Hallo Xenon,

Ook van mij de complimenten, hier hebben liefhebbers wat aan, goed en overzichtelijk uitgelegd, klasse met dat schema en die foto's erbij.
Naar boven

Galant-GTI-2.0

BerichtGeplaatst: Do mrt 06, 2008 15:31 Onderwerp: Reageer met quote
@ Mark, die van die Super-VR4, is nóg mooier!! Ongeloofelijk!
Naar boven

Xenon

BerichtGeplaatst: Do mrt 06, 2008 15:51 Onderwerp: Reageer met quote
MarkSanne schreef:
De Super-VR4 schijnt een nog iets apartere HC tellerunit te hebben: er zit een wat paarsachtige gloed doorheen (zie foto beneden).

Enkele artikelnummers:

HC VR4 automaat MR444659
HC VR4S automaat MR216532


Ik word gek.... zie geen foto Crying Crying Crying

@mitsu1: Thnx Yellow Wink (heb trouwens 'n foutje ontdekt -> staat 2x Turn Left in ipv 1xL en 1xR)
Afbeelding
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door KNOEI 8G »

En nu ook vanuit mijn kant:
Vincent, Top How-To!!! 8-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Deze snelle video die ik vanmiddag maakte over het demonteren / monteren van het klokkenspel is wellicht een aardige aanvulling:

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door miss_laatjuh »

Super !! Ik weet ondertussen wel hoe het moet maar had voordat ik het voor de eerste keer ging doen graag deze how-to video gezien !! Hele goede update aan dit topic dus :)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door KNOEI 8G »

Duidelijke video Mark, toppie!
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door menno3x8g »

Mooi Mark, nu kan ik het ook!
En wat een mooi how-to topic is dit, had ik nog niet gezien.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Twain »

stomme vraag... hoe weet je overdag met een hc dash of je verlichting aanstaat (behalve naar het pookje kijken) ik heb volgens mij namelijk geen waarschuwingslampje
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Niet... behalve als je een VR4 HC dash hebt, daar zit een verlichtings-indicator in, die doodleuk ook keurig werkt in een europese V6.
Maar op de 'analoge' dash zie je toch ook geen indicator dat je lichten aanstaan, of ben ik abuis?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Twain »

Ah ok, en nee dat klopt maar dan gaat de dash verlichting aan .. :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Niekleair
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 nov 2014, 21:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Niekleair »

Heeft iemand toevallig een afbeelding van de draadbrug die je op de HC unit moet maken? Ik zit er over te denken deze operatie uit te voeren, maar aangezien ik een aardige leek ben op het gebied van solderen (eigenlijk al het mechanische werk) ben ik benieuwd wat ik met op de hals ga halen, of dat ik beter iemand op het forum lief aan moet kijken met een krat bier in de hand o.i.d.

Oops
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Xenon »

Niekleair schreef:Heeft iemand toevallig een afbeelding van de draadbrug die je op de HC unit moet maken? Ik zit er over te denken deze operatie uit te voeren, maar aangezien ik een aardige leek ben op het gebied van solderen (eigenlijk al het mechanische werk) ben ik benieuwd wat ik met op de hals ga halen, of dat ik beter iemand op het forum lief aan moet kijken met een krat bier in de hand o.i.d.
In dat geval zou ik je dat laatste adviseren. Het solderen op de HC-print is in principe niet moeilijk... mits je de beschikking hebt over de juiste soldeerbout. Begin er in ieder geval niet aan als een 100W Weller pistool (of soortgenoot) tot je uitruisting behoort, want dan bak je zo door de (flinterdunne, flexibele) print heen :cry: .
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door foks »

Ja, er woont vast wel iemand bij jou in de buurt.
En anders wil ik nog wel helpen met een brugje solderen (Capelle a/d Y).
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

6-pack blikjes coca-cola en ik doe het voor je :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door m4v3r1ck »

Ik had je bakje met een sixpack cola moeten overnemen, Mark!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Haha, ja ik heb een paar betalingsmogelijkheden: cash, paypal, via bankrekening of in cola :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door m4v3r1ck »

marksanne schreef:Haha, ja ik heb een paar betalingsmogelijkheden: cash, paypal, via bankrekening of in cola :)
LOL ... handig om te weten. Cola heeft dubbele functie, naast het feit dat het lekker is om te drinken, hij werkt reinigend ook nog eens, kan je met roest proberen schijnbaar ;-)
Gebruikersavatar
Niekleair
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 nov 2014, 21:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Niekleair »

Misschien de achterkant eens in de cola parkeren dan :) Ik houd het aanbod in ieder geval in gedachten!

Oops
Gebruikersavatar
Niekleair
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 nov 2014, 21:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Niekleair »

Toen ik mijn dash wilde ombouwen (wat wegens mijn chronische gebrek aan fijne motoriek trouwens nog niet gelukt is.. was bang dat als ik harder probeerde de draadjes uit de connectors te halen ik iets zou beschadigen) viel mij op dat de A connector bij mijn auto bij de 'lege' posities A9 - A11 draden erin had zitten. Ik heb een '99 2.0 GLXi handbak. Zijn dat 'loze' draden of heeft iemand wat vreemds met mijn auto gedaan? Mijn auto heeft voor zover ik kon vinden geen extra opties, alleen een cruisecontrol op een stickje achter het stuur, maar dat is ook af-fabriek dacht ik.

Oops
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Xenon »

Beperk je enkel tot de opgevoerde wijzigingen in de how-to. Ik ben destijds van Greeny v1.0 (2.5 V6 A/T uit '97, nu RIP) uitgegaan. Mogelijk dat daar later wat zaken bij zijn gekomen die de extra bedrading verklaren (al zou ik niet weten wat).
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Twan1967
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jun 2013, 13:54

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Twan1967 »

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
三菱ギャラン
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Let wel op dat die HC unit op marktplaats een VR4 unit is die een 180km/u max tellerschaal heeft. Moet je maar net willen :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
DannyS
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:35
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door DannyS »

Mooie how to....gaat m zelf uitproberen als mn HC unit binnen is :yes:
Jacobvandervoort
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Jacobvandervoort »

Is het mogelijk om de tellerstand te wijzigen van een hc dash...?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Het kan, als je de eprom kan (laten) herprogrammeren. Het is meermaals eerder gedaan!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Integra »

Heb er inmiddels ook een ingebouwd.

Let goed op dat je die draadjes op de A connector wél wisselt, anders zet je 12 V op de module voor je olieniveau en dan gaat ie stuk :P
Maar de ombouw is kinderlijk eenvoudig!
huskier
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2019, 05:32

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door huskier »

Hallo ik ben nieuw hier op het forum.
Ik heb een 2003 2l comfort glxi. Ik heb de stappen plan gevolgd, maar mijn hc verlicht niet 100% als ik de sleutel draai. Ze gaan wel aan en alles doet het, maar ze zijn heel dim. Pas als ik mijn lichten aan zet gaat mijn hc volledig branden. Als ik me lichten weer uit doe word de hc ook weer dim maar brand nog steeds. Heb alles nagelopen en alles klopt volgens deze stappen. Mijn rheostat staat ook altijd op max. Weet iemand wat het probleem is ? En kan iemand mij helpen?

Mvg Dallas
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Ik heb dit probleem niet eerder gehoord. Lijkt alsof een circuit van de verlichting ook de boel dimt in de tellerunit. Kun je met de multimeter wellicht verifieren als je de pin die je hebt doorgelust meet met licht aan en uit. Die hoort constant 12V te geven, maar ik vermoed dat het een lager voltage is met licht uit.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Xenon »

Toch heb ik sterk het vermoeden dat je je vergist hebt bij het aanbrengen van de draadbrug op de tellerunit.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Integra »

Dat idee heb ik ook.... Hij zou eerder andersom moeten werken.
huskier
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2019, 05:32

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door huskier »

Ik heb nog een ander hc cluster, mijn huidige heb ik overgenomen en was doorgelussed. Ik zal eens proberen om die andere erin te zetten en kijken of die dan wel het goed doet.
Gebruikersavatar
Twan1967
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jun 2013, 13:54

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Twan1967 »

De hc cluster van een 2.4 GDI past gewoon op een 2.0 glxi comfort, het enige wat je moet veranderen is dat bruggetje tussen a4 en a5, en 2 stekkertjes wisselen.
三菱ギャラン
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Yeti »

Wat heeft deze how to mij verschrikkelijk veel kopzorgen bezorgd.

Ik kon er maar niet uitkomen hoe het kwam dat veel van de draden in de stekkers van het instrumenten paneel niet overeen kwamen met de schematische voorstelling en de tabel zoals geubliceerd in de How to.

Eindelijk ben ik eruit.

Volgens de Wiring diagram hebben de stekkers D03, D02, D01 (in de How to A, B en C) 17 pennen ipv 16 en zit pin 9 in het midden (ook al zit daar geen Terminal, mitsubishi telt hem mee en ik dus ook) Dus de genoemde pin 11 voor de Oil level indicatie en pin 12 voor de Washer fluid level zijn in werkelijkheid pin 12 en 13.

Ook weer opgelost en hoef ik niet meer wakker te liggen.

Btw de rest van de connectors telt door: Connector D02 (connector B pin 21 t/m 37) Connector D01 (Connector C pin 41 t.M 57)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
SilentDecode
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2018, 15:38
Provincie: Gelderland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door SilentDecode »

Mijn nieuw gerestaureerde Galant (2002 V6 station) is origineel geleverd met een HC cluster. Echter heb ik de auto om laten bouwen van automaat naar handbak (ja, ik ben gek..). Nu wil ik m'n HC vervangen door een cluster zonder middenin die (PRND123) lampjes. Ik zie echter in de stekkerindeling hier geen speciale draden voor lopen. Kan ik zomaar een A/T cluster swappen voor een M/T cluster? Tuurlijk moet ik dan de EEPROM overzetten, maar dat is geen probleem.

De kabels van de A/T selector zijn niet meer actief, maar ik loop liever gewoon helemaal geen risico daarmee. Als ik ze kan ontpinnen van de connector en er uit trekken of wegmoffelen, ben ik er meer gerust mee. Hoef ik mij ook geen zorgen te maken dat er ooit wat mee gebeurt.

Ik hoor het graag!
2018 - 2019: 1998 Galant i4 opamaat station A71? //RV-LD-90\\
2019 - 2020: 1998 Galant V6 manual station X08D //2-XGS-05\\
2021 - heden: 2002 Galant V6 manualswapped station X08D //T-962-PH\\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door marksanne »

Klopt! Plug en play!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: HOW TO: Upgrade naar High Contrast Dash

Bericht door Yeti »

Draaden / Terminals van de versnelling en Hold aanduiding hoeven niet losgekoppelt te worden aangezien dit in een handbak cluster inwendig toch niet is aangesloten. Mocht je besluiten om ze toch te onkoppelen van de grijze connectors dan wil ik ze wel overnemen (als er nog een klein beetje draad aan zit) die kan ik dan mooi gebruiken voor mijn test stand.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”