Bedoel je daar mee dat je de bekleding die je van de deur af haalt vol moet plakken met dat spul?MD schreef:lekker bezig kerel.
maar uuuhhh ff wat anders
dat dempings materiaal op de deuren, moet eigelijk IN de deuren.
dat wat jij nu heb gedaan, dicht geplakt (vlak af) heeft niet veel zin.
nu heb je er een gesloten klankkast van gemaakt.
terwijl je dempingsmateriaal gebruikt om van die klankkast af te komen, en dan moet het materiaal achter het geluid zitten.
of heb je ook in de deur zitten?
8G V6 'monster' - de finale
Re: 8G V6 'monster' - project silence continued
Yep
In je deur dus
Tegen het staal van de buitenkant, maar dan aan de binnenkant daarvan.
In je deur dus
Tegen het staal van de buitenkant, maar dan aan de binnenkant daarvan.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Re: 8G V6 'monster' - project silence continued
Oh oke, duidelijk. Thanks voor de tip!
De klankkast an sich is trouwens niet zo erg, het is het rondzingen van het geluid tegen bloot metaal dat zorgt voor een fors mindere strakke sound. Wat nodig is is dit soort ontdreuningsmateriaal om de reflecties/weerkaatsingen op te heffen. Eigenlijk creeer je op deze manier een 'dode' massa waardoor geluid niet meer gaat rondzingen. Het verschil is als dag en nacht! Ik doe dit al sinds mn tweede auto (de 6G GTi) en heb in de loop van de jaren eigenlijk iedere auto die ik heb gehad voorzien van een flinke laag van dit soort spul in de deuren. Deze keer ga ik overigens verder door niet alleen de metalen binnenkant van de deur te bedekken maar ook de binnenkant waarover de standaard deurpanelen komen plus dat ik nu ook de complete binnenkant van de auto ermee bekleed. Maakt het geheel natuurlijk wel een kilo of 20 zwaarder maar dat vind ik niet erg, dit is onze comfort/reisauto dus een beetje relaxte audio plus wat demping van buitengeluid zorgt voor een nog meer ontspannen rit.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Zo iets heet in het vak:Staande Golf en die kan optreden bij deelfrekwenties.Dus stel dat het gebeurd op zijn hoogst op 1000 hz.Dan kan het ook voorkomen op 500 hz,of op 100 Hz of op 10 Hz.Dan treed er een resonantie die de oorspronkelijke toon versterkt.Natuurlijk niet altijd met dezelfde sterkte,het neemt af naar beneden en naar boven.
Daar wordt overigens fiks gebruik van gemaakt in Basreflexboxen,daarom mag je daar dan ook geen dempingsmateriaal in doen..Houd wel in dat er veel extra bastonen worden op gewekt die er in een muzieksignaal niet zo sterk voorkomen.Maarja,het boemt wel lekker...En de boxen voor laag in een auto zijn heel vaak basreflex,dit vanwege het formaat.
(Als er aan de voor of achterkant een gat in zit is het een basreflex)
Daar wordt overigens fiks gebruik van gemaakt in Basreflexboxen,daarom mag je daar dan ook geen dempingsmateriaal in doen..Houd wel in dat er veel extra bastonen worden op gewekt die er in een muzieksignaal niet zo sterk voorkomen.Maarja,het boemt wel lekker...En de boxen voor laag in een auto zijn heel vaak basreflex,dit vanwege het formaat.
(Als er aan de voor of achterkant een gat in zit is het een basreflex)
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gisteren en de dag ervoor de basis afgemaakt van het ontdreunen van de laatste achterdeur, speakerkabel aanleggen, speaker monteren, getint glas erin en daarna de voorportieren ook voorzien van getint glas.
En toen... ach, laten we er maar 'ns de eerste zwarte delen in gaan plaatsen! Whoehoe!
De voordeuren hebben nu de zwarte lederen deurpanelen en daarna dacht ik... nou, dan ook de achterdeuren maar doen. Echter... dan moet ik wel even weer echt aan de slag, want de sedan achterpanelen hebben nooit een speakerrooster gehad, terwijl de station/legnum dat wel had. Uiteraard had ik nog een setje legnum (stof bekleed) deurpanelen liggen en daar heb ik de hybride super-sedan-achterdeurpanelen van gefabriceerd
De onderkant is dus eigenlijk van een station, de bovenzijde met het zwarte leer is van een sedan. Combineer en je krijgt dit prachtige resultaat!
Beetje halve foto's hier en daar helaas, ik moest de foto's hoog en in het licht nemen dus ik heb gegokt (en hier en daar dus de onderkant van de deurpanelen er niet opstaan).
Wat ik wel aardig vond om te zien is dat de legnum deurpanelen (gemaakt in juni 1998) geen vilt-materiaal hebben, terwijl de in december 1999 geproduceerde lederen panelen voorzien zijn van vilt. Nog gekker wordt het als ik de beige lederen panelen erbij pak: daar zit anders gevormd en niet ietsje meer van dat materiaal op! Hoeveel producties kun je maken van iets dat nagenoeg hetzelfde is?! Apart.
Hoe dan ook: ik heb in mijn 'final' hybride versie de 'missende' lap vilt overgeplakt. Best of both worlds!
Daarna de achterbank gedemonteerd, hoedenplank eruit, alles gestofzuigd, ge-APC-ed en nu weer aan het opbouwen: extra rubberlaagje op het kale metaal van de hoedenplank waarop nu de kabels rusten, zodat die niet meer kunnen trillen of ratelen. Daarna de zwarte hoedenplank met zwarte speakerroosters en zwarte 3e remlicht gemonteerd en een start gemaakt met geluidsisolatie van de nu blootliggende wielkastdelen.
En toen... ach, laten we er maar 'ns de eerste zwarte delen in gaan plaatsen! Whoehoe!
De voordeuren hebben nu de zwarte lederen deurpanelen en daarna dacht ik... nou, dan ook de achterdeuren maar doen. Echter... dan moet ik wel even weer echt aan de slag, want de sedan achterpanelen hebben nooit een speakerrooster gehad, terwijl de station/legnum dat wel had. Uiteraard had ik nog een setje legnum (stof bekleed) deurpanelen liggen en daar heb ik de hybride super-sedan-achterdeurpanelen van gefabriceerd
De onderkant is dus eigenlijk van een station, de bovenzijde met het zwarte leer is van een sedan. Combineer en je krijgt dit prachtige resultaat!
Beetje halve foto's hier en daar helaas, ik moest de foto's hoog en in het licht nemen dus ik heb gegokt (en hier en daar dus de onderkant van de deurpanelen er niet opstaan).
Wat ik wel aardig vond om te zien is dat de legnum deurpanelen (gemaakt in juni 1998) geen vilt-materiaal hebben, terwijl de in december 1999 geproduceerde lederen panelen voorzien zijn van vilt. Nog gekker wordt het als ik de beige lederen panelen erbij pak: daar zit anders gevormd en niet ietsje meer van dat materiaal op! Hoeveel producties kun je maken van iets dat nagenoeg hetzelfde is?! Apart.
Hoe dan ook: ik heb in mijn 'final' hybride versie de 'missende' lap vilt overgeplakt. Best of both worlds!
Daarna de achterbank gedemonteerd, hoedenplank eruit, alles gestofzuigd, ge-APC-ed en nu weer aan het opbouwen: extra rubberlaagje op het kale metaal van de hoedenplank waarop nu de kabels rusten, zodat die niet meer kunnen trillen of ratelen. Daarna de zwarte hoedenplank met zwarte speakerroosters en zwarte 3e remlicht gemonteerd en een start gemaakt met geluidsisolatie van de nu blootliggende wielkastdelen.
Misschien weet je het ,of niet.Maar zijdeuren mogen niet verdonkerd worden!Kost je 80 euro boete..
Nee hoor, ze mogen niet donkerder zijn dan een bepaald percentage. Ik heb zowel de voor als achterdeuren slechts licht getint, waarmee ik onder de boete-grens blijf. Het achterruit moet nog geblindeerd worden en die wordt een hele tint donkerder, wat uiterlijk ook de zijruiten donkerder laat tonen. Ik vindt het persoonlijk ook mooier als als de zijramen voor en achter gelijkgetint zijn zoals ik nu heb. Het kijkt ook in dit soort helder weer plezieriger. Net wat rustiger voor je ogen.
Ok,ik had de indruk dat je ze niet minder donker kon krijgen.Maar dat zal wel een Jonnie zijn geweest die dat zei... 
Weer een paar stappen verder!
Intussen heb ik de complete achterzijde, bodem en een mooi stuk van de tunnel en het schutbord bekleed. Intussen is de rol van 10m x 1m van die fijne ontdreuningsplaat op! Ik had gelukkig nog wat van die rechthoekige stukken liggen van Merford. Daarmee heb ik de laatste missende stukjes ook nog kunnen beplakken. Ook heb ik in een aantal holle ruimtes een hele berg van dat vilt-met-vinyl toplaagje gepropt of bedekt. Alle beetjes helpen hopelijk
Ik heb ook het dashboard eruitgehaald omdat er ooit een carkit of navigatieschermpje ofzo in het dashboard geschroefd is en die 3 gaatjes irriteerden me. Een vers, keurig dashboard ligt al een half jaar klaar, net als frisgewassen zwarte vloerbedekking!
Morgen komt dat tapijt er weer in, nadat ik de laatste puntjes op de i heb gezet mbt geluidsisolatie: ik wil nog wat extra stukken zwaar foam + vilt bij het schutbord en de voorste wielkasten proberen aan te brengen. Vandaag (voordat ik de voorzijde en bodem had gedaan) reed ik met de auto en er komt nu echt alleen nog zuiver van voren bandengeruis, van achteren hoor je totaal niets (meer).
Het was daarstraks te donker voor een mooie foto van die compleet beplakte bodem/tunnel/enz maar die komt morgen wel.
Intussen heb ik de complete achterzijde, bodem en een mooi stuk van de tunnel en het schutbord bekleed. Intussen is de rol van 10m x 1m van die fijne ontdreuningsplaat op! Ik had gelukkig nog wat van die rechthoekige stukken liggen van Merford. Daarmee heb ik de laatste missende stukjes ook nog kunnen beplakken. Ook heb ik in een aantal holle ruimtes een hele berg van dat vilt-met-vinyl toplaagje gepropt of bedekt. Alle beetjes helpen hopelijk
Ik heb ook het dashboard eruitgehaald omdat er ooit een carkit of navigatieschermpje ofzo in het dashboard geschroefd is en die 3 gaatjes irriteerden me. Een vers, keurig dashboard ligt al een half jaar klaar, net als frisgewassen zwarte vloerbedekking!
Morgen komt dat tapijt er weer in, nadat ik de laatste puntjes op de i heb gezet mbt geluidsisolatie: ik wil nog wat extra stukken zwaar foam + vilt bij het schutbord en de voorste wielkasten proberen aan te brengen. Vandaag (voordat ik de voorzijde en bodem had gedaan) reed ik met de auto en er komt nu echt alleen nog zuiver van voren bandengeruis, van achteren hoor je totaal niets (meer).
Het was daarstraks te donker voor een mooie foto van die compleet beplakte bodem/tunnel/enz maar die komt morgen wel.
Tering Mark, dit is echt geen half werk. Ik geloof je op het woord dat dit echt wel gaat werken 
het is echt jammer dat je niet vrij makkelijk wat dikker glas kan steken, dat zou echt de kers op de taart zijn.. ( of in de appelmoes)
Awesomeness = Verveling x Talent
Sow, wat een werk! Ik begin toch te twijfelen of ik dit ga doen, want het is toch meer werk dan ik had gedacht 
Kanonnen... ik heb net even een korte berekening gemaakt van wat die auto me tot nu toe heeft gekost: 2949 euro... En dan heb ik het nog niet over de additionele (!) 4030 euro die ik aan 'waarde' eraan toevoegd heb door dingen die ik al had liggen (zoals het zwart lederen interieur, de TEIN schroefset, Nardi stuur, gasveren, rvs dorpels, wielkastverbreders, subwoofer, amp, radio, speakers, enz (gangbare of nieuwprijzen gehanteerd in die laatste totaalsom)...
En dan moet ie nog gespoten worden natuurlijk. Nou ja, het is nu wel een auto die ik nu door en door ken, de onderhoudshistorie in rap tempo van heb bijgewerkt en waar ik intussen gewoon erg graag in rijd!
En dan moet ie nog gespoten worden natuurlijk. Nou ja, het is nu wel een auto die ik nu door en door ken, de onderhoudshistorie in rap tempo van heb bijgewerkt en waar ik intussen gewoon erg graag in rijd!
- Echo Whiskey
- Provincie: Zuid-Holland
Wat een project mark ! en wat loopt dat geld snel op he !
Maarja dan heb je ook wel wat
Maarja dan heb je ook wel wat
Ik heb laatst ook wat zitten rekenen, en ik kwam er tot mijn schrik achter dat ik op een paar honderd na zo'n €10.000 (inclusief aanschaf) aan mijn galant heb besteed.
En ik ben nog lang niet klaar haha, things are getting out of hand
En oeh lala, die skyline, wat zou ik die graag een rijden zeg
En ik ben nog lang niet klaar haha, things are getting out of hand
En oeh lala, die skyline, wat zou ik die graag een rijden zeg
Sinds gisteren zit er een prachtig vers hemeltje in, en frisse, zwarte vloerbedekking en nog wat extra kabels getrokken voor de extra versterker...
De voorgordels wisselen bleek ook een uitdaging te zijn. De bevestiging van voorgordels is dus anders bij een Legnum vs euro Galant. Feck!!! Dus nu ook maar op zoek naar zwarte voorgordels uit een euro Galant, voorlopig zitten de beige versies er weer in. Helaas.
De gordelspanners zitten in een soort huisje en toen ik dat wat beter bekeek vond ik het wel een heel leeg, hol stukje auto, dus dat heb ik, net als op vele andere holle ruimtes, opgevuld met dik vilt.
Vandaag de a en c stijlen erin dashboard, verse wit lederen middenconsole, middentunnel met lederen armsteun, en dan de voorstoelen en dan zou het interieur weer compleet moeten zijn!
De voorgordels wisselen bleek ook een uitdaging te zijn. De bevestiging van voorgordels is dus anders bij een Legnum vs euro Galant. Feck!!! Dus nu ook maar op zoek naar zwarte voorgordels uit een euro Galant, voorlopig zitten de beige versies er weer in. Helaas.
De gordelspanners zitten in een soort huisje en toen ik dat wat beter bekeek vond ik het wel een heel leeg, hol stukje auto, dus dat heb ik, net als op vele andere holle ruimtes, opgevuld met dik vilt.
Vandaag de a en c stijlen erin dashboard, verse wit lederen middenconsole, middentunnel met lederen armsteun, en dan de voorstoelen en dan zou het interieur weer compleet moeten zijn!
Wow, wat een werk zit hier al in zeg, hou je zo nog wel tijd voor jezelf over? 
Dat is toch tijd voor hemzelf??? 
Tsjonge man, wat een klus. Het resultaat is er dan ook naar: Super!
Onderhoudskosten en investeringen kun je inderdaad beter niet uitrekenen. Dat heb ik afgelopen december ook gedaan en van dat bedrag schrok ik mij ook rot. Maar ach, genieten is ook iets waard.
Onderhoudskosten en investeringen kun je inderdaad beter niet uitrekenen. Dat heb ik afgelopen december ook gedaan en van dat bedrag schrok ik mij ook rot. Maar ach, genieten is ook iets waard.
Zo is dat meer net! Voor de meeste leden hier is het ook een (dure) hobby dus dan mag het af en toe wel wat geld kosten.cvw schreef:Tsjonge man, wat een klus. Het resultaat is er dan ook naar: Super!
Re: Re: 8G V6 'monster' - wat zal ik blij zijn als...
Weer een dag in de auto doorgebracht. Vers dashboard zit erin, alle zwarte delen aan de onderzijde van het dashboard ook. Ieder onderdeel dat los zit/kan/was heb ik van buiten en binnen gereinigd. De de a-stijlen, b- en c-stijlen in het grijs, de handgrepen aan het dak, de legnum zonnekleppen (met die 2x grote versie spiegels), alles, alles is grondig gereinigd (heel veel met verdunde APC, wat een geweldig spul is het toch!). Heel veel van die kleine dingetjes ook meteen gedaan, zoals een verse verlichting/knipperlicht-hendel. De originele voelde een beetje 'krakerig' aan en het symbool van de lamp was vervaagd. En ik heb stapels van dat soort kleine dingetjes gedaan, je ziet er niks speciaals aan als nietsvermoedende kijker, maar ik vind het wel zo netjes en tsja... NU is het moment om dat soort dingetjes meteen te doen.
Zo ook bijvoorbeeld de TEIN EDFC kabels naar de voorschokbrekers aangelegd, kabeltjes van de dashboard-dimmer verlengd (ik gebruik het omhulsel van de Legnum, daar zit het dimmer-wieltje aan de andere kant... dus zijn de kabels te kort), Tulp-kabels voor de subwoofer en de nieuwe Pioneer 4-kanaals class-D versterker (voor de voor- en achterdeuren) ingekort/verlengd, echt eindeloos veel van dat soort dingetjes!
Eindelijk kwam het punt dat het maagdelijke wit-lederen middenconsole erin kon!
Tegenvaller 1: ik heb het gat voor de 2DIN JVC radio afgestemd op het afneembare front... maar het ding moet dieper komen om in het dashboard te kunnen klikken, dus ik moet het toch weer aanpassen. ggrrrrrr
Tegenvaller 2: ik heb me eerder (in de Legnum) geirriteerd aan de niet lekker vrij bewegende alarmlichten-knop. Dus deze keer had ik echt een extra berg tijd gestoken om het ruim genoeg te maken zodat de knop mooi vrij zou moeten werken... Nou... dus toch niet?! Snap er niks van, ik had dit tijdens constructie met knop uitvoerig getest.
Nog te doen:
- achteruitrijsignaal ergens vandaanhalen
- achteruitrijcamera monteren
- TEIN EDFC bedieningspaneel voorzien van + / geschakelde + / massa
- AUX 3.5mm jackplug kabeltje aanleggen
- Beugels voor de achterbank aanpassen (ze klikken nu net niet... blijkbaar moet het U-tje net iets langer zijn pffff)
- Nieuw bediendingspaneel voor de bestuurderdeur erin (ik ben de mijne kwijt, die uit de Legnum zit er nu ik... werkt wel, niet handig en niet helemaal netjes)
- Voorstoelen erin
- Achterruit laten tinten
Interieur is dan 'klaar', alleen een set voor- en achtergordels in het zwart regelen, en een setje achterbank lampjes in de grijze tint regelen.
Voor ik het vergeet: zo'n swap van interieur is prima, maar het mixen van Legnum/euro parts en dat alles maandenlang door elkaar bewaard/opgeslagen is geen geweldig idee... Gewoon in 1x alles 1-op-1 vervangen en direct doen. Het hele project 'silence' helpt natuurlijk de snelle doorloop van dit hele geintje ook niet
Op deze manier doe ik het in ieder geval nooit meer, dit is echt too much.
Zo ook bijvoorbeeld de TEIN EDFC kabels naar de voorschokbrekers aangelegd, kabeltjes van de dashboard-dimmer verlengd (ik gebruik het omhulsel van de Legnum, daar zit het dimmer-wieltje aan de andere kant... dus zijn de kabels te kort), Tulp-kabels voor de subwoofer en de nieuwe Pioneer 4-kanaals class-D versterker (voor de voor- en achterdeuren) ingekort/verlengd, echt eindeloos veel van dat soort dingetjes!
Eindelijk kwam het punt dat het maagdelijke wit-lederen middenconsole erin kon!
Tegenvaller 1: ik heb het gat voor de 2DIN JVC radio afgestemd op het afneembare front... maar het ding moet dieper komen om in het dashboard te kunnen klikken, dus ik moet het toch weer aanpassen. ggrrrrrr
Tegenvaller 2: ik heb me eerder (in de Legnum) geirriteerd aan de niet lekker vrij bewegende alarmlichten-knop. Dus deze keer had ik echt een extra berg tijd gestoken om het ruim genoeg te maken zodat de knop mooi vrij zou moeten werken... Nou... dus toch niet?! Snap er niks van, ik had dit tijdens constructie met knop uitvoerig getest.
Nog te doen:
- achteruitrijsignaal ergens vandaanhalen
- achteruitrijcamera monteren
- TEIN EDFC bedieningspaneel voorzien van + / geschakelde + / massa
- AUX 3.5mm jackplug kabeltje aanleggen
- Beugels voor de achterbank aanpassen (ze klikken nu net niet... blijkbaar moet het U-tje net iets langer zijn pffff)
- Nieuw bediendingspaneel voor de bestuurderdeur erin (ik ben de mijne kwijt, die uit de Legnum zit er nu ik... werkt wel, niet handig en niet helemaal netjes)
- Voorstoelen erin
- Achterruit laten tinten
Interieur is dan 'klaar', alleen een set voor- en achtergordels in het zwart regelen, en een setje achterbank lampjes in de grijze tint regelen.
Voor ik het vergeet: zo'n swap van interieur is prima, maar het mixen van Legnum/euro parts en dat alles maandenlang door elkaar bewaard/opgeslagen is geen geweldig idee... Gewoon in 1x alles 1-op-1 vervangen en direct doen. Het hele project 'silence' helpt natuurlijk de snelle doorloop van dit hele geintje ook niet
Op deze manier doe ik het in ieder geval nooit meer, dit is echt too much.
Re: 8G V6 'monster' - wat zal ik blij zijn als...
To - much?? Voor ons niet hoor! Lekker veel leesvoer 
Zeker niet too much! Dit is echt een pracht exemplaar geworden! Maar ik snap dat je er zo over denkt als je er zo veel mee bezig bent geweest..
Re: 8G V6 'monster' - wat zal ik blij zijn als...
Je pakt het echt groots aan Mark !
Zal nou ook wel weer lekker fris ruiken aan de binnenkant !
Ik weet trouwens nog een bedrijf wat goedkoop ruiten tint dus mocht je nog geen adres hebben dan moet je me maar even contacten
Zal nou ook wel weer lekker fris ruiken aan de binnenkant !
Ik weet trouwens nog een bedrijf wat goedkoop ruiten tint dus mocht je nog geen adres hebben dan moet je me maar even contacten
Gisteren weer een paar uur in de auto gezeten. Alleen maar bezig geweest met toch nog weer wat draden trekken en solderen. Alle verbindingen liggen er nu en werken:
De TEIN EDFC controller (eindelijk weer dat fijne geluidje van die verstelmotortjes), de verborgen 12V stekker voor de iphone kabels, de AUX 3.5mm stekker, de achteruitrijcamera met 12V stabilisatorvoeding, de plus, massa, remote en de eerste twee luidsprekerkabels naar de nieuwe versterker.
En tsja... ik hou niet zo van die klem- of schuifconnectors, dus waar mogelijk leg ik netjes met originele kleurcodering draadboompjes aan die op een logisch punt gesoldeerd zitten aan de bronnen. Het is meer werk, maar het ziet er netter uit en het blijft wat begrijpelijker als ik later 'ns iets wil aanpassen. En de bonus is dat de kans op storingen minder groot is nu alles gesoldeerd zit.
Nog twee luidsprekerkabels aanleggen naar de voordeuren, dan de stofzuiger erdoor en dan de voorstoelen en het stuur weer monteren, dan kan er weer gereden worden!
Dus vanavond gaat 't moment-supreme komen denk ik
De TEIN EDFC controller (eindelijk weer dat fijne geluidje van die verstelmotortjes), de verborgen 12V stekker voor de iphone kabels, de AUX 3.5mm stekker, de achteruitrijcamera met 12V stabilisatorvoeding, de plus, massa, remote en de eerste twee luidsprekerkabels naar de nieuwe versterker.
En tsja... ik hou niet zo van die klem- of schuifconnectors, dus waar mogelijk leg ik netjes met originele kleurcodering draadboompjes aan die op een logisch punt gesoldeerd zitten aan de bronnen. Het is meer werk, maar het ziet er netter uit en het blijft wat begrijpelijker als ik later 'ns iets wil aanpassen. En de bonus is dat de kans op storingen minder groot is nu alles gesoldeerd zit.
Nog twee luidsprekerkabels aanleggen naar de voordeuren, dan de stofzuiger erdoor en dan de voorstoelen en het stuur weer monteren, dan kan er weer gereden worden!
Dus vanavond gaat 't moment-supreme komen denk ik
- SisterOfMercy
Er zijn ook goede klemstekkers, alleen worden die meestal niet gebruiktmarksanne schreef:En tsja... ik hou niet zo van die klem- of schuifconnectors, dus waar mogelijk leg ik netjes met originele kleurcodering draadboompjes aan die op een logisch punt gesoldeerd zitten aan de bronnen. Het is meer werk, maar het ziet er netter uit en het blijft wat begrijpelijker als ik later 'ns iets wil aanpassen. En de bonus is dat de kans op storingen minder groot is nu alles gesoldeerd zit.
Die standaard fast-on stekkers, die in zo'n doosje met zo'n platte krimptang zitten, die zijn echt hopeloos.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Ja inderdaad.
Wat wel erg fijn werkt, heb ze zelf nu aantal keer gebruikt, zijn helaas alleen niet heel goedkoop zijn zijn soldeerhulsjes.
Krimpkous met stukje tin erin.
Draadjes erin steken, warmstoken en je hebt een keurige verbinding met krimpkousje erom!
Wat wel erg fijn werkt, heb ze zelf nu aantal keer gebruikt, zijn helaas alleen niet heel goedkoop zijn zijn soldeerhulsjes.
Krimpkous met stukje tin erin.
Draadjes erin steken, warmstoken en je hebt een keurige verbinding met krimpkousje erom!
Re: Re: 8G V6 'monster' - interieur klaar! (95%)
Cool! Die ken ik niet Mark, maar ik ben intussen al zo gewend om het op mijn 'old-skool' manier te doen, dat ik het prima vind zo. Niets nodig, behalve soldeertin en krimpkous 
Vanavond natuurlijk weer bezig geweest. De extra versterker zit nu compleet aangesloten, de speakerdraden zijn getrokken en bij de achterdeuren ook echt aangesloten. Het werkt! Ik moet qua geluid nog wel flink wat tijd gaan steken in mooie afstemming, want het klinkt allemaal nogal 'veel' en niet bepaald homogeen. Sommige muziek (typische dance meuk) klinkt veelal al heel dik, maar rock en pop is nog wat 'rommelig' of schreeuwerig. Komt vast wel goed als ik ook de tweeters en woofers in de voordeuren netjes aanstuur en de boel met de Hertz crossover netjes scheidt.
Verder het tapijt grondig met de stofzuiger bewerkt, want ondanks de eerdere stofzuig & APC + hogedrukreinigersessie van een paar maanden terug was er natuurlijk de afgelopen dagen toch een flinke hoeveelheid stof, draadjes en rommel ingekomen. Nu is het echt superschoon en ook de verse mattenset (voorzien van 'half-plakkend' antisliptape) ligt nu prachtig fris en vers te stralen! Morgen ga ik het leer en de plastics een dieptereiniging en verzorging geven, en hopelijk nog wat tijd vinden om de wit-lederen middenconsole aanpassingen te doen zodat ik die ook kan monteren (nu zit weer effe het nep-hout erin).
Wel nog een uitdaging met de HC-dash: de km-naald doet niets en de toeren-naald wiebelt. Dat wiebelen deed ie eerder ook al, maar ik hoopte stiekem dat met het plaatsen van een dashboard uit een facelift Galant waar ook een HC dash in heeft gezeten het probleem weg zou zijn. Helaas niet dus. Morgen maar 'ns kijken of een reserve VR4 HC dash wel de KM-naald laat uitslaan, dan weet ik waar ik moet zoeken. Die toeren-wiebel zal (denk ik) er toch nog (ook) wel zijn, dus waar dat 'm in zit... geen flauw idee! Ik hou me graag aanbevolen als iemand tips heeft!
Verder is het wel een beetje een raar gevoel nu zittend in een auto die nu als 2 druppels water lijkt op de de 'andere' (VR2)! Alleen stiller, comfortabeler en... minder snel
P.S. morgen doe ik wat foto's! Het was al te donker en met zo'n donker interieur EN getinte ramen blijft er niet veel over voor foto's
Vanavond natuurlijk weer bezig geweest. De extra versterker zit nu compleet aangesloten, de speakerdraden zijn getrokken en bij de achterdeuren ook echt aangesloten. Het werkt! Ik moet qua geluid nog wel flink wat tijd gaan steken in mooie afstemming, want het klinkt allemaal nogal 'veel' en niet bepaald homogeen. Sommige muziek (typische dance meuk) klinkt veelal al heel dik, maar rock en pop is nog wat 'rommelig' of schreeuwerig. Komt vast wel goed als ik ook de tweeters en woofers in de voordeuren netjes aanstuur en de boel met de Hertz crossover netjes scheidt.
Verder het tapijt grondig met de stofzuiger bewerkt, want ondanks de eerdere stofzuig & APC + hogedrukreinigersessie van een paar maanden terug was er natuurlijk de afgelopen dagen toch een flinke hoeveelheid stof, draadjes en rommel ingekomen. Nu is het echt superschoon en ook de verse mattenset (voorzien van 'half-plakkend' antisliptape) ligt nu prachtig fris en vers te stralen! Morgen ga ik het leer en de plastics een dieptereiniging en verzorging geven, en hopelijk nog wat tijd vinden om de wit-lederen middenconsole aanpassingen te doen zodat ik die ook kan monteren (nu zit weer effe het nep-hout erin).
Wel nog een uitdaging met de HC-dash: de km-naald doet niets en de toeren-naald wiebelt. Dat wiebelen deed ie eerder ook al, maar ik hoopte stiekem dat met het plaatsen van een dashboard uit een facelift Galant waar ook een HC dash in heeft gezeten het probleem weg zou zijn. Helaas niet dus. Morgen maar 'ns kijken of een reserve VR4 HC dash wel de KM-naald laat uitslaan, dan weet ik waar ik moet zoeken. Die toeren-wiebel zal (denk ik) er toch nog (ook) wel zijn, dus waar dat 'm in zit... geen flauw idee! Ik hou me graag aanbevolen als iemand tips heeft!
Verder is het wel een beetje een raar gevoel nu zittend in een auto die nu als 2 druppels water lijkt op de de 'andere' (VR2)! Alleen stiller, comfortabeler en... minder snel
P.S. morgen doe ik wat foto's! Het was al te donker en met zo'n donker interieur EN getinte ramen blijft er niet veel over voor foto's
Gave item, voeg nog even een paar foto's toe aub
- SisterOfMercy
Pagina 22-7 in 't werkplaatshandboek van de 8G, nummertje 4. Stekker van de rijsnelheidssensor.marksanne schreef:Wel nog een uitdaging met de HC-dash: de km-naald doet niets en de toeren-naald wiebelt. Dat wiebelen deed ie eerder ook al, maar ik hoopte stiekem dat met het plaatsen van een dashboard uit een facelift Galant waar ook een HC dash in heeft gezeten het probleem weg zou zijn. Helaas niet dus. Morgen maar 'ns kijken of een reserve VR4 HC dash wel de KM-naald laat uitslaan, dan weet ik waar ik moet zoeken. Die toeren-wiebel zal (denk ik) er toch nog (ook) wel zijn, dus waar dat 'm in zit... geen flauw idee! Ik hou me graag aanbevolen als iemand tips heeft!
Bij de 6G zit een mechanische kabel richting dashboard. Dat schijnt wel eens voor problemen te zorgen. Bij een 8G is dat kennelijk elektronisch. Misschien dat de sensor niet helemaal jofel meer is? Pagina 54-29, daar staat hoe je die sensor door kan meten. Zit het probleem in't dashboard is het misschien nog wel te fixen - al heb ik geen idee hoe de binnenkant/printplaat er van uit ziet.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Vanmorgen even gewisseld naar een reserve VR4 HC-dash en ook deze geeft het wiebelende toerental, zie: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
De KM-naald doet het hier echter prima, dus dat moet 'm in de andere HC-dash zitten, dat vogel ik wel uit.
Alleen met de originele 'analoge' V6 dash heb ik een mooi constante toerentellernaald.
De KM-naald doet het hier echter prima, dus dat moet 'm in de andere HC-dash zitten, dat vogel ik wel uit.
Alleen met de originele 'analoge' V6 dash heb ik een mooi constante toerentellernaald.
Re: 8G V6 'monster' - schommelende toerenteller
Mark, misschien last van wat oxidatie op de connectoren, of op de printsporen waar de connectoren op terechtkomen?
Misschien even met een zandgummetje/fijn schuurpapiertje / scotchbrite oppoetsen?
Misschien even met een zandgummetje/fijn schuurpapiertje / scotchbrite oppoetsen?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Re: 8G V6 'monster' - schommelende toerenteller
Op 2 verschillende HC units?! Het kan... Maar...
Okee, weer iets wijzer: ik heb de VR4 HC unit en de 260km/u hybride HC VR4 unit in de VR2 geduwd en... Beide probleemloos!
Dus... (Zegt mijn boerenlogica) zijn de HC units goed, maar zit er een sensor in de bekabeling van het monster dat stoort! Nu bedenk ik me dat het wel eens een draad van pin 4 of juist 5 kan zijn... Als ik die nou onderbreek aan de draadzijde... Let's try!
Dus... (Zegt mijn boerenlogica) zijn de HC units goed, maar zit er een sensor in de bekabeling van het monster dat stoort! Nu bedenk ik me dat het wel eens een draad van pin 4 of juist 5 kan zijn... Als ik die nou onderbreek aan de draadzijde... Let's try!
Fingers crost 
Het antwoord is er!
Er zit zoals bij een aantal van jullie bekend een verschil in de toerenteller-uitslag & redline tussen een V6 en een VR4. Het blijkt nu dus dat een 'gewone' V6 HC dash overweg kan met zowel de gewone V6 impulsen als die van een VR4. Andersom echter niet: een gewone V6 waar een VR4 toerenteller tegenaangezet wordt krijgt dit wiebelende effect.
De oplossing is in mijn geval simpel: wissel beide HC dashes om tussen beide auto's. Alleen de chipjes waarop de km-stand staan moeten omgewisseld worden. En ik moet de km-naald van de 'hybride' VR4 HC unit zien te fixen... Maar dat moet zo-ie-zo natuurlijk.
Er zit zoals bij een aantal van jullie bekend een verschil in de toerenteller-uitslag & redline tussen een V6 en een VR4. Het blijkt nu dus dat een 'gewone' V6 HC dash overweg kan met zowel de gewone V6 impulsen als die van een VR4. Andersom echter niet: een gewone V6 waar een VR4 toerenteller tegenaangezet wordt krijgt dit wiebelende effect.
De oplossing is in mijn geval simpel: wissel beide HC dashes om tussen beide auto's. Alleen de chipjes waarop de km-stand staan moeten omgewisseld worden. En ik moet de km-naald van de 'hybride' VR4 HC unit zien te fixen... Maar dat moet zo-ie-zo natuurlijk.
Pfff... ook iets waar je maar net achter moet komen... 
Maar wat bedoel je precies met:
Maar wat bedoel je precies met:
marksanne schreef:...En ik moet de km-naald van de 'hybride' VR4 HC unit zien te fixen... Maar dat moet zo-ie-zo natuurlijk.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
Oh die km naald doet t niet sinds ik de km stand chip de vorige keer heb gewisseld...