Daar was ik weer! Na een lekkere vakantie in Zweden met een paar maten, ben ik weer gemotiveerd om aan 'De zwarte cruisebak' te werken. Allereerst een klein verhaaltje vooraf.
Op 1 juli waren de autogoden ons niet goed gezind. Vier klasgenoten van de Hanzehogeschool Groningen hebben besloten om gezamenlijk op vakantie te gaan naar het prachtige land Zweden. Geheel in stijl reisden we in een Saab 93 1.8T Sedan uit 2009, met Hirsch chiptuning tot 207 PK, naar dit prachtige natuurland. Met een Zweedse auto naar Zweden dus. Omdat de eigenaar de auto recentelijk had gechiptuned was het interessant om te kijken wat de top nou was op de Duitse autobahn. Met een belading van twee ton wist de 93 alsnog de 245 aan te tikken, daar zat dus nog veel rek in. Helaas sloeg het noodlot toe, vlak nadat we de Öresund brug waren gepasseerd leek de turbo het niet meer te doen. Met twee ton belading werd het ineens heel krap voor de twee liter vier cilinder. Uiteindelijk bleek dat er een luchtinlaat buis losgeschoten was. Helaas moest er hierdoor wel langzaam gereden worden. Daardoor liep de vertraging op tot drie uren. 'S nachts rijden brengt risico's mee in Zweden. Ja, je raad het al. Met 90 kilometer per uur reden we een hert vol aan. Gelukkig was de Saab 93 een stevige auto waardoor de schade beperkt bleef, het arme beest was helaas wel op slag dood.
Afijn, veel meegemaakt. Na afloop van een heerlijke vakantie moesten we dus met een beschadigde auto terug naar Nederland rijden. Dit verliep gelukkig nagenoeg vlekkeloos. Bijna in Nederland werd er al gegrapt dat mijn auto vast ook beschadigd zal zijn, omdat het noodlot ons toch al niet zo gezind was. Nou raad je het vast ook al, een familielid had inderdaad ook schade gereden op de Galant

Een parkeer schaaf plek op de achterbumper was het resultaat:
Uiteindelijk is de schade te overzien, maar toch wel weer balen. Aangezien de lak toch al niet in zo'n perfecte staat verkeerde kreeg ik motivatie om daar eens mee aan de slag te gaan. De scherpe forumbezoekers hebben misschien al gezien dat ik linksvoor een nare deuk heb zitten die van de wielkast tot aan de deur loopt. Ik heb besloten om deze week vier dingen aan te pakken:
- een aantal lampen vervangen
- spatbord linksvoor vervangen en deur uitdeuken
- auto interieur grondig reinigen en nieuwe automatten erin leggen
- wielkast rechtsachter roestvrij maken
Het lampen vervangen is al gelukt. Het derde remlicht en een achterlicht deed het niet meer. Het bleek niet al te ingewikkeld maar vooraf had ik geen flauw idee hoe dit moest.
Het verwijderen van het spatbord is ook al gelukt, het was even een karwei omdat allerlei bouten verstopt zitten. O.a. achter de bumper, deur, sideskirts en de wielkast zaten bouten. De wielkast en de sideskirts moesten er dus af. Ook dit was weer een leerzame ervaring voor mij. Het is nu wachten op een nieuw spatbord en de lak spuitbussen. Heeft iemand nog tips over hoe is het beste kan werken?
Een foto van hoe het vooraf was. Boven de wielkast zit een lelijke deuk waar het ook al begint te roesten. Deze deuk loopt door tot aan de deur. Achteraf bleek dit dus de reden waarom het kapje van mij zij knipperlicht ontbrak.
Er wordt al vordering gemaakt in het verwijderen van de wielkastrand. De sideskirts zijn er al af gehaald. De schroeven en bouten waren wel allemaal verroest en erg lastig om eraf te halen.
Het is gelukt! Nu maar wachten op de nieuwe materialen