Materiaal Bouten en Moeren

Algemene 8G gerelateerde topics die echt nergens anders tussen passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Yeti »

Gezien mijn huidige project (18 jaar oude 8G overhault) ben ik benieuwd welk Materiaal Mitsubishi heeft gebruikt voor de standaard bouten, moeren, schroeven en ringen.

Ik zie heel veel bouten met een 4 in de kop. Betekend dit dat het A4 roestvast staal is of betekend dit iets anders.
Zo zie ik somminge bouten die totaal verroest zijn en sommige die nog helemaal gaaf zijn. Veel hebben de vergeelde Nikkel zink laag en sommige ook weer niet. Als alle bouten A4 roestvast staal zijn dan heb ik geen probleem om ze terug te plaatsen.

Nu heb ik 4 keuzes;
  • Oude bouten schoonmaken en terug plaatsen
    Oude bouten schoonmaken en opnieuw verzinken en terug plaatsen
    Nieuwe bouten van Mitsubishi kopen
    Nieuwe A4 roestvaste bouten Kopen
Alles heeft z'n prijs en zo z'n voor- en nadelen maar ik wil dat alles zo lang als mogelijk mee gaat.

Wat zou jullie voorkeur hebben als je bedenkt dat ik probeer deze 8G over 30 jaar nog in mijn bezit te hebben en in een zeer goed verkerende staat?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door menno3x8g »

Het getal op de kop slaat op het moment waarmee je hem moet vastzetten.
Volgens bijlage is het allemaal hetzelfde materiaal.
Niet goede vervang ik door goede sloopbouten, die passen, is goedkoop en gaan weer een aantal jaren mee.
Ik vervang ze niet door beter/sterker materiaal, omdat ik bang ben dat door corrosie het plaatmateriaal eraan gaat ipv de bout.
En uiteindelijk gaat alles naar de knoppen ...
Bijlagen
bouten.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Yeti »

Ach tuurlijk die table had ik al een keer gezien maar niet opgeslagen in mijn grijze massa dat daar die cijfers op slaan.

Probleem nu is dat bij de schoon gemaakte bouten de zink laag wel weg is en houd ik alleen het staal over. Dat gaat onherroepelijk weer snel roesten.

Je hebt wel een punt dat het plaatwerk eerder weg zal vreten als de bout als de bout "edeler" is dan het omliggende metaal maar dan zou dat toch ook bij de verzinkte bouten moeten zijn (Had ik nu maar beter opgelet bij scheikunde)

Misschien toch maar voor de optie nieuwe OEM Bouten gaan.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Twain »

Wel heb ik de schroeven van de radiator vervangen voor rvs met een nylon ring, ik werdt helemaal gestoord van de afgebroken boutjes
voor alle andere boutjes: veel vet gebruiken en orgineel
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door marksanne »

Jep, ik doe ook alles dik in het vet. En vervang echt roestige exemplaren door donorbouten uit mijn voorraadje. In extreme gevallen (bijzonder boutje ofzo) straal ik m eerst, dan in zinkprimer en dan een paar laagjes kleurlak. En vet!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Twain »

Nog een bijkomstigheid is dat äftermarket in de meeste gevallen dop 13 en 15 zullen wezen waar orgineel 12 en 14 de klok slaat
In de toekomst wordt je daar geheel debiel van.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door menno3x8g »

Bij goed in de vet zetten heb ik ook weleens een boutje verloren. Dus check ze regelmatig op lostrillen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Yeti »

Zodra je het draad in het vet zet heeft de table van met aanhaal momenten geen nut meer en heb je kans op overtorqen van de bout (of er knapt iets anders)

Ben dus geen voorstander van invetten vooraf, achteraf invetten zodat er geen vocht bij het metal kan komen kan dan weer wel maar welk vet kan je daar het beste voor gebruiken?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Twain »

klopt en ik ben het helemaal met je eens, echter.. vervuiling roest, vervorming etc hebben netzo goed invloed op aanhaal momenten. je werkt niet meer in fabrieks/lab omstandigheden, je gezond verstand gebruiken is in deze situaties dan ook het belangrijkste
Ik heb wel eens een door (vlieg)roest aangestaste bout met een puntje koper vet vergeleken met een nieuwe bout zonder vet van de dealer. en een gebruikte bout zonder vet
puur de kracht meten die je nodig hebt om ze een aantal wendingen rond te draaien.
Ik weet dat het alles behalve heel erg zuivere wetenschap is , maar mijn conclusie was wel dat een vervuilde bout met een beetje smering eigenlijk vergelijkbaar was met een nieuwe. duidelijk was wel dat het veel meer moeite kosten om de gebruikte bout zonder smering in te draaien.
Dus wanneer je in zoon geval de moment tabelen zou aanhouden zitten de bouten te los.

voor jouw toepassing denk ik vasaline (puur het lucht/vocht dicht afdichten)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door marksanne »

Ik gebruik gewoon universeel vet voor het meeste. Een tube Kroon all-purpose synthetisch vet, en voor specialere zaken zoals bij de remmerij -glijpennen enzo- gebruik ik keramisch vet.

De bouten die ik voorzie van vet zijn vooral al dat vele kleine spul dat simpelweg iets op z'n plek houdt (een zijscherm, een stuk plastic-whatever, een radiatorsteuntje, een beugeltje) maar ook de iets grotere jongens zoals de bouten van de ophanging. De krengen kunnen loeivast gaan zitten over de jaren door roest en dan heb je echt een uitdaging. Ik zie op die plekken geen enkel risico, alleen maar de voordelen. De aanhaalmomenten op al dat soort bouten is ook niet cruciaal. Gezond verstand-aanhaalmomenten zegmaar.

Plekken die ik uitsluit zijn specifieke motordelen (klepdeksel bijvoorbeeld) en wielmoeren, hoewel ik daarvan de draadeinden zelf wel 'ns een heel klein kloddertje heb gegeven, maar de contactdelen horen niet ingevet te zijn.
(Stilauto SR500 moeren zijn trouwens een verhaal apart, daar is de buitenkant insmeren een vreselijke noodzakelijkheid, maar da's weer een heel andere discussie - Anton kan erover meepraten ;)).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Twain »

marksanne schreef: (Stilauto SR500 moeren zijn trouwens een verhaal apart, daar is de buitenkant insmeren een vreselijke noodzakelijkheid, maar da's weer een heel andere discussie - Anton kan erover meepraten ;)).

Ik had het net een beetje verdrongen
Het gat wat het heeft achtergelaten in mijn portomonee was inmiddels ook weer vol.

klojo :wha:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door menno3x8g »

Mmm, ik gebruikte vroeger kopervet en nu keramisch vet. Ook voor de wielmoeren. Die haal ik aan met 100Nm en tot nog toe geeneen losgerammeld, wel gemakkelijk loshalen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Yeti »

De bouten die er nu vanaf komen zaten er af fabriek op. Geen vet gebruikt en daar waar de elementen bij konden zie je corrosievorming.

Ik ga in het vervolg (bij gebruik van nieuw bouten), de bouten vast zetten en ze daarna invetten. Moet ik dit jaarlijks dan weer schoonmaken en opnieuw invetten of blijft het vet wel wat lager dan een jaar zitten?

Afbeelding[/URL]
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door marksanne »

Deze grote bouten (die korte van het schokbrekerhoefijzer en die lange die aan de onderkant van het hoefijzer de draagarm inklemt) zijn bouten die met een drupje vet een leven meegaan. Die korte dingetjes zijn gevoeliger en droog gemonteerd op natte / vieze plaatsen worden dat wel ns hoopjes ellende na jaren als ze geen vet hebben. Ziet eruit als een boutje van de remslangbeugel of het plastic scherm aan de onderzijde in de wielkast. Die hebben het meeste te lijden en zullen regelmatig een beetje liefde op prijs stellen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Materiaal Bouten en Moeren

Bericht door Yeti »

Weet iemand of nieuwe bouten (orgineel Mitsubishi aftersales) een beschermlaag hebben. een nickel of zinklaag bedoel ik dan. Ik heb hier een aantal nieuwe bouten liggen maar deze wijken in kleur af. De meeste bouten die van de auto af komen hebben allemaal een goud achtige gloed terwijl bij de nieuwe bouten deze gloed er niet op zit (op de hub bouten na allemaal zonder).

Moet ik deze bouten nog na behandellen met een nickel zinc laag of hebben ze het al alleen ontbreekt hier de laatste kleurbehandeling.

Bedankt voor het meedenken.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Algemeen”