Het grote TRIL-raadsel (Soort van project topic)

Algemene 8G gerelateerde topics die echt nergens anders tussen passen.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (lekkkkkk, maar WAAR)

Bericht door marksanne »

Haha nee joh! Het zijn gewoon die twee grote slangen die de radiator in (bovenkant) en uit (onderkant) gaan. Geen ingewikkeld gedoe, alleen een hoop nattigheid natuurlijk :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (lekkkkkk, maar WAAR)

Bericht door galantrijder »

Oh dat zou wel een mooie actie zijn als dat het is!!
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (lekkkkkk, maar WAAR)

Bericht door martijn »

Als ik jou was zou ik het systeem even af laten persen ( onder druk laten zetten ) heb dat laatst ook gedaan voor een klant en de lekkage was zo gevonden ..
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (lekkkkkk, maar WAAR)

Bericht door marksanne »

Dit soort haarpin lekjes (zoals ik het vermoed) komt alleen boven water als de boel echt warm is en onder druk. Het is geen slecht idee natuurlijk maar 100% zekerheid geeft het niet.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (lekkkkkk, maar WAAR)

Bericht door galantrijder »

Ik heb een afspraak gemaakt voor het onder druk zetten.
Maar ik heb net zelf ook nog even onder de motorkap gekeken... En het risico genomen om voor altijd vast te zitten aan mijn Galant :wha:
Ik heb mijn hand in het motorruim gestoken... En onder (ik denk het thermosstaathuis (voelde metalen bolvormen, 1 buis richting motor, 1 opening richting voorraam...) is het ZEIK en ZEIKnat!!!
De radiatorslangen voelden kurkdroog aan.

Kunnen het dan alsnog de slangen zijn?
Ik vermoed dat het koelvloeistof ook weglekt als de auto stil staat.
Eigenlijk weet ik het wel zeker! Ik heb al 4 dagen niet gereden en ook nu (altijd) ziet het er zo uit als op de foto's, altijd die vloeistof in en onder de auto.
Misschien toch het thermosstaathuis lek, maar ik vind het zo vreemd, want we hadden dan toch moeten zien dat die rot/lek is??! Of misschien lekt het dan toch via dat buisje tussen de rubberen ringen over het thermosstaathuis heen...


P.s. Loopt daar in de buurt ook iets wat van invloed is op hoe de motor loopt/reageert op gasgeven... Misschien trilt ie doordat er koelvloeistof over een sensor loopt ofzo!!
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (lekkkkkk, maar WAAR)

Bericht door marksanne »

Die slangen die ik bedoelde kan nog altijd, maar alleen tijdens rijden en niet/nauwelijks tijdens stilstaan.

Het buisje met die 2 O-ringen (die we vervangen hebben) bedoel je? 100% zeker van niet. Het thermostaathuis... tsja... Het lijkt me stug, maar alles kan natuurlijk. Zou mooi zijn om de boel schoon en droog te maken en dan de auto laten lopen en kijken. Maarja... kan wel een half uur of langer duren voor je eindelijk iets ziet. ALS het ooit gebeurd zonder echte druk.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (en de focus weer naar de trillin

Bericht door galantrijder »

De thermostaat inclusief rubber is vervangen... sindsdien heb ik geen sporen van lekkage meer gezien op mijn versnellingsbak...
Dus ik heb goede hoop!! Maar het is nog te vroeg om te juichen.. :D

Ik denk dat het achteraf een lekkage is geweest op meerdere plaatsen rondom het thermosstaathuis.
Die 2 rubbers zoals aangegeven op de tekening, en het rubber v/d thermosstaat zelf.
In ieder geval zou ik iedereen die in de buurt van het thermosstaathuis ooit koelvloeistoflekkage heeft aanraden om standaard alle rubbers (deze 3 dus) te vervangen.
Ook al weet je zeker welke ring het is... die rubbers zijn allen even oud, dus je kunt de klok er op gelijkzetten dat de ene na de andere een probleem wordt.

Mijn focus gaat weer terug naar de trilling...
Gister bedacht ik mij dat ik al lange tijd een trilling had bij het remmen, hier is toendertijd al uitgebreid onderzoek naar gedaan... remschijven afgedraaid enz.
Maar het is nooit voor lange tijd weggeweest. Gister voelde ik de auto weer behoorlijk trillen bij het remmen...

Wat mij toch doet denken aan de motorsteunen...
En aangezien de rubbers bij het thermosstaathuis het ook begeven hadden... zou het me niet verbazen...
Bovendien heb ik gelezen dat versleten motorsteunen óók kunnen zorgen voor trillingen bij bepaalde toerentallen.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (en de focus weer naar de trillin

Bericht door galantrijder »

Vervangen:
- Rotor
- Brandstoffilter

Gecheckt en in orde bevonden:
- Wiellagers
- Draagarmen
- Alle remonderdelen

Vermoedelijke oorzaak trilling 3100 rpm tot 3500 rpm
- Motorsteun voor en achter - BEIDE HEBBEN EEN SCHEUR IN HET RUBBER
- Voorpijp vermoedelijk verrot / flex deel zit er provisorisch met klemmen op gemonteerd, veroorzaakt mogelijk trillingen in bepaalde toergebieden

Geluid tijdens het rijden:
- Er zit veel speling op de spanrol van de multiriem, waarschijnlijk de boosdoener!

Ook rotors slijten dus, dit is hoe de mijne er na 15 jaar en ongeveer 180000 km uit zag.
Ook rotors slijten dus, dit is hoe de mijne er na 15 jaar en ongeveer 180000 km uit zag.
Brandstoffilter na 15 jaar en ongeveer 180000 km
Brandstoffilter na 15 jaar en ongeveer 180000 km
Brandstoffilter na 15 jaar en ongeveer 180000 km
Brandstoffilter na 15 jaar en ongeveer 180000 km
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Het grote TRIL-raadsel (Soort van project topic)

Bericht door Lowlands »

Jaa!Als er iets slijt is het wel de rotor en puntjes van de verdeler!Dat draait rond met een fikse snelheid..En na 15 jaar is het wel erg tijd om te vervangen.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (Soort van project topic)

Bericht door galantrijder »

Ondertussen weet ik waardoor de trilling tijdens het rijden kwam.... Maar ik heb alleen een tijdje niet ingelogd op het forum... :shock: en was dit topic vergeten te updaten.
Het trillen werd toch veroorzaakt doordat de auto verlaagt is en daardoor de aandrijfassen in een andere hoek staan. Ik heb hem een tijdje iets hoger gehad en toen reed ie superstrak!
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (Soort van project topic)

Bericht door foks »

oh! nou... maar heb je dan niet de neiging om dat dan zo te laten?
Wel goed om te weten hoe dat dan kwam.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Het grote TRIL-raadsel (Soort van project topic)

Bericht door galantrijder »

Op het moment rijd ik zelden nog in de Galant, maar ik loop er wel eens langs vandaar dat ik voor de looks ben gegaan :lol:
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Algemeen”