Analyse gebruikskosten Galant 8G
Analyse gebruikskosten Galant 8G
Het leek mij interessant om eens te kijken welk type Galant nu het goedkoopst is per gereden kilometer. Omdat jullie hier misschien ook in geïnteresseerd zijn heb ik het in mooie overzichtjes in bijgaand document gevoegd.
In het document zie je een vergelijking van de 2.0i (handgeschakeld en automaat), de 2.4 GDI (Handg. en automaat), de 2.5 V6 (handg. en automaat) en de 2.0TD (alleen handgeschakeld, geen automaat geleverd ). Zowel voor de sedan als de wagon heb ik de berekening gemaakt.
Ook het onderhoud is nader uitgesplitst zodat je kan zien wat er meegenomen is in de berekening.
-EDIT 16-11-14-
Dankzij Menno nu inzage in kosten Galant op LPG.
In het document zie je een vergelijking van de 2.0i (handgeschakeld en automaat), de 2.4 GDI (Handg. en automaat), de 2.5 V6 (handg. en automaat) en de 2.0TD (alleen handgeschakeld, geen automaat geleverd ). Zowel voor de sedan als de wagon heb ik de berekening gemaakt.
Ook het onderhoud is nader uitgesplitst zodat je kan zien wat er meegenomen is in de berekening.
-EDIT 16-11-14-
Dankzij Menno nu inzage in kosten Galant op LPG.
- Bijlagen
-
- Gebruikskosten Mitsubishi Galant 8G.pdf
- (1.72 MiB) 258 keer gedownload
-
- Gebruikskosten Mitsubishi Galant 8G - LPG.pdf
- (54.35 KiB) 104 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Carfreak op 16 nov 2014, 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
erg leuk en handig document.
maar waarom staat de diesel erbij??
die is in NL niet verkocht.
ik mis wel de VR4, ook niet verkocht in Nl maar rijd nu wel veel vaker in Nl dan de diesel.
maar waarom staat de diesel erbij??
die is in NL niet verkocht.
ik mis wel de VR4, ook niet verkocht in Nl maar rijd nu wel veel vaker in Nl dan de diesel.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Dat komt omdat de diesel wel genoemd wordt in alle gebruikte bronnen en de VR4 helaas niet. Als je de gegevens daarvan hebt kan ik die toevoegen
Trouwens lijkt het erop dat deze twee TD's origineel kenteken hebben:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens lijkt het erop dat deze twee TD's origineel kenteken hebben:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Mooi overzicht. Mis naast de VR4 ook nog de versies op lpg. Ben daar wel benieuwd naar, want rij op gas vanwege de lagere kosten (denk ik dan).
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Ik schrik wel van de kosten na 15000 km,1880 euro vind ik ongelofelijk veel!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Ik denk omdat lpg niet fabrieks af is ?menno3x8g schreef:Mooi overzicht. Mis naast de VR4 ook nog de versies op lpg. Ben daar wel benieuwd naar, want rij op gas vanwege de lagere kosten (denk ik dan).
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
@Lowlands: 1.880 euro, bedoel je waarschijnlijk de onderhoudsbeurten uit het onderhoudsoverzicht. Alle kosten in dat overzicht zijn gebaseerd op een gebruik van 8 jaar (dus totale onderhoud van 8 jaar bij elkaar) en wordt onderaan gedeeld om een jaarlijks gemiddelde te krijgen. Het is dus niet 1.880 per jaar voor onderhoudsbeurten.
@menno3x8g en miss_laatjuh: Klopt, deze zijn niet af-fabriek dus heb de gebruiks gegevens niet. Net als bij de VR4, mocht je de gegevens wel hebben dan kan ik die toevoegen.
@menno3x8g en miss_laatjuh: Klopt, deze zijn niet af-fabriek dus heb de gebruiks gegevens niet. Net als bij de VR4, mocht je de gegevens wel hebben dan kan ik die toevoegen.
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
pfff ja zeg... ik zit constant van alles te fantaseren om naar de buitenwereld duidelijk te maken dat de v6 gewoonweg goedkoper is dan de 4cil... ga jij een beetje data produceren waaruit blijkt dat hij het minst voordelig is...
ff inhoudelijk:
Ik zie dat je data best compleet is, maar nu vraag ik me af of het volgende nog op een beetje rekenkundig juiste manier meegenomen kan worden: een v6 is zwaarder en verslijt eigenlijk alles eerder dan de 4 cil, van draagarmen tot remschijven en schokbrekers... is het niet zo simpel dat in het basis onderhoud bv bij die 1880 eigenlijk 10% oid bij op zou moeten?
@menno, ik reken altijd dat een lpg installatie 100 euro extra kost per 10.000km
ff inhoudelijk:
Ik zie dat je data best compleet is, maar nu vraag ik me af of het volgende nog op een beetje rekenkundig juiste manier meegenomen kan worden: een v6 is zwaarder en verslijt eigenlijk alles eerder dan de 4 cil, van draagarmen tot remschijven en schokbrekers... is het niet zo simpel dat in het basis onderhoud bv bij die 1880 eigenlijk 10% oid bij op zou moeten?
@menno, ik reken altijd dat een lpg installatie 100 euro extra kost per 10.000km
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
@Twain: Sorry wie dik wil rijden moet dik betalen toch? haha. Maar je hebt een punt natuurlijk.
Ik ben uitgegaan van de kosten zoals die staan in de tabel welke ik ook hier op deze site zag staan. Daar zijn de kosten van onderhoudsbeurten gelijk voor alle benzine versies behalve de GDI welke een paar euro duurder is bij een grote onderhoudsbeurt maar dat mag geen naam hebben. Het verschil in gewicht tussen de lichtste Galant en de zwaarste is 130 kilo. Weet alleen niet of dat 10% verschil oplevert of een verwaarloosbaar percentage .
Ik ben uitgegaan van de kosten zoals die staan in de tabel welke ik ook hier op deze site zag staan. Daar zijn de kosten van onderhoudsbeurten gelijk voor alle benzine versies behalve de GDI welke een paar euro duurder is bij een grote onderhoudsbeurt maar dat mag geen naam hebben. Het verschil in gewicht tussen de lichtste Galant en de zwaarste is 130 kilo. Weet alleen niet of dat 10% verschil oplevert of een verwaarloosbaar percentage .
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
wellicht hebben ze zelf al een gemiddelde genomen... dus dan is het verschil tussen de lichtste auto en zwaarste auto idd verwaarloosbaar.. ik denk wel dat het meer is dan 130 euro.. die leren stoelen audio etc worden in die gewichtsmetingen nooit meegenomen.. beetje vreemd maar in werkelijkheid is je auto echt een stuk zwaarder dan op de papieren staat.. ik schrok er zelf van toen mijn lege auto op de weegbrug stond bij de metaal handel
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Dat ben ik zeker met je eens. Ledig gewicht en rijklaargewicht ligt sowieso minstens 100 kilo uit elkaar maar dat is dan ook weer bij alle types zo en met de opties wordt nooit rekening gehouden in het gewicht. Het gaat om de typegoedkeuring, daar wordt vanuit gegaan bij de RDW. Dus de ene Galant is zeker de andere niet qua gewicht en nieuwprijs. Daarom is verzekering ook zo'n lastige.
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Ik heb even gekeken wat het verbruik op lpg van de V6 van TMNB is:
5565,79 liter en ik heb er 50040,8 kilometer mee gereden.
Dat geeft een verbruik van 8,99 kilometer per liter.
En dat is overigens inclusief de liters benzine nodig voor het starten en opwarmen van de motor, dus gerekend van volle tank lpg+benzine naar volle tank lpg+benzine.
Als je ook de onderhoudskosten wilt weten in die periode en wat er aan gedaan is: laat maar weten, dan zoek ik dat op.
5565,79 liter en ik heb er 50040,8 kilometer mee gereden.
Dat geeft een verbruik van 8,99 kilometer per liter.
En dat is overigens inclusief de liters benzine nodig voor het starten en opwarmen van de motor, dus gerekend van volle tank lpg+benzine naar volle tank lpg+benzine.
Als je ook de onderhoudskosten wilt weten in die periode en wat er aan gedaan is: laat maar weten, dan zoek ik dat op.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
@Menno: Heb je toevallig ook een splitsing in het LPG/benzine deel? Omdat deze twee natuurlijk een andere kostprijs per liter hebben is het moeilijk om deze twee samen te voegen. Als je ook de onderhoudskosten hebt van alleen hetgeen wat op de lpg slaat graag, dan ga ik het verwerken in de staatjes. Ik ga er namelijk vanuit dat de kosten die nu in het onderhoudsstaatje staan voor de benzine auto's gelijk zijn + additionele kosten voor de lpg. Wat dus ook belangrijk is zijn de kosten van aanschaf en inbouw lpg tank. Omdat dit niet af fabriek geleverd is. Ik moet dus rekening houden met een benzine auto die nog niet op lpg rijdt (is meer kosten door inbouw tank waardoor gemiddeld onderhoud duurder is) en een versie die reeds een lpg tank heeft (door vorige eigenaar ingebouwd).
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Vandaag TMNB volgetankt met lpg en benzine en de onderhoudshistorie uitgeplozen. Zie bijlage voor alle gegevens. Natuurlijk speelt de leeftijd mee: hij is uit 2002, en heeft 210dkm op de teller staan. Die stand is niet betrouwbaar omdat er minimaal 2x van klok gewisseld is. Laten we zeggen dat de werkelijke stand nu 270dkm is (distributie is net vervangen, zie de duurste post bij onderhoud).
De lpg-tank zat er al in toen ik m kocht. De kosten van het laten plaatsen en aanmelden van een lpg-installatie voor de V6 liggen tussen 2000 en 2500 euro, afhankelijk van waar je het laat doen (platteland versus stad) en merk. Ik heb een Vialle ringtank in de station liggen zodat de laadvloer mooi vlak blijft.
De lpg-tank zat er al in toen ik m kocht. De kosten van het laten plaatsen en aanmelden van een lpg-installatie voor de V6 liggen tussen 2000 en 2500 euro, afhankelijk van waar je het laat doen (platteland versus stad) en merk. Ik heb een Vialle ringtank in de station liggen zodat de laadvloer mooi vlak blijft.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
LPG versie toegevoegd bij originele bericht.
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Mooi aanvulling Chris.
Kosten van LPG rijden in de V6 aut vallen me mee!
Kosten van LPG rijden in de V6 aut vallen me mee!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Analyse gebruikskosten Galant 8G
Dat ik deze nu pas zie staan, erg handig ondanks dat alles een factor duurder zal zijn inmiddels.. Geeft mooi een beetje richting.
Future: Mitsubishi Galant VR4 Wanted!
Present: Mitsubishi Galant Wagon V6 Lpi & Mitsubishi Grandis
History: 7G Mitsubishi Galant GTI V6, 8G Mitsubishi Galant Wagon V6, Mitsubishi Grandis
Present: Mitsubishi Galant Wagon V6 Lpi & Mitsubishi Grandis
History: 7G Mitsubishi Galant GTI V6, 8G Mitsubishi Galant Wagon V6, Mitsubishi Grandis