Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Algemene 8G gerelateerde topics die echt nergens anders tussen passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door marksanne »

Het sturen in de VR2 tov het Monster voelt wat strakker, vaster, meer solide. Waar 'm dat in zit weet ik niet. In de Legnum voelde het ongeveer tussen VR2 en monster in. Er zit dus ergens een verschil. In wielen, rubber en ophanging/schokdempers zit 't niet, want die zijn allemaal gelijk. Uitlijning en bandenspanning evenzo.

Nu weet ik dat de stuurgebekrachtiging snelheids-gestuurd wordt geregeld. Ofwel: als je stilstaat of langzaam rijdt zou er meer bekrachtiging moeten zijn dan op hogere snelheden.

De grote vraag is nu: is dit te beinvloeden? Ik wil dat iets stevigere/vastere/meer solide gevoel zoals in de VR2 ook in het monster hebben.

Iemand een idee?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door MD »

Zolang ik me ken herinneren van de vr2 is er nog nooit verse vloeistof ingegaan.
Miischien een doen en goed ontluchten.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door marksanne »

Ik heb het vorig jaar gedaan. Maar ik wil juist ! het gevoel van de vr2.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door Xenon »

Volgens mij valt aan een pomp niets af te stellen, dus denk ik dat je het moet zoeken in de eigenschappen van de gebruikte vloeistof? Wellicht dat een wat lagere viscositeit je het wat strakkere, zwaardere stuurgevoel kan bezorgen?
Ik moet zeggen dat Meany ook een klap zwaarder stuurt dan Greeny (ook op de 205 winterslofjes). Maar dat schreef ik deels ook altijd toe aan het ca 250kg zwaardere wagengewicht van Meany.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door foks »

is een VR2 stuurbekrachtigingsoliepomp geen optie?
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door Echo Whiskey »

Zijn exact hetzelfde. :)

Edit: Toch, of zou er verschil zitten in de gebruikte schoepen oid?
Bij mij zit nu in ieder geval de n/a stuurbekrachtigingspomp op m'n VR-4 blok.
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door MarkDuffy »

Volgens mij gaat dit met vacuum... ik kan me een slang herinneren toen we m aant inbouwen waren die we moesten afdoppen en mn gevoel zegt dat t toen iets met de stuurbekrachtiging te maken had.

Toerental speelt bijv. ook een rol met de stuurbekrachtiging.
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door MD »

marksanne schreef:Ik heb het vorig jaar gedaan. Maar ik wil juist ! het gevoel van de vr2.
oo begreep hem ff verkeerd.
sorry
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door MD »

Echo Whiskey schreef: Edit: Toch, of zou er verschil zitten in de gebruikte schoepen oid?
Bij mij zit nu in ieder geval de n/a stuurbekrachtigingspomp op m'n VR-4 blok.
toch mmmmmmmm intressant
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door MarkDuffy »

Jep bij mij ook
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door cvw »

Ik heb geen idee of de pomp af te stellen is qua zwaarte. Grappig is wel dat ik bij de APK van mijn 8G dezelfde opmerking kreeg van de monteur die in mijn Galant een rondje had gereden: "Stuurt veel lichter en prettiger als mijn VR4". Dus blijkbaar zit er toch verschil in.
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door Echo Whiskey »

Begin januari krijg ik een VR-4 stuurbekrachtigingspomp binnen, eens kijken wat dat doet.
Ik zou hem namelijk ook graag als de VR-2 van Mark hebben. :)
Thom
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 mar 2012, 21:00
Provincie: Noord-Brabant

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door Thom »

Waarschijnlijk is de overbrengings verhouding in het stuurhuis anders. Over het algemeen is dat bij sportieve auto's ( VR4 ) wat zwaarder voor meer gevoel.
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door miss_laatjuh »

Is er op je stuurhuis gelast met aanpassen ?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door marksanne »

Per toeval las ik net dat diverse Opels een vergelijkbare stuurpomp gebruiken als onze Galants. Zelfde fabrikant, zelfde bout-bevestiging. Slechts een kleine modificatie nodig. Het gaat om de pomp van Vectra, Calibra, Astra van 1993-1996 met motor codes/types C20ne, c20xe, c20let.
Deze pompen hebben een wat zwaardere werking naar ik begrijp, wat precies is wat ik zoek. Ik ga 'ns kijken wat ik kan vinden.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Stuurbekrachtiging zwaarte-regeling

Bericht door Lowlands »

Zou je dat nou wel doen?Van een Opel??? :mean:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Algemeen”