soorten turbo's

Plaats hier alles over turbo, VR4 en VR2 gerelateerde techniek.
Plaats reactie
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

soorten turbo's

Bericht door METARIPLEY »

Ik kan mss goedkoop aan een nieuwe turbo komen. Alleen nu heb ik geen idee wat het precies is. Is er bv. verschil tussen diesel en benzine? Hoe weet ik hoe groot of klein die is? Welke gegevens moet ik hebben.
Het enigste wat ik weet is een Toyota artikel nummer. 17201-0L070

Ook staan er wat gegevens op. 285 Ihi turbo, vb31, 1104190667, 17201 0L070

Iemand een idee wat en of dit iets is?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: soorten turbo's

Bericht door marksanne »

Ik heb er niet bijster veel verstand van, maar IHI is in ieder geval, net als Mitsubishi trouwens, een gigant op gebied van turbo's, dus in ieder geval geen wazig merkje!

Wat ik begrijp van diesel-turbo's bv benzine-turbo's is dat ze in nogal verschillende toerengebieden hun kracht leveren. Een dieselturbo levert in een relatief klein toerengebied het extra vermogen terwijl bij een turbo die ontwikkeld is voor een benzinemotor dat toerengebied naast anders ook groter is.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: soorten turbo's

Bericht door cvw »

Ik weet niet of het wat is. 17201 0L070 Het is een turbo van een Toyota HiLux. Google maar eens op dat nummer, dan kom je veel aanbiedingen voor deze turbo tegen.

Weet wat je koopt en of het bruikbaar is. De turbo wereld is specifiek en je kunt niet zomaar iets op een motorblok schroeven.
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: soorten turbo's

Bericht door METARIPLEY »

Ik ga eens zoeken welke Toyota of Lexus de grootste benzine turbo heeft! Zien of ik die niet kan krijgen dan. Als mensen suggesties hebben hoor ik het graag. Zou niet weten welke er met turbo rondrijden tegenwoordig.... GT86 niet in ieder geval. En van de oude supra is nog de vraag of er nieuwe te koop zijn.....
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

Re: soorten turbo's

Bericht door GALANDY »

alles van toyota met een 1JZ-GTE of 2JZ-GTE motor zou ik zeggen, zijn 2.5 of 3.0 benzine motoren, zijn wel twinturbo's....
Afbeelding
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: soorten turbo's

Bericht door TPA »

Zoals cvw al zegt: het luistert allemaal heel specifiek. Zo maar een grote turbo erop gooien gaat misschien wel, maar of het lang mee gaat is een tweede.

Grootte van een turbo hoeft ook niet zoveel te zeggen, zijn ook nog verschillen in de verhoudingen van de compressor- en turbinewielen bijvoorbeeld. Zelfde gaat ook op voor motoren. Inhoud is misschien hetzelfde maar toch kunnen die flink verschillen.

Ik zou niet gaan voor een OEM-turbo, zoals je merkt is genoeg info erover vinden best moeilijk. Zou zelf dan bijvoorbeeld kiezen voor een Garret. Site zelf is overzichtelijk met alle turbo's en benodigde specs om tot een keuze te komen en een mooie basis uitleg over turbo's en de benodigde berekeningen om de juiste te kiezen voor jouw auto en powerdoel.

Dus bedenk eerst wat je doel is qua vermogen daarna weet je ook wat je ervoor nodig hebt. Zou je eigen er maar eerst in verdiepen voordat je aan zoiets begint.

Heb zelf het boek Maximum boost van Corky Bell in .pdf (Eng) mocht iemand interesse in hebben pm maar.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
MSapporo
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:12
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Re: soorten turbo's

Bericht door MSapporo »

Ik zou lekker op je gemak ClubVR4 doorspitten op turbo upgrades.
Er is een reden dat weinig VR4 eigenaren er andere turbos op gezet hebben (maar die is me ontschoten,waarschijnlijk was het een mega klus om het passend te krijgen )
Maar op ClubVR4 is er genoeg over te vinden.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: soorten turbo's

Bericht door marksanne »

Gebrek aan ruimte is de voornaamste... Plus dat er geen plug en play upgrade kits verkrijgbaar zijn.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: soorten turbo's

Bericht door cvw »

Wie wat bewaart heeft wat. Dus moest ik direct aan jullie denken toen ik deze 2 pdf's op mijn computer tegenkwam vanochtend. Ze gaan beide over turbozaken. "Turbo's in de Werkplaatspraktijk" en "Leren van turboschade".

Vooral 1 opmerking viel mij op: "Het bouwen van een registervulling is een gecompliceerde en kostbare zaak". Een Twin-turbo configuratie is toch een registervulling?
Lees de documenten maar. Als je doorhebt wat er allemaal vermeld staat, dan kun je ook ongeveer bedenken waar je rekening mee moet houden bij het aanpassen van een turbo configuratie.
Bijlagen
Turbo in de werkplaatspraktijk_onderdelen[1].pdf
(478.37 KiB) 222 keer gedownload
leren van turboschade - onderdelen[1].pdf
(201.07 KiB) 248 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Techniek”