Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Plaats hier alles over turbo, VR4 en VR2 gerelateerde techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door marksanne »

Ik heb intussen wat slechte ervaringen met van die 'sandwidge' oliefilter-adapters waarop je meerdere extra sensoren kunt aansluiten (oliedruk, olietemperatuur). Die krengen willen nogal eens een beetje olie lekken / zweten, zeker als ze wat ouder worden en de rubber afdichtringen broos worden. In de VR2 rij ik daarom alweer een hele poos zonder zo'n adapter-plaat en daarmee blijft de olie tenminste weer netjes in de motor :)

Tenslotte is er bij de VR4 motoren een extra klein puntje op de nadeligheids-lijst om zo'n adapter te gebruiken: het is namelijk zo dat het oliefilter nogal laag bij de grond komt en met zo'n adapterplaat ertussen is dat weer een centimeter of 3 extra. Intussen heb ik al een paar oliefilters gewisseld met forse schrammen en zelfs forse deuken! Natuurlijk heeft dat ook te maken met de verlaging van de auto, maar toch... ideaal is het niet.

Maar... ik wil eigenlijk wel weer die olietemp & druk kunnen aflezen, dus nu zat ik te denken: zou ik de originele oliedruksensor eruit kunnen draaien en daar de aftermarket in kunnen draaien? Fysiek past het allemaal probleemloos, alleen ik weet niet of de ECU echt iets doet met oliedruk-gegevens. Iemand toevallig een idee of ervaring hiermee? De olietemperatuur is makkelijker, dat heb ik eerder al eens gedaan: de olie-vulplug voorzien van het juiste schroefdraad en daar een olietemperatuur-sensor indraaien. (En dan zie je trouwens pas echt goed hoe lang het duurt voordat olie ECHT op temperatuur is, opnieuw sterk pleitend voor een 0 of 5W olie zodat het toch voldoende smeert bij koude motor!).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door MD »

MARK,

het vr4 blok heeft nog 3 of 4 pluggen in het olie circuit zitten.
die kun je er uit draaien en de sensor erin draaien.
ik heb het ook geprobeert bij de evo om de orginele oliedruk sensor door te knippen en de meter er tussen te zetten, maar dat werkte op een 1 of andere manier niet.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door menno3x8g »

Mark & Mark: ik volg dit met interesse, want ik sta op het punt om een sandwich te monteren. Nog ff wachten dus. Waar kan ik die extra pluggen vinden? Fotootje?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door Twain »

kan je de orginele oliedruk meter niet uitlezen met evoscan?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door MD »

menno3x8g schreef:Mark & Mark: ik volg dit met interesse, want ik sta op het punt om een sandwich te monteren. Nog ff wachten dus. Waar kan ik die extra pluggen vinden? Fotootje?
die zitten verspreid in het onderblok.
ik wist ook niet van het bestaan totdat ik het blok uit elkaar haalde.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door MD »

twain schreef:kan je de orginele oliedruk meter niet uitlezen met evoscan?
dat zal hij waarschijnlijk wel kunnen maar ga jij de hele tijd met een laptop naast je rijden om de oliedruk af te kunnen lezen??
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door marksanne »

^^What he says^^
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door marksanne »

Maar bedankt voor de tip Mark! Ik ga op m'n reserve VR4 blokje 'ns even op zoek naar een mooi plug-punt!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door foks »

MD schreef:ik heb het ook geprobeert bij de evo om de orginele oliedruk sensor door te knippen en de meter er tussen te zetten, maar dat werkte op een 1 of andere manier niet.
Als het ding een lampje bestuurt, kan het m.i. wel eens en schakelaar zijn, die gaan aan en uit, en niet halverwege.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door Twain »

MD schreef:
twain schreef:kan je de orginele oliedruk meter niet uitlezen met evoscan?
dat zal hij waarschijnlijk wel kunnen maar ga jij de hele tijd met een laptop naast je rijden om de oliedruk af te kunnen lezen??

nee, maar als je toch een (2din) car pc gaat inbouwen lijkt het me minder moeite en een mooiere oplossing. daarnaast als evoscan het kan geeft dat aan dat er een signiaal is wat wellicht te gebruiken valt. als evoscan het niet kan is het waarschijnlijk niet veel meer dan een schakelaar.

vandaar de vraag :bye
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door marksanne »

Tsja... ik hou wel van de eenvoud van een 'dedicated' device. Car PC's heb ik altijd heel sterk gemenge gevoels bij. Zeker op de 'traditionele' mini-(ITX)-PC manier. Ik ben eigenlijk toch al geen fan van computers (ondanks dat ik er de hele dag achterzit). Het is over het algemeen rotzooi. Teveel dingen die 'zouden-moeten-kunnen' maar 'als-a-en-b-dan-BSOD'. Sinds ik met apple meuk in aanraking ben gekomen ben ik 'bekeerd'. Ik wil niet iets waar ik zelf allerlei schier oneindige keuzes kan maken, ik wil gewoon iets dat werkt. En ondanks dat ook apple producten natuurlijk niet perfect zijn, is het een verschrikkelijke stap voorwaarts. Geen geklooi of uitzoekerij meer. Het kan? Dan werkt het. Klaar. Misschien dat een mini ipad of een tablet met bewezen kwaliteit/betrouwbaarheid een optie zijn, maar om alles op zo'n ding te laten draaien... ik weet het niet. Stel je voor je wil radio luisteren. "dat doe je toch gewoon streamen", nou... succes dan! Of je wil de balans/fader en equalizer achtige instellingen doen: succes! en zo gaat 't maar door. Ik vind het prachtig om te zien als iemand zoiets creeert en echt goed werkend krijgt, maar ik ben wel benieuwd naar het totaal aantal uren wat in zo'n project gaat zitten. :)

Ik heb begrepen dat in die nieuwe Tesla's een centraal touch-operated scherm zit waarop je zo'n beetje alles kunt instellen. Kijk... en dat vindt ik dus weer wel echt kicken: een autofabrikant die echt de moeite doet om een mooi centraal, diep geintegreerd systeem met plezierig gebruiksfuncties te ontwerpen. En ook mega-cool: updates met bug-fixes en nieuwe features komen gewoon via je wifi e.d. binnen. Ik heb daar eea over meegekregen en ja, daar wordt ik wel warm van :)

Ohja, we hadden het over een plek voor een oliedruk/temp sensor ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door Twain »

geheheh kijk daar zit het verschil, ik sta juist helemaal aan de andere kant, open source for life ;) juist omdat ik de hele dag achter de pc zit... en anders helemaal gek wordt van dingen waar ik grof geld voor heb betaald (of met veel moeite heb gedownload en gekraakt ) en net niet kunnen wat ik ermee wil :D

was het niet de maclaren die een telefoon aan boord had zodat de auto met de service meneer in de uk kon praten. echt geweldig idd
Persoonlijk vindt ik de auto de verkeerde kant op gaan... ze moeten veel meer opensource worden. het idee, zolang het maar werkt, is voor veel mensen het juiste idee(het apple idee zoals je zelf al zegt) maar voor ons juist niet... nieuwe auto's hebben de meestbelachelijke beveiligs systemen.. je trekt de accupolen los en je mag de ecu laten reseten omdat hij denkt dat je een ongeluk hebt gehad. 5 jaargeleden waren erook auto's die dat hadden en daarmee de brandstof pomp uit zette, maar toen was ernog een knopje/jumpertje wat je kon verzetten om het als thuis monteur te verhelpen.. ook dat knopje hebben ze weer laten verdwijnen ... straks rijden we dus allemaal in ipods, luisteren we radio via itunes en betalen we tol en benzine via de ideal :( en als het stuk is rijden we onze auto een icube in waar de geniusses van apple ons vriendelijk vragen of ze ons misschien kunnen helpen.. en dan krijgen ze het zelfde antwoord als nu 90% van de tijd.. WAARSCHIJNLIJK NIET

oja.. ga jij je oliedrukmeter in de raamstijl monteren of op het dashboard zetten :mrgreen:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door marksanne »

Ik denk erover om digitale 37mm varianten aan te schaffen om te plaatsen in de klok ruimte.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door Twain »

ohw ,dat is een nette oplossing..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door MD-Performance »

Op je oliepomp huis zitten diverse "lose pluggen" meestal met een ibus. Deze kan je er uit halen en met het goede draad kan je een verloop kopen naar een universele meter.

Gr. remco
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door MD »

MD-Performance schreef:Op je oliepomp huis zitten diverse "lose pluggen" meestal met een ibus. Deze kan je er uit halen en met het goede draad kan je een verloop kopen naar een universele meter.

Gr. remco
Dat viel me tegen op de oliepomphuis.
2 maar geloof ik
Maar nog 2 andere ook op hele andere plekken in het onderblok.
Idd met grote ibus
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Oliedruk sensor origineel vervangen door aftermarket?

Bericht door MD-Performance »

ik bedoel eigenlijk het filter huis. Dat is ook de beste oplossing in mijn ogen. Je hebt ook van die carterstop pluggen met temp meter maar dat lijkt mij helemaal niets.
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Techniek”