Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
TheMisterPixel
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 dec 2020, 11:40
Provincie: Utrecht

Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Bericht door TheMisterPixel »

Hallo GalantFans!
Ik heb van de winter een paar keer mijn stoelverwarming aan gehad, maar ik voelde eerlijk gezegd niet veel. Nu heb ik het even gemeten bij de zekering en hier kwam maar ongeveer 5 ampère uit voor beide stoelen op hoog vermogen. Dit is rond de 60 watt, en dus maar 30 watt per stoel. Dit klinkt naar mijn weten een beetje weinig voor elektrisch verwarmen. Voor andere auto's is te vinden dat het vermogen per stoel 70 tot 100 watt zou zijn. Nu zijn ze maar met een 10 ampère zekering gezekerd, dus dat gaat hem zowiezo niet worden, maar heeft iemand vergelijkbare ervaring en misschien een idee om het op te lossen, mocht dit niet het originele vermogen zijn?

Met vriendelijke groet, Liam.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Bericht door menno3x8g »

Ik had een keer per ongeluk die verwarming aangezet.
Was best heet onder mn billen!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
mikemaazen
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:25
Provincie: Drenthe

Re: Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Bericht door mikemaazen »

Ik heb dat idee ook vind mijn stoelverwarming niet heel warm worden
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Bericht door Uray25 »

Ik heb een beetje het idee dat ze aan slijtage onderhevig zijn...

Hebben verschillende Galants met stoelverwarming, de een is gewoon warmer onder de bips en achter de rug dan de ander.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Bericht door Yeti »

Meten is weten,

Kijken we op pagina 52A-12 van het werkplaatshandboek dan zien we dat we 8 ohm moeten meten voor de rugleuning en 8 ohm voor de zitting.

12 volt en 8 ohm betekend 1,5A per stoel deel, wat overeen komt met 18 W per stoeldeel dus 36W per stoel

Dus even controleren of er geen sluiting of onderbreking zit in de verwarmingselementen door de stekkers los te nemen en te controleren of de ohmse waardes overeen komen met wat het werkplaatshandboek voorschrijft.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stoelverwarming vermogen maar 30 watt per stoel?

Bericht door marksanne »

Zoals al vermeld zit er een zit en (onder)rug gedeelte, wat echter 1 geheel is, verbonden via vrij smalle textielbaantjes van de verwarmingsmat. Ik heb eens een paar V6 stoelen uit elkaar gehaald voor de motortjes heb toen de verwarmingsmatjes er ook uitgehaald. Eentje had duidelijk een defect in de electro-baantjes die het rug met het zitgedeelte verbinden waardoor slechts een deel iets deed. Dat zou bij jou wellicht ook het geval kunnen zijn en ook eea verklaren qua beperkt energieverbruik.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”