Metaripley Aka Ceriel Aangepast VR-4 topic.

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Plaats reactie
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Metaripley Aka Ceriel Aangepast VR-4 topic.

Bericht door METARIPLEY »

Beste Galant liefhebbers,

Aangezien wij ondertussen diverse auto's in ons huishouden hebben heb ik geen zin meer om op elk forum een project topic bij te gaan houden.
Dus bij deze, voor de mensen die mij willen volgen:
Voeg mij toe op facebook!

Ceriel Wilders



Zoals de meeste nu misschien wel weten heb ik er nog een VR-4 bij.

Deze wordt ivm emigratie naar Belgie de vervanger voor de V6.

Het is een 2002 VR-4 van de Uk.
Geen ralliart volgens mij al zitten er wel blauwe recaros in en een rallieart sticker en ralliart dealer onderhoud.

Het is weer een UK roestbak dus dat gaat nog wat werk geven.
Gekocht van de eerste eigenaar van de UK en was een nieuwe import vanuit japan.
Nog niemand aan gesleuteld / geprutst.
Helemaal orgineel dus.


Alleen is op de terugweg meteen het een en ander mis gegaan.
Tijdens de testrit niets gemerkt behalve dat de remblokken op waren.

Maar vanaf de boot is het behoorlijk in de soep gelopen.
Begon op gegeven moment ratelend geluid te maken bij bepaalde toeren.
Gestopt en de olie zeek eruit.
Maar was midden in de nacht dus kon er niets aan zien.
Stukje doorgereden om van de snelweg af te komen en op de afrit maar meteen aan de kant gegooid in de berm omdat er bijna geen vermogen meer was en het kabaal steeds erger werd.

Gesleept naar huis de dag erop en eronder gelegen.
Lijkt van de voorste turbo te komen.

Mensen al een idee wat het is en hoe op te lossen alvorens te gaan sleutelen?
Laatst gewijzigd door METARIPLEY op 10 jan 2014, 23:20, 4 keer totaal gewijzigd.
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: My new Fl VR-4

Bericht door TPA »

Das nie zo mooi :no:

Ratelend geluid uit de turbo zou kunnen betekenen dat een of meerdere schoepen van de turbo is afgebroken. Zou ook nog alleen speling op de as van de turbo kunnen zijn. Dan zal het ook stuklopen na een tijd.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: My new Fl VR-4

Bericht door KNOEI 8G »

Dat begint lekker Ceriel...... :no: :no:
Afbeelding
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Endy reageerde op FB:
super vr4 ofwa, you lucky bastard :D

Wanneer is het een super en wanneer niet?
Ik dacht alleen de bodykit?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door marksanne »

Ik heb mechanisch helaas geen nuttige bijdrage, maar over een super-VR4: de verschillen zijn zuiver cosmetisch:
- vloerbedekking
- stuur
- pookknop
- HC dash/tellerunit (met een paarse gloed)
- stoelen/banken
- forsere sideskirts
- achterbumper heeft een extra skirts
- voorbumper heeft de kenmerkende canards
- de forse kofferbak-vleugel die een beetje op een EVO-4 vleugel lijkt

Echter... een 'echte' Super-VR4 is het feitelijk alleen als het chassisnummer ook klopt volgens wat ASA ervan zegt, maar da's natuurlijk eigenlijk meer een formaliteit, maar toch.
Succes man!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door cvw »

Info over de turbo, problemen die kunnen ontstaan, oorzaken en mogelijke oplossingen staan beschreven in deze pdf:
[External Link Removed for Guests]
Vooral de diagnosetabel kan goed van pas komen.

Nog meer informatie en diagnose gegevens staan op deze site: [External Link Removed for Guests]
Ook hier veel info over de werking, revisie en montage van turbo's.

Als het echt de turbo is en die beschadigd is, dan heb je waarschijnlijk een aardige (interne motorblok) reinigingsklus voor de kiezen. Ik hoop dat dit niet aan de orde is en dat het meevalt.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door marksanne »

En mocht het inderdaad een turbo zijn die overleden is: ik heb een reserve setje liggen. PB maar als je interesse hebt/krijgt.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Daar hebben we wat aan CVW!
En Mark, Als het zover is laat ik wat weten.
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Update 1:

Turbo eruit geschroeft.
Ik kan niets zien aan de bladen van de turbo.
Alleen is het om het middelste stuk waar de olie leidingen op komen nogal smerig.

En voordat ik foto's ga posten de volgende vragen:

Is er iets van ASA of wat was het waar je VR-4 onderdelen kunt opzoeken?
En als dat bestaat kan ik dat dan van iemand dat programma krijgen?
Of hoe kom ik aan bv pakkingen en dergelijke?
Bijlagen
IMAG0699.jpg
IMAG0700.jpg
IMAG0698.jpg
IMAG0697.jpg
IMAG0696.jpg
IMAG07183.jpg
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door MD-Performance »

Als je bij ons je chassisnummer mailt kunnen wij ook voor je aan de onderdelen komen gewoon orgineel mitsubishi uiteraard
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Oke, probleem zit ergens anders.
Maar mijn kennis over hoe alles precies zit bij de aansluiting van een automaatbak op de motor weet ik niet.

De olie zeikt er dus uit aan de onderkant waar de bak en de motor samen komen.
Daar zitten 3 gaten en een afdekplaatje aan de zijkant.
Daarachter zit het vliegwiel.

Zijn er dan mensen die enig idee hebben wat er niet juist is als die onder de olie zit?
Keringen misschien? Of kan het ook totaal iets anders zijn?
Bijlagen
IMAG0923.jpg
IMAG0924.jpg
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: My new Fl VR-4

Bericht door KNOEI 8G »

Geen idee waar je het moet zoeken.... Maar iig suc6 met de zoektocht!
Afbeelding
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Daar hebben we iets aan Nico, bedankt jonge!
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: My new Fl VR-4

Bericht door KNOEI 8G »

:agree:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door cvw »

Je schrijft eerder dat er een automaat onder de VR4 zit. Wat is de kleur van de olie die weggelekt is. Heb je de olie niveau's gecontroleerd van motorolie en versnellingsbak? Want als er zoveel olie weggelopen is, dan moet 1 van de 2 leeg staan of veel te laag.
Daarna zou je in de werkplaatshandboeken terug moeten kunnen vinden welke pakkingen en keerringen er op die plek zitten. Want volgens mij zit er in de configuratie van een automaatbak geen vliegwiel zoals je dat van een handbak kent. Wel een koppelomvormer; [External Link Removed for Guests]
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Op de eerste foto is dat afdekplaatje er af. Daarachter zit het groot tandwiel waar de startmotor op zit. Dit is toch het vliegwiel?
De olie is zwart en is waarschijnlijk motorolie. Dat pril staat laag. Bak olie staat veel te hoog.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door marksanne »

Ik heb precies dat plaatje ook losgemaakt gisteren en de 4-tandige plaat losgemaakt (dopje 14) van het 'vliegwiel-achtige-tandwiel'. Dat is de connectie tussen motor en automaatbak schijnbaar :)
Echter... dat hoort niet in de olie te zitten! Dat komt er pas 'achter' (aan de automaatbak-zijde dus). En bij jou is er een keerring die lekt. Pokkeklus om uberhaupt die automaatbak los te krijgen en dan die keerring vervangen?! Geen idee hoe moeilijk of tijdrovend het is. Het is wel een bekend kwaaltje op VR4's met een automaatbak.

Een nieuwe keerring kost je 5 euro, maar de hoeveelheid werk is behoorlijk fors!
Nou heb ik toevallig een complete (droge!) automaatbak voor een VR4 liggen ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door cvw »

Nou, als het motorolie is wat je verloren bent, dan zou ik eerst maar eens aan een fikse controle van het blok beginnen. Je schrijft eerder dat het blok begon te tikken. Dat je gestopt bent en de zaken hebt gecontroleerd waarbij je zag dat je olie verloor. Daarna ben je nog doorgereden naar een afrit en uiteindelijk gestopt omdat "er bijna geen vermogen meer was en het kabaal steeds erger werd".
Dat tikken, waren dat de kleppen omdat er geen oliedruk meer was? En dat vermogensverlies, is dat ontstaan doordat er geen smering meer was waardoor het blok aan het heet en vastlopen was?
Het kost me moeite om dit verhaal hier te plaatsen, wil zeker geen paniek veroorzaken. Maar dit is wel wat er gebeurt als er geen olie in het motorblok zit. Dan kan een klein stukje rijden al fataal zijn.

Ik hoop van harte dat mijn reactie n.v.t. is. :emo:
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

@ mark:
Jij gaat er dus van uit dat het de bak zijn keerring is en niet die van het blok zelf?

En wat wil je ermee zeggen dat je nog een bak hebt liggen?
Wil je die aan mij verkopen?
Want dan moet je maar ff een PBtje sturen.

@ cvw:

Daar was ik me toen al van bewust maar heb toen die gok genomen.
Heb hem daarna afgesleept, in de garage geduwd, nieuwe olie erbij gedaan en gestart.
Was weer even kabaal maar stopte na een seconde of 3. Daarna leek naar het geluid alles weer redelijk soepel te lopen.
Dus ik hoop dat het meevalt.

Het enigste is dat er nooit een olie lampje is gaan branden.
Ik dacht, voordat hij echt leeg wordt zal er wel iets branden maar dat is dus niet zo geweest.

Mocht het toch stuk zijn heb ik nog een ander blokje liggen van de andere vr-4.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door cvw »

Helder. Dan lijkt het inderdaad mee te vallen. Ik denk alleen dat het niet de keerring van de bak is die lekt, maar een keerring van het blok. Waarschijnlijk van de krukas of prise-as?? Alleen op die manier kun je motorolie verliezen. Zou het een keerring van de bak zijn, dan zou je ATF verliezen. Dat roze goedje.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door Twain »

hmmm de kleur van die olie is wat aan de vage kant... het is iets te rood voor motorolie.. maar veel te zwart voor atf... (kan ook de foto zijn)
ik gok op motorolie
een te droge v6 klinkt alsof er een paar knikkers in mee draaien, dus dat kan idd de oorzaak van wat je hoorde zijn, stomme vraag: had je geen fout meldingen/waarschuwingslampjes.. een 8g heeft een olie nivo en een olie druk lampje.. 1 van de twee moet toch iets gedaan hebben??
Awesomeness = Verveling x Talent
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Nee, er heeft niets gebrand.
Maar echt niets, geen moment.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door marksanne »

Ik ben toch vrij zeker van ATF en geen motorolie. Dat klepje waar Ceriel het over heeft is ontzettend vies, ook van binnen, het is namelijk een 'los' klepje aan de onderkant van de motor en er zit geen pakking of rubberafdichting omheen. Is ook niet nodig, maar... als je oudere ATF rond die plek krijgt dan komt de viezigheid van dat klepje in de vloeistof en wordt het (nog) donkerder. Als je namelijk op de foto's kijkt dan zie je op het grote tandwiel wel degelijk een rode vloeistofwaas. Die krijg je onmogelijk met motorolie.

Echter... 1 opmerking zit me dwars: Ceriel, je schreef dat je hebt olie hebt bijgevuld. Motorolie dus? En hoeveel? Als het een beetje tot 1L is, dan kan het allemaal nog wel kloppen, maar is het nog meer dan dat dan is er echt wel iets aan de hand. Mijn gok is dat je halve tot 1L hebt bijgevuld, wat niets te maken had met wat je meemaakte, maar het oliepeil was toevallig zelf al laag en je had het al een poosje niet meer gechecked. Ik hoop vooral dat dit het is, dan blijft voor mij de logica overeind van het verhaal + de plaatjes + de typische zwakke plek van VR4 automaten. Zoek maar 'ns (bv ook op Club VR4) naar 'torque converter seal'.

En ohja: ik heb de complete automaatbak te koop.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Het gaat hier over de laatste nieuwe vr-4 en niet de oude.
Dus hoeveel olie er in zat weet ik allemaal niet.

Ik heb er denk ik ergens tussen de 1 a 2L bij gedaan.
Peil staat nu nog net op de stok maar onder het laagste streepje.
Bij de ATF peilstok staat het tot boven de hoogste.
Zonder dat ik hier iets heb bijgedaan.

Maar ik zal eens met een vinger kijken welke kleur de olie nu heeft.
Maar uit elkaar moet het dus toch.

Dus ik ga maar elke keerring vervangen welke daar zit.
Kant van bak en motor.

Weet dus alleen niet welke dat zijn en hoeveel.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door marksanne »

Er zijn er vrij veel, alvast de belangrijkste plaaggeest die doorgaans het begeeft:
Afbeelding
Artikelnummer MD707575
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door cvw »

Lastig verhaal. Op zich ben ik het eens met Mark, en sluiten mijn gedachten zich aan bij de reactie die hij geplaatst heeft. Maar ja, de combi met de andere zaken............ :?

Of, en dat is een andere optie, dit is er aan de hand. Daarbij ga ik er wel vanuit dat Ceriel het ATF niveau met draaiende motor of direct na het uitschakelen van de motor gepeild heeft. Dat is namelijk het moment waarop je dat niveau moet controleren. Op een ander moment kun je verkeerde niveau's krijgen omdat de druk wegvalt en ATF terug kan/zal vloeien naar het reservoir.

Als er veel teveel ATF in de versnellingsbak gedaan is gaat de ATF schuimen. Daardoor ontstaat er een veel te grote druk in de bak. Voor dit fenomeen wordt in de handleidingen en bij beschrijvingen van automaatbakken nadrukkelijk gewaarschuwd. Stel nu dat er veel te veel ATF in de bak gedaan is. Ceriel heeft een eind gereden en de ATF in de bak is flink gaan schuimen. Doordat de druk in de bak te hoog is geworden (eventueel in combinatie met het feit dat dit al een zwakke plek van de VR4 is), wordt de oliekeerring "er uit geblazen" of bezwijkt juist die keerring onder de druk van de ATF. Vervolgens komt er heel wat van die ATF onder het blok uit lopen, is misschien al vervuild en neemt veel vuil mee waardoor het zwart kleurt. Ja, je bent ATF verloren, maar er zat zoveel in de bak dat er nog steeds een te hoog niveau aangegeven wordt. Dit kan.......... denk ik.
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Oke:

Net nog eens gaa zien.
Nog niet begonnen aan de uitbouw van de bak.

De olie komt er direct uit wanneer de motor draait. ookal start die niet.

Olie wat eruit komt is zwart en kan geen rood zien.

ATF vloeistof was veel te hoog. Bij een koude motor gaat hij over het peil van HOT heen.

Heb vervolgens weer motorolie toegevoegd zodat deze boven het minimumpeil staat.
Heb ATF olie afgelaten via de plug. Deze zag behoorlijk donker. Bijna zwart.
Heb de goedkoopste ATF en motorolie gekocht nu. Zodra het probleem gevonden is pas alles niet met AMSoil en filters en de hele zooi.

Heb alleen nog de vraag waar de oliebijvulpijp zit voor de ATF.
Want dat staat zo in de manual maar kan zo snel geen pijpje vinden behavle waar de peilstok in zit maar weet niet of ze dat bedoelen.
Nogmaals, geen ervaring met AT bakken :(.
Ik haat ze nu al!
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: My new Fl VR-4

Bericht door marksanne »

Vullen gaat via het peilstokpijpje. I know... Automaten?!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Thom
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 mar 2012, 21:00
Provincie: Noord-Brabant

Re: My new Fl VR-4

Bericht door Thom »

Pakkingen e.d. kun je bij [External Link Removed for Guests] bestellen.
Zij leveren zowel OEM als aftermarket. Ook voor VR4s.
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

ATF olie afgelaten en nieuwe op gezet.
En nieuwe motorolie erbij gedaan.

Starten en olie spuiten. Pik zwart.
Dat wordt sleutelen!
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: My new Fl VR-4

Bericht door METARIPLEY »

Dus bij deze de begin post aangepast.
Interesseert het je voeg me toe!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Metaripley Aka Ceriel Aangepast VR-4 topic.

Bericht door marksanne »

Begrijpelijk, denk dat we dit wel regelmatiger gaan zien in de nabije toekomst. Ergens natuurlijk jammer, maar het is al mooi dat je in ieder geval nog een vat vol foto's en info 'ergens' hebt staan :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”