Legnum VR4 - RIP - endgame

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Legnum VR4 - RIP - endgame

Bericht door marksanne »

Eind 2007 in Nederland aangekomen, rechtstreeks uit Japan, met behulp van Mark (MD). De auto heeft wat kleine aanpassingen nodig om hier door de RDW keuring heen te komen; koplampen, mistachterlicht + alle standaard APK zaken). Begin 2008 op kenteken gekomen.

Hoofdkenmerken:
- Mitsubishi Legnum (verstevigde Galant station) VR4 AYC (geen ASC/TCL, gelukkig)
- bouwjaar: 1998
- km stand bij aanschaf: 99900
- kleur: Galaxy White Pearl kleurcode W75/QB metallic
- 5-traps INVECS-II automaat met tip-tronic
- 3" open catback uitlaat systeem rvs
- Blitz dual turbo timer info: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=16&t=408
- chassisnummer: EC5W-0101640
- alle olieen en vloeistoffen van Amsoil (aanbevolen zijn Amsoil 0W-30 AZO motorolie 4.5L, Amsoil SDF20 oliefilter, Amsoil ATF automaatbakolie 10L, Transferboxolie+Differentieel Amsoil SVG 2L, AYC clutch Amsoil ATF 1L)
- airco hervulling (2010) (V6 & VR4 hebben zelfde aircosysteem en gebruiken 670-710g R134 koelmiddel)
- 180km/u tellerunit omgebouwd naar 260km/u in HC unit (2011)
- AYC LED's modificatie op de a-stijl (2011)
- automatische versnellingsbak-oliefilter vervangen (MD752072) (2008)
- benzinefilter vervangen (MR212200) (2008)
- stuurbekrachtigingsolie ververst (Amsoil ATF) (2008)
- bougies vervangen voor NGK Iridium BKR7EIX (BKR6EIX is de standaard maar neem de BKR7EIX is als je upgrades (wil) gaan toepassen) (2008)
- ECU 7202 modificatie (fabriekstandaardlimiet van 180km/u max is nu 284km/u) (2010) (MD340288 / MD340289)
- alle speakers zijn opgewaard naar Hertz hsk165 + dynamat deurdempingsmateriaal (2009)
- subwoofer Vibe + Alpine versterker in de laadvloer / reserverwielruimte (ook geheel gedempt met Dynamat-achtig ontdreuningsmateriaal) (2012)
- stuur vervangen door een origineel Nardi lederen stuur (2008)
- orginele lederen automaatpook teruggeplaatst (2008)
- 3" de-cat pijp
- 2.5"/ 3" downpipe (PS Iida) gemonteerd (2008)
- set SLM oilpressure, oiltemp plus turboboost meters in klokruimte geplaatst (2008)
- set rvs instaplijsten voor de legnum gemonteerd (2008)
- stereo vervangen door een 2DIN touchscreen radio/DVD/navigatie/bluetooth Pioneer unit HD1-BT
- remslangen Goodridge rondom (2008)
- JDM koplampen (euro reflectoren overgezet & oranje knipperlichtdeel verwijderd) (2008)
- heldere zij-knipperlichten (2008)
- binnenste stuurstangetjes/kogels vervangen (2008)
- v-snaar vervangen op 99000km (2008)
- distributie & waterpomp vervangen 128000km (2011)
- TEIN schroefset (hoogte + hardheid verstelbaar) + EDFC (electronische aanpassing hardheid vanuit de cockpit) (2012)
- Bosch flatblade ruitenwissers (passen goed, wissen goed, behalve boven de 120km/u, ik denk dat ik specifiek de UK versie nodig heb) (2011)
- 17" LM zomer (Crimson Inc Linea Sport) met Eagle F1 asym 215/45/17 banden (2012)
- 17" LM winter (Hakuto Racing)
- 3" einddemper Kakimoto vervangen in 2009 voor een originele VR4 Legnum einddemper
- compleet zwart lederen interieur uit een UK Galant Wagon (electrisch/verwarmd) (2011)
- rvs gasveren voor de motorkap (2008)
- inklapbare zijspiegels voorzien van spiegelglasverwarming (2010)
- compleet verse (gereviseerde) dynamo (2010)
- alle motorsteunrubbers vervangen door polyurethaan (2010)
- originele voorpootbrug (struttbar) voorzijde
- aftermarket veerpootbrug achterzijde (2010)

wensen & projectjes on-the-go:
- Grille voorzijde vervangen door facelift grille (grille ligt klaar)
- Wielen (zomer en winter) opknappen en overspuiten (planning 2012)
- Achterbumper naar facelift model brengen en herspuiten (bumper ligt klaar, hopelijk 2012)
- Voorbumper overspuiten (hopelijk 2012)
- Motorblok opboren en voorzien van twee grotere turbo's (2012-2013) motorblok ligt klaar

wellicht ooit:
- ooit S-AYC swap ipv huidige standaard AYC
Bijlagen
a DSC_0033.JPG
a DSC_0193.JPG
a DSC_0503.JPG
a DSC_0006.JPG
a iphone 262.jpg
a iphone 272.jpg
a iphone 806.jpg
a legnum-parked-uk.jpg
a SANY0010.JPG
AYC LED modificatie op de a-stijl
AYC LED modificatie op de a-stijl
PS-IIda en originele downpipe / voorpijp
PS-IIda en originele downpipe / voorpijp
PS-IIda rvs downpipe
PS-IIda rvs downpipe
Originele stoffen interieur
Originele stoffen interieur
Originele stoffen interieur
Originele stoffen interieur
Nieuwe lederen interieur
Nieuwe lederen interieur
Nieuwe lederen interieur
Nieuwe lederen interieur
legnum 006.jpg
Kakimoto en Legnum einddemper.
Kakimoto en Legnum einddemper.
Kakimoto en Legnum einddemper.
Kakimoto en Legnum einddemper.
Vers gereviceerde dynamo
Vers gereviceerde dynamo
Verse polyurethaan motorsteun
Verse polyurethaan motorsteun
omgebouwde 'hybride' VR4/260km/u HC-dash
omgebouwde 'hybride' VR4/260km/u HC-dash
aangepast 3e remlicht (alleen voor gebruik bij evenementen), het originele 3e remlicht (zonder tekst) zit er normaliter op
aangepast 3e remlicht (alleen voor gebruik bij evenementen), het originele 3e remlicht (zonder tekst) zit er normaliter op
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Vorige maand een Colt 1.5i motorblokje opgehaald als vervanger voor het stukgelopen motorblok van mijn zusje haar Coltje (C50/C52 model). Daar doet zo'n lekkere laadruimte van de Legnum goede zaken :)
coltblok.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

12 februari de 1 week oude MPM 5W-40 volsyntheet 'flush'olie na een rondje warmrijden voorzien van Amsoil engine flush. Daarna 15 minuten wachten en de hele zooi afgetapt.
AMSOIL_Engine_an_4d52d1b611441.jpg
AMSOIL_Engine_an_4d52d1b611441.jpg (3.62 KiB) 6029 keer bekeken
Het wordt PISDUN!!!! Viel me trouwens tegen hoe donker die olie er al na 1 weekje uitkwam. Het tikkende liftertje tikte overigens nog gewoon vrolijk mee na die oliewissel naar MPM 5W-40 full-synth. Tijdens de flush hoor je gewoon hoe ontiegelijk dun de olie wordt, alle bewegende delen lijk je bijna afzonderlijk te kunnen horen.

Het cheap ass oliefiltertje van nipparts eraf en vervangen door een vers Amsoil filter.
Amsoil_oliefilte_4b5c620c028f5.jpg
En 4.5 liter versie Amsoil AZO (0W-30) erin. Surprise, surprise: zodra ik de motor startte: 0,0 tikken, DIRECT. De kans dat het weer terugkomt is naar mijn beleving 90%, maar hoe snel... ik ga het hier melden!

Km stand bij uiteindelijke oliewissel: 152615 km
Daarna 90 km mee gereden, startte Carolien de auto en voor een paar seconden was daar de tikkende klepstoter alweer even.

Intussen is de km stand: 157477 km en het tikkende klepstotertje laat zich steeds enkele seconden even horen om daarna weer stil te zijn. Niet slecht!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Legnum VR4

Bericht door Lowlands »

Je bent vergeten de kilometerstand er bij te typen.... :hypo:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Ik moest 'm nog even in de auto opzoeken :) Staat er nu dus bij!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Legnum VR4

Bericht door Lowlands »

Oooo!Ok! :)
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Vanavond 'even snel' de voorblokken vervangen voor orginele mitsu blokken MZ690349. De oude waren dun en piepten soms. Dus meteen alles netjes schoongemaakt en ook de geleiderpennen gecontroleerd en een toefje nieuw smeersel gegeven. Km stand 158750. Ga ik net een stukje proefrijden: gloeiende pestzooi! De ene kant wil niet remmen! Aaargh! Dat had ik de vorige keer ook al. Toen ben ik eindeloos aan het klooien geweest met ontluchten om er 'spontaan' weer druk op te hebben... Ben nu even niet in de stemming voor opnieuw al die testjes en probeersels dus ik ga snel aan de vr2 beginnen nu. Due heeft een ashoes die aan flarden ligt en waarschijnlijk een gare homokineet.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Legnum VR4

Bericht door KNOEI 8G »

Bah bah.... suc6!!! :agree:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Sinds vanmiddag weer aan het klooien geweest en vanavond ook samen met een maatje, maar no luck... linksvoor en rechtsachter is er geen oliedruk. Iedere leiding hebben we totaan en vanaf de ABS pomp en vanaf de hoofd remcylinder getest, maar daar is allemaal niets mis mee. De enige echte hoofdverdachte is de hoofdremcylinder zelf. De 'achterste' kamer (dus aan de kant van het schutbord) bouwt totaal geen oliedruk op! We hebben 'm uit elkaar gehaald (ziet er overigens prima uit op het oog) en eindeloos getracht te ontluchten maar het zit er schijnbaar niet in... pestzooi.

Als iemand zo'n ding heeft of weet te liggen: let me know please!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Legnum VR4

Bericht door Uray25 »

Is ie hetzelfde als van de standaard V6 ?!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Schijnt van wel! Maar die heb ik nooit goed bekeken bij een ander... in de VR2 weet ik niet of dat nog de originele is of overgebouwd. Hij lijkt er uiterlijk in iedergeval verdacht veel op! (ben er vrij zeker van dat ze hetzelfde zijn). Ik zal even ASA opstarten!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Yep! Er is een uitzondering (de VR4 variant met ASC, die heeft een andere), maar dat geldt niet voor onze Legnum. Kortom: de hoofdremcylinder van een euro V6 is gelijk aan die van een VR4 (MR307507). En waarschijnlijk ook de andere 8G's delen exact dezelfde hoofdremcylinder. Heb je er een Ray?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Legnum VR4

Bericht door Xenon »

Mooi knudde dan :x
Had twee weken eerder aangeklopt... :x: :(
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Terwijl ik bezig was om de bougies te vervangen kwam de post! Een 'verse' hoofdremcylinder is binnen. Thanks Nico!!
De bougies vervang ik omdat ik twijfelde of er nou NGK BKR7EIX-11 of BKR7EIX of BKR6EIX-11 of BKR6EIX inzaten. Nou... in ieder geval waren het BKR6EIX, maar ik moet nog even met de voeler bekijken of het de juiste (BKR6EIX, dus 0.8mm gap) of de verkeerde BKR6EIX-11 (1.1mm gap) zijn. Ze zien er wel allemaal precies gelijk uit, maar hebben wel een zwarte koolstof-aanslag. Wel droog, maar da's eigenlijk niet ideaal...

Nu heb ik er BKR7EIX (0.8mm gap) erinzitten. Die zijn 1 stap 'kouder' dan de feitelijke voorgeschreven BKR6EIX, maar met het oog op toekomstige geintjes (performance verbeteringen) is dit een logische keuze. Ik laat de auto nu even opnieuw inleren en dan kan ik meteen door om de hoofdremcylinder te vervangen. Hopelijk kunnen we dan weer rijden vanavond!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door MD-Performance »

Lekker bezig mark en hopelijk is het de hoofdremcylinder die de geest heeft gegeven !
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Legnum VR4

Bericht door KNOEI 8G »

You're welcome!! En nu hopen dat hij past en het euvel oplost :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

YES! Hij rijdt weer! Bleek alsnog dat de hoofdremcylinder dus toch niet hetzelfde is... er is een verschil tussen de remcylinders van een LHD en een RHD Galant. Logisch eigenlijk ook, want de hele remboel zit natuurlijk ook aan 'de andere' kant. Nouja, ik heb het binnenwerk van de 'nieuwe' overgezet in de oude en voila! Werken!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door MD-Performance »

Toppie !!!!!
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Legnum VR4

Bericht door KNOEI 8G »

pffff.... ik dacht bij de eerste paar regels.... het zal toch niet... :no:
Maar mooi dat het binnenwerk wel over te zetten is!!! Carolien kan weer vooruit :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Ohja, die bougies die uit de auto zijn gekomen waren iets te ruim ge-gap-t. Ergens tussen de 09-1.0mm. Tsja... slijtage? Of een rare set met een afwijkende gap?!
De auto loopt momenteel overigens prachtig. Mooier dan hiervoor. De accupool was natuurlijk losgeweest, dus even 15 minuten laten inleren met alle verbruikers vol aan (nou, de stereo niet helemaal op max, want dat werd me te heftig) en de stationairloop is heel mooi constant zonder de eerdere 'dalen' waarin ie bijna terugviel tot 0 rpm...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Eindelijk... vers rubber (Goodyear Eagle F1 asym 215/45/17) eronder laten leggen. Ook uitgelijnd, maar er was niets aan te verbeteren tov hoe het stond, dus dat stemt gerust! Kijken hoe lang deze banden meegaan...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door martijn »

Ligt er maar net aan hoeveel je de banden laat roken ;) .

Trouwens wat een schitterende legnum zeker met deze kleur !
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door MD-Performance »

martijn schreef:Ligt er maar net aan hoeveel je de banden laat roken ;) .

Trouwens wat een schitterende legnum zeker met deze kleur !
Er zit meestal een vrouw achter het stuur met een zeer zware rechter voet :D :D :D

Mooi man weer veilig op weg met de legnum !

gr.remco
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4

Bericht door marksanne »

Net op de zomerwielen de center-afdekkapjes erop gezet met nieuwe RVS moertjes. Stukken netter weer!
Nog voor het mooie op zoek naar een wielmoer, zie deze link.
Ook een set centreerringen voor deze velgen besteld op [External Link Removed for Guests] (67,1mm (op auto) naar 73,1 (velgzijde)).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 -nieuwe dubbelDIN pret

Bericht door marksanne »

Vanmiddag heb ik de Pioneer dubbel-DIN autoradio vervangen door een nieuw exemplaar van JVC (de KW-NT30). Eigenlijk meer van hetzelfde, maar dan weer net effe wat hipper en vooral: bedienbaar. De Pioneer heeft een touchpanel dat blijft hangen daarmee geheel onbruikbaar wordt. Het enige dat nog werkte was harder/zachter. Maar bronkeuze, zenderkeuze of wat ook was er al niet meer bij... beetje jammer.
jvc-kw-nt30.jpg
jvc.jpg
De JVC lijkt op het eerst gezicht een uitstekende vervanger, ook dubbelDIN, touchscreen, bluetooth (streaming audio en heel plezierige iphone-GSM koppeling (direct bij het 'pairen' pakt de radio alle adressen en noem maar op, zelfs de batterijstatus van de iphone wordt getoond). Verder een shitload aan instellingen, GPS, navigatie (gebaseerd op TomTom), achteruitrijcamerafunctie, SD, USB en erg fijn werkende touch-menu's. Ook mooi is dat alle kleuren op het scherm zelf EN de paar 'echte' fysieke knoppen op het toestel zelf te kiezen kleuren/verlichting hebben. Een zo ongeveer oneindig aantal kleuren! Ik heb voor een wit-tint gekozen wat mooi bij de rest van alle tellers en verlichting past.

De Pioneer ligt nu uit elkaar, want het touch panel is los te kopen/vervangen (via Flevo car audio) en voor 119 euro is een tweede leven voor deze unit het eigenlijk wel weer waard! Ik wil dan ook een nieuwe kaarten-update laten plaatsen en dan kan ie hopelijk nog een paar jaar mee in de VR2 :)
pioneer.jpg
Mocht iemand de service/repair manuals willen hebben van deze unit (en diverse andere Pioneer autoradio's), ze staan nu in de members area.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Legnum VR4 -nieuwe dubbelDIN pret

Bericht door MD-Performance »

Verry nice hoeft ze zelf niet meer te zingen :D
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 -nieuwe dubbelDIN pret

Bericht door martijn »

Nice ! Altijd leuk die gadgets ! :)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Legnum VR4 -nieuwe dubbelDIN pret

Bericht door Xenon »

Ziet er goed uit :yes:
Doordat het display niet neerklapbaar is, is de bouw ook compacter en steekt het display ook niet zo achterlijk ver uit de console naar voren, zoals bij de units die wel over zo'n neerklapbaar scherm beschikken het geval is.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 -nieuwe dubbelDIN pret

Bericht door marksanne »

Klopt gedeeltelijk Vincent... Deze JVC heeft een (jaja!) afneembaar front (gehele schermpje) en dat zou bij bevestiging op de normale bevestigingspunten van de ijzeren mitsubishi brackets alsnog flink uitsteken. Voor de Pioneer had ik al een setje extra gaten geboord die ervoor zorgen dat de boel net even wat strakker (vlakker) in het middenconsole zit.

Ik moet zeggen dat er echt een lekkere bak geluid uitkomt en de geluidsinstelmogelijkheden zijn behoorlijk uitgebreid. Voor de echte luistervinkjes moet ik eerlijk gezegd bekennen dat de Pioneer unit nog een net iets mooier geluidsbeeld geeft en de instellingen op geluidsgebied zijn op de Pioneer ook NOG uitgebreider. Maar nogmaals: je moet dan echt de details opzoeken en ... een enorme bak extra geld uitgeven.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers

Bericht door marksanne »

Eergisteren reed ik de buurman even naar zijn hobbyschuur (hij had een lift nodig) om meteen daar een bergje oud ijzer (colt motorblok en zooi) te kunnen afvoeren. Terwijl we het stukje van 8km reden merkte de buurman op "je hebt toch nieuwe banden?". Eh... ja. Hmm... dan moeten we 'm zo even op de brug zetten de de achterwiellagers controleren, want volgens mij zijn ze niet helemaal vers meer. Eh... okee! Ik hoorde wel een beetje zoemend geluid, maar doorgaans staat de radio aan en hoor ik niets. Sterker nog: ik rij zelf te weinig in de Legnum dat ik verschillen tussen 'eeder' en 'nu' niet eens goed kan plaatsen.

Hoe dan ook, op de brug (2-kolommer) en de motor in de versnelling laten lopen... verdraaid! Aan de rechterkant echt heel duidelijk als je buiten de auto bij het wiel staat en luistert/voelt (aan het/de hoefijzer-arm). En links een twijfelaartje. Hmmm... twee verse wiellagers besteld, nu even wachten tot het binnenkomt en dan een "nog?!" stillere ride.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers

Bericht door Xenon »

marksanne schreef:Eergisteren reed ik de buurman even naar zijn hobbyschuur (hij had een lift nodig) om meteen daar een bergje oud ijzer (colt motorblok en zooi) te kunnen afvoeren. Terwijl we het stukje van 8km reden merkte de buurman op "je hebt toch nieuwe banden?". Eh... ja. Hmm... dan moeten we 'm zo even op de brug zetten de de achterwiellagers controleren, want volgens mij zijn ze niet helemaal vers meer. Eh... okee! Ik hoorde wel een beetje zoemend geluid, maar doorgaans staat de radio aan en hoor ik niets. Sterker nog: ik rij zelf zo weinig in de Legnum dat ik verschillen tussen 'eeder' en 'nu' niet eens goed kan plaatsen.

Hoe dan ook, op de brug (2-kolommer) en de motor in de versnelling laten lopen... verdraaid! Aan de rechterkant echt heel duidelijk als je buiten de auto bij het wiel staat en luistert/voelt (aan het/de hoefijzer-arm). En links een twijfelaartje. Hmmm... twee verse wiellagers besteld, nu even wachten tot het binnenkomt en dan een "nog?!" stillere ride.
Je boft toch maar mooi met zo'n buurman die voorzien is van 'n setje THX-certified oortjes... en 2-kolommer.
Ga je enkel lagers vervangen, of de complete hubs?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers

Bericht door marksanne »

Deze zijn het:
[External Link Removed for Guests]

Dus dat lijkt me lang niet zo'n gedoe als alleen de losse lagers zelf :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers

Bericht door Xenon »

Helemaal gelijk dat je complete hubs vervangt :yes: .
Maar deze prijs is nog best redelijk stevig te noemen: ik heb ze (via links van CVR4) in de States gezien voor rond de $70/st. :x:
Achja, vergeleken met de NL-prijs is het bijna een weggevertje: V6 (niet eens VR4)-hubje tegen de €300/st. :bump:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers

Bericht door marksanne »

Ik weet dat ze in de US wel aangeboden worden, maar ik wil ze zsm hebben en 100% zekerheid dat ik de juiste heb en bij deze weet ik dat echt zeker. En wat je zegt: de kosten zijn niet niks, maar vergeleken met nieuw Mitsu NL spul is het 'bijna voor niets'.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers done met filmpje

Bericht door marksanne »

Eergisteren eindelijk begonnen de beide achterwiellagers te vervangen. 't is best een aardig beetje werk!

Ik heb met de iphone en een iphone app 'TimeLapse' en een mooi gorilla-pad-achtig houdertje speciaal voor de iphone (dealextreme.com) iedere 10 seconden een foto gemaakt van het hele proces:
[External Link Removed for Guests]

Wat je moet doen stap voor stap:
- verwijder het wiel
- verwijder de centrale asmoer (dop 32)
- verwijder de 2 bouten van de complete remklauw en verwijder daarna de complete remmerij (remslang gewoon aangesloten houden)
- verwijder de remschijf (gebruik twee boutjes die je hopelijk ergens hebt liggen en draai die in de twee schroefdraad-plekken op de remschijf, zo druk je de vast en zeker lekker vastgekoekte schijf gemakkelijk los)
- verwijder de 2 bouten van de 2 laagste armen (de bouten aan de kant van het wiellager dus)
- ik heb ook de ABS sensor draad op 3 plekken losgedraaid zodat de draad meer lengte heeft en weggehaald kan worden als je later met hamers aan de slag gaat (de ABS sensor zelf kun je lekker laten zitten)
- verwijder de bout van de achterste 'lage' arm, de bout is vrij lang maar de speciale uitsparing in de ruimte waar de aandrijfas / homokineet zit zorgt voor eenvoudige uitname ervan)
- verwijder de bout van de gebogen arm die bovenin aan de hoefijzer-ophanging vastzit
- verwijder de centale bout die onderin de schokbreker op z'n plek houdt (en schuif de schokbreker ervanaf)

Nu dat al deze delen los zijn is er genoeg ruimte gecreeerd om de aandrijfas vrij te spelen. Als dat niet al vanzelf gaat, gebruik dan een plastic hamer om een tik te geven tegen de aandrijfas (gebruik alleen een metalen hamer als je een reserve-asmoer hebt of eerst een stuk hout op op te rammen. Het schroefdraad mag natuurlijk niet beschadigd raken!

Nu de aandrijfas los is, gebruik ik een stuk touw om de as omhoog/opzij te houden. Anders zit het ding de hele tijd in de weg en is de kans op beschadiging van de ashoes of de ABS-ring tandjes aanwezig.

En dan:
- bevestig twee bouten opnieuw (ik koos voor de onderste centrale rechte arm en de bout van de schokbreker (en dus ook de schokbreker zelf). dit is nodig omdat we zo een beetje gaan draaien en hameren en als de hele bende losligt, gaat dat veel minder eenvoudig!
- maak de 4 bouten los aan de achterzijde waarmee het lager vastzit (eindelijk kunnen we erbij, nu de aandrijfas uit de weg is!)
- ik heb 4 langere bouten er terug ingedraaid (ze steken een cm of 3 uit)
- geef kruislings tikken op de bouten en als dat niet gaat: steviger tikken! en anders: rammen
- hiermee moet de hele combi van het wiellager en de eraan vastgeperste wielhub (waar ook de 5 wielbouten op zitten) loskomen, het hele handrem-gebeuren hoef je dus niet aan te komen, dat blijft gewoon los op de dikke plaat zitten (zie ook de foto verderop)
- als het loszit dan wordt het tijd om de lange bouten er weer uit te halen en voila, je hebt het onderdeel nu los!

Maar.. het wiellager zit nog wel vastperst aan de wielplaat. Hier kun je een pers voor gebruiken. Ik kon geen systeem of manier verzinnen om het op een bankschroef te doen. Het schijnt te moeten kunnen via handmatig losrammen, maar gezien de kracht die uiteindelijk nodig bleek te zijn op de pers kan ik me maar moeilijk voorstellen dat het 'vanuit het handje' ook zou lukken!

Helaas ging het bij het lospersen beide keren 'mis'; de helft van het lager bleef zitten. Voorzichtig met een haakse slijper en de dremel een kant van het restant dunslijpen tot de resterende perskracht te groot wordt en er een geheel vanzelf ineens een haarscheur ontstaat. Dan is het een kwestie van met een beiteltje het restant lostikken. Vervolgens het nieuwe lager er weer oppersen en een verse set is klaar voor her-montage!

Dat is een kwestie van alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Ik kocht deze lagers online via [External Link Removed for Guests] en nu ik de originele en deze naast elkaar kon houden zag ik dat ze hetzelfde zijn. Letterlijk hetzelfde! Mitsubishi gebruikt voor deze lagers blijkbaar NTN en deze zijn exact gelijk dus ze moeten weer 1500000km meegaan :)
Bijlagen
8g-vr4-rear-bearing01.JPG
8g-vr4-rear-bearing02.JPG
8g-vr4-rear-bearing03.JPG
8g-vr4-rear-bearing04.JPG
8g-vr4-rear-bearing05.JPG
8g-vr4-rear-bearing06.JPG
8g-vr4-rear-bearing07.JPG
8g-vr4-rear-bearing08.JPG
8g-vr4-rear-bearing09.JPG
8g-vr4-rear-bearing10.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Legnum VR4 - achterwiellagers done met filmpje

Bericht door KNOEI 8G »

Leuk die timelapse, komt over als een lekker rustgevend klusje met die achtergrond muziek :wha:
Respect!! :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Re: Legnum VR4 - achterwiellagers done met filmpje

Bericht door MD-Performance »

Ziet er goed uit mark !!! Maaruuhhh weet je dat je kaal begint te worden :D......
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Re: Legnum VR4 - achterwiellagers done met filmpje

Bericht door marksanne »

MD-Performance schreef:Ziet er goed uit mark !!! Maaruuhhh weet je dat je kaal begint te worden :D......
Ach vent... da's gewoon de lichtval, want zo is ut al jaaaaaren (en als ik naar m'n vader & moeder en opa & oma's kijk dan hou ik de komende 50 jaar genoeg haar over) :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles

Bericht door marksanne »

Vorige week gingen we met de legnum op vakantie. Een weekje Italiaanse zon met Italiaanse verkoeling in de vorm van een meertje (Garda om precies te zijn). Carolien begon de reis en na ruim 200km voelde ze / we een duidelijke 'zwik' van de auto. "Iets in de weg?" of...? Even een stukje doorgereden en het voelde niet goed. Aan de kant, even snelle inspectie. Leek correct. Ik een stukje rijden; verdorie, dat voelt echt niet goed. Alsof de kont van de auto waggelt en wiebelt.

Direct een raztplatz opgedraaid en even grondig gecontroleerd. F*CK! De moer van de bout (met die rare excentrische moeren erop) van de middenste stabilisatorstang zit los! Het hele wiel kan daardoor zelfs op de grond rustend een aantal graden links / rechts gedraaid worden. Mooi als je meesturende achterwielen hebben, maar niet de bedoeling als je dat niet hebt. En voor alle duidelijkheid: VR4's van de 8e generatie hebben geen meesturende achterwielen! Ik heb altijd een beetje gereedschap bij me, maar dit moet echt goed gebeuren. We zijn niet voor niets lid van de ANWB en voila, een uurtje later draait een ADAC sleepauto de parkeerplaats op. Even samen kijken, probleem vaststellen en besluiten dat het inderdaad verstandig is dit even bij een ADAC aangesloten garage op de brug te corrigeren. Al babbelend met de sleepauto/ADAC man vertelde hij me dat zijn zoon een EVO 8 had. Ik heb in heel de vakantie slechts een handvol Mitsu's gezien (2 Galants om precies te zijn, waarvan 1 een nederlandse grijze Galant station) dus als iemand dan over een EVO begint dan is het ijs natuurlijk direct gebroken.
IMG_1773.jpg
Eenmaal in de werkplaats zette een monteur de auto direct op de uitlijnbrug. Even later stonden 5 man naar de auto en alles eronder te kijken. Leuk, prima, snap ik wel, maar... opschieten svp, ik wil door! Draai aan die bout, uitlijnen en gaaaaaan. Niet dus. De excentrische ring met twee rechte zijden die zorgt voor de uitlijn-afstelling was door het bewegen en draaien uitgeholt en daardoor kon een echter uitlijning daarmee niet meer plaatsvinden. Shit. De monteur heeft 'm zo netjes mogelijk gezet en ons verzekerd dat we zo wel verder zouden kunnen rijden. En inderdaad, het voelde weer vrij redelijk, maar echt strak op de weg lag en ligt ie niet. De achterkant heeft snel neiging een eigen kant te kiezen. Deze week moet dat dus direct verholpen worden.
IMG_1774.jpg
IMG_1775.jpg
Maargoed, we zijn weer onderweg. Vlak voor ons tussenstop-hotel bij Stuttgart tanken we alvast bij zodat we de volgende dag daar geen tijd aan zouden verspillen en relaxed de laatste 600 km kunnen rijden. "Eh... er komt wat rook onder de motorkap vandaan" zegt Carolien. WTF NU WEER?! Ik doe voorzichtig de motorkap open en zag & hoorde direct een oude bekende (ooit al bij de VR2 ook gehad, zelfde punt); een haarscheurtje in de bovenste koelwater-slang tussen het motorblok en de radiator. Even een litertje nieuwe koelvloeistof bijgevuld, een paar liter water 'just in case' meegenomen en naar het hotel gereden. Weer de ANWB gebeld. Of ik toevallig ducttape had, want "als tijdelijke fix werkt dat best aardig", vertelde een zeer behulpzame ANWB techneut. Uiteraard bij me. Slang losgemaakt, schoongeschrobt en de halve slang meermalen in kruisverband omwikkeld. Radiator weer voorzien van 2 liter water want koelvloeistof had toch weinig zin; met nog 600km te gaan zou er vast nog wel wat verloren gaan, want de ducttape-fix had ik zo mijn twijfels over in de temperaturen die het daar te verwerken zou krijgen!

De volgende dag vertrokken we en na 200km even controle; verdraaid... ducttape houdt! Nog wel tenminste. Bij de volgende stop was het ducttape intussen opgezwollen en zat er al een lekje in. Dan maar iedere 150km even stoppen, controleren en bijvullen. In totaal heb ik zeker 8 liter water bijgevuld gedurende de heenreis en tijdens het verblijf waar we korte ritjes maakten, maar de naald van de temperatuurmeter is daardoor al die tijd perfect in het midden gebleven en niets is oververhit geraakt.

Uiteindelijk bij een een automaterialenzaakje gevraagd naar een koelslang. Maarja, mijn italiaans is niet bepaald mijn sterkste punt, dus uiteindelijk naar de auto toegelopen en de slang aangewezen. Bij het zien van de auto en motorruimte gebaarde de beste man direct dat hij zoiets onmogelijk zou kunnen hebben of leveren. Dat snap ik pannekoek. Maar dankzij het woord 'universale' ging hij gelukkig even scharrelen en kwam met een klein assortiment slangen terug die natuurlijk geen van allen direct pasten, maar eentje zag er veelbelovend uit als je er wat fantasie en een mes op losliet. Die moest het maar gaan worden! En verdraaid... na wat snijwerk lijkt de slang bijna als orgineel! Het extra slangomhulsel van de orginele slang (ik denk tegen schuren en/of temperatuur) heb ik overgezet en sindsdien geen druppel koelvloeistof (of eigenlijk nu water) meer verloren! YAY!

Leermomentjes:
1. als je gaat klooien met die afstel-bouten/moeren/ringen van de stabilisatorstang (bijvoorbeeld omdat je de wiellagers vervangt) zorg dan ze ECHT goed en vast zitten, en laat 'm uitlijnen bij minste of geringste twijfel
2. als je een VR4 hebt en het is nog niet gedaan: vervang preventief deze slang! het wordt bloedheet onder de kap en de leeftijd + hitte zorgen vanzelf voor broze slangen! Misschien moet ik wel meer slangen preventief gaan vervangen bedenk ik me nu...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles

Bericht door MarkDuffy »

Wat een verhaal Mark!
Gelukkig kon jullie vakantie gewoon voortgezet worden!

Voor de vr4 hebben ze wel van die silicone koelvloeistofslangen (heb je misschien wel gezien op 1 van mn motorruim foto's) moet zeggen dat ik hier geen problems mee heb. (zijn er overigens in meerdere kleuren en de kosten waren absoluut goed te doen) (ok het is geen samco ;) want dan ben je wel wat meer kwijt haha)

Ik zal mijn auto denk ik ook maar eens opnieuw laten uitlijnen, misschien haalt dit mijn zwabber gedag wat weg.
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”