Dashboard verlichting

Techniek van de oudere G's.
Plaats reactie
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Dashboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Ik krijg van mijn galant van 1986 de Dashboard verlichting niet branden er staat ook geen stroom op de draaiknop om te dimmen
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: Dasboard verlichting

Bericht door Leeuwenhart »

Hallo Har (ik denk dat je zo heet?),

Ik zag toevallig je post over de dashboardverlichting. Altijd lastig, elektra. Hoewel voor sommigen (niet voor mij) een piece of cake.
Mijn tips zouden zijn:
* Stel jezelf even voor in de rubriek Algemeen/Voorstellen.
* Plaats je probleem opnieuw, en dan in de rubriek (YOUN-G-TIMER) Techniek.
Grote kans dat iemand je verder kan helpen. Succes!
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Dasboard verlichting

Bericht door Yeti »

Welkom,


Zoals Leeuwenhart aangeeft en verder Is het Handig om ook aan te geven om welke versie auto het gaat en hoe bekend je bent met de auto (aantal jaren in bezit en dergelijke) Vermeld ook om welke uitvoering het gaat.

Daarnaast zou ik willen weten of er nog andere systemen zijn die het niet doen. Doen de Koplampen, Claxon, sigaretten aansteker en achter mistlamp het. (Hoofd zekering)

Hoe zit het met de zekeringen (zekering 9 voor Richting aanwijzers, Instrumenten paneel, Dynamo, Antennemotor en Cruise control (10A))

Heb je zelf documentatie werkplaatshandboek en of vraagbaak van de auto.
Heb je 2 rechter of 2 linker handen of gewoon van allebei één? maw wat is je ervaring heb je op het gebied van storingszoeken en dergelijke.

Dit alles kan ons helpen in een beter antwoord voor je te vinden en het euvel van de Galant op te lossen zodat deze weer veilig de weg op kan in deze donkere dagen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Dashboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Probleem Dashboard verlichting
Bij mijn galant van 1987 brand mijn Dashboard verlichting niet ook niet bij de kachelschuiven
Verder werkt alles
En alle zekeringen zijn heel
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Uray25 »

Ik heb hetzelfde probleem, heb er nog niet echt tijd voor gehad, maar vermoed de ronde draaiknop links op de stuurkolom...
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Yeti »

Hallo Harry,

Ik heb eens zitten neuzen in het elektrisch schema,

Naar het lijkt stuurt de rheostat beide elementen (dashboard verlichting en verwarmings bedienings paneel) aan. Het kan natuurlijk ook zijn, dat bij toeval, alle lampjes doorgebrand zijn. Meten is weten.

Nu is het zo dat er twee soorten kolomschakelaars bestaan. Ik weet niet precies welke jij hebt en het ziet er naar uit dat je bij de ene rheostat beter bij kan dan bij de andere versie. Mischien een zoek opdracht op internet je daar verder bij kan helpen.

Ik heb zelf het schema uit de vraagbaak bekeken en volgens mij zijn die vraagbaken nog wel ergens op het internet te verkrijgen. Ik heb er een paar jaar geeden mar €7,50 voor betaald en dat betaald zich al snel terug.

Als je nog meer info nodig hebt dan hoor ik het wel.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Yeti »

Nog een controle vraag:

Doet de verlichting in de sigarettenaansteker het?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Nee ook niet
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Nee ook niet.
Een vraagbaak heb ik gelukkig maar dat schema is zo ingewikkeld. Ik ben niet echt handig met stroom .

Alvast bedankt voor het mee denken zal vanavond eens zoeken voor de reostart masthout staat ook al geen spanning op . Moet er ook nog ergens een ander relais zitten
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Masthout is maar daar 😁
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Yeti »

Hallo Harry,

Het schema in de vraagbaak ziet het elektrisch schema er ook wel heel ingewikkeld uit. Ook missen er in die van mij draden doordat de inkt heel dun gedrukt is. Gelukkig kan je bij de componenten nog wel een draadkleur ontcijferen.

Werk altijd van groot naar klein ingeval er meerdere systemen het niet doen. Dus onderzoek eerst welke componenten zijn met elkaar verbonden?
Krijgt deze groep wel spanning en is deze groep wel goed verbonden met Massa?
Daarna kan je gaan kijken of de componenten wel in orde zijn.

In Jouw geval van de dashboard verlichting (1986)
Krijgt deze groep wel spanning:
De grote groep bestaat uit o.a. (allemaal Groen-Witte Draad Aansluiting)
  • Achterverlichting (stads licht) Links
  • Kentekenplaat verlichting
  • Stadslicht Links
  • Handschoenen Kastje verlichting (Heeft eigen massa via de schakelaar van het Handschoenen kastje)
  • Radio Verlichting
  • Dashboardverlichting
  • Sigaretten aansteker verlichting
  • Verwarmingscontrole Lampje
  • Stuurkolom schakelaar verlichting
Doen deze lampen het allemaal niet dan is er misschien iets mis in de spanningsvoorziening van de grote groep. Denk aan Zekeringen (vergeet niet de hoofdzekering in de relais kast, Rechts voor onder de motorkap.) Een relais, of een verbinding met de groep.

Doen daarnaast er ook problemen voor in andere systemen of groepen controleer dan of er een massa probleem is. De Massa voor de Dashboard verlichting is de gecombineerde massa achterpaneel. Doet de handschoenenkastverlichting het wel dan is het waarschijnlijk een massa probleem achterpaneel.

Is het boven genoemde niet het probleem dan ga je kijken naar het Sub Systeem (in dit geval de Rheostaat)
De systemen die daarmee verbonden zijn.
  • Dashboardverlichting
  • Sigaretten aansteker verlichting
  • Stuurkolom schakelaar verlichting
  • Verwarmings controle lampje
De Rheostaat zit in het systeem om de Dashboard- en sigaretten aansteker verlichting te kunnen dimmen. Deze kan je doormeten met een Ohm meter of controleren met een test lamp.

Is dat ook niet het geval ga dan vanuit de spanningsvoorziening meten. (testlamp of voltmeter) Vind een goede massa voor de testmeting en controleer of er spanning staat op de verschillende componenten (eerst testen waar je er het makkelijkst bij kan) Test de connector pin met de Groen - Witte draad Staat daar 12volt op?

Vaak is Massa meten wat lastiger omdat Mitsubishi daar soms andere kleuren draad voor gebruikt maar over het algemeen is dat zwart of zwart met een bij kleur. Massa meet je met een Ohm meter. Kijk dus tussen een goede massa en een massa draad. Deze moet idealiter 0 "nul" zijn.

Door de jaren heen kan er op de verschillende aansluitingen corrosie ontstaan zijn. Zorg dus dat alles weer vrij van corrosie is voor een goede elektrische verbinding.

Succes

En voor vragen kan je me altijd een berichtje doen.

Als je tijdens het storing zoeken hulp nodig hebt dan even een PM met een telefoon nummer zodat er ge-whats apped kan worden (als ik niet op het werk ben)

p.s. Geen idee wat je met Masthout bedoeld.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Bedankt voor de info ga er mee aan de slag
Harwijnbergen
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:36
Provincie: Gelderland

Re: Dasboard verlichting

Bericht door Harwijnbergen »

Weer een jaar verder en de dashboard verlichting brand nog niet
Verder werkt alles zoals het hoort
Ik zou het echt niet weten de auto heb ik nou niet thuis staan dus kan er niet direct mee bezig
Maar tips om te zoeken wat het zou kunnen zijn .
Zouden prettig zijn.

Het betreft een galant van 1987 een gewone gl
Dus niet met die satellieten op het Dashboard de xl
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Dasboard verlichting

Bericht door Qualconu »

Oorspronkelijk onderwerp "Dasboard verlichting" viewtopic.php?f=53&t=3687
en vervolg-onderwerp "Dashboard verlichting" viewtopic.php?f=53&t=3685
zijn hier samengevoegd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Yeti »

Al weer een heel tijdje geleden maar is het probleem al opgelost?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(YOUN-G-TIMER) Techniek”