Ervaringen verfspuitbussen

Voor info en vragen over styling van je 8G!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door galantrijder »

Ik heb fender flares liggen die ik in dezelfde kleur als mijn Galant (T07) wil gaan spuiten met behulp van spuitbussen.
Is er iemand die een link heeft van een webwinkel, of een merk verf waar je goede ervaringen mee hebt?

Ik heb op het forum van carclean een artikel van Cees gelezen, en Motip sla ik daarom maar over... :D
Zelf heb ik tot nu toe deze websites/lak in overweging:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Oja en ik vraag mij af of ik nog plastic primer nodig heb. De flares zijn namelijk al gespoten, dus ik had het idee om dat lichtjes nat op te schuren met 800 schuurpapier en na het ontvetten direct te spuiten met metallic lak.

Alvast bedankt voor je reactie!
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door cvw »

Ik heb de laatste tijd mijn lak besteld bij Verf24.nl. Kleur kwam daar het dichtstbij de kleur op de auto, levering vrijwel altijd binnen 24 uren en de eerste bestelling kon ik gewoon met acceptgiro erbij bestellen.

Zorg er minimaal voor dat de ondergrond die je gaat spuiten geheel 1 kleur is. Zit er een lichte of donkere plek in dan blijf je die zien in het eindresultaat. Ik heb ondertussen geleerd dat een goede voorbereiding 90% van het eindresultaat is. Eigenlijk is het advies dus om een goede grondlak en eventueel filler te gebruiken om de basis voor de lak perfect in orde te krijgen. In het topic bij Carclean kun je aan het eind lezen dat ik van een professionele autospuiter het advies krijg om het materiaal dat uiteindelijk gespoten moet worden niet fijner te schuren als met korrel 500. Die korrel zorgt voor een goede hechting van de lak en je ziet het echt niet terug in de vorm van schuurkrassen.

Flares zijn gelukkig niet zo groot waardoor het oppervlak makkelijker te spuiten is als een spatbord of portier. Neem de tijd tussen de verschillende lagen en zorg er voor dat de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de lak in orde zijn. Succes met de klus. :)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door marksanne »

Plastic primer heb je niet nodig. Opschuren met iets van 320 korrel en heeeel goed ontvetten en dan is eigenlijk de ondergrond mooi genoeg voor een primer. Die primer natschuren met een hoge korrel (oplopend tot 1000 of 1200) is wat is altijd doe. Dan de laklaag er in een paar laagjes en tenslotte een paar laagjes blanke lak. Ik zou het zelf niet durven om zonder primer de laklaag aan te brengen, dat wappert er waarschijnlijk toch weer te makkelijk af.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door miss_laatjuh »

Je kunt ook nog tussen de lagen in schuren ..vooral als je (net als ik) niet zo veel ervaring hebt scheelt dat een hele hoop met het eindresultaat) ...moeilijkste is de blanke lak .. dat kan best wel eens verkeerd gaan de eerste keer :x veel succes met de klus !!
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Twain »

Met verf24 goede ervaringen gehad als bedrijf, autolak laat ik meestal mengen bij een automaterialenzaak in rotterdam. En tsja motip, daar zijn de meningen heel verschillend over, ik heb er best goede ervaringen mee (vooral niet op de auto) . het is wel belangrijk dat je het goed laat drogen het is geen 2k lak, en voordat het droog is ben je gewoon 6 weken veder en als je meerdere lagen hebt gespoten nat op nat dan kan je er gerust nog een weekje bij tellen.

edit:

misschien heb je nog iets aan dit filmpje... die gasten zijn zo gek als een deur, maar weten wel waar ze mee bezig zijn ;)

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Lowlands »

Als je maar eerst het materiaal zeer goed ontvet!!!En dan bedoel ik niet water met ammonia,dat is echt voor deze lak te weinig!Professionele ontvetter moet je gebruiken,zo uit een sproeifles.En het is plastic,dus het kan behoorlijk gaan vervormen,dat moet de lak die er op komt ook kunnen,anders krijg je al gauw craquele.En altijd glanslak er over met een paar lagen en dan polijsten,dan komt het enigzins te glanzen als professionele lak.
Ik heb goede ervaringen met de colorMatic,geleverd door Flevoseal J&J groep Almere hier in Almere.
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
En beter drie keer spuiten dan 1 keer dik is de manier.Het hoeft ook niet meteen absoluut te dekken,dat komt wel met de volgende dunne laag..En denk niet dat je het meteen super doet,het is toch een aan geleerde kunst.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door galantrijder »

Superbedankt voor alle tips, ik weet zeker dat dit mijn kansen op een mooi resultaat vergroot!! :)
Zojuist besteld:

1 x 3m wet or dry waterproof schuurpapier vel Korrel - 320 (voor het eerste schuurwerk)
1 x primer wit 500 ml. spuitbus
1 x 3m wet or dry waterproof schuurpapier vel Korrel - 600 (500 kon ik niet vinden ;) - voor het wetsanden van de primer)
1 x motip 600 ontvetter 500 ml.
1 x spuitbus autolak 400 ml. custom made
1 x standox 2K blanke lak 400 ml. spuitbus


Die ontvetter zit alleen in zo'n kan: Afbeelding
Waarmee kan ik dat het beste aanbrengen?
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door miss_laatjuh »

Ik wil niet zeggen dat 1 bus niet genoeg is maar als je ze om de een of andere reden 1 of meer x opnieuw moet doen word het krap aan (denk ik) ...waarom heb je witte primer genomen ?? Soms is bv grijs beter ...kun je miss ff navragen aan iemand die bij een spuiterij werkt ..die kan zien welke kleur primer er onder je kleur lak hoort
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door galantrijder »

Ik heb geen flauw idee wat voor oppervlak ik met 1 spuitbus kan spuiten, maar aangezien die flares niet zoveel is en ik eigenlijk alleen de achterkant hoef te doen gokte ik dat 1 bus genoeg was. :)

Toevallig had ik eerst grijze primer in het winkelmandje zitten, maar toen ik zag dat het van Motip was heb ik die omgewisseld voor de witte :D
Zie je iets van de primer als er verf overheen zit dan?
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door TPA »

Qua lak kun je beter iets meer halen dan je denkt nodig te hebben. Niet echt handig als je net te kort komt. Heb mijn beide zijskirts met 1 bus gedaan, alleen was die echt tot de laatste druppel leeg. Een volle bus spuit ook veel beter dan een bijna lege. Voor alleen je flares is 1 dus wel voldoende.

Ben zelf wel tevreden met Motip. Kan misschien wel iets beter spul te koop zijn, maar als ik wil dat het perfect is ga ik wel naar een spuiter.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Lowlands »

Nah,het gaat er om dat je voor andere kleuren dan wit beter een grijze primer kan nemen.Dat maakt de andere kleur dan wit mooier.En soms scheelt het ook in de hoeveelheid lagen die je moet aan brengen voor dat het echt dekt.
Het is zelfs nog beter om een primer te nemen die qua kleur dicht bij je uiteindelijke kleur ligt..Maar dat kan je meestal niet in een spuitbus krijgen,dus dan maar grijs als je zilver spuit b.v.
En die ontvetter heb ik zelf ook gebruikt en kan je aan brengen met een NIEUW doekje.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door galantrijder »

TPA schreef:Qua lak kun je beter iets meer halen dan je denkt nodig te hebben. Niet echt handig als je net te kort komt. Heb mijn beide zijskirts met 1 bus gedaan, alleen was die echt tot de laatste druppel leeg. Een volle bus spuit ook veel beter dan een bijna lege. Voor alleen je flares is 1 dus wel voldoende.

Ben zelf wel tevreden met Motip. Kan misschien wel iets beter spul te koop zijn, maar als ik wil dat het perfect is ga ik wel naar een spuiter.
Daar heb je gelijk in! Het gaat mij er ook vooral om dat de kleur overeen komt, het staat zo slordig als het een hele andere tint is...
Lowlands schreef: Nah,het gaat er om dat je voor andere kleuren dan wit beter een grijze primer kan nemen.Dat maakt de andere kleur dan wit mooier.En soms scheelt het ook in de hoeveelheid lagen die je moet aan brengen voor dat het echt dekt.
Het is zelfs nog beter om een primer te nemen die qua kleur dicht bij je uiteindelijke kleur ligt..Maar dat kan je meestal niet in een spuitbus krijgen,dus dan maar grijs als je zilver spuit b.v.
En die ontvetter heb ik zelf ook gebruikt en kan je aan brengen met een NIEUW doekje.
Volgens mij heb ik nog een grijze primer liggen van de Action.... Alleen zal je net zien dat die toch minder goed van kwaliteit is en binnen de kortste keren afbladdert... Alhoewel, dan passen de flares wel goed bij de rest van de auto! hahaha :lol: :uhu:
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Lowlands »

Ja,anders gaan die zo erg opvallen natuurlijk.Prachtig gespoten! :lol:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Twain »

korrel 600 is voor mij iets te grof, ik zou toch nog even iets van tussen de 1000 en 1500 halen
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door miss_laatjuh »

+1 ,mocht je mijn 'tip' om tussen de lagen door te schuren doe dat dan nat met 2000
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door cvw »

Ik ben het niet eens met jullie laatste opmerkingen. Te fijn schuren (+1000) heeft tot gevolg dat de lak niet goed hecht. De onderlaag is dan te glad. De gevolgen daarvan heb ik meegemaakt, de lak barstte bij lage temperaturen omdat er wel rek in zit maar de lak niet vastzit op de onderlaag. Alleen helemaal kaalschuren en overspuiten helpt dan nog.
Schuren tussen de lagen door kun je wel doen met de primer of filler, maar niet tijdens de kleur en blanke lak laag omdat je dan wel grote kans loopt op schuurkrassen in de lak.

De primer of filler laag kun je met korrel 2000 helemaal glad gaan schuren (een schuurblok is dan handig), maar gebruik als afronding een schuurpad om het oppervlak grof genoeg te krijgen voor hechting. Zo'n pad heeft hetzelfde effect als een korrel 600. Een spekgladde onderlaag die met korrel 2000 glad gemaakt is voordat de kleurlak er op gaat is veel moeilijker te spuiten omdat de lak sneller gaat druipen.

Maak de onderlaag helemaal glad met primer/filler whatever. Vervolgens die laag opruwen met schuurpad of korrel 600. Ontvetten en dan spuiten in kleur. Als dat helemaal in orde is afwerken met 2 of meerdere (dunne) blanke laklagen. Dan zal alles eerst heel goed moeten drogen. Laat het gerust een weekje in huis (buiten is het nu te koud) uitharden. Als daarna blijkt dat je last hebt van sinaasappeleffect of andere oneffenheden, dan kun je de lak met korrel 2000 of hoger natschuren om hem glad te maken. Daarna even polijsten en je hebt een prachtig glad effect. Zo zou ik het doen, door schade en schande wijs geworden. ;)
martin
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 dec 2014, 03:06
Provincie: Groningen

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door martin »

cvw schreef: Zo zou ik het doen, door schade en schande wijs geworden. ;)
wijs? sorry maar dit ben ik niet helemaal met je eens, plamuur 80-500, primer/filler 400-1000, tussen de laklagen 1000-2000
ik zou eerder zoiets aanhouden, en sinasappel effect krijg je als je een te dunne laklaag aanbrengt en deze te ver laat drogen voor er nieuwe lak op aan te brengen.
kalm aan, en rap een beetje!!
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door miss_laatjuh »

P2000 (of zelfs nog 2500)was op advies van martijn (de spuiter) ik zei.... huh is 1000 a 1200 niet goed genoeg :? Jawel zegt hij ,maar als je van je galant houd en een beetje chique voor de dag wilt komen ga je nog fijner schuren .....een na laatste keer dat ik een bumper gespoten heb was hij 100% perfect op 1 druipertje van de blanke lak na ...laatste keer heb ik minder vaak/goed geschuurd tussen de lagen omdat ik er op vrijdag mee begonnen ben en op zondag morgen om half 7 richting zandvoort moest voor de meeting :p ..de bumper die er nu op zit is netjes maar niet goed genoeg dus ..is nog wel 'beter' te maken door of ..licht op te schuren en een nieuwe laag blanke lak erop ..of flink te polijsten ..nou, mooi niet dat ik er nog iets aan ga doen aangezien jullie weten hoe de rest van de lak er uitziet van de auto :p
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Lowlands »

martin schreef:
cvw schreef: Zo zou ik het doen, door schade en schande wijs geworden. ;)
wijs? sorry maar dit ben ik niet helemaal met je eens, plamuur 80-500, primer/filler 400-1000, tussen de laklagen 1000-2000
ik zou eerder zoiets aanhouden, en sinasappel effect krijg je als je een te dunne laklaag aanbrengt en deze te ver laat drogen voor er nieuwe lak op aan te brengen.
Eeh Martin,dit is wel spuitbussenverf he?Kan je dus totaal niet vergelijken met professionele verf..Sinasappelhuid komt vooral door de te dikke druppels die er uit komen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Twain »

Lowlands schreef: Eeh Martin,dit is wel spuitbussenverf he?Kan je dus totaal niet vergelijken met professionele verf..Sinasappelhuid komt vooral door de te dikke druppels die er uit komen..

Het zijn geen appels gemaakt van sinas hoor :P
sinaasappelhuid komt door verkeerd ontvetten/verkeerde verf/ de spuitmond tedicht op het werk /zon/wind/ luchtvochtigheid/ verkeerde droogtijden aanhouden/ te dik aanbrengen etc etc etc etc wanneer je een fatsoenlijke bus hebt gekocht met een fatsoenlijke cap is de spuitbus eigenlijk nooit de schuldige, eerder de ondergrond/ de omgeving of de persoon die de bus vast had.

Die ene keer dat een spuitbus echt sputtert dan krijg je daar doffe plekken/ druppels van, maar geen sinaasappelhuid (welke gek gaat er immers door met spuiten als het spul niet goed uit de bus komt) de oorzaak van dat sputteren is dan meestal het ontbreken van goed schudden of gewoon een oude bus met een beetje verstopte cap.

Ik zou echt voordat de lak erop gaat schuren met iets rond de 1000 en dan echt de tijd nemen voor het spuitwerk.. probeer te spuiten zonder schuren tussendoor (let dan wel op je droogtijden, er staat op de meeste bussen dat de volgende laag of binnen de 15 min moet of pas na zo en zoveel uur. en na zo en zoveel uur moet je eerst schuren let bij metalic lak op je spuitrichting je kan met de spuit de metaal deeltjes richten. en ze dieper in de lak of dichter op de oppervakte laten landen, oefen dit eerst en eerst goed kijken naar je eigen lak s :) ook kan de verkeerde of oude cap ervoor zorgen dat bv in het midden van je spuitbaan veel en veel meer metalic deeltjes landen dan aan de zijkant.. het mooie is dat als het verkeerd gaat je gewoon weer opnieuw kan beginnen wacht dan wel even een paar dagen zodat de lagen echt droog zijn geworden.. er is niets zo vervelend als een nog net nat iets te schuren.

Je kan met een paar simpele spuitbussen echt een zeer hoge kwaliteit halen, mits je maar de tijd neemt. zodra je bij jezelf denkt.. "Ohww zo kan het ook wel " of "ik doe dat nog ff voordat ik ..." hou er voor dat moment dan mee op. voor mij persoonlijk is het echt DE waarschuwing dat het genoeg is geweest voor dat moment.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door miss_laatjuh »

Ow ja , koop goede spuit mondjes ik ben niet zo'n goede spuiter en heb met een 'rond' mondje 1000x meer moeite om het er degelijk uit te laten zien i.p.v met een 'recht' mondje
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Ervaringen verfspuitbussen

Bericht door Lowlands »

Tja,als je de luxe hebt van een garage kan je dat inderdaad allemaal doen.Garageloze autobezitters moeten van het mooie weer gebruik maken en heb je dus totaal geen controle over de omstandigheden,behalve dan dat het niet regent en het niet al te veel waait.Dus dan kan het wel zijn dat de wind de lak meer naar 1 kant laat waaien en heb je dus sinasappelhuid.Je kan proberen omdat te polijsten,maar ik heb als ervaring dat met een dap dat zeer moeilijk is vlak te maken.Ik heb echt de hele dag staan dappen op mijn motorkap,maar echt veel vlakker werd het niet.De zijschermen kon ik tenminste nog van de zon en wind afdekken door de auto andersom te zetten,maar in de zon en de wind is dat bijna niet te voorkomen op een motorkap.En dan heb ik nog wel een redelijke windvrije plek voor mijn deur.Maar die motorkap werd gewoon te warm door de zon..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Styling (interieur & exterieur)”