Ruiten afstellen

Techniek van de 6G.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Ruiten afstellen

Bericht door SisterOfMercy »

Ik heb een probleempje met de ruit in de bestuurdersdeur. Het ding gaat niet helemaal lekker meer dicht.

Dit komt omdat de ruit te ver achterover helt als hij naar boven gaat. Na het raadplegen van de service manual heb ik eens de deurtrim er af gehaald, en gekeken of er iets los zit of afgesteld moet worden. Ik kan de ruit wel wat verder naar voren laten hellen, maar door de speling die er kennelijk op zit helt de ruit te ver naar voren bij het naar beneden gaan. Aan de achterkant komt de ruit uit de sponning. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Anyway, heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? De geleiders zitten gewoon vast en zitten ook niet vol met rommel. Het enige dat ik verder kan bedenken is dat de twee witte plastic geleiders bij de raamhouder (die aan de motor vast zit) een beetje afgesleten zijn en nu teveel speling geven.
Ze heeft niet zoveel kilometers, maar ik heb een vermoeden dat die deur een keer vervangen is.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door martijn »

Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik je willen adviseren om de geleiders en rubbers eens helemaal goed in te spuiten , dit kan een aanziennelijk verschil maken .
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door Neo-- »

martijn schreef:Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik je willen adviseren om de geleiders en rubbers eens helemaal goed in te spuiten , dit kan een aanziennelijk verschil maken .
Doe ik ook elke winter SisterOfMercy.
Ook bij mij kanteld bestuurders raam naar voren, en passagiersraam doet het ook deels.

Even goed inspuiten en je kan weel heerlijk de koude dagen door (ik neem aan dat het met kouder weer erger is, dan met warm weer?)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door Echo Whiskey »

En dan alleen de zichtbare rubbers inspuiten, hoeft de deur niet uit elkaar?
Inspuiten met siliconenspray oid neem ik aan?
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door martijn »

Siliconspray kan ja , ik zou wel adviseren om toch ook de gelijders in de deur te doen.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door Twain »

Er zit echt een boel speling in de drie wit plastic geleider dingen.. ik vrees dat er wel iets vervangen moet worden.. de rails is ook behoorlijk vet ik denk dat smering het probleem niet is..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door SisterOfMercy »

Inmiddels is het gefixt.

Bij de passagiersdeur kantelt het raam ook een beetje. Niet zo erg dat het er een paar centimeter scheelt tussen het naar boven gaan en het naar beneden gaan.
De deur bleek dus inderdaad niet origineel te zijn. Heb met veel geklooi de motor en rails omgewisseld met een uit de YS. Ook de buitenste strip maar omgewisseld, die was verre van zoals het hoort. Dat was een overgespoten chromen versie, ipv de volledige zwarte LE versie.

Nu is het weer helemaal netjes. Ik heb alle rubbers ook maar ingesmeerd met vaseline, dat scheelt een hoop.
Als ik wat meer zelf kon maken had ik de kunststof geleiders kunnen aanpassen. Met een CNC frees 't ding namaken, maar dan wel met een afstelpunt, of zo.

Het was wel behoorlijk armetierig om te rijden zonder deurpaneel, trouwens.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Ruiten afstellen

Bericht door marksanne »

Goed bezig! En inderdaad... zonder deurpaneel voelt het in een auto aan alsof je in een wrak zit.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(6G) Techniek”