distributie vervangen - Opgepast!

Techniek van de 6G.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

distributie vervangen - Opgepast!

Bericht door Leeuwenhart »

Ik heb laatst twee nieuwe keerringen laten monteren (nokkenas en krukas) en moest ook nieuwe riemen en snaren omdat die nat van de olie waren.
Bij het monteren daarvan ging er iets mis.
Het merkteken op de pulley van de oliepomp stond wel goed (tegenover het merkteken op de motor), maar toch stond die as niet goed!
Gevolg: een bromgeluid en trillingen (o.a. hoorbaar en voelbaar in het dashboard).

Ik dacht aanvankelijk dat de balansas niet goed op merkteken stond, maar dat was het niet.
Het blijkt dat er nog een tweede balansas in de motor zit. Die zit vlak boven de oliepomppulley en is daarmee verbonden.
Je zet de pulley goed door de merktekens tegenover elkaar te zetten (uiteraard) en daarbij te controleren dat de pulley uit zichzelf (door de zwaartekracht op de balansas) naar het merkteken toe wil. Als de pulley ervandaan wil, staat hij dus niet goed!

E.e.a. is onder andere op dit filmpje goed te zien: [External Link Removed for Guests].
Hier ook nog een andere video: [External Link Removed for Guests].

Het werkplaatshandboek vermeldt dit natuurlijk, maar mijn monteur had dat niet.
Daarin staat ook een controle door het insteken van schroevendraaier.

Bedankt mede-Galantfans die me hiermee geholpen hebben!!
Mijn 6G loopt weer als een zonnetje (net de 112.000 km voorbij gestreefd).
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: distributie vervangen - Opgepast!

Bericht door Uray25 »

Klopt helemaal, al verschillende mensen erop gewezen na een distributie vervanging met het bekende geluid tot gevolg.
Plaats reactie

Terug naar “(6G) Techniek”