blower schoonmaken

Techniek van de 6G.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

blower schoonmaken

Bericht door foks »

Hé, mijn blower deed het alleen op de hoogste stand.
En dan was het toerental ook al niet echt goed en stabiel.
Toen heb ik vanmiddag de boel eens uit elkaar gehaald.
De weerstand kwam er in stukjes uit.
De blower zelf wil ook niet echt heel erg supersoepel rond.

1] Hoort die weerstand gesoldeerd te zijn op dat punt, als zekering, ofzo?
2] Kun je zo'n blowermotor zelf smeren? Vet? Olie? Nee, geen wd40, dat wist ik al ;)

Aangezien ik vaak de neiging heb om het wiel opnieuw uit te gaan vinden .......... :emo:
Bijlagen
KIF_7465.JPG
KIF_7466.JPG
KIF_7467.JPG
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door SisterOfMercy »

Pagina 654 van de "Galant VR4 88-93 body and electrical.pdf"

Daar staat hoe je de weerstand moet meten.
En ik zou het inderdaad gokken op een soort zekering. Als er geen stroom meer door de weerstand heen kan, dan loopt het door dat 'geveerde' deel en soldeert zichzelf los.
Ik kijk nog wel even verder, of 't schema van de blower er ook in staat.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door SisterOfMercy »

WTF, op pagina 756 staat ook weer zo'n wazige optie. Je had een 'meter color changer switch', waarmee je de dashboardverlichting tussen groen of amber kan schakelen. Gelukkig staat dat standaard op groen.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door SisterOfMercy »

Pagina 205 van datzelfde PDFje, daar staat het schema.

Maar aan een nieuwe weerstand zal je niet zoveel hebben, als je blowermotor aanloopt, en dus te veel stroom trekt.
Die weerstand kan je vast wel opnieuw opbouwen met losse keramische weerstanden, mocht-ie stuk zijn, beetje afhankelijk van de grootte van het gat.

En die blowermotor zelf.. tsja, ik heb zo'n ding wel eens open gehad, voor zover mogelijk. Alles zit in elkaar geperst. :no:
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door foks »

SisterOfMercy schreef:En die blowermotor zelf.. tsja, ik heb zo'n ding wel eens open gehad, voor zover mogelijk. Alles zit in elkaar geperst. :no:
Oh, hm, shit. Tja. Ik zit er aan te denken om er op goed geluk wat naaimachine-olie in te gieten, ofzo.
Als ik dat grijs plastic ronde draaiding met schoepen er af krijg, tenminste.

Als ik die contacten van de weerstand tegen elkaar hou, dan werkt het inderdaad weer.
Het zal goed heet zijn geworden zeg.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: blower schoonmaken

Bericht door Uray25 »

SisterOfMercy schreef:WTF, op pagina 756 staat ook weer zo'n wazige optie. Je had een 'meter color changer switch', waarmee je de dashboardverlichting tussen groen of amber kan schakelen. Gelukkig staat dat standaard op groen.
Heb ik ook op de Amerikaanse VR4, net als die Vage Gordels die Automatisch gaan...
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door martijn »

Ik heb eventueel ook nog wel een blower liggen van een 8g ...
Weet niet of ze hetzelfde zijn maar hij lijkt er wel op ..
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door SisterOfMercy »

Uray25 schreef:Heb ik ook op de Amerikaanse VR4, net als die Vage Gordels die Automatisch gaan...
Oh koel, dat ding moet ik ècht nog een keer zien. Ik was bijvoorbeeld pas aan het uitzoeken welke lampjes er aan de achterkant in m'n 6G moeten. In de service manual staat dat bepaalde modeljaren dubbele remlichten hadden, niet dat je dat ergens ziet natuurlijk. En zo zijn er nog zat van die dingen waarbij ik dacht 'hè?'. En die automatische gordels, dat lijkt me ook wel grappig om een keer te zien.

Hee, dan heb je vast ook wel zo'n ETACS module aan boord?! Die doet ook vanalles, als ik zo door die pdfjes heenblader.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door marksanne »

Erik, toevallig heb ik gisteren in de Colt van m'n zus (zelfde leeftijd als die 6G van je, de Colt, niet m'n zus) hetzelfde euvel (niet meer werkende blower) uitgezocht.
Eerst de blower uitgebouwd, eigenlijk alleen een kwestie van 3 boutjes en 1 stekkertje lostrekken, verder hoeft er nauwelijks iets weggehaald te worden in zo'n Colt).

Vervolgens even met de multimeter de stekker die de blower voeding geeft gemeten: 12V. Ok, dus hij krijgt wel stroom, maar draaien ho maar. Toen een blower van een Galant (geen idee welk type) die ik op zolder vond erop aangesloten (zelfde stekker!) en ja hoor: draaien. Diagnose: originele blower stuk.

Toen de blower uit elkaar gehaald (dat heeft wat doorzettingsvermogen / beheerst geweld nodig) en toen de reserve blower ook uit elkaar gehaald. De verschillen waren te groot dus die vervanger kon niet veel betekenen. Toen de blower-motor van de originele verder uit elkaar gepeuterd. AHA! De koolborstels zijn simpelweg zo ver afgesleten dat zeker 1 maar waarschijnlijk beide niet meer in de buurt zaten waar ze horen te zitten om een electro magnetische spanning op te wekken. Ze lagen zover ik kon zien gewoon onderin te bungelen aan hun draadje. Een berg stof (slijpsel) en troep!!! Effe met compressorlucht de boel schoongeblazen en het ziet er eigenlijk keurig uit. 99% zeker dan het een kwestie is van nieuwe koolborstels erin en hij kan weer 300000 km mee :)

Dit onderdeeltje (de koolborstels zitten aan een stekkerplaatje vast) heb ik aan m'n zus meegegeven en ik heb haar 2 adressen doorgegeven hier in de buurt waar ik de kans groot acht dat ze daar losse koolborstels hebben voor die maat. Helaas waren de koolborstels van die reserve-blower motor fors groter. Als het nou een mm had gescheeld had ik ze wel gemodificeerd :)

Maargoed, ik hoor 't wel vanmiddag van haar of het gelukt is, dan kan dat ding weer terug in elkaar gezet worden en klaar. Kosten van een setje koolborstels zou een paar euro tot hooguit een paar tientjes moeten zijn. Een compleet nieuwe blower was 250 euro...

Ik vermoed dat bij jouw blower hetzelfde probleem is. Rij anders maar een keer langs als je 'm zelf niet ver (genoeg) uit elkaar krijgt voor een 'diagnose' :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door foks »

marksanne schreef:Erik, toevallig heb ik gisteren in de Colt van m'n zus (zelfde leeftijd als die 6G van je, de Colt, niet m'n zus) hetzelfde euvel (niet meer werkende blower) uitgezocht.
Dank voor je uitgebreide post. Ik lees het nu, juist nu ik ...... mijn verslag wilde posten van mijn oplossing :)

Olie in het ding gegoten -> :no:
WD40 in het ding gespoten (voor de gein, ding was toch al afgeschreven) -> :no:
Gisteren een 8G-blower gehaald via een forumlid -> :yes:

Nu is het plastic van de 8G-blower 2mm (ja echt) groter in diameter, dus die past er dus niet in.
Als je ze naast elkaar legt zie je het niet eens. Heel apart.

De elektromotortjes zijn echter wel hetzelfde, dus die heb ik dus overgezet. Nog wat lagervet op gesmeerd.
Wat knap dat jij dat motortje zelf nog uit elkaar hebt gekregen.
Ik heb er naar gekeken maar dat zat allemaal met metaal in elkaar gebogen.
Bijlagen
KIF_7474.JPG
KIF_7478.JPG
KIF_7479.JPG
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door marksanne »

Maar... doet ie het?!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door foks »

:yes:

[External Link Removed for Guests]
De weerstand is afgebrokkeld maar doet het nog wel.

ik heb nu een v6-blower voor in mijn ouwe Galantje.
Heb er vast ook minstens 5pk vermogen bij :wha:

Kan ik iemand nog blijmaken met het oude motortje?
Voor educatieve doeleinden, of zo.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door martijn »

Mooi om te zien dat je de boel werkend hebt gekregen erik !
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: blower schoonmaken

Bericht door SisterOfMercy »

foks schreef:Kan ik iemand nog blijmaken met het oude motortje?
Voor educatieve doeleinden, of zo.
Geef maar een keer mee.. Dan weet ik misschien ook wat vast zit en wat niet. Heb ook nog een gare ruitenwissermotor liggen hier ergens...
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Plaats reactie

Terug naar “(6G) Techniek”