Defecte schokbreker

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Defecte schokbreker

Bericht door EddyB »

Mij auto is weer goedgekeurd en de garage heeft ook gekeken naar het iriterende geluid bij mijn rechter voorwiel bij rijden over hobbelige weg, waar ik al eerder in dit forum over heb geschreven.
In 1 fuseekogel zit een minimale speling die nog binnen de tolerantie valt en dus geen reden tot afkeuren was.En de garage kon zich niet voorstellen dat dit de reden was van het geluid. Hij denkt dat het komt door een intern defect in de schokbreker. Ook geen reden voor afkeur dus ik ben naar huis teruggekeerd met een nieuwe APK en een offerte voor 2 Monroe schokbrekers vor 470 euro.
Denken jullie dat dit inderdaad de oorzaak kan zijn? Zit er daarboven toch ergens een lager, misschien in de schokbreker geintregreerd? De schokbrekers kosten 120 euro per stuk maar op winparts zie ik ze voor 45 euro. Alleen er zijn zoveel typen dat ik niet weet welke ik nodig heb cq de beste zijn. Kan iemand mij bij deze keuze helpen. Mijn kenteken is 08 DH JL.
Bedankt en MVG
Ed
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Defecte schokbreker

Bericht door Qualconu »

Eddy, waarschijnlijk is het onderdeelnummer MR235596 maar je zou even je chassisnummer moeten vermelden.
Er zijn meerdere goede aftermarket A-merk vervangingsdempers van rond 40 tot 55 Euro.
Er zijn echter gas en olie gedempte dempers, ik weet niet wat Mitsubishi standaard monteert.
Gasdempers zijn meestal wat fijngevoeliger dan oliedempers.
Of een "intern defect in de demper" de oorzaak is van het geluid laat ik liever in het midden.
Als de demping naar behoren functioneert en de demper niet lekt, is er normalerwijs niks mis met de demper.
Een demper die lekt of nadeint is volgens mij APK-afkeur.
Ik vermoed ook dat het geluid veroorzaakt wordt door speling ergens in de wielophanging.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Defecte schokbreker

Bericht door EddyB »

Hallo Qualconu,
Het chassis nr. is JMBLNEA2WVZ004558. Kun je hiermee ook zien of mijn auto een veerpootlager heeft die de oorzaak kan zijn van het probleem?
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Defecte schokbreker

Bericht door Qualconu »

Eddy, Jou auto is weliswaar op 13 augustus 1999 op kenteken gezet, maar de auto is gebouwd in productieperiode 1997072, wat wil zeggen tussen 10 en 20 juli 1997. Het bouwjaar van je auto is dus juli 1997 (bepalend voor het bestellen van onderdelen).
Het onderdeelnummer van de schokdemper van jou auto/chassisnummer is inderdaad MR235596.
Zoals Yeti in 'n vorige post al zei, de Mitsubishi Galant heeft geen meesturende veerpoot-constructie dus ook geen veerpootlagers.
Dus de diagnose van 'n garagehouder dat het geluid mogelijk veroorzaakt wordt door het veerpootlager is simpelweg onmogelijk en dus onjuist.
ASA Chassisnr JMBLNEA2WVZ004558.png
Galant EA2W Front Suspension_1.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Defecte schokbreker

Bericht door Yeti »

Bij mijn oude schokbrekers kwam er olie uit.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Defecte schokbreker

Bericht door EddyB »

Hartelijk bedankt allemaal!! Ik ben een stuk wijzer.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”