Versleten Veerpoot lager?
Versleten Veerpoot lager?
Hallo Allemaal,
Ik hoor sinds een aantal maanden rechts voor een vervelend geluid als ik over een oneven wegdek rijd. Voornamelijk als ik langzaam rijd. Het klinkt echt of er ergens speling in zit. Je hoort het ook als ik in zijn 2 probeer op te trekken.
Ik rekende op een versleten fuseekogel of stabilisator stang en ben er vandaag mee naar de garage geweest. Echter deze constateerde dat er met de 2 eerder genoemde onderdelen niets mis was. Hij concludeerde dat het een versleten veerpootlager zou kunnen zijn. En de vervanging ervan incl. schokbreker ongeveer 700 euro zou kosten, een reparatie die hij overigens zelf afraadde.
Heeft iemand anders hier ervaring mee. Kun je er mee doorrijden? (ik vind het heel iriterend maar je hoort het gelukkig maar onder bepaalde omstandigheden). Kun je de lager ook alleen laten vervangen zonder de schokbrekers? (hoeveel uur werk?) Kun je het ook verhelpen zonder onderdelen te vervangen (smeren?)
Ik kijk uit naar jullie tips en reacties.
Bedankt en MVG,
Ed
Ik hoor sinds een aantal maanden rechts voor een vervelend geluid als ik over een oneven wegdek rijd. Voornamelijk als ik langzaam rijd. Het klinkt echt of er ergens speling in zit. Je hoort het ook als ik in zijn 2 probeer op te trekken.
Ik rekende op een versleten fuseekogel of stabilisator stang en ben er vandaag mee naar de garage geweest. Echter deze constateerde dat er met de 2 eerder genoemde onderdelen niets mis was. Hij concludeerde dat het een versleten veerpootlager zou kunnen zijn. En de vervanging ervan incl. schokbreker ongeveer 700 euro zou kosten, een reparatie die hij overigens zelf afraadde.
Heeft iemand anders hier ervaring mee. Kun je er mee doorrijden? (ik vind het heel iriterend maar je hoort het gelukkig maar onder bepaalde omstandigheden). Kun je de lager ook alleen laten vervangen zonder de schokbrekers? (hoeveel uur werk?) Kun je het ook verhelpen zonder onderdelen te vervangen (smeren?)
Ik kijk uit naar jullie tips en reacties.
Bedankt en MVG,
Ed
Re: Versleten Veerpoot lager?
Hallo Ed,
heb dat ook al een paar keer gehad. Bij mij was het echter de "Kromme" Draagarm onder.
Niet echt makkelijk te forceren op de Auto zelf, maar daarentegen kost het ook geen €700,-
Allicht het proberen waard.
heb dat ook al een paar keer gehad. Bij mij was het echter de "Kromme" Draagarm onder.
Niet echt makkelijk te forceren op de Auto zelf, maar daarentegen kost het ook geen €700,-
Allicht het proberen waard.
Re: Versleten Veerpoot lager?
Welke garage ben je geweest als ik vragen mag?
Want onze 8G Galant (EUDM en JDM) hebben geen veerpoot lagers en draaien ook niet mee tijdens het sturen. (als het een geimporteerde USDM is dan weer wel)
Als het bij de schokbrekers vandaan komt dan kan het hoog uit de rubbers zijn. Nieuwe zijn niet duur maar daarvoor moeten wel de de schokbrekers onder de auto vandaan en gedemonteerd worden en dan kan je net zo goed nieuwe schokbrekers laten plaatsen (als de oude veren nog goed zijn).
Soms als het uitgedroogd is kan het gaan piepen od kraken. een beetje vet wil dan wel helpen maar om het op de goede plaats te krijgen moet de boel weer uitelkaar. Ik den dat het arbeidsloon het duur maakt. Als je het zelf aan durft dan kan je het ook zelf wel doen maar een veerspanner (om de veerpoot te demonteren) kan een redelijk wapen worden als je er niet goed mee omgaat.
Succes
Want onze 8G Galant (EUDM en JDM) hebben geen veerpoot lagers en draaien ook niet mee tijdens het sturen. (als het een geimporteerde USDM is dan weer wel)
Als het bij de schokbrekers vandaan komt dan kan het hoog uit de rubbers zijn. Nieuwe zijn niet duur maar daarvoor moeten wel de de schokbrekers onder de auto vandaan en gedemonteerd worden en dan kan je net zo goed nieuwe schokbrekers laten plaatsen (als de oude veren nog goed zijn).
Soms als het uitgedroogd is kan het gaan piepen od kraken. een beetje vet wil dan wel helpen maar om het op de goede plaats te krijgen moet de boel weer uitelkaar. Ik den dat het arbeidsloon het duur maakt. Als je het zelf aan durft dan kan je het ook zelf wel doen maar een veerspanner (om de veerpoot te demonteren) kan een redelijk wapen worden als je er niet goed mee omgaat.
Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Re: Versleten Veerpoot lager?
Precies! De 8G galants hebben geen veerpootlagers. Wat ik wel 'ns meegemaakt heb in de VR2 is dat ik de achterschokbrekers na een wissel vergeten was echt vast te zetten aan de bovenzijde. Ze zaten dus handvast en dat ging weken (of langer, ik ben het vergeten) goed tot het bij bepaalde omstandigheden (klinkerwegen bijvoorbeeld) begon te klapperen. Even de bouten aandraaien en het probleem was opgelost.
De garage zou ik na deze diagnose direct al niet meer helemaal vertrouwen trouwens...
De garage zou ik na deze diagnose direct al niet meer helemaal vertrouwen trouwens...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Versleten Veerpoot lager?
Hallo Uray,
Wat was er dan aan de hand met die kromme draagarm? Bedoel je waar de fuseekogel beneden aan vast zit?
Hallo Yeti,
Ik was bij garage van Tunen in Heemskerk. Ik denk echter dat hij net als by multiple choice vragen door middel van afstrepen bij de schokbreker terecht is gekomen. Bij de fuseekogel en stabilisatorstang vond hij niks en dus kwam hij bij schokbreker terecht. En met het kenteken gaven ze ook de prijs van de veerpootlager, vandaar. Maar hij was er zeker niet uit om mij te belazeren en raadde mij de reparatie ook af. Hij vond het geluid ook niet zo erg maar ik erger mij er behoorlijk aan.
Maar het klinkt echt of er ergens speling in zit. Zou het graag aan een Galant fan willen laten horen.
Wat was er dan aan de hand met die kromme draagarm? Bedoel je waar de fuseekogel beneden aan vast zit?
Hallo Yeti,
Ik was bij garage van Tunen in Heemskerk. Ik denk echter dat hij net als by multiple choice vragen door middel van afstrepen bij de schokbreker terecht is gekomen. Bij de fuseekogel en stabilisatorstang vond hij niks en dus kwam hij bij schokbreker terecht. En met het kenteken gaven ze ook de prijs van de veerpootlager, vandaar. Maar hij was er zeker niet uit om mij te belazeren en raadde mij de reparatie ook af. Hij vond het geluid ook niet zo erg maar ik erger mij er behoorlijk aan.
Maar het klinkt echt of er ergens speling in zit. Zou het graag aan een Galant fan willen laten horen.
Re: Versleten Veerpoot lager?
@Eddyb: Hoe dan ook, 'n heel gedegen onderzoek, 'n messcherpe analyse en 'n zeer deskundige conclusie van die garage.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Re: Versleten Veerpoot lager?
@eddyB, ja, die...
Als de auto op klinker weggetjes erg veel geluid begint te maken, zou dat bij mij de eerste verdachte zijn.
Als de auto op klinker weggetjes erg veel geluid begint te maken, zou dat bij mij de eerste verdachte zijn.
Re: Versleten Veerpoot lager?
Hallo Ed,
De offerte van €700,- voor nieuwe schokbrekers zou mij niet vreemd in de oren klinken want met materiaal en arbeidsloon ben je dat al snel kwijt. Gezien de leeftijd van de auto geeft de garagist een advies en het is aan de klant om te bepalen of hij /zij dat nog wil spenderen. Ik vond de benaming die de garagist gebruikte voor de bovenste rubber c.q. demper op de schokbreker redelijk algemeen en het zet mensen snel op het verkeerde been en ik vroeg mij alleen af of de garagist wel bekend was/is met de 8G Galant.
Het geluid wat je ondervind is vervelend en kan aan een aantal dingen liggen.
Draagarmen (2 onder, 1 boven)
Schokbreker
Aandrijfas
Andere losse onderdelen.
in een zeldzaam geval zou zelfs het sub frame los kunnen zitten of erger nog de voorste schokbrekerbevestiging (front wheel housing) is door gerot. Roest vorming op die locatie is niet vreemd voor een 8G Galant
In de draagende delen zitten allemaal rubbers die na verloop van tijd verharden dan wel verslijten waardoor de demping verminderd of er speling optreed. systematisch alle onderdelen afgaan (zoals de garage gedaan heeft) zou tot het juiste onderdeel moeten leiden maar het kan ook een optelsom van alles bij elkaar zijn. Ook kan een verkeerd gemonteerde schokbreker of veer de oorzaak zijn van een klapperend geluid. (alles kan strak aangedraaid zijn met nieuwe schokbrekers en veren maar klapert door verkeerde montage).
Dit wordt een lastige diagnose van achter een toetsenbord en met de geldende restricties zie ik mijzelf niet snel naar Nederland komen.
Je zou, zoals Mark al aan gaf, eens kunnen controleren of alle bouten en moeren van de ophanging en schokbrekers wel vast zitten.
Succes
De offerte van €700,- voor nieuwe schokbrekers zou mij niet vreemd in de oren klinken want met materiaal en arbeidsloon ben je dat al snel kwijt. Gezien de leeftijd van de auto geeft de garagist een advies en het is aan de klant om te bepalen of hij /zij dat nog wil spenderen. Ik vond de benaming die de garagist gebruikte voor de bovenste rubber c.q. demper op de schokbreker redelijk algemeen en het zet mensen snel op het verkeerde been en ik vroeg mij alleen af of de garagist wel bekend was/is met de 8G Galant.
Het geluid wat je ondervind is vervelend en kan aan een aantal dingen liggen.
Draagarmen (2 onder, 1 boven)
Schokbreker
Aandrijfas
Andere losse onderdelen.
in een zeldzaam geval zou zelfs het sub frame los kunnen zitten of erger nog de voorste schokbrekerbevestiging (front wheel housing) is door gerot. Roest vorming op die locatie is niet vreemd voor een 8G Galant
In de draagende delen zitten allemaal rubbers die na verloop van tijd verharden dan wel verslijten waardoor de demping verminderd of er speling optreed. systematisch alle onderdelen afgaan (zoals de garage gedaan heeft) zou tot het juiste onderdeel moeten leiden maar het kan ook een optelsom van alles bij elkaar zijn. Ook kan een verkeerd gemonteerde schokbreker of veer de oorzaak zijn van een klapperend geluid. (alles kan strak aangedraaid zijn met nieuwe schokbrekers en veren maar klapert door verkeerde montage).
Dit wordt een lastige diagnose van achter een toetsenbord en met de geldende restricties zie ik mijzelf niet snel naar Nederland komen.
Je zou, zoals Mark al aan gaf, eens kunnen controleren of alle bouten en moeren van de ophanging en schokbrekers wel vast zitten.
Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Re: Versleten Veerpoot lager?
Hallo Yeti,
Hartelijk bedankt voor je uitgebreidde uitleg.
Mijn auto moet half Juni zowiezo gekeurd worden dus dan laat ik er meteen even naar kijken.
Mijn garage (niet die waar ik 2 weken geleden was!) is wel goed maar geen mitsubishi of G8 specialist.
Kan iemand mij anders een garage in de ijmond aanraden voor mijn APK en dit probleem?
Bedankt en groeten
Ed
Hartelijk bedankt voor je uitgebreidde uitleg.
Mijn auto moet half Juni zowiezo gekeurd worden dus dan laat ik er meteen even naar kijken.
Mijn garage (niet die waar ik 2 weken geleden was!) is wel goed maar geen mitsubishi of G8 specialist.
Kan iemand mij anders een garage in de ijmond aanraden voor mijn APK en dit probleem?
Bedankt en groeten
Ed
Re: Versleten Veerpoot lager?
Ik ben 1x prima en met spoed geholpen bij Mitsubishi Tinholt in Velserbroek.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`