Galant ABS probleem

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
GroteBozeWolf
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:49

Galant ABS probleem

Bericht door GroteBozeWolf »

Ondanks dat wij erg lief zijn geweest voor ons Galantje 2003, 2L 133PK EA0, en dat ie -ook al is dit probleem (http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =39&t=2563" onclick="window.open(this.href);return false;) nooit opgelost geraakt- anderhalf jaar geleden mee naar Zweden is mogen verhuizen, is er recentelijk een nieuw issue bijgekomen. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ie al twee keer vlekkeloos door de Kontrollbesiktning (Zweeds equivalent van de APK) is gezeild. De laatste keer zei de keurmeesteres zelfs "Vilken fin bil ni har!" ([External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;!)

Onlangs is het ABS lampje aangegaan om nooit meer te doven.

Met behulp van de paperclip methode van marksanne op dit forum (http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... &hilit=obd" onclick="window.open(this.href);return false;) heb ik de OBD DTC codes van de ABS kunnen uitlezen.
Er verschijnen consistent 5 codes

15 Wheel-Speed Sensor System (Abnormal Signal Output)
22 Wheel-Speed Sensor (FL) System
23 Wheel-Speed Sensor (RR) System
24 Wheel-Speed Sensor (RL) System
52 OFF relay valve failure or power system failure ABS-ECU

Twee zaken vallen me hierbij op:

1. Plotsklaps van 0 naar 5 foutcodes, is dat niet een beetje eigenaardig?
2. De codes 15 en 52 komen niet voor in de officiële werkplaatsgids van Mitsubishi voor het ABS systeem ([External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ik zie die codes 15 en 52 wél staan in het lijstje van de VR4 (http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... &hilit=obd" onclick="window.open(this.href);return false;).
Onze Galant is echter duidelijk géén VR4.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

1. De twee ABS zekeringen (in motorruimte en dashboard) gecontroleerd. Die zijn OK.
2. Pluspool van accu losgekoppeld. Als eerste poging om te resetten. Geen resultaat.
3. Resetprocedure uitgevoerd volgens de Mitsubishi werkplaatsgids blz 35B5 en 35B6. Dit werkte niet. Volgens de gids betekent dit dat de "fail-safe function" is geactiveerd.

Iemand een idee?

Dank bij voorbaat!
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Galant ABS probleem

Bericht door kevin1990 »

ABS ringen? Zoveel sensoren is wel erg toevallig.
Wellicht pomp kapot?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Galant ABS probleem

Bericht door Yeti »

Er zijn meerder dingen om te controleren.
  • Fusable link van het ABS systeem 60A (geel) in de zekering kast onder de motorkap(deze heb je al gecontroleerd)
  • Multi purpose fuse no 9 in de zekering kast onder het Dashbord (deze heb je al gecontroleerd)
  • ABS relais in het zwarte doosje nabij de ABS hydraulische unit (onder de motorkap)
  • De connector A-04 van de ABS ECU (Connector op de hydraulische unit)
  • Alle massa punten waar het ABS systeem mee verbonden is controleren op goede verbinding
Indien dit alles naar behoren werk dan komen de dure dingen aan de beurt tw De ABS ECU en of de Hydraulische unit. Maar deze zitten aan elkaar vast en vormen 1 Unit.
Alles is na te lezen in het officiele werkplaatshandboek. Bij mij stond de code 52 er gewoon bij. Het handboek wat je gevonden hebt op internet is van de US versie.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
GroteBozeWolf
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:49

Re: Galant ABS probleem

Bericht door GroteBozeWolf »

Dank je wel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”