opvolgers voor de bridgestone potenza's

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Twain »

Ola,

Ik heb op dit moment Bridgestone Potenza's Soo1 op mijn achteras en goodyears op de vooras.
nu staan die goodyears er om bekend dat ze erg snel slijten, maar de bridgestones gaan nog veel harder (3x zo hard, en nogwel op de achteras ook)

Nu ben ik een beetje verslaafd aan de enorme hoeveelheid grip die de wagen heeft op droog wegdek. maar ik wil eigenlijk wel gewoon meer dan 30.000 km te kunnen tuffen met een setje banden. de bridgestones gaan waarschijnlijk de 10k nog niet eens halen :x

Ik heb het voornemen om iets rustiger door de bochten te gaan, en daar passen ook nieuwe banden bij... Maar, welke? ik zoek dus een volwaardige zomerband en een beetje sportief. welke sportieve rijder heeft er op dit moment de ideale banden onder zijn G zitten?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Xenon »

Ik! :wha:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Twain »

Xenon schreef:Ik! :wha:
AH super... does delen :argue:
Awesomeness = Verveling x Talent
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Onder mijn Omega zitten op dit moment Re050a's. Super magnifieke banden, prijzig maar een ongelofelijke hoeveelheid grip bij droog wegdek en ook met regen mag je echt niet klagen en doen ze het vele malen beter als veel andere banden uit het hogere segment. Maar ja, slijtage.... 't hoort er onherroepelijk bij. Slijtage is letterlijk verbonden aan grip. Zachter rubber zorgt voor meer grip, maar dus ook voor meer slijtage. Daarom gaan die wokki wokki banden voor 35 euro per stuk ook 10x zo lang mee, het rubber is hartstikke hard, slijt daardoor weinig maar heeft ook geen enkele grip. Mijn Re050a's hebben ook vrij kort op de Omega gelegen. Geloof iets van een 25k en daarvan zijn er 2 nu echt tegen een AC tje aan, en 2 hebben er nog rond de 3,5 a 4 mm profiel. Ik rij vrij sportief, rem echt niet meer als nodig is in een bocht en rij goed door. Maar zeker een kwart van mijn km's is wel puur snelweg, en ik ga vaak naar Luxemburg naar familie en op vakantie met de auto. Qua grip kan ik ze iedereen hartstikke aanraden, en qua slijtage is het gewoon wat je wilt en natuurlijk ook wat je financieel kunt uitgeven. De re050a's waren indertijd iets van 225 euro(17 inch) per stuk, verkoopsadviesprijs. Ik had ze net voor een dikke 400 euro erop liggen, inkoopsprijs. Voordeel van in een garage werken.

De ideale band bestaat niet. Andere kunnen jou ook heel moeilijk banden aanraden. Hoeveel wil jij (minimaal) met een setje rijden? Hoeveel wil je uitgeven?

En natuurlijk kun je zelf de slijtage ook iets beinvloeden door te zorgen dat de banden continu op goede druk zijn, je rijstijl ietjes aan te passen, en te zorgen dat de auto goed uitgelijnt is.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Twain »

Galant-gti-2.0 schreef: De ideale band bestaat niet. Andere kunnen jou ook heel moeilijk banden aanraden. Hoeveel wil jij (minimaal) met een setje rijden? Hoeveel wil je uitgeven?

En natuurlijk kun je zelf de slijtage ook iets beinvloeden door te zorgen dat de banden continu op goede druk zijn, je rijstijl ietjes aan te passen, en te zorgen dat de auto goed uitgelijnt is.
ik snap dat de ideale band niet bestaat... dat was een stijlfiguur. in mijn verhaaltje staat dat ik er meer mee wil rijden dan 30k, de prijs is minder belangrijk, in het formaat wat ik nodig heb zijn banden zowieso nooit goedkoop. ik heb nu de (bijna) race spec banden van goodyear en bridgestone eronder zitten. (en die zijn alles behalve goedkoop) en juist daarom wil ik er iets langer mee doen.
imho kunnen mensen mij prima banden aanraden, je kan ze moeilijk allemaal zelf gaan proberen.. (hoewel ik aardig op weg ben, onder mijn andere wagen zitten energie savers ;) )

maar bedankt voor de tip :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Xenon »

twain schreef:
Xenon schreef:Ik! :wha:
AH super... does delen :argue:
Misschien mag je een VR4 niet echt vergelijken met een reguliere Galant, vanwege de vierwielaandrijving. Maar ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van m'n - jawel- Bridgestone RE050A's. Ook dus. Het zijn fijne, comfortabele banden, stil, slijtvast(er) en ze bieden bakken grip op zowel nat als droog. Enerzijds hebben ze minder te verduren vanwege de 4WD, anderzijds moeten ze wel 250kg meer de hoek om mikken, wegsleuren en afremmen dan een bij een 2WD. Onder Meany hebben ze in totaal nu ongeveer 27k afgelegd en gaan zeker komend seizoen nog mee voordat ze op 2mm afgesleten zullen zijn. Er zullen best goede alternatieven bestaan, maar ik hoop dat de RE050A's nog even leverbaar blijven. Ze zijn het absoluut waard!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door cvw »

Ik ga niet de keuze voor je maken, kan je hoogstens tips geven. ;)
Falken Ziex zijn geen optie onder de Vr4. Te weinig grip. Ik heb ze nog op de achteras liggen, maar ga ze niet meer aanschaffen. Met de caravan aan de haak ga ik met de Falken's standaard glijdend en gillend weg bij het stoplicht. Goede budgetkeus, want heel betaalbaar.

Ik heb op de vooras ContiSportContact 2 liggen. Daar ben ik heel blij mee. Goede grip, redelijk slijtvast, comfortabel en stil. Zit qua prijs tussen de Falken en Bridgestone in. Ze zijn nu ook als 5 versie te krijgen en die versie komt als winnaar uit de recente zomerbandentesten.

Vincent geef ik wel gelijk. Die Bridgestone's RE 050A's zijn een klasse apart ondanks het feit dat ze al sinds 2002 (meen ik) op de markt zijn. Maar ja, ze kosten ook een beetje. :emo:
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door MD-Performance »

Wij hebben ook de bridgestone's RE050A banden er onder zitten onder de evo 2 en 5 echt super banden en met normale rijomstandigheden zit ik nu al in mijn 4de seizoen (remco) met deze banden en nog rond de 6 mm dit was wel met de dagelijkse km en af en toe een keer flink hoeken met de bandjes maar een goede uitlijning van de auto bespaard je op de banden.

gr. remco
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door marksanne »

Ik heb jaren toyo proxes t1r gereden op zowel de vr2 als de legnum. Ben er nu klaar mee. De laatste toyo set is qua slijtage nog lang niet op maar ze maken momenteel een pestherrie waar ik echt niet vrolijk van wordt. Okee ze zaten al een seizoen of 4 onder de VR2, en ik heb ze een tijdje op het monster gehad maar nu de stilauto sr500 velgenset eronder zit met een setje pirelli's is het verschil in comfort en vooral geluid absurd groot. Die auto is bijna fluisterstil, bevalve windgeruis boven de 110/120 hoor je echt he-le-maal niets.

Okee, geen toyo's meer voor mij dus. Goodyears ook 1x maar nooit weer. Die krengen slijten alsof er geen morgen zal zijn. Ronduit slecht. Pirelli p3000 ook helemaal in het begin onder de Vr2 gehad: ook geen aanrader. Ze sleten snel. Ik ben voor de zomer wel benieuwd wat ik moet gaan kopen, die hier al een aantal keer bejubelde bridgestones klinken interssant!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Twain »

kijk, das echt super info, tnx allemaal.

alleen nog ff uitzoeken of ze ook nog een beetje geschikt zijn voor 2wd en 250+ PK. en of ze niet het Goodyear probleem hebben. (heb je goodyears die gemaakt zijn in duitsland, dan zijn ze helemaal top. Heb je ze uit een andere fabriek is het gewoon KUT.)
wel opvallend dat er heel veel banden zijn waarvan mensen zeggen .. neeeeee die nooit meer :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2406
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door menno3x8g »

Onder de Legnum zit Pirelli P7. Niet duur, redelijk stil en slijtvast. Wat grip betreft durf ik nog niet te zeggen. In de reviews komt ie er wel goed vanaf.
Onder de Galant zit Viking achter (pfff, niet meer doen, geen grip). En Pirelli zero/nero voor: heeft goede grip, is best stil. Verder rij ik er nog te kort mee om slijtage te beoordelen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Buzz Fuzz »

Marangoni Mythos XL 225 / 40 / r18 / 92H

Voor hetzelfde geld als de Brigdestones kosten, kun je 3x alle banden laten wisselen voor deze giganten.

Laat je niet gek maken door de nogal onbekende naam, ik vind ze namelijk echt prima: 4WD en 280pk!

Ga je geen spijt van krijgen!
Marv46
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:18
Provincie: Gelderland

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Marv46 »

Over banden voor de Galant kan ik weinig zeggen, gezien ik met mijn 4G niet alleen een heel andere bandenmaat heb, maar ik er ook weinig mee rijdt.

Maar op mijn dagelijkse auto (Hyundai Accent 1.3) zaten Michelin Energysavers: enorm slijtvast, maar mist erg veel grip op de cruciale momenten (heb de auto mee gehad op de Nürburgring en hij gleed in vrijwel iedere bocht, terwijl de topsnelheid van die Hyundai maar 165 km/u is). Momenteel zitten onder die Hyundai de winterbanden, maar voor het zomerrubber wil ik zo snel mogelijk van die Energysavers af en fatsoenlijk banden hebben. Zodoende ben ik ook erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn (ook al zijn de bandenmaten erg verschillend). Ik zat zelf te denken aan Continental Premiumcontacts, heeft iemand daar ervaring mee?
[External Link Removed for Guests]
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Galant-gti-2.0 »

marksanne schreef:Ik heb jaren toyo proxes t1r gereden op zowel de vr2 als de legnum. Ben er nu klaar mee. De laatste toyo set is qua slijtage nog lang niet op maar ze maken momenteel een pestherrie waar ik echt niet vrolijk van wordt. Okee ze zaten al een seizoen of 4 onder de VR2, en ik heb ze een tijdje op het monster gehad maar nu de stilauto sr500 velgenset eronder zit met een setje pirelli's is het verschil in comfort en vooral geluid absurd groot. Die auto is bijna fluisterstil, bevalve windgeruis boven de 110/120 hoor je echt he-le-maal niets.

Okee, geen toyo's meer voor mij dus. Goodyears ook 1x maar nooit weer. Die krengen slijten alsof er geen morgen zal zijn. Ronduit slecht. Pirelli p3000 ook helemaal in het begin onder de Vr2 gehad: ook geen aanrader. Ze sleten snel. Ik ben voor de zomer wel benieuwd wat ik moet gaan kopen, die hier al een aantal keer bejubelde bridgestones klinken interssant!

Mark, als je financieel bereid bent wat extra's uit te geven aan je banden; ga je echt geen spijt krijgen van die RE050's. Gisteren toevallig nog gereden met een ingeruilde Insignia 2.0 4x4 sports tourer(station)met ook RE050's eronder, en die lag ook als een blok op de weg ermee. Blijf vol lof over die banden, ietjes op de slijtage na, maar ja; dat hoort er nu eenmaal bij en ligt gedeeltelijk ook aan jezelf.

De Marangoni's verkochten wij nog wel eens bij een bandenboer waar ik ettelijke jaren geleden ooit eens stage gelopen heb. Op zich geen verkeerde banden, zeker niet voor de prijs, maar nogal hard. En het verschil tussen grip met droog en grip met nat wegdek vindt ik persoonlijk wat tè groot bij die banden. Maar dat was wel een tijd terug, misschien hebben ze dat inmiddels aangepast dmv een profielverandering,rubbersamenstelling of wat dan ook.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: opvolgers voor de bridgestone potenza's

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Kleine toevoeging aan hierboven, heb net eventjes rondgeneust op internet naar aanleiding van de Marangonis, en het blijkt dat het nog steeds hetzelfde is. Niet verkeerd bij droog werdek, bij nat hetzelfde als een dweil. Voorbeeld: [External Link Removed for Guests]
Opmerkingen: Zeer goede slijtvastheid en goed op droog wegdek. Slecht op nat wegdek waardoor de band is afgewaardeerd.
Noot: nicht empfehlenswert
Opmerkingen: Bestnote beim Verschleiß gut auf trockener Fahrbahn sehr schwach bei Nässe
Noot: mangelhaft
Opmerkingen: Stärken Bestnote beim Verschleiß Schwächen sehr schwach auf Nässe
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”