Wiellager vervangen

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
snowdog

Wiellager vervangen

Bericht door snowdog »

Hallo,

Ik heb volgens mij ergens op dit forum gelezen dat je een drukpers nodig hebt om je lager er uit te halen en een nieuwe er in te doen... Deze heb ik niet, is dit echt essentieel of zijn er alternatieve manieren?
Ik heb nl. al een nieuwe lager liggen en was al ( maanden lang) van plan het echt te monteren ( maar nu is noodzaak er echt, naast dat constante lage geluid hoor ik nu ook getik/gebonk van rechts achter, gaat alleen weg bij bochten naar rechts).

Hoeveel uur werk is het normaal gesproken voor een garage met goed gereedschap ( lijkt mij een uurtje werk?) ? Kan ik me even oriënteren hoeveel geld het gaat kosten voor de arbeid.
cvw
Provincie: Gelderland

Re: Wiellager vervangen

Bericht door cvw »

Welk gereedschap je nodig hebt voor de vervanging van een wiellager? Geen idee, ik heb die klus uitbesteed. Gelukkig, want de lagers zaten aardig vast heb ik begrepen.
Uitbesteden is geen goedkope klus. Komt ook doordat de lagers niet zo goedkoop (schijnen) te zijn. Ik moet ff putten uit mijn geheugen, maar ik meen dat ik 200 tot 250 euro kwijt was voor een lager inclusief montage.
marksanne
Provincie: Zuid-Holland

Bericht door marksanne »

Ligt er denk ik aan of je echt alleen het lager hebt of ook het fuseestuk waarin het lager geperst zit. Als je nieuwe lager echt alleen een rond lager is, dan heb je inderdaad een pers nodig en dan kan het tegenzitten en is zoiezo tijdrovender. Aan de andere kant zou zo'n los lager aardig betaalbaal moeten zijn. Ik zou 75-100 euro wel schappelijk vinden, ex de montagekosten. 200 euro klinkt heel aannemelijk als je het laat doen. Ik heb voor de legnum toevallig een setje nieuwe lagers incl. fusee gekocht (NTN lagers) en die waren al bijna 300 euro voor 2 stuks.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
tiki rodder

Bericht door tiki rodder »

Ik heb het bij de galant nog niet hoeven doen. Maar bij mijn Colt heb ik hem er uit getikt. Het hele deel ondersteunen en een grote dop en ring en dan tikken met beleid.
Of anders met een draadend wat ringen en moeren eruit draaien.
Zoek eens op YouTube daar vind je vast filmpjes met wat ik bedoel.
Daarna de nieuwe lager er recht op leggen en daar de oude weer op. Dan rustig met een blok hout er tussen. er weer in tikken
tiki rodder

Heb ff gezocht op YouTube. Ff zoeken op replace wheel bearings. Zie je verschillende voorbeelden.
snowdog

Bericht door snowdog »

Ik heb dit liggen op mijn kamer ( al maanden lang stof aan het verzamelen :p):

Afbeelding

De remschijf, het boutje met splitpen, etc is geen probleem om er af te krijgen, maar ik vraag me dus af of de lager zelf dan nog moeilijk los te krijgen is ?
Ik hoef alleen de arbeid dus te betalen, de lager zelf heb ik voor 78 euri gescoord...
snowdog

Bericht door snowdog »

Toch maar even bekeken hoe het er uit zien, geen grote bout aan de voorkant, het ziet er naar uit dat de schijf er toch af moet ( of zie ik dat verkeerd?).

Afbeelding

Krijg helaas alleen de boutjes van de remklauw er niet af, na liters WD40, veel getik met een hamer :(, en ik heb al 1 ringsleutel 14 gebroken :lol: .
Krengen zitten bizar sterk vast, dit probleem had ik een maandje terug met de remklauwen aan de voorkant niet!
Wat zijn mijn opties ? Proberen te verwarmen met een brandertje of toch maar naar de garage voor ik de kop van het boutje afbreek ? :lol:
tiki rodder

Stuur/ wiel naar buiten draaien. In spuiten met kruip olie.
Sleutel weg leggen. Dop erop met goede ratel. Tik met een zware hamer op de ratel. Komt er geen beweging in zet dan een pijp over de ratelsteel kan je meer kracht zetten.
Zit hij erg vast kan je ook proberen stukje los stukje vast stukje los die beweging zeg maar.
tiki rodder

Sorry achterwiel kan je niet draaien :)
Wel een dop sleutel gebruiken. Mischien naar onder wel iets te verlengen
snowdog

Bericht door snowdog »

Oke de klauw enzo was er vandaag af, maar hoe kom ik bij de bouten achter die de lager vasthoudt? Ik kan ze helemaal niet zien!
Moeten de remschoentjes er ook nog af ( had geen flauw idee dat dat kreng ook nog trommelremmen had voor de handrem!) ?

Daarna moet ik nog de oude er uit tikken en een nieuwe en in persen ?

Is allemaal wat moeilijker dan ik had gedacht, misschien toch handiger omn het te laten doen ? In de workshop manual staat nog heel de ''rear hub assbemly'', daar zit de lager in klopt dat ? En die moet er uit geperst worden en nieuwe in geperst worden ?
snowdog

Bericht door snowdog »

Oké ik was blind de 4 bouten waren goed te vinden en los te halen, heb nu dit:
Afbeelding

Kan die ABS krans er af ? Hoe gaat de lager er anders af ?
Heb het bij een garage afgegeven die het voor 30 euro zouden doen, maar dat was de 2e, de eerste zat de zeuren dat je de ABS krans er niet goed af kan halen en dat je heel de wielbevestiging incl. de lager moet vervangen.
Ben benieuwd of het ze lukt.
snowdog

Bericht door snowdog »

Het is niet gelukt de garage zegt dat ze de gereedschap niet hebben om het er af te halen, wat nu ?
snowdog

Bericht door snowdog »

Garage is dom bezig, wat zijn monteurs toch dom,''speciaal duur gereedschap'' mijn reet, ik heb net de ABS ring er af gekregen zonder schade, gewoon met een busje WD40, een beitel, en een moker.
Alleen nu de oude lager er af en de nieuwe er op en alles weer in elkaar zetten :).

Ik was inmiddels bij de Mitsu dealer ''Fivan'' aan de Hoofdweg in Rotterdam geweest, daar beweerde meneer dat de ABS ring verhit moest worden en kapot zou gaan...
Andere garage beweerde ''speciaal duur gereedschap'' nodig te hebben.

Yeah right... Ze weten niet waar over ze praten.

Maar goed, ik zal wel een instructieverhaaltje schrijven met foto's erbij als het eenmaal gedaan is :). Als de ''vriezer'' en ''verwarm'' methode werkt om de nieuwe lager er op de krijgen, is heel dit klusje geen probleem voor de thuisklusser!
snowdog

Bericht door snowdog »

Oké ik heb een probleempje, alles is gemonteerd en het probleem, de ABS kickt in, ook bij heel licht remmen.

Dit kan 3 oorzaken hebben:

Heb ik het sensortje vermoord ( ik heb hem een beetje schoongemaakt) ?
De ABS ring er niet ver genoeg opgeslagen ( vermoed dat dit het is) ?
Kabel ABS gebroken ( denk het niet maar wel mogelijk, lijkt me dat het ABS lampje dan zou opbranden?)

Geen ABS lampje, wel een tikkende rempedaal...
marksanne

Bericht door marksanne »

Die ABS kransen heb ik toevallig ook mee zitten spelen (eigenlijk voor de lol). Ik heb ze eventjes een paar minuten met een gasbrandertje gelijkmatig verhit en inderdaad met een beiteltje rustig gelijkmatig erafgetikt. No problemo.

Ik heb overigens ook geen ABS lampje dat aanspringt, maar ik voel ook heeeeel zachtjes in het rempedaal een soort micro-ABS-achtig gevoel. Overigens heb ik de ABS kransen waar ik net over schreef niet gebruikt op de auto. Ik kocht een nieuwe homokineet waar er al eentje omheenzat dus dat vond ik wel prima zo natuurlijk :)

Ik moet de achterlagers van de Legnum vervangen en heb van die gelijksoortige lagers gekocht als jij. Is het oude deel er een beetje uit te krijgen? Pers? Verhitten?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
snowdog

Bericht door snowdog »

Ik was dom geweest, onvoorzichting met het ABS kransje en 1 tandje afgebroken bij het monteren op 1 of andere manier, en inderdaad, constant tikken en abs inkicken, heb het zekering er maar uit gehaald.

Ik bestel nog wel ooit een keer wanneer de APK weer komt een nieuwe op Ebay... Zijn iets van 12 Dollar, de dealer wilde 36 euro, die is op zijn hoofd gevallen!
Ik moet de achterlagers van de Legnum vervangen en heb van die gelijksoortige lagers gekocht als jij. Is het oude deel er een beetje uit te krijgen? Pers? Verhitten?
Heb de lager er door de garage op laten zetten met de pers, zelf lukte het niet om de ouwe er af te krijgen, maar ik kan hem thuis ook niet warm stoken.

Luister iig. niet naar al die idioten (dealers, en de ''professionele'' garages (afzetters) die zeggen dat het onmogelijk is of dat je duur gereedschap nodig hebt (voor de abs krans), het zou moeten lukken met iets van dit ( de lager er af krijgen en de nieuwe er op):
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Had zelf alleen geen tijd om het te bestellen en 4 dagen te wachten, ik moest mijn auto DIE dag hebben voor werk dus vandaar door de pers laten doen bij een garage.

Je hebt op marktplaats ook iets ''professionelere/completere'' lagertrek en druk setjes vanaf 40 eu.

ABS krans had ik er onbeschadigd af gekregen door met een beitel er tussen te zitten en hameren, ik heb het tandje beschadigd bij het monteren:(, iets te ruig door de remschoentjes gestoken...

ps., Excuses voor de late reactie, maar het is redelijk simpel allemaal:

Je hebt nodig:
Ratel + dop 12+dop14+verlengstuk
Lagertrekker of drukpers.
Ringsleutel 32.
Puntbeitel
Goeie hamer ( 1kg).
WD40

Voor de achterkant sedan:
1: Wiel er af
2: Remklauw+bevestiging er af, dat wat om je schijf heen zit, ( 4x dop 14 dacht ik), dus ook je remblokjes er af enzo, is erg makkelijk om weer in elkaar te zetten dus geen uitgebreide instructie hier.
3: ( Handrem niet aangetrokken!) Tik de remtrommel (+remschijf) los met een hamer en haal de remschijf er af.
4: Maak de 4 boutjes aan de achterkant los ( ook 4x dop 14 dacht ik), om bij 1 van de boutjes te komen moet je 1 bevestiging van de ABS kabel loshalen, anders zit hij in de weg, dit is dop 12, ook zit de remleiding een beetje in de weg voor een andere bout, maar die kan je nog wegduwen of je kan een verlenging op je ratel gebruiken, hiermee haal je heel je wielbevestiging er af, je kan de 2 losse delen ( dat soort van schermpje wat om je remschijf heen zit, en de remschoentjes + kabel) op de grond laten liggen, de lager+ wielbevestiging + abs krans passen gewoon door de remschoentjes heen, deze kan je gewoon laten zitten! Pas wel op dat je de wielbevestiging niet laat vallen op de kant van de ABS kroon/ring, de tandjes breken uit ervaring toch best snel af met een stootje, ook oppassen dat je de ABS kroon niet te hard tegen de remschoentjes aanstoot.
5: Je hebt nu dit:
Afbeelding
Smeer het midden van de ABS krans met kruipolie/wd40, steek een puntige beitel tussen de abs kroon een de rest, tik alles rustig met een hamer los, let op om GEEN kracht te zetten op de tandjes maar echt alleen op het ''sterke'' gedeelte.
Maak de bout los met ringsleutel 32.
Je hebt nu dit:
Afbeelding
Trek nu de lager er af met een lagertrekker en zet de nieuwe er op, zonodig de nieuwe in de vriezer leggen...

Alles weer in elkaar bouwen, is redelijk makkelijk. Als je het een keer gedaan hebt kan je alles in 45 minuten doen. Uit elkaar+ in elkaar. 1e keer duurt het je wel even een uurtje of 2 a 3. Zo niet meer als je rustig je tijd neemt.
Vooral oppassen als je het weer in elkaar zet dat je niet tegen dingen aan stoot met de ABS krans, deze gaat snel kapot, ik had hem er weer op getikt door er een grote dop op te zetten en met een hamer om te tikken, hij zat er uiteindelijk goed&recht op, maar heb dus een tandje afgekomen bij het monteren van het geheel...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”