Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Stationair draaiend gaat er regelmatig een klepstoter tikken, is dit te verhelpen/verminderen met een andere dikkere oliesoort?
Wat voor olie hoort er eigenlijk in een V6?
Wat voor olie hoort er eigenlijk in een V6?
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Ik heb er 5W40 in zitten. Hier is hij mooi stil op en als hij bij een koude start na verloop van tijd weer begint te tikken, gaat er weer een nieuwe sloot olie en filter in.
Is bij mij om de 12K ongeveer. En ik zou iig niet dikker gaan!
Is bij mij om de 12K ongeveer. En ik zou iig niet dikker gaan!
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
dikkere olie maakt het waarschijnlijk alleen maar erger , personlijk zou ik eerder dunner gaan dan dikker.
edit: een post van mark, waarin een mooi lijstje staat
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... soil#p3582
edit: een post van mark, waarin een mooi lijstje staat
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... soil#p3582
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Mooi lijstje zeg, maar het moet wel zo'n peperdure volsyntheet zijn dus...
Maarre...dunnere olie in plaats van dikker, dat lijkt mij tegenstrijdig. Je wil toch dat de olie niet zo snel uit de stoter loopt.
Maarre...dunnere olie in plaats van dikker, dat lijkt mij tegenstrijdig. Je wil toch dat de olie niet zo snel uit de stoter loopt.
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Ik zou persoonlijk eerst een flush middel gebruiken om de motor en kleppen te reinigen, de olie vervangen door een dunnere olie, al helemaal met de winter voor de deur. Je olie moet namelijk omhoog door dunne kanaaltjes etc, hoe dikker de olie hoe langer het duurt eer je kleppen weer stil zijn. Weet niet of je een 7 of 8G hebt maar in mijn oude 7G gebruikte ik Castrol Magnetic olie 5W40 dit werkte voor mij het best.
Future: Mitsubishi Galant VR4 Wanted!
Present: Mitsubishi Galant Wagon V6 Lpi & Mitsubishi Grandis
History: 7G Mitsubishi Galant GTI V6, 8G Mitsubishi Galant Wagon V6, Mitsubishi Grandis
Present: Mitsubishi Galant Wagon V6 Lpi & Mitsubishi Grandis
History: 7G Mitsubishi Galant GTI V6, 8G Mitsubishi Galant Wagon V6, Mitsubishi Grandis
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar bedenk het eens andersom:
Dikkere olie is niet wat je wil voor de juiste motorsmering (het hele idee achter de gespecificeerde motorolie is het correct smeren van de motor tenslotte), maar wat je suggereert is ipv je motor correct te smeren je zou kiezen om je klepstoters (proberen) stil te krijgen met een 'verkeerde' motorolie. Klepstorers stil ipv juiste motorsmering. Dunnere olie klinkt wellicht vreemd, maar goede olieen hebben additieven (en zeker de erg goede vol syntheten zoals die van Amsoil) zijn in staat om een hele boel verontreiniging tegen te gaan en op te lossen. Op dit moment is 1 klepstotertje van onze legnum weer razend eigenwijs en die houdt soms z'n kop pas na een minuut rijden. De olie zit er nu pas 12000 km in, er is nagenoeg geen olie verloren gegaan en eigenlijk kan het echt nog een hele tijd mee, toch twijfel ik of ik het toch ga vervangen want dan ben ik vrijwel zeker weer een hele poos van het getik af. Aan de andere kant: ik heb een nieuwe set klepstoters klaarliggen, misschien moet ik die maar 'gewoon' gaan vervangen en dan een oliewissel. Dan ben ik voor de komende 10 jaar van het getik af
Dikkere olie is niet wat je wil voor de juiste motorsmering (het hele idee achter de gespecificeerde motorolie is het correct smeren van de motor tenslotte), maar wat je suggereert is ipv je motor correct te smeren je zou kiezen om je klepstoters (proberen) stil te krijgen met een 'verkeerde' motorolie. Klepstorers stil ipv juiste motorsmering. Dunnere olie klinkt wellicht vreemd, maar goede olieen hebben additieven (en zeker de erg goede vol syntheten zoals die van Amsoil) zijn in staat om een hele boel verontreiniging tegen te gaan en op te lossen. Op dit moment is 1 klepstotertje van onze legnum weer razend eigenwijs en die houdt soms z'n kop pas na een minuut rijden. De olie zit er nu pas 12000 km in, er is nagenoeg geen olie verloren gegaan en eigenlijk kan het echt nog een hele tijd mee, toch twijfel ik of ik het toch ga vervangen want dan ben ik vrijwel zeker weer een hele poos van het getik af. Aan de andere kant: ik heb een nieuwe set klepstoters klaarliggen, misschien moet ik die maar 'gewoon' gaan vervangen en dan een oliewissel. Dan ben ik voor de komende 10 jaar van het getik af
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
ik heb dat geprobeerd!
Als de motor koud is, tikt het bij mij een minuut ofzo. Daarna blijft-ie de rest van de dag stil.
Toen heb ik er jaar of wat 20w50 minerale olie in gehad.
Op zich okee, maar het maakte geen verschil en ik denk eigenlijk, dat het te dik is voor een "moderne" japanse motor.
Nu weer 10w40 halfsyntheet.
Het wordt niet erger of minder erg.
En, "maar" 12.000km? Moet het niet langzaamaan vervangen worden bij 12.000km?
Ik doe het zelf rond de 15.000, ook al staat in het boekje 12.000. Olie zal wel beter geworden zijn door de jaren heen.
Als de motor koud is, tikt het bij mij een minuut ofzo. Daarna blijft-ie de rest van de dag stil.
Toen heb ik er jaar of wat 20w50 minerale olie in gehad.
Op zich okee, maar het maakte geen verschil en ik denk eigenlijk, dat het te dik is voor een "moderne" japanse motor.
Nu weer 10w40 halfsyntheet.
Het wordt niet erger of minder erg.
En, "maar" 12.000km? Moet het niet langzaamaan vervangen worden bij 12.000km?
Ik doe het zelf rond de 15.000, ook al staat in het boekje 12.000. Olie zal wel beter geworden zijn door de jaren heen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
mtoen mijn v6 uit duitsland kwam had ik overduidelijk een tikkende kleppenstoter.. wilde ook niet echt snel weg trekken.. toen de olie druk wat hoger werdt bij bij het veder intrappen van het gas hoorde je nog net geen pop geluid waarbij wat verontreiniging los schoot blijkbaar .. daarna pas last gehad (maanden later) van getik toen er 2 liter olie bij bleek te passen . hij is inmiddels bijna 8.000 km voorbij het moment waar de olie eigenlijk vervangen had moeten worden.. en eigenlijk geen last .
(mocht je het jezelf afvragen.. tikkende kleppenstoters zijn een v6 trekje )
(mocht je het jezelf afvragen.. tikkende kleppenstoters zijn een v6 trekje )
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Het 'probleem' deed zich afgelopen week een aantal keer voor tijdens stationair lopen bij halfwarme motor.
In eerste instantie is hij mooi stil, na een tijdje draaien gaat op een gegeven moment de klepstoter licht tikken, wat harder tikken en ineens verdwijnt het weer en is hij weer stil. Dit heeft zich een paar keer herhaald. Vandaag is hij weer perfect stil.
Mijn BMW 525i heeft hetzelfde euvel al jaren. Soms hoor je hem tijden niet, soms dagelijks. Maar in die oude motoren kun je gewoon goedkope 15w-40 halfsyntheet gooien. Deze 'moderne' Mitsubishi V6 heeft dus synthetische olie nodig, dat is over het algemeen allemaal al wat dunner.
In eerste instantie is hij mooi stil, na een tijdje draaien gaat op een gegeven moment de klepstoter licht tikken, wat harder tikken en ineens verdwijnt het weer en is hij weer stil. Dit heeft zich een paar keer herhaald. Vandaag is hij weer perfect stil.
Mijn BMW 525i heeft hetzelfde euvel al jaren. Soms hoor je hem tijden niet, soms dagelijks. Maar in die oude motoren kun je gewoon goedkope 15w-40 halfsyntheet gooien. Deze 'moderne' Mitsubishi V6 heeft dus synthetische olie nodig, dat is over het algemeen allemaal al wat dunner.
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
yep dunnere olie dan is het tikken waarschijnlijk weg.
het tikken kom uit de kleppenstotters, dat komt waarschijnlijk dat er 1 of meerdere versleten zijn of dat er vuil inzit.
dus de stotter moet meer moeite doen om te stotten/liften.
als je er dunnere olie indoet verlicht je de stotter dus tikt hij waarschijnlijk niet meer.
zijn ze te versleten dan blijft het tikken of wel een stuk minder.
maar zeker de moeie te waard om het te proberen de dunnere olie
het tikken kom uit de kleppenstotters, dat komt waarschijnlijk dat er 1 of meerdere versleten zijn of dat er vuil inzit.
dus de stotter moet meer moeite doen om te stotten/liften.
als je er dunnere olie indoet verlicht je de stotter dus tikt hij waarschijnlijk niet meer.
zijn ze te versleten dan blijft het tikken of wel een stuk minder.
maar zeker de moeie te waard om het te proberen de dunnere olie
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
k-k-k-k-kl-kl-kl-kkllllee-kl-kl-kl-klep!
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
??SisterOfMercy schreef:k-k-k-k-kl-kl-kl-kkllllee-kl-kl-kl-klep!
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
De vraag is natuurlijk ook:Is het schadelijk of alleen maar een naar geluidje?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Oh dat was een reactie op dit stukje:KNOEI 8G schreef:??
MD schreef:dus de stotter moet meer moeite doen om te stotten/liften.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Hahaha idd
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Bij mij heeft de dealer een klein beetje ATF bij de olie gedaan. Daarna was het tikken nagenoeg verdwenen. Allen als het wagentje lang heeft stil gestaan zijn de stotertjes even te horen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Kan iddYeti schreef:Bij mij heeft de dealer een klein beetje ATF bij de olie gedaan. Daarna was het tikken nagenoeg verdwenen. Allen als het wagentje lang heeft stil gestaan zijn de stotertjes even te horen.
Dat is de oude methode, maar werkt nog steeds.
Komt omdat atf ook een reinigende werking.
MAAR je mag er niet meer dan 400 a 500 km mee rijden daarna wordt de atf schadelijk voor het blok en tast de atf de olie zo aan dat de motorolie geen werking meer heeft.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
- MD-Performance
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
- Provincie: Noord-Holland
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Het beste wat je kan doen is idd eerst de motor te flushen (Amsoil engine flush) en dan een verse sloot vol-synthetische olie er in gooien bij voorkeur 5W30 van Amsoil.
Mocht dit niet werken dan zijn waarschijnlijk de klepstoters al te ver heen om er wat aan te doen. Dan is de enige remedie vervangen. En dan meteen olie verversen en blijven verversen met een goede kwaliteids olie en geen aldi of gamma olie.
Mocht dit niet werken dan zijn waarschijnlijk de klepstoters al te ver heen om er wat aan te doen. Dan is de enige remedie vervangen. En dan meteen olie verversen en blijven verversen met een goede kwaliteids olie en geen aldi of gamma olie.
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
idd flushen en dan verse olie, werkt bij mijn v6 ook altijd.
heb twee keer amsoil 5w30 erin gehad en nu op 5w30 kroonoil
werkt het zelfde allebei stil. Bij castrol 5w30 was het heel snel
terug. Wat wel heel belangrijk is is dat je wel bij elke wissel het
oliefilter erbij vervangt anders blijft het vuil nog in je blok aanwezig.
kosten ook de kop niet.
heb twee keer amsoil 5w30 erin gehad en nu op 5w30 kroonoil
werkt het zelfde allebei stil. Bij castrol 5w30 was het heel snel
terug. Wat wel heel belangrijk is is dat je wel bij elke wissel het
oliefilter erbij vervangt anders blijft het vuil nog in je blok aanwezig.
kosten ook de kop niet.
Re: Tikkende klepstoter ---> dikkere olie proberen?
Ik ben inmiddels een paar duizend kilometer verder met een vers filtertje en voor 95 euro aan Castrol 5W-30.
Blokje is muisstil nu
Blokje is muisstil nu