Vr4 koelprobleem

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Vr4 koelprobleem

Bericht door tazz100 »

Goeieavond heren techneuten,

Zoals bekend heb ik onze legnum terug en ben er super blij mee😎 maaar zoals 4 jaar geleden heeft ie nog steeds het euvel dat ie koelvloeistof verbruikt/ verliest? Als ie loopt bouwt ie naar mijn zin veel druk op in de slangen en dus gaat de zoektocht verder kan het de koppakking zijn? Hij rijdt verder goed en de rit naar huis 329 km ook gelukt maar de volgende dag wel 1,5 liter kv bijgevuld graag tips waar nog meer naar te kijken thx!

Groetjes tony
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door Qualconu »

Heeft inderdaad alle kenmerken van 'n lekkende koppakking.
Vaak kun je het ook zien aan sludge aan de motorolievuldop
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door menno3x8g »

Lekkende koppakking is mogelijk, zou je msch ook aan de uitlaat gassen kunnen zien?
Bij mij was een lekkende waterpomp het probleem, ben je dan mooi klaar mee om te vervangen ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door tazz100 »

Vooral de drukopbouw in de koelslangen is nogal heftig
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door tazz100 »

En dan de volgende vraag waar koop je een kopset voor een vr4?
En evt andere delen england neem ik aan?

Grtz tazz
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door menno3x8g »

Complete kopset indertijd gekocht bij viamoto.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door Yeti »

Zit de orginele radiator dop er nog op of heeft de vorige eigenaar daar een hogere druk dop op gezet?

Ik heb contact met een gast uit rusland die vaak VR-4 Spul 2e hands aanbied. Verzendkosten en prijzen zijn voor europeese begrippen schappelijk.

Aangezien nieuwe onderdelen uit de UK erg prijzig zijn (nu met invoerheffing etc) ben je beter af om de nieuwe OEM spullen gewoon in Japan te bestellen of bij de Stealer.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door Qualconu »

'n garagehouder kan eenvoudig met 'n meetapparaat de koelvloeistof controleren op de aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Als de koelvloeistof verbrandingsgassen bevat, is de koppakking lek.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door tazz100 »

Yeti schreef: 19 jan 2022, 12:10 Zit de orginele radiator dop er nog op of heeft de vorige eigenaar daar een hogere druk dop op gezet?

Ik denk de orginele nog, kan het zijn dat die doorlaat misschien? Zijn de slangen bij andere vr4 rijders ook redelijk hard bij draaiende motor?

Had op google nengun performance gevonden is dat wat? Hebben best veel voor vr4 😇😇
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door Yeti »

Als er druk wordt opgebouwd, en als die te hoog is, dan vermoed ik eerder dat de dop misschien de druk niet af laat. Wat doet de temperatuur meter? Staat deze hoger dan normaal. Hoe is het vloeistofniveau in het expansie vat

Is het hele koelsysteem en aanverwante system (verwarming en gasklephuis en niet te vergeten de koelleidingen van de turbo's) al gecontroleerd op lekkages. Hangt er een beetje zoete muffe lucht in de auto? De aansluitingen van de kachel radiator zijn plastic pijpjes die nog al eens door veroudering willen gaan lekken. En daar kom je bijna alleen maar achter als je het dashboard demonteerd (of ze moeten hevig lekken maar dan heb je ook een natte vloerbedekking)

Veel dingen die mis kunnen zijn. Daarnaast meten is weten. Compressie test (en een lange tijd onder compressie laten staan) zal helpen om de opsporing van de lekkage te acherhalen.

Succes en hou ons op de hoogte. Ook wij zijn benieuwd naar de afloop.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door tazz100 »

Tijdens de rit vanaf drenthe blijft de meter netjes in het midden staan, olie temp bij 120 ong 105 graden expansietankje is snel leeg iedere keer.
Ik ga dit weekend eerst de remmen weer in orde maken aagezien hij nogal sponzig op het pedaal is na een slecht uitgevoerde reparatie door de oude eigenaar. Soms remmen soms niks dus dat eerst maar evwn in orde maken 😱 daarna gaan we de zoektocht starten in de auto geen rare luchtjes of natte vloer gelukkig een andere radiatordop is wel een test idee als er hier iemand 1 heeft hoor ik het graag liefst in de buurt van zeeland haha
tazz100
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2016, 20:13
Provincie: Utrecht

Re: Vr4 koelprobleem

Bericht door tazz100 »

Gisteren thermostaat en radiator dop vervangen en maar even kijken hoe die het houdt 😇😇
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”