Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Qualconu »

Temperatuurmeter geeft veel te lage temperatuur aan.
Heeft iemand de juiste meetwaarden (koud en bedrijfstemperatuur) om de sensor/zender door te meten.
Heb hierover niks kunnen vinden in het werkplaatshandboek.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Yeti »

Hi Qualconu,

Gaat het hier om de buitenlucht temperatuur meter?
Er staat een Tabel met weerstandswaardes op pagina 55-68 in het werkplaats handboek.

Het kan ook zijn dat de A/C ECU niet de juiste spanning afgeeft, Controleer dan Pin 10 Bruin-Gele draad van Connector C-05 (Grote zwarte connector van de A/C ECU) of daar wel 5Vdc op staat, Daarnaast kan je ook meten of er wel 5 Vdc aankomt bij de sensor (Connector A21 pin 1 wederom Bruin-Gele draad)

Interne temperatuur meter zal, als die kapot is, een foutcode moeten geven middels de A/C ECU. Het kan ook zijn dat de slang achterop de A/C ECU niet meer goed aansluit waardoor er geen luchtstroom meer langs de sensor stroomt. Is de sensor misschien erg vervuilt? Dan deA/C ECU uit elkaar halen en de boel schoon maken.

Als dat allemaal goed is dan moeten we dieper in het systeem gaan speuren. Ik heb hier alles los liggen dus ik kan je ondersteunen met foto's en dergelijke als dat nodig mocht zijn.

Succes.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Qualconu »

@Yeti: Nee ik bedoelde de temperatuur van de koelvloeistof.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Yeti »

Als de koelvloeistof te weinig aan geeft dan kan het ook zijn dat de thermostaat open blijft staan. Kijk eens wat de temperatuur meter aan geeft als de radiator ventilator aan slaat. Slaat deze niet aan dan denken aan een nieuwe thermostaat.

Thermostaat is ook te testen. Werkplaats handboek 14-14

Engine Cooling temperature gauge unit resistance (at 70°) Ω 104 ± 13.5

De waardes van het instrument staan ook beschreven in het Werkplaats handboek 54-20.
Voor de High contrast even door klikken naar de supplements (rood omkadert)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Qualconu »

Dank voor de info. (Ik heb niet op de goede plaats in het werkplaatshandboek gekeken). Ik denk trouwens intussen dat het loos alarm was. Vandaag bij +10 graden en met de kachel uit, gaf de meter weer de vertrouwde normale uitslag aan.
Het is altijd al 'n redelijk koele kikker geweest. Denk dat dat ook met LPG te maken heeft. Het verdampen van vloeibaar gas onttrekt enorm veel warmte aan de omgeving. Heb ook de indruk dat het blok sinds de nieuwe waterpomp en die rode long-life kvs nog beter koelt dan vroeger.

Maar ik kan je uitleg niet helemaal volgen. corrigeer me waar ik de mist in ga.
Als de thermostaat open blijft staan, heeft dat toch alleen tot gevolg dat het langer duurt voordat het blok op bedrijfstemperatuur is, omdat de dan nog kostbare warmte onterecht wordt afgevoerd naar de radiateur.
Zelfs in de zomer bij 30+ slaan mijn koelventilatoren tijdens het rijden nooit (hoorbaar) aan. Ik moet de auto dan echt 'n paar minuten stilstaand stationair laten draaien voordat beide fans kortstondig aanslaan.

Relatie tussen de ventilatoren en de thermostaat:
Als de thermostaat dicht blijft, komt de motor snel op bedrijfstemperatuur, raakt oververhit (geen/te weinig koeling naar de radiateur) en slaat de temperatuurmeter uit naar HEET. Ik ga er vanuit dat de fans getriggerd worden door de kvs-temperatuur in de radiateur, en dan dus waarschijnlijk niet aanslaan.
Als de thermostaat open blijft staan, komt de motor veel te langzaam op bedrijfstemperatuur, maar werkt de koeling en de ventilatoren vervolgens wel gewoon naar behoren.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Qualconu »

De meetwaarden van de Engine coolant temperature sensor waar ik naar op zoek was
staan overigens op pagina 13A-7 van het werkplaatshandboek
in het hoofdstuk "FUEL"

resistance KOhm:
20 graden Celsius 2.1 - 2.7
80 graden Celsius 0.26 - 0.36
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Qualconu »

Na meer dan 'n jaar de thermostaat en sensor doorgemeten en vervangen.
De meetresultaten van de elektrische weerstand van de sensor bij 20 en bij 80 graden Celsius gaven aan dat ook de oude sensor functioneerde binnen de grenswaarden in het Galant Werkplaatshandboek.

De meetresultaten van de thermostaat gaven aan dat ook de oude thermostaat volledig gesloten was en daarna opende bij 82 graden en volledig geopend was bij 95 graden, conform de waarden in het Galant werkplaatshandboek.
Wel bleek dat de nieuwe thermostaat sneller sloot en op 76 graden al weer dicht was, terwijl de oude thermostaat beduidend langzamer sloot, en er langdurig 'n smalle spleet open bleef, en pas bij 60 graden volledig gesloten was.
Dit verklaart echter niet de permanente lage waarde op de temperatuurmeter.

Nadat thermostaat en sensor vervangen waren bleek het probleem opgelost en gaf de wijzer van de meter weer de normale waarde (9 uur) aan.

De precieze oorzaak van het probleem heb ik dus niet met zekerheid kunnen vaststellen.
Belangrijkste is dat het probleem is opgelost.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Temperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan

Bericht door Qualconu »

Niet alleen geeft de temperatuurmeter nu weer de "normale" waarde aan, ook de verwarming doet het weer 'n stuk beter. (hogere temperatuur).
De conclusie is nu dus dat de sensor niet de oorzaak was, maar dat het motorblok niet meer de normale bedrijfstemperatuur bereikte en dus de thermostaat toch niet meer naar behoren functioneerde.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”