Versnellingsbak blokkeert in vrij

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Versnellingsbak blokkeert in vrij

Bericht door Qualconu »

Sinds ‘n aantal weken heb ik soms schakelproblemen bij het inschakelen van de 1e versnelling. (8G 1997 - 4G63 2.0 met F5M42 bak)
De versnellingsbak blokkeert dan in de vrij alle versnellingen.

Het probleem doet zich voor als de auto langzaam rijdend in de 2e versnelling, met ingetrapte koppeling tot stilstand wordt gebracht, bijv. wanneer voorrang moet worden verleend bij het verlaten van 'n parkeerterrein.
De met draaiende motor stilstaande auto, met nog steeds ingetrapte koppeling, kan dan wel van de 2e versnelling in de vrij worden gezet, maar niet meer in de 1e versnelling of 'n andere versnelling worden gezet.
Het probleem lost zich op door het koppelingspedaal los te laten en opnieuw in te trappen.
Daarna kan ik, met nog steeds stilstaande auto en draaiende motor, alle 6 versnellingen weer eindeloos en probleemloos blijven inschakelen.

Verder rijdt en schakelt de bak probleemloos en geluidloos.
Het probleem doet zich ook voor als de motor/bak op temperatuur zijn.
De versnellingsbakolie is vervangen en heeft het probleem niet opgelost.
De eerste gedachte zou kunnen zijn dat de koppeling niet vrijkomt, maar dat is het gegarandeerd niet; De koppeling werkt perfect.

Ik vraag me af wat zich hier afspeelt dat deze symptomen veroorzaakt; Vooral omdat dan alle versnellingen geblokkeerd zijn.
Wie herkent deze symptomen en weet de oorzaak.
Laatst gewijzigd door Qualconu op 06 dec 2020, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Versnellingsbak blokkeert in vrij

Bericht door foks »

bij mij was het hydraulisch systeem niet goed. Ik weet niet meer precies wat het was (is echt jaaaren geleden, dacht iets met drukverlies). Ik moest dan eerst de motor uit zetten anders kreeg je 'm niet in de achteruit. De koppeling zelf werkte nog prima.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak blokkeert in vrij

Bericht door Qualconu »

Nadat al 2 winters het druklager zich kortstondig zeer nadrukkelijk liet horen bij ’n koude start, en nadat ik later ook steeds meer schakelproblemen kreeg, werd het bij km. stand 220K tijd om de koppelingsset te vervangen door 'n nieuwe Exedy-set die al ’n tijd op het schap lag te wachten.
Besloten om meteen ook alle oliekeerringen van krukas en versnellingsbak preventief te vervangen om toekomstige olielekkages voor te zijn.
Na demontage bleek de metalen grondplaat van de koppelingsplaat gescheurd te zijn, en ook de behuizing van één van de dempingsveren was gescheurd en ‘n hoek afgebroken.
De voering van de koppelingsplaat bleek nog in goede staat en van voldoende dikte (6 van 8 mm) en had makkelijk nog 'n hele tijd meegekund.
De gescheurde grondplaat had tot gevolg dat deze bij ontkoppelen scheef trok en bleef slepen hetgeen de schakelproblemen veroorzaakte.
Met de nieuwe koppeling schakelt de bak nu weer probleemloos.

Voering is nog lang niet versleten
DSC00071a.jpg
Maar de plaat is wel gescheurd
DSC00074 Gescheurd.JPG

Nieuwe koppelingsset
07-11-2020_14-25-40.JPG
2020-20-10_181353.JPG
Koppelingsvork en kogel.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Versnellingsbak blokkeert in vrij

Bericht door menno3x8g »

Juist ja. Mooi dat het opgelost is.
Zo'n scheur heb ik onlangs ook op een spiksplinter nieuwe koppelingsplaat gezien ....
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak blokkeert in vrij

Bericht door Yeti »

Heb je de slijtage kunnen meten tussen de oude en de nieuwe koppelvork?

Ben benieuwd hoeveel die aan slijtage is onderhevig want ik heb mijn oude schoongemaakt ingevet en weer opnieuw gebruikt.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak blokkeert in vrij

Bericht door Qualconu »

@Yeti: Zowel aan de kogel als de vork bleek na demontage geen slijtage zichtbaar.
Maar voor de zekerheid toch maar vooraf voor nieuwe onderdelen gezorgd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”