Distributie riem vervangen na breken.

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
MSapporo
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:12
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door MSapporo »

Ik woon al een paar jaar in Amerika, maar ben nog vaak in Nederland, heb daar nog een huis, en dan rij ik natuurlijk ik m’n (2liter handgeschakelde, 2003 Galant) . Heerlijk.


Helaas reed ik vorige week een stukje, toen ik nog een kleine km van huis was hoorde ik een luid ratelend geluid en een 100m verderop stopte de motor ermee.

Even uitlezen met mijn obd2 Bluetooth adapter en telefoon, en kwam uit op een fout in het crankshaft sensor circuit.

In combinatie met het geratel leek me dat niet de juiste diagnose.

Gelukkig kon een buurman mij slepen naar mijn huis.

S’avonds maar een beetje rondgekeken, en uiteindelijk de de kap rond de distributie riem er afgehaald.
Helaas.. geen distributie riem te bekennen, deze is in 2010 vervangen, en is een kleine 60.000km meegegaan.

Ik moest weer weg, dus alles dicht en accu eruit.

Voorlopige conclusie is dat een van de spanrollers vastgelopen is en daardoor de distributie riem versleten/oververhit is geraakt en kapot is gegaan.

De auto wordt eigenlijk gemiddeld maar eens In de 2 maanden gebruikt en af en toe door mijn ouders.

Eigenlijk heb ik hem niet nodig(, maar wil hem gewoon niet wegdoen)

Dus de grote vraag, en ik snap dat dit gokken is, tot ik de motor goed kan checken.. wat is de kans dat een of meerdere kleppen verbogen zijn (het gaat om de 2 liter motor)

Waar moet ik aan denken als ik zelf de distributie riem en spanrollen enzo ga vervangen.

Heb je een brug nodig? Ik kan de auto wel hoger krijgen, maar geen brug in m’n garage.

Is het zelf te doen ?
Ik heb geen probleem met het werken aan auto’s, maar met distributie riemen vervangen heb ik geen ervaring.

Financieel gezien ga ik het niet laten doen door een garage, daarvoor rij ik hem te weinig, plus ik moet nog wat doen aan de beruchte roest aan de achter wielkasten, dus dan kan ik hem beter verkopen en een andere kopen (Eindelijk een VR4 of Legnum ?? Maar ook dat is zonde vanwege de lage km’s die ik rij)

Bedankt alvast voor de info.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door marksanne »

Bij de 4 cyl is het vervangen van de distributie een stuk eenvoudiger vooral dankzij de ruimere werkruimte dan bij de V6. In principe goed te doen. Kijk wat video's op YouTube met 'replace timing belt' bijvoorbeeld van Eric the Car Guy en ChrisFix. Die werken vaak aan Japanse auto's en leggen het simpel maar goed gedetailleerd uit. Natuurlijk is een Honda of ander merk/type auto niet exact gelijk aan de 2L galant, maar dan weet je wel wat je te doen staat. Een brug is zeker niet nodig, steuntjes om de auto wat van de vloer te krijgen is voldoende. Met de werkplaats handboeken (workshop manuals) hier op het forum zie je specifieke details. Je hebt eigenlijk als 'speciaal' gereedschap alleen een momentsleutel nodig, verder zijn het gewone doppen set en ring/steeksleutels.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door Qualconu »

2000 Mitsubishi Galant Timing Belt & Water Pump Removal
[External Link Removed for Guests]

2000 Mitsubishi Galant - Timing Belt and Water Pump & Install
[External Link Removed for Guests]
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door menno3x8g »

Pech. Je beschrijving herken ik.
Waarschijnlijk mag je alle kleppen enz vervangen. Oftewel: een (nieuwe/sloop) goede kop op de motor is het simpelste en goed te doen.
Succes voor als je weer in NL bent!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door foks »

Ja, sterkte. Leuk is het niet, maar het is niet anders.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Peke
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:46
Provincie: Groningen

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door Peke »

Je zou zeggen dat een V6 makkelijker werken was omdat deze korter gebouwd is maar goed das een ander verhaal.
Als het een non interference blok is heb je misschien geluk maar denk idd dat de klepjes aan de beurt zijn geweest.

Niet leuk.
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance Wagon '00
MSapporo
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:12
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door MSapporo »

Bedankt voor de info mannen,

Ik heb net met een endoscoop de cylinders van binnen bekeken. Nr 1 en 4 hebben duidelijke sporen dat de kleppen de zuiger heeft geraakt, dus kleppen zijn zeker krom en zuigers moeten worden vervangen :cry:

Foto van zuiger nr4
Bijlagen
Cyinder 4
Cyinder 4
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door menno3x8g »

Is dat wel nodig om de zuigers te vervangen?
Voor het mooie misschien ;) , maar als ze nog goed functioneren ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door Galant-gti-2.0 »

menno3x8g schreef: 05 nov 2020, 10:42 Is dat wel nodig om de zuigers te vervangen?
Voor het mooie misschien ;) , maar als ze nog goed functioneren ...
Ik zou die gok toch niet durven nemen. Het gaat niet enkel om de zuigerbodem maar ook vaak de pen of drijfstang die een flinke tik gehad heeft..


Blind enkel kleppen doen is Russische roulette
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door menno3x8g »

Galant-gti-2.0 schreef: 05 nov 2020, 14:05
menno3x8g schreef: 05 nov 2020, 10:42 Is dat wel nodig om de zuigers te vervangen?
Voor het mooie misschien ;) , maar als ze nog goed functioneren ...
Ik zou die gok toch niet durven nemen. Het gaat niet enkel om de zuigerbodem maar ook vaak de pen of drijfstang die een flinke tik gehad heeft..
Blind enkel kleppen doen is Russische roulette
Nee, gokken zou ik ook niet doen.
Bij mijn 2.0 is alleen de kop vervangen. Er zit wat beschadiging op de zuigers maar volgens de mechanicien is het ok. Inmiddels heeft ie al 30 dkm gereden. Enige dat veranderd is dat ie om de 10 dkm een liter olie nodig heeft. Dat had ie daarvoor niet.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door Galant-gti-2.0 »

menno3x8g schreef: 05 nov 2020, 17:23
Galant-gti-2.0 schreef: 05 nov 2020, 14:05
menno3x8g schreef: 05 nov 2020, 10:42 Is dat wel nodig om de zuigers te vervangen?
Voor het mooie misschien ;) , maar als ze nog goed functioneren ...
Ik zou die gok toch niet durven nemen. Het gaat niet enkel om de zuigerbodem maar ook vaak de pen of drijfstang die een flinke tik gehad heeft..
Blind enkel kleppen doen is Russische roulette
Nee, gokken zou ik ook niet doen.
Bij mijn 2.0 is alleen de kop vervangen. Er zit wat beschadiging op de zuigers maar volgens de mechanicien is het ok. Inmiddels heeft ie al 30 dkm gereden. Enige dat veranderd is dat ie om de 10 dkm een liter olie nodig heeft. Dat had ie daarvoor niet.

Blijft een gevalletje dat verschilt per geval. Vrijloopmotor is het sowieso niet en hoe erg het is zul je moeten beoordelen als de boel uit elkaar ligt.

Persoonlijk zie ik niet echt het grote werk in het demonteren van een cartertje en vervolgens twee boutjes en je kunt de zuiger met drijfstang via boven weg pakken. Zuiger kost ook niet noodzakelijkerwijs het geld, desnoods een tweedehands. Die tweedehands zonder tik is beter dan de huidige die wel een tik gehad heeft.

Als je zelf handig bent kost dit je hooguit een halve dag extra werk en financieel misschien 200 euro. Mijn inziens niet de gok waard.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
MSapporo
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:12
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Re: Distributie riem vervangen na breken.

Bericht door MSapporo »

Helaas kon ik er geen tijd voor maken om hem te repareren.
Hij is verkocht, ik ga ervan uit voor de sloop.

Mocht hij ergens weer boven komen drijven voor veel geld.... 65-nh-xn was het kenteken, dan kan ik je vertellen wat er allemaal mis mee was.

Op naar de volgende Galant.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”