Motor houdt in bij volgas

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Galantis
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2016, 22:55

Motor houdt in bij volgas

Bericht door Galantis »

Goeiedag,

Sinds vandaag heb ik een eigenaardig probleem met mijn Galant 8G 2.0.
De auto start en rijdt vlekkeloos, maar wanneer ik het gaspedaal verder dan pakweg de helft induw, houdt de motor compleet in, dwz er lijkt geen ontbranding meer te zijn.
Laat ik hem weer vieren dan pakt de motor weer goed op.
Dit gedrag is er zowel bij koude als warme motor. En zowel op benzine als LPG. Verder geen foutcodes zichtbaar, ook niet dmv uitlezen met paperclip.
Stationair is hij stabiel als altijd.
Het is net alsof het gaspedaal een soort aan-uit knop is geworden.
Hoge toeren zijn geen enkel probleem, mits ik deze maar geleidelijk opbouw door niet verder dan halverwege het gaspedaal te komen.

Voor mijn gevoel zijn deze symptomen dusdanig specifiek dat dit niet aan heel veel verschillende zaken zou kunnen liggen.
Luchtfilter, bougies, bobines, etc, zijn allemaal niet vreselijk oud. Maargoed, sowieso had ik bij één van dezen andere symptomen verwacht zoals stotteren of slecht optrekken.

Ik heb al wat rondgegoogled maar kan vrij weinig vinden over soortgelijke problemen.
Ik kwam wel wat tegen over de gaskleppositiesensor.
Heeft de 8G zo'n sensor en zou dat het kunnen zijn?
Iemand hier die een idee heeft?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Yeti »

Hallo Galantis,

De 2 liter heeft inderdaad een throttle possition sensor (MD614772) deze kan je doormeten om te kijken of deze nog de juiste waardes doorgeeft. (er zit inwendig een koolstof weerstand baan in die slijt of kapot gaat bij verkeerd reinigen.
Het klopt ook dat er geen foutcodes naar boven komen als deze niet de correcte waardes doorgeeft.

Doormeet procedures en afstellen van de sensor staat beschreven in het werkplaatshandboek (pagina 13A-101) welke via het forum te downloaden zijn. Je hebt alleen een multimeter en een schroevedraaier nodig (mag ook ringsleutel of doppen zijn) voor de 2 boutjes die de sensor op z'n plaats houden. Het lastigste vind ik altijd die Clip in de connector weer op z'n plaats te krijgen.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Qualconu »

Yeti, weet je toevallig ook wat de weerstandwaarden moeten zijn bij de stand gesloten en volledig-open. Dat staat er op P13A-101 niet bij.
"geleidelijk toenemen" zegt nog niet zoveel als je niet weet op welke waarde je moet beginnen en uit moet komen.
Misschien heb je nog 'n betrouwbare sensor liggen die je even snel kunt doormeten?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Galantis
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2016, 22:55

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Galantis »

Yeti, bedankt voor je tips.
Ik heb de sensor eraf gehaald en doorgemeten. Deze lijkt normaal te werken.
Wel is het gedrag precies andersom als in het werkplaatshandboek beschreven. Dus de weerstand tussen pin 1 en 2 is ~5 kiloOhm bij gasklep dicht en gaat geleidelijk richting 0 bij opendraaien. Dit klinkt opzich logisch (nl. dat je bij vol open het maximale voltage over pin 2 terugstuurt naar de ECU) dus ik denk dat het verkeerd staat in het handboek. Lijkt me stug dat het weerstandverloop vs. gaskleppositie het inverse van het origineel kan worden door een defect.
Ik denk dat ik hem alsnog even probeer te reinigen. Heb nog een busje DeoxIT staan. Dan morgen maar even terugzetten om te kijken of hij nog steeds hetzelfde doet.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Yeti »

Even kijken of het de juiste sensor is. Ik geloof dat er een verschil zit tussen de sensors van een 2.0L en een V6 en of er wel of geen traction control op de auto zit. Ik geloof dat ik dat ook in het elektrisch schema terug gevonden heb. Als ik weer thuis ben zal ik kijken of ik het kan nameten. Het elektrisch schema maak iig niet duidelijk wat de weerstandswaarde moet doen (toe- of afnemen)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Yeti »

Als de sensor goed is dan zou je het storingsschema kunnen volgen zoals beschreven in het werkplaatshandboek (13A15)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Galantis
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2016, 22:55

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Galantis »

Volgens 13A-60 (verwezen vanaf 13A-15) moet de TPS output 'hoog' zijn bij gas open en 'laag' bij stationair. Dit lijkt te kloppen met mijn hypothese.

Ik heb de sensor trouwens teruggeplaatst en het inhouden heeft zich niet meer voorgedaan :)
Tijdens het doormeten heb ik ook nooit de initiële symptomen kunnen reproduceren (waar ik had verwacht dat ie vanaf halverwege een open contact zou vormen), dus het kan zijn dat überhaupt het demonteren en het asje wat heen en weer bewegen het al tijdelijk heeft gefixt. Voor nu hoop ik dat de DeoxIT de potmeter voorlopig even fris houdt, en mocht ik weer problemen hebben dan vervang ik hem sowieso.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Yeti »

Mooi dat het zichzelf, met een beetje schoonmaak werk, heeft opgelost.

Jaren geleden ooit de sensor vervangen en er daagt mij nu dat ik toen ook een beetje op het verkeerde been werd gezet door het werkplaatshandboek.
Ik kom wel vaker kleine foutjes tegen en met en beetje logisch nadenken kom je er dan wel uit.

Veel veilige en storingsvrije kilometers gewenst.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door foks »

Ja, de weerstand verloopt natuurlijk omgekeerd evenredig met voltage . Fijn dat het nu beter gaat.
Grappig genoeg had ik ook laatst problemen met de mijne waarbij uiteindelijk een volledig andere oorzaak gevonden werd.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Galantis
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2016, 22:55

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Galantis »

Helaas doet hetzelfde probleem zich weer voor.
Gasklepsensor vervangen toen, nog steeds niets veranderd, dus dat kan het niet zijn.

Wanneer ik gas vol in trap dan lijkt de motor stil te vallen zoals eerder al het geval was, maar ik ontdekte dat als ik daarna de koppeling indruk, de motor in ontkoppelde staat een beetje rond de 1500 toeren blijft sukkelen. Geen idee of ik hier iets aan kan ontlenen.

Misschien een lambdasonde niet helemaal fris meer?
Of is de LMM de geest aan het geven?
Ik zal eens kijken wat de wagen doet als ik van laatstgenoemde de stekker eruit trek.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Qualconu »

Ik zou me eerst afvragen of het probleem toerental-gerelateerd of mengselverhouding-gerelateerd is.
Als je de auto start op benzine, en onbelast in z'n vrij laat lopen, en dan het toerental langzaam opvoert tot zo'n 4000 toeren, loopt de motor dan wel door, of houdt de motor dan ook in?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Galantis
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2016, 22:55

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Galantis »

De door jou beschreven test heb ik nog niet gedaan.
Wel heb ik de motor zowel in vrijloop als in de versnelling tot over de 4000 toeren weten te trekken, mits ik het gas doseer.

Zostraks de LMM losgetrokken en daarna liep de auto prima!
Wel wat onregelmatiger stationair, en al helemaal met airco aan, maar dit komt waarschijnlijk door de noodloop.
Ik ken de ECU logica niet goed genoeg om nu te kunnen vaststellen dat het 100% zeker een LMM probleem is, maar hij is nu wel het vervangen waard. Daarna maar weer even kijken.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Qualconu »

Op pagina 13A-11 van het werkplaatshandboek wordt aangegeven welke voorgeprogrammeerde "bypass-maatregelen" worden uitgevoerd ingeval de noodloop-voorziening in werking treedt. Zo ook bij 'n defecte luchtstroomsensor.
Echter in dat geval zou ook het Engine-diagnose lampje op het dashboard moeten gaan branden, en foutcode 12 worden opgeslagen.
De door jou beschreven symptomen en diagnose passen heel goed bij 'n defecte luchtstroomsensor.
Vreemd blijft dan echter dat er geen engine storingslampje gaat branden.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Galantis
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2016, 22:55

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Galantis »

Het lampje kwam inderdaad pas toen ik LMM stekker had losgehaald.
Wellicht dat hij aanvankelijk niet genoeg defect was om daadwerkelijk als dusdanig te worden herkend door de ECU, en dat laatstgenoemde dacht dat het gas weer gewoon dicht ging bij verder open.

Ik heb inmiddels de LMM vervangen en de wagen rijdt weer als een zonnetje!

Bedankt allen!
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Uray25 »

Helemaal Top.

:agree:
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Motor houdt in bij volgas

Bericht door Qualconu »

Fijn dat het opgelost is.
Laten we hopen dat de zon nu wel blijft schijnen.
Toch handig zo'n engine storingsdiagnose lampje ;)
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”