Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Forum,

Hulp gevraagd!
Ik heb een aanta maanden geleden een Galant aangeschaft, helaas bleek het Galantje niet helemaal in orde (daar kom je achteraf pas achter).

Er zit van de laatste eigenaar geen onderhoudskosten historie bij..

Het Galantje betreft een V6-24 2.5l automaat bj '97

Het eerste probleem wat opviel de eerste dag na aankoop:
-de motor stottert tussen 50/60 km/h en soms rond de 70km/h. Dit voornamelk in de 3e versnelling in andere versnelling is het ook aanwezig, maar aanzienlijk minder.

Eerst maar eens injectorcleaner gebruiken maar mocht niet baten.

Wij zochten het probleem op in de ontsteking:
1: Bougies vervangen. Geen verschil.
2: verdeelkap /rotor / bougiekabels vervangen (de verdeelkap/rotor waren behoorlijk wit uitgeslagen) Geen veschil.

Egr klep schoongemaakt, geen verschil.

Gashuisklep gisteren losgehaald, schoongemaakt en teruggezet. Motor even laten lopen, geen verschil. nu startte wij vanmorgen mijn galantje en klonk deze behoorlijk slecht en schomelde deze behoorlijk in de toeren: +- 750 tot 1000 toeren.

Ik kan de computer niet uitlezen, tevens kan de dealer dit ook niet.. de hoofdconputer kapot? Er kan dus niet gecommuniceerd worden met de auto. Ik ben nu ten einde raad en vraag bij deze jullie hulp!

Edit:
Wij hebben alle kabels gechecked op vacuüm lek / scheurtjes en die zijn er niet.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door menno3x8g »

De computer kan je zelf met de paperclip methode uitlezen, zie:http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... lip#p27340.
Als je Galant van de accu geweest is, dan moet de ECU weer inleren: 10 minuten stationnair laten draaien, zonder energieverbruikers aan.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

menno3x8g schreef:De computer kan je zelf met de paperclip methode uitlezen, zie:http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... lip#p27340.
Als je Galant van de accu geweest is, dan moet de ECU weer inleren: 10 minuten stationnair laten draaien, zonder energieverbruikers aan.
Menno, hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Helaas werkt de paperclip methode niet op mijn Galant, en ook de dealer gaf al aan dat zij de ECU niet uit konden lezen (geen respons).
Hij was ook nog niet van de accu af maar toch even gedaan en 10 minuutjes laten lopen maar mocht niet baten.

Voor het ECU probleem weet ik niet of het nou beter is om die weg te sturen ter reparatie of een gebruikte er in te zetten... wat is jullie ervaring daar mee?
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Uray25 »

ECU eruit halen en eerst eens openmaken en controleren ?

Daarna misschien eerst een gebruikte proberen of er eentje lenen van iemand...

Een goede reparatie gaat al snel richting de €220,-
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door foks »

yep, computer lenen zou een goeie zijn. de paperclip-methode zou meoten werken op een '97.
Geen idee waar je woont, maar heel misschien is er iemand in de buurt die een reserve heeft liggen om te testen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Ik heb vandaag een gebruikte ecu + contactslot en immobilizer opgehaald bij de sloop. Deze ingebouwd en... niks, nu start hij helemaal niet meer. Alles gedubel checked aan kabels maar alles zit vast.

De nieuwe (gebruikte) ecu is ook niet uit te lezen, dat wordt zo even de bekabeling controleren van en naar de obdll en de ecu.

Ook de paperclip methode mag nu niet baten.

Edit:
Bij het omdraaien van de sleutel hoor je de motor wel omslaan maar start niet.
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Uray25 »

Volgens mij kun je de ECU gewoon uitwisselen zonder de Immobilizer & Contactslot. Onder het mom van, hoe minder je veranderd hoe eerder je de oorzaak vindt.

En wat het uitlezen betreft, vaak zijn de kabels van de dealer zo gaar dat ze slecht contact maken, zijn ze erg gevoelig voor.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door foks »

het moet dan wel dezelfde ECU zijn (MB-nummer).
Ik heb ooit wel eens een passende ECU geprobeerd (zelfde stekkers/aansluitingen), maar van 1 jaar nieuwer.
startmotor ging rond maar aanslaan ho maar :x ... kennelijk toch kleine verschillen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door marksanne »

Eens. Het kan nauw luisteren met de ECU's. Heeft de vervangende ECU exact hetzelfde nummer als de originele?
Ik weet niet zeker of de startonderbreking in het ETACS deel zit of werkelijk in de centrale ECU. Sla voor de zekerheid de werkplaatshandboeken er anders op na (zie hier op het forum).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Mensen hartelijke dank voor het meedenken!

De nummers op de ECU's komen overeen, dus daar zal het niet aan liggen. Voor de zekerheid al het ouwe spul teruggezet en ook dan slaat de motor niet aan.

de volgende punten zijn nu gechecked:
-Brandstof aanvoer, deze is goed.
-Lucht aanvoer, deze is goed.
-Vonk, deze lijkt wat minder maar daar zijn we niet zeker over. Er is namelijk al veel vervangen aan de ontsteking en heeft daarna gewoon goed gereden.

Toch wat hulp/ advies gevraagd van een buur (garage) en die geeft aan dat het mogelijk de krukaspositie-sensor kan zijn? Wij hebben namelijk niet meer het idee dat het aan de ECU kan liggen omdat alle ingrediënten voor een plof aanwezig zijn.

Tevens ga ik voor het uit kunnen lezen van de ECU voor de zekerheid de aarde (grond) kabels meten, heb dit nog niet (nooit) gedaan maar gelukkig staat er in het werkplaatshandboek welke kabel(s) dit zijn.

Op goed geluk gaan wij verder zoeken!
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Twain »

even voor de zekerheid, een gemiddelde garage kan de galant vaker niet dan wel uitlezen, in het begin heb je het over een dealer, de mitsu dealer kan normaal de auto probleemloos uitlezen, sjaakie van de hoek of achmet van 3 straten veder hebben meestal niet de juiste apparatuur (ookal beweren ze zelf van wel)
Awesomeness = Verveling x Talent
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Twain schreef:even voor de zekerheid, een gemiddelde garage kan de galant vaker niet dan wel uitlezen, in het begin heb je het over een dealer, de mitsu dealer kan normaal de auto probleemloos uitlezen, sjaakie van de hoek of achmet van 3 straten veder hebben meestal niet de juiste apparatuur (ookal beweren ze zelf van wel)
Ik ben inderdaad bij een echte dealer geweest, die kon hem niet uitlezen. sjaakie aan de overkant die hadden wij er bijgehaald voor het niet kunnen starten van de motor ;)
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Uray25 »

Krukaspositie Sensor zou heel goed mogelijk kunnen zijn.

Maar zoals al eerder gezegd, het niet uit kunnen lezen van 2 ECU's kan ook zeer zeker aan de gebruikte kabel liggen.
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Krukaspositie sensor is gecheckt, deze is in orde.

Welke bekabeling zal ik moeten checken van de ECU? Er zijn 3 verschillende meters gebruikt waarvan er niet 1 een reactie terugkwam van de ECU.

Nogmaals bedankt voor het vele meedenken!
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Uray25 »

Aangezien de Paperclip methode ook al niet werkte.

Zou IK als eerste deze kabels volgen naar de ECU, want als er een van die draadjes bekneld of onderbroken is.....
( dus die van de Diagnose aansluiting(en) rechtsonder het stuur )
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door marksanne »

Pak anders ook de service manuals erbij! (zie elders op het forum, oftwel 'werkplaatshandboeken')
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door SisterOfMercy »

Anders in het schema kijken en zien wat waar loopt, en al die kabels doormeten bij de ECU? Je hebt namelijk van die meetdingetjes met een prikker, die prikt door de mantel van de kabel heen en maakt zo (hopelijk) contact met het koper. Het gaatje wordt daarna toch weer afgedicht door het plastic, dus kwaad kan dat niet. Desnoods moet je met een scoop er dan wel komen. Zonder scoop is het misschien wat meer werk, kabels volgen en dergelijke, maar niet onmogelijk (hoop ik).
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Beste leden,

Excuses voor mijn lange absentie . . Door een tegenslag op het thuisfront stond mijn hoofd er niet naar.

De motorest loopt, het bleek toch de ontsteking te zijn.
Echter, valt het alarm ons nu lastig.. als ik de richtingaanwijzer naar links of de gevarenlichten aanzet doet de klaxon gezellig mee. Nou is het ook nog het geval dat de sleutel van de ontgrendelING van het alarm ontbreekt..
Is er een manier om dit probleem te omzeilen?

Tevens.. komt dit wel door het alarm?
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Uray25 »

Aftermarket Alarm ?

Maar een goede remedie tegen, eruit die zooi...
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Een beetje laat weer, mijn exuses daarvoor maar...

Ik dorste het alarm er niet uit te slopen, ik heb claxonspeaker #2 eruit gehaald. Ik kan gewoon klaxoneren en het alarm geeft geen geluid meer.

Echter gaan wij door met het zoeken van het probleem met het stoteren van de motor... (door her stoppen bij mijn huidige baas heb ik geen werkplaats meer ter beschikking dus het probleem vinden/oplossen zal langer gaan duren)
Het probleem lijkt erger te worden en de motor/auto schud/trilt nu op alle snelheden. Het lijkt net alsof de motor inhoud. Tevens schud de motor stationair.

Zoals eerder aangegeven; het ligt niet aan de ontsteking.. alles van de ontstekingmodule tot aan bougies is vervangen.

Nu ga ik vandaag voor het eerst (na aankoop) de motorolie, oliefilter en brandstof filtervangen. Ik kan namelijk nergens terugvinden dat dit gedaan is in de afgelopen 15dkm+.

Voordat ik de olie ga verversen zullen wij eerst de motor laten draaien met een toevoeging in de motorolie zodat de motor gereinigd wordt. Mocht dit niet werken dan wil ik het gaan zoeken in de injectoren.

Ik houd jullie op de hoogte, ik wil het beestje graag goed hebben lopen ;)
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Leden van het forum,

Zoals beloof een update na het gedane onderhoud:
Motor olie vervangen NA een motorreiniging-toevoeging op het oude motorolie, 20minuten met warme motor laten draaien en het boeltje afgetapt... olie was zo zwart als de dood. Nieuwe olie toegevoegd; 5w30 en tevens de filter vervangen.
Ook is de brandstoffilter vervangen.

Voordat wij de motor weer zouden starten eerst even kijken/zoeken naar de achteruitrijlichtschakelaar op de bak... (achteruitrijlichten doen het niet; lampjes gechecked en zekeringen gecheckt en deze waren in orde.)

Wij dachten deze gevonden te hebben op de automaatbak, een stekker met 3 draden. Spanning gemeten, ja er staat spanning op... vervolgens even spanning opgezet (externe spanning om de achteruitrijverlichting aan te krijgen/ testen) en na wat proberen werdt er een kleine vonk geconstateerd waarbij meteen een gezoem die aanwezig was in het motorcompartement wegviel. Op de brug de "R" en "D" geprobeerd en hij schakelde netjes in en de wielen gingen draaien.


Testronde van Nijmegen naar Amsterdam:
Het eerste wat mij opviel dat de auto niet vanuit zijn 1 optrekte maar de 2e versnelling en tevens ging de automaat ook niet naar de 4e versnelling. De acceleratie in de 2 en 3 is niks aan veranderd en de kickdown doet het niet meer. Tevens merkte ik tijdens de rit op dat er op het dashboard geen verlichting voor de automaat meer werkte ( zie foto ).

De auto houd nagenoeg niet meer in (het bokken/stotteren), daar is in iedergeval iets gewonnen..

Mijn vraag is dus;
Hebben wij zojuist de hele automaatbak verkloot of alleen de computer van de automaat?

Tevens is de auto niet uit te lezen via de OBD ingang dus dat is geen optie.
Bijlagen
20161128_183802.jpg
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Update:

Vandaag nog even rondgereden om te kijken wat de versnellingen doen.. deze blijft in zijn 3 hangen.

Aan de hand daarvam de workshop manual even gechecked en wat ik al dacht:
A/T-ECU waarschijnlijk kaduuk, als de automaat alles doet vanuit de 3e versnelling wordt er aangegeven dat deze in een noodstand staat en dat de A/T-ECU vervangen zal moeten worden (zie bijlage)..
Is er iemand die deze nog heeft liggen ter overname?
Bijlagen
SmartSelectImage_2016-11-29-15-49-24.png
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Xenon »

Jeemig, wat is er allemaal uitgehaald met deze Galant? Daar kan toch niemand meer wat zinnigs over roepen?
Mij bekruipt het gevoel dat er stevig in de bedrading rondom de middenconsole is geknutseld, wellicht vanwege aansluiting van allerlei exotische (audio?)apparatuur?

Een '97 A/T heeft een "Hold" knop naast de versnellingspook... Staat die niet toevallig ingedrukt? Werkt die schakelaar trouwens (ingedrukt geeft geel 'Hold'-lampje op je dash)?
Zo nee: Ligt de connector van die schakelaar er niet heel toevallig af?

[edit]
als je daar toch wat zaken nakijkt: helemaal achterin/onderin de middenconsole/tunnel zitten beide ECU's (A/T en engine). Check eens of alle connectoren goed op de ECU's zijn vastgedrukt en of de bekabeling optisch nog in goede staat verkeert?
[/edit]
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door kevin1990 »

.3 draden van een achteruitrijschakelaar?
Als er een.externe spanning op is gezet zou de ecu best een opdonder gehad kunnen hebben...
Er staat een auto voor onderdelen op het forum toch? Misschien onderdelen uit wisselen?
Zekeringen zijn wel allemaal in orde? Na de vonk natuurlijk
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Hartelijke dank voor de reactie!

@Xenon

Ik ga morgen naar de werkplaats van mijn exbaas en het e.e.a. aan bedrading checken waar mogelijk aan geknutseld zou kunnen zijn rondom de middenconsole. Er zit niet echt exotisch aparatuur in zover dat ik weet. Wel een standkachel, lijkt me alleen niet dat dat er veel te maken mee kan hebben.

De 'hold' knop heb ik meerdere malen geprobeert in en uit te schakelen maar geen geel 'hold' lampje gaat branden, tevens geeft de dash ook niet meer aan in welke stand de automaat staat ( welke hij voor de 'vonk' nog wel aangaf ).
Ook daarvan zal ik morgen de connector controleren.

Tevens de ECU'S zal ik aan de connectoren/bekabeling nakijken op evt. zwarte /verbrande plekken en evt. geur van verbranding.

@Kevin1990
Voor zover ik weet zijn alle zekeringen na de vonk nog in orde, deze ga ik uiteraard morgen nogmaals checken.
Tevens weten wij ook niet zeker of dat wel de achteruitrijverlichtingschakelaar was omdat deze normaliter maar 2 draden heeft, weet iemand de exacte positie van deze schakelaar?

--------
Ik ga even de forum doorzoeken voor de donorauto/ onderdelen. Als deze er niet is/zijn en de A/T-ECU blijkt gebrand dan check ik wel bij Tony van dijene voor een A/T-ECU als nodig is.
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door kevin1990 »

er staat ook een rode station op marktplaats die in onderdelen weg gaat maar weet niet of het een automaat is en een andere maar dit is het facelift model en ik denk dat die ECU niet hetzelfde is met die van jou...

ik denk toch dat je het in de ECU of iets moet gaan zoeken aangezien die het daarvoor wel goed deed toch?(de automaat, op de achteruitrijverlichting na dan)
denk niet dat de extra dingen die in je middenconsole zitten de boosdoeners zijn maar je kan ze wel los koppelen om in ieder geval dat uit te sluiten.
wel erg raar dat die en slecht of niet schakelt en ook niets laat zien op je dashboard welke versnelling er gekozen is...
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

kevin1990 schreef:er staat ook een rode station op marktplaats die in onderdelen weg gaat maar weet niet of het een automaat is en een andere maar dit is het facelift model en ik denk dat die ECU niet hetzelfde is met die van jou...

ik denk toch dat je het in de ECU of iets moet gaan zoeken aangezien die het daarvoor wel goed deed toch?(de automaat, op de achteruitrijverlichting na dan)
denk niet dat de extra dingen die in je middenconsole zitten de boosdoeners zijn maar je kan ze wel los koppelen om in ieder geval dat uit te sluiten.
wel erg raar dat die en slecht of niet schakelt en ook niets laat zien op je dashboard welke versnelling er gekozen is...
Nouja precies, de automaat heeft het altijd gewoon netjes gedaan totdat wij de blunder maakten met het stekkertje op de automaatbak.

Tevens rijd de auto gewoon op dit moment (probeer het wel in te perken, geen ritten maken die niet nodig zijn).
-In de ''P" blokkeert de automaatbak het wegrijden.
-in de "R" kan je gewoon achteruit.
-de "N" functioneerden zoals deze hoort.
-de "D" gebruikt hij alleen de 3e versnelling (zoals ook aangegeven als storing in de workshop handleiding.
-de "3", "2" en "L" doet hij niks mee.
Het optrekken gaat langzaam (duhu.. vanuit de 3e versnelling) en 100 rijden op 3,500rpm is niet het meest gunstige wat er is :lol:

Morgen eerst maar even de A/T-ECU checken, zit het daar niet (moet haast wel daar in zitten...) dan zoek ik het in de bekabeling etc.
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Leden van het forum,

Gisteren en vandaag het e.e.a. controleerd aan bekabeling achter het middenconsole, deze lijken normaal te zijn.

Tevens had ik vandaag een A/T-ECU op de kop weten te tikken, deze even tijdelijk vervangen met de oude maar geen verschil.
Voor de zekerheid ook de Motor-ECU vervangen ( had ik nog liggen ) ook geen baat.

Vandaag toch nog langs een Mitsu dealer/ garage gegaan de situatie uitgelegd en tevens gevraagd om de auto uit te lezen maar hun gaven meteen aan dat dit geen zin zal hebben. Zij willen de auto wel controleren/ oplossing zoeken maar er werdt al aangegeven dat de uurtarief zo hoog was en tevens de kans van slagen klein wasdat zij dit afgeraden hebben.
Zij hebben mij maar een andere garage gestuurd als tip om de kosten zo laag mogelijk te houden.. maar ook zij gaven aan dat hun het probleem niet zullen vinden. En vertelde mij over een automaat revisiebedrijf..

Het moed is een beetje erg ver in de schoenen gezakt en ben bang het defective onderdeel niet te gaan vinden.

Ik zat zelf nog te denken aan het A/T control relay system.. maar ik weet niet of dit te ver gezocht is..

Ik ben gehecht geraakt aan het Galantje en wil hem niet kwijt, echter als de kosten te hoog worden (ook al gezien het feit dat ik sinds de aankoop al een hoop heb moeten doen) ben ik bang dat ik deze weg moet doen en toch een hoop verlies zal moeten lijden, de auto rijd nog wel en ik rijd er ook mee (niet veel keus, moet toch van a naar b komen) maar ik weet niet wanneer de Galant mij een sein gaat geven dat ook zij niet meer verder kan/wil.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben ? :? :cry:
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door maarten_galant »

Misschien is dit wat simplistisch gedacht hoor maar waarom begin je niet eerst eens te checken waar dat stekkertje met die 3 draden nou eigenlijk van is, gezien het probleem daar is begonnen. Als je weet waar dat stekkertje van is weet je ook waarmee hij in verbinding staat en wat er dus misschien een opdonder gehad heeft door de externe spanning. Gezien er op het dashboard ook niet meer te zien is in welke versnelling die zit, zou het niet kunnen dat er een bepaalde sensor doorgebrand is?
Zelf heb ik geen ervaringen met de automaat bak hoor, maar zo zou ik het persoonlijk aanpakken. Misschien dat je er wat mee kan.
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door speedy500 »

Lijkt mij (heb er niet echt verstand van automaat, dus schiet me niet af) een positieschakelaar die je een opdonder heeft gehad
Zal vanaf daar vast en zeker een sensor aanhangen, of het is de schakelaar zelf, waar die stekker op zit, en die zal kapot zijn?

Schakelaar regelt de welke versnelling dat je zit, dus de P, N, R, D ,3, 2 en L
Ook regelt die, dat je niet kan starten in bijv andere versnellingen als P of N (kun je in een andere versnelling wel de motor starten nu?)

Als die om zeep is, lijkt me dus dat hij niet meer "ziet" in welke versnelling je zit, en daardoor in noodloop gaat, en enkel de 3 neemt en uiteraard achteruit
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Goedendag liefhebbers,

Ik heb nog niet de tijd gehad om alles van het bovenstaande te proberen.

Wel heb ik geprobeerd de auto in de "D" en "R" te starten.. en hij blokkeert het starten, dus dat is het waarschijnlijk niet.

Het volgen van de stekker waar de vonk op gemaakt was ga ik morgen proberen (ik woon regenwordig in amsterdam en auto staat 9 van de 10x in de P&R garage Vanwegen tekorten aan parkeerkaarten :x dus zal dit in haarlem doen).

Tevens reedt de auto vanmorgen slechter dan de afgelopen dagen waarbij ik moet vermelden dat hij tijdens de koude motor 1x niet wilde doortrekken (en dat natuurlijk tijdens het oversteken van een drukke weg..)

Ik hoop dat hij morgen nog start en dat ik de garage uitkom :cry: daarna laat ik hem bij mijn ouders staan totdat ik (hopelijk) bij xenon langs kan/mag komen voor het proberen om de ECU uit te lezen ;)
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

Leden,

Ik mag vandaag met pe-rachtig nieuws komen..
Letterlijk alle problemen zijn per gisteren verholpen met behulp van Xenon en de heren van MD-PERFORMANCE (de mensen die alle problemen gevonden en verholpen hebben!) mijn grote dank aan de 2 partijen kunnen niet vaak genoeg uitgesproken worden!

#1 Communicatie met bijde ECU'S:
Er bleken toch stekkers los te zitten achter het middenconsole, niet die in de ecu's geplugt zijn maar elders.
De auto communiceert weer naar behoren met de ecu's.

#2 Het bokken / stotteren van de motor:
Bij het eenmaal kunnen uitlezen van het voertuig kwamen er rare waardes uit de meting, het had niks met electronica te maken dus het moest mechanisch zijn.
De heren van MD-PERFORMANCE haalde de distributieriem los en ontdekte dat bij het (al eerder ergens anders) vervangen van de distributieriem de tandwiel van de nokkenas niet goed was gemonteerd. Deze had speling gekregen en stond 2tandjes van de timing af.
Nieuwe tandwiel besteld, vervangen en motor loopt als een zonnetje!

#3 De automatische transmissie:
De automaat stond vast in de 3e versnelling na een blunder van mijn (ex)-schoonpa.
Deze storing heeft zich automatisch verholpen nadat de ecu's weer konden communiceren met de componenten in de Galant.

#4 Achteruitrijverlichting:
Á la nooit ontdekte kapotte zekering.

CONCLUSSIE:
De Galant rijdt weer als nieuw, geen gestotter, rare geluiden, rijden met een halve hartverzakking etc etc etc.

Mijn hoop was al opgegeven voor de auto, XENON heeft ervoor gezorgd dat de auto weer tot leven kwam zamen met de heren van MD-PERFORMANCE!


Iedereen bedankt voor het meedenken, nogmaals mijn dank is groot.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door foks »

nou, dat is goed nieuws. wie zit er tegenwoordig in MD-performance, ... nog steeds Remco & Remco ?
het klinkt alsof je nog net op tijd bent. met die distributieriem heb je echt geluk.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Layda
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 sep 2016, 11:34

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door Layda »

foks schreef:nou, dat is goed nieuws. wie zit er tegenwoordig in MD-performance, ... nog steeds Remco & Remco ?
het klinkt alsof je nog net op tijd bent. met die distributieriem heb je echt geluk.
Echt geluk ja, Remco & Richard gaven ook al aan dat ik van geluk mag spreken dat de motor niet in soep gereden is :thx:
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Gashuisklep schoongemaakt, nu bokkende toerental.

Bericht door marksanne »

Goed te horen! Op naar vele zorgeloze kilometers :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”