Co2 sensoren, bank 1 en bank 2

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
mits8g
Provincie: Zuid-Holland

Co2 sensoren, bank 1 en bank 2

Bericht door mits8g »

Nadat ik wederom een Check Engine lamp had branden en het zat was om telkens naar de dealer te gaan, ben ik op jacht gegaan naar de middelen om mijn galant zalf uit te lezen. Inmiddels heb ik deze mogelijkheid dan ook om zelf mijn Galant uit te lezen en met het resultaat zijn we IETS wijzer geworden maar nog niet alleszeggend:no:

Na het uitlezen krijg ik drie meldingen:

P0431 - Warm up Catalyst Efficienct Below Treshold bank 2
P0155 - O2 sensor Heater Circuit Bank 2 sensor 1
P0135 - O2 sensor Heater Circuit Bank 1 sensor 1

Ik heb een kopie van het werkplaatshandboek maar hierin kom ik er niet uit wat nou wordt bedoeld met 'Bank 1´ en ´Bank 2´
heeft één van jullie een mooi jpegje of uitleg van welke sensor bedoeld wordt ?
Daarnaast zegt de P0431 foutmelding me eigenlijk ook bijzonder weinig, ik heb een CO2 meting gedaan op LPG een benzine en de waarde zijn nagenoeg perfect...
Dit zegt me dat de Catalysatoren dus goed zijn.

Iemand enig idee wat de volgende logische stap zou zijn? :oops:
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Twain

Re: Co2 sensoren, bank 1 en bank 2

Bericht door Twain »

hoe lees jij je G uit als ik het vragen mag... dit is wel veel info voor een paperclip :D

uit mijn hoofd is bank 1 de de kant van de v6 waar de 3 cilinders het dichtste bij de voorkant van de auto zijn... maar ... pin me er niet op vast.

je hebt bijna 100% zekerweten een kapotte lamba sensor, of een kabel waar dat ding aanvast zit.. dus testen en vervangen, hoe je die dingen doormeet staat in de service manual.. (auto starten, ohm meter op het stekkertje en een waarde meten, als de waarde klopt moet je het nog een keer doen bij een hoger toerental.... teminste zo gaat dat bij de meeste auto's , dus zal ook wel bij de galant zijn :D ) het staat vast wel in de service manual...
Awesomeness = Verveling x Talent
mits8g

Bericht door mits8g »

Heeft er iemand wellicht een diagram van hoe en waar de Co2 sensoren zitten aangesloten.
In de service manual ([External Link Removed for Guests]) kan ik hier niks over vinden.

Als ik de auto uitlees krijg ik de volgende waardes:
uitlezen.png
Het vreemde is dat beide banken een sensor 1 melding geven, terwijl deze op zich prima lijken te werken.
Om zelf aan de slag te gaan met de multimeter is nog een optie, maar ook hierover staat niks in de manual :(

Ik heb MD al een Pb gestuurd voor een lambda sensor, ik begin er langzamerhand steeds minder van te snappen haha
De sondes /CO2 sensoren blijken dus goed te werken, maar het voorverwarmen schijnt het niet goed te doen.
Hoe ga ik dit in hemelsnaam testen, en wat kan er mis gaan waardoor ineens beide sensoren dit probleem hebben....

Help ? :cry:

gr

Rene
Twain

Bericht door Twain »

massa probleempje... connectortje naar de ecu ?..
Twain

Bericht door Twain »

kijk even voor de zekerheid achterje hitte schild... daar zou je waneer je idd meerdere sensoren hebt ze moeten zien zitten (als ik dat plaatje in je andere topic goed begrijp)... zo niet hebje een beetje last van spook gegevens in je uitlees software...
Xenon
Provincie: Niedersachsen (D)

Bericht door Xenon »

BANK1 is de cilinderrij die zich het dichtst bij het brandschot bevindt. De achterste rij dus als je ervoor staat. ;)

Stukje copy/paste uit m'n Greeny v2.0-topic ;)

OEM (=MR507750 / DENSO)
HEATER = Zwart + Zwart
SIGNAL+ = Blauw
EARTH = Wit

BOSCH
HEATER = Wit + Wit
SIGNAL+ = Zwart
EARTH = Grijs

Waarschijnlijk heb je een probleem met de heaters. Ze zouden beide stuk kunnen zijn, maar aannemelijker is dat de voeding van je heaters is uitgevallen (kabel- of zekeringprobleem).
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
mits8g

Bericht door mits8g »

Ik heb vandaag sensor 1 vervangen op bank 2 ( die is het makkelijkst om te vervangen :D )....
Start de auto en geen melding, dit klopt omdat de meldingen altijd pas kwamen bij de tweede keer starten.
Auto uit en nogmaals aan, BAM check engine

Even uitlezen, en we hebben nu alleen nog P0135 ( oftwel de sensor op bank 1 )
Mijn conclusie, de sensoren zijn gewoon kapot en worden dus vervangen ( na ontvangst van de tweede sensor van MD )
:agree:

Gezien de prijzen van de sensoren bij de dealer mag ik voor nu wel zeggen, MD saved my day http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=47&t=991
Twain

Bericht door Twain »

toppie man :D

lang leven GF ;)
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”