Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
SilentDecode
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2018, 15:38
Provincie: Gelderland

Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Bericht door SilentDecode »

Beste mensen,

Ik heb in 2021 een Galant opgehaald uit Duitsland. Het gaat hier om een Galant 2,5L V6 met tiptronic automaat van 2002.
Deze heb ik om laten bouwen naar een handgeschakelde bak, want ik heb hier zelf de ruimte, tijd en technische kennis niet voor om het zelf te doen.
Dit ombouwen heeft een aardig tijdje geduurd.

Inmiddels heb ik de auto al een paar maanden terug en staat nu in een afgesloten stalling, te wachten tot ik alle problemen heb opgelost.
Ik zit namelijk met de volgende problemen, en ja, dit is een lijstje:
1. Het blok loopt idle (warm of koud, maakt niet uit) op 5-cylinders, maar als je het gaspedaal indrukt gaat hij weer op 6-cylinders lopen. De ECU geeft aan dat er een storing met de EGR is, maar ik weet niet of dit relevant is. Verder mist er op de throttle-body een vacuumbuisje, waar ik niet van kan uitvinden waar deze naartoe moet lopen.

2. Vervolgens heb ik ook nog een O2 sensor defect, tenminste, dat geeft hij aan. Ik moet deze nog doormeten. Ik weet niet of dit relevant is aan punt 1.

3. Er is een ABS storing aanwezig waarbij er aangegeven word door MUT (ik ken een garage met een MUT) dat er geen communicatie mogelijk is met de module. Waar kan ik bij dit soort dingen het beste zoeken? Zover mij bekend, is de zekering nog intact.

Wie kan mij hiermee het beste helpen? Ik ben geen auto-technicus, dus ik ben wat gelimiteerd in m'n technische kennis. Het scheelt wel dat ik een ICTer ben, dus ik ben wel wat technisch.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!
Groet,
Tom
2018 - 2019: 1998 Galant i4 opamaat station A71? //RV-LD-90\\
2019 - 2020: 1998 Galant V6 manual station X08D //2-XGS-05\\
2021 - heden: 2002 Galant V6 manualswapped station X08D //T-962-PH\\
SilentDecode
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2018, 15:38
Provincie: Gelderland

Re: Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Bericht door SilentDecode »

Ondanks geen reacties op mijn post, heb ik het een en ander zelf opgelost en heb ik hierbij de oplossingen op mijn eigen problemen gevonden:

1a. Dit was een injectorseal die platgedrukt was bij het vastzetten van de injectoren. Het vervangen van deze seal heeft het probleem opgelost.
1b. De EGR solenoid was inderdaad defect. Deze meette 77kOhm op de 2 contacten, ipv de normale ~28Ohm. Deze is vervangen. Probleem weg.
2. Inderdaad een dooie heater element van 1 van de 4 lambdasondes in de uitlaat. Kwestie van (laten) vervangen. Ik krijg deze zelf niet los, dus ik laat de garage hier wel even naar kijken binnenkort.
3. ABS storing bleek een missende zekering te zijn. Ik wist niet dat er 2 zekeringen voor ABS waren. Blijkbaar miste de zekering onder de stuurkolom. Deze geplaatst en toen was de storing weg.

Ik had nog een paar andere problemen:
1. Vacuum leek niet goed te zijn. Tot ik er achter kwam dat ik een buisje mis op m'n inlaattraject. Deze afgedopt doormiddel van een buisje met een schroef erin. Vacuumprobleem opgelost.
2. Storing SRS/Airbag systeem. Dit waren oude foutmeldingen, die volgens Randizzle alleen gewist kunnen worden door een dealer of iemand met een MUT2 apparaat. Gelukkig heeft de garage waar ik woon, een MUT2 en hebben zij de foutcode kunnen wissen.
3. 1000rpm draaiend blok bij warm en idle. Dit was blijkbaar een gevalletje van 'slecht afgestelde TPS'. Andere TPS gepakt, maar deze heeft het probleem niet opgelost. Blijkbaar moet er op de veer intern een bepaalde spanning (geen voltage of amps, maar veerkracht) staan wil hij het registreren. Nadat ik dit heb gedaan, gaat het blok weer ~650rpm idle lopen. Met OBD kan ik vervolgens uitlezen dat de TPS functioneert.

Het blok loopt inmiddels als een zonnetje én op alle 6-cylinders. De auto is klaar voor de import binnenkort. Hierna snel door naar de APK!
2018 - 2019: 1998 Galant i4 opamaat station A71? //RV-LD-90\\
2019 - 2020: 1998 Galant V6 manual station X08D //2-XGS-05\\
2021 - heden: 2002 Galant V6 manualswapped station X08D //T-962-PH\\
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Bericht door menno3x8g »

Dat gaat de goede kant op!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
SilentDecode
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2018, 15:38
Provincie: Gelderland

Re: Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Bericht door SilentDecode »

menno3x8g schreef: 23 jul 2023, 17:57 Dat gaat de goede kant op!
Zeer zeker! Woensdag import van de auto. Daarna nog een klein lijstje met dingen om te doen om het ding door de APK te kunnen sleuren.
En als hij eenmaal op de weg staat, ga ik genieten van de kilometers! Ik mis het Galant rijden namelijk gigantisch!
2018 - 2019: 1998 Galant i4 opamaat station A71? //RV-LD-90\\
2019 - 2020: 1998 Galant V6 manual station X08D //2-XGS-05\\
2021 - heden: 2002 Galant V6 manualswapped station X08D //T-962-PH\\
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Bericht door Yeti »

Mooi dat alles naar behoren weer draait zoals de ontwerper het heeft bedoeld.

Ik heb je post helemaal gemist waardoor je zelf wat langer heb moeten zoeken. Met de MUTII erbij zijn deze problemen makkelijk te achterhalen omdat de relevante storingscodes direct verwijzen naar de tabellen in het werkplaats handboek welke via het forum natuurlijk gewoon te downloaden zijn. Ik neem aan dat je deze handboeken ook geraadpleegd hebt om to de juiste oplossingen te komen?

Veel rij plezier.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
SilentDecode
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2018, 15:38
Provincie: Gelderland

Re: Motor loopt idle op 5 cylinders, hoger in de toeren op alle 6

Bericht door SilentDecode »

Met de MUTII erbij zijn deze problemen makkelijk te achterhalen omdat de relevante storingscodes direct verwijzen naar de tabellen in het werkplaats handboek
Klopt, zo heb ik dus ook de codes kunnen onderzoeken en ben ik er dus achter gekomen wat het probleem is.
Vervolgens ben ik ook gewoon dingen gaan testen en onderzoeken.
Veel rij plezier.
Dat komt zeer zeker goed. Alleen al met de trip naar het RDW in Almelo heb ik ontzettend genoten van de auto. En dan te bedenken dat er toen nog niets was uitgelijnt!
2018 - 2019: 1998 Galant i4 opamaat station A71? //RV-LD-90\\
2019 - 2020: 1998 Galant V6 manual station X08D //2-XGS-05\\
2021 - heden: 2002 Galant V6 manualswapped station X08D //T-962-PH\\
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”