Eigen ervaringen me het "tunen"

Voor info en vragen over performance tuning.
Plaats reactie
jessie_galant
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 jul 2015, 16:49
Provincie: Zuid-Holland

Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door jessie_galant »

Ik ben erg benieuwd wat men zelf al heeft of gaat (laten) doen met hun blokkies? Lees veel uiteenlopende verhalen over chiptuning en diverse aanpassingen aan inlaat en uitlaat systeem.

Ik heb het dan ook niet over een swap, dat zal met een goed blok uiteraard het meeste vermogenwinst geven. Maar ik bedoel net dat kleine beetje meer onderin je toerenbereik of hoger. Wat hebben julie erover te zeggen.

Op MP staat er bijvoorbeeld een galant te koop. 2,0L met chip om van 136 naar 150pk?? Kan dat ?

Chiptuning?
Inlaat systemen?
Uitlaat systemen of bepaalde spruitstukken?

Wat voor ervaringen hebben de echte galant fans ?
Mitsubishi Galant 8G 2.0L
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door marksanne »

De enige 2.0L 8G Galant waar flink werk van gemaakt is om het vermogen te laten toenemen was het originele 2.0L blok in de 8G van Mark (MD). Wellicht kan hij zich de details en de werkelijke vermogenstoename nog herinneren. (Daarna heeft hij er een 2.0L EVO 6 blok in weten te krijgen, DAT was pas vermogenswinst, haha!).

Ik heb van een 6G 2.0L Galant GTi waar standaard al 150PK uit kwam ooit een echte chiptune meegemaakt met rollenbank-test voor en na en het aantal pk toename was 8 of 9 en het koppel iets van 15nm. Misschien net merkbaar, maar natuurlijk geen wereld van verschil. Was wel een 'lastige' chiptune omdat de chip van de ECU niet even eenvoudig te herprogrammeren is, die moest losgehaald worden, daarna geprogrammeerd, daarna weer teruggesoldeerd worden. Kostte ook best geld (ik dacht iets van 400 euro).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door Twain »

de enige echte toename 15+ pk is te berijken met de stap van atmosferisch naar geblazen daar onder is het echt een beetje aankloten in de marge
een echte chiptjoening zoals mark beschrijft is dan het enige wat echt een beetje werkt, denk niet dat zoon 50 euro ding van marktplaats iets gaat uithalen behalve dat je accu sneller leeg is :uhu:
andere uitlaat systemen en inlaat systemen hebben geen nut zonder chip tuning.. de gevraagde extra lucht door de chip tuning is gewoon aanwezig in het huidige systeem.


wat kan je dan wel doen??

een motorswap is dan in ons geval het makkelijkste voor de 2l de 4963t uit de evo
voor de 2,5l de 6a13tt uit de vr4/legnum.

mijn 2,5 liter is ooit door iemand verbouwd tot een geblazen motor (supercharger), de kosten daarvan lopen echt de pan uit de vorige 2 eigenaren hebben er samen zoon 17.000 euro aan verspijkerd

waaronder:

- ROSS gesmede lage compressie zuigers (ratio van 8,5:1)
- Dastek piggyback ECU (alle standaard functies blijven behouden, dus ook cruise control!)
- Wideband lambda sensor + monitor in dasboard kastje onder mistlicht bediening
- Eaton M65 roots-charger
- Sport uitlaat (EPS)
- Carbon open-lucht filter

en omdat iemand graag op gas wilde rijden
- Custom Vialle LPi G3 gas-injectie systeem (wordt ook gecorrigeerd door PiggyBack)

helaas is de galant nooit gemaakt voor heel veel pk dus alle andere onderdelen zoals de versnellingsbak ophamging e.d. slijten nogal hard :x
wellicht is het in jouw gaval verstandig om gewoon een 2,5l te kopen die hebben namelijk standaard iets meer pk's dan de 2l ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door TPA »

Enkel motorisch tunen zonder turbo of supercharger is er wel wat vermogen te winnen (+40pk of meer). Het moeilijke eraan is het kostenplaatje. Het is in verhouding zoveel meer werk en veel duurder dan een swap of turbo/supercharger erop te gooien.

Standaard N/A motor chippen heeft niet zoveel zin.
Inlaat en uitlaat hebben wel degelijk effect op het topvermogen al moet je daarvan niet al te veel van verwachten. Als je wil chippen zou ik Inlaat en uitlaat eerst veranderen.
Andere custom nokkenas zou nog een andere enigzins betaalbare optie zijn en daarna pas chippen.
Totale winst van dit alles is misschien 20-25pk, kostenplaatje 3000+

Wil je meer dan moet het blok intern helemaal aangepakt worden. Dat kost een vermogen.

Eigen ervaring: mijn auto hiervoor had standaard 116pk, inlaat/uitlaat volledig vervangen, andere bougie/ bougiekabels. Op de bank kwam er 136pk uit. Dit was echter wel een motor met turbo.

Mijn huidige Galant heeft een custom CAI, catback en de kat is naar het asiel. Wil hem ooit nog wel een keer op de bank zetten ;)

Ander voorbeeld: in Zeeland rijd er een Honda-project rond die volledig n/a getuned is.Blok had 200pk standaard, laatste bankuitdraai is 258pk

Het kan dus wel alleen kost het veel werk en geld.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door Twain »

je kat naar het asiel kan nut hebben als hij op de bank plast
veder zou ik hem maar gewoon onder de auto laten zitten, behalve elk jaar gezeur bij de apk en eventueel check engine lampjes is het gewoon illegaal
laten zitten of vervangen voor een sport cat.


een cai daar heb ik nog nooit bewijs van gezien dat het daadwerkelijk ook echt een meetbaar is bij een n/a motor. zelfs bij geblazen motoren is het echt nouwelijks meetbaar in mijn geval moest de intake filter vooral veel groter omdat er natuurlijk veel meer lucht doorheen wordt getrokken en de filter een "bottleneck" begon te worden.

wat betreft catback.. (duur hipster woord voor alles na de cat) tsja.. normaal maak je die op maat op het verhoogde motor vermogen.. zoals bij mij 160 pk -> 300+ pk
wat valt er te veranderen voor een paar pk? ik zit zelfs nog op de stock diameter het grootste verschil zit hem bij mij in de einddemper
Als je de catback wil vervangen ivm het geluid.. prima ga je gang en wellicht valt er een paar pk te winnen.. maar daarmee beginnen bij de zoektocht naar pk's is echt een beetjede omgekeerde wereld, imho.
onze japanse vrienden hebben alles behalve de galant met minimale maten bemeten in zowel de intake als de uitlaat. natuurlijk kan je dingen verbeteren.. maar waarom zou je? er zit nog zoveel ruimte in het systeem.

maar wellicht begin ik gewoon een oude zeur te worden :yes:
Awesomeness = Verveling x Talent
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door TPA »

Sportcat is duurder en geeft toch meer minder flow als een lege buis. Die paar minuten per jaar om de kat te wisselen vind ik niet zo erg.

Catback hip? Kom het al een jaar of 10 tegen op the interwebs ;)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Smokie
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jul 2016, 17:26
Provincie: Utrecht

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door Smokie »

ik ga aankomende zaterdag een galant uit 2000 ophalen dit is een 2,4 gdi en ik was inderdaad aan het kijken naar chiptuning om het geheel wat effectiever en dus ook zuiniger te maken.

wat zou in jullie ogen een goeie tuner zijn????

op internet is veel te vinden maar ik heb liever een gebruikers ervaring.

alvast bedankt.

groet peter
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Eigen ervaringen me het "tunen"

Bericht door Twain »

het beste advies over chiptunen.. ..
Koop een snellere auto
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: performance tuning”