2din
2din
Hoi,
Om niet al te vaak te verdwalen, ben ik bezig met de inbouw van een 2din met navigatie. Omdat ik niet alleen met velgen (zie topic) een noob ben, maar ook met electronica, heb ik toch weer vraag.
In de ISO stekker van de auto tref ik bij doormeten 2 draden waar spanning op staat:
- 1 continu (geel) 12V die naar ik heb begrepen voor het geheugen gaat zorgen.
- 1 (rood) die door het contact onderbroken wordt, die uiteindelijk de 2din moet gaan aan- en uitschakelen.
Mijn vraag/probleem:
Op de rode meet ik maar 9 volt. Mijn 2din doet vooralsnog dan ook geen z@k.
Is dit normaal?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Om niet al te vaak te verdwalen, ben ik bezig met de inbouw van een 2din met navigatie. Omdat ik niet alleen met velgen (zie topic) een noob ben, maar ook met electronica, heb ik toch weer vraag.
In de ISO stekker van de auto tref ik bij doormeten 2 draden waar spanning op staat:
- 1 continu (geel) 12V die naar ik heb begrepen voor het geheugen gaat zorgen.
- 1 (rood) die door het contact onderbroken wordt, die uiteindelijk de 2din moet gaan aan- en uitschakelen.
Mijn vraag/probleem:
Op de rode meet ik maar 9 volt. Mijn 2din doet vooralsnog dan ook geen z@k.
Is dit normaal?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: 2din
Heb je alleen op de rode maar9 volt, of op de andere gele ook ?
En is dit bij draaiende motor ?
9 Volt is wel behoorlijk laag, en als dit bij draaiende motor is, dan zou ik eens kijken naar je dynamo, anders accu
Is t enkel die rode draad, de rest niet, dan misschien een draadbreukje?
En is dit bij draaiende motor ?
9 Volt is wel behoorlijk laag, en als dit bij draaiende motor is, dan zou ik eens kijken naar je dynamo, anders accu
Is t enkel die rode draad, de rest niet, dan misschien een draadbreukje?
Re: 2din
Nee, dat is niet normaal.
Met het contact aan, hoort op rood+geel precies dezelfde spanning te staan, of de motor draait of niet.
Domme vraag, maar heb je wel een goed massa-punt gekozen? Een massapunt is een stukje blank metaal wat aan het chassis van de auto zit.
Met het contact aan, hoort op rood+geel precies dezelfde spanning te staan, of de motor draait of niet.
Domme vraag, maar heb je wel een goed massa-punt gekozen? Een massapunt is een stukje blank metaal wat aan het chassis van de auto zit.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: 2din
Alvast dank voor jullie snelle reacties
Alleen op rood 9 volt, zonder draaiende motor. Weet nog niet of dat verschil maakt.
Vwb massa: mogelijk dat dat niet optimaal was (ga ik nog testen), maar zou dat dan voor geel niet dezelfde problemen moeten geven?
Groet
Alleen op rood 9 volt, zonder draaiende motor. Weet nog niet of dat verschil maakt.
Vwb massa: mogelijk dat dat niet optimaal was (ga ik nog testen), maar zou dat dan voor geel niet dezelfde problemen moeten geven?
Groet
Re: 2din
moet haast wel een meetfout zijn...
naast geel en rood zit in de iso stekker ook massa.. (zwart) probeer die eens..
let wel op dat die 2 din dingen vaak een apparte massa nodig hebben welke je ergens vast moet maken aan de ground van de auto (blank metaal dus) soms heeft het een draadje, soms moet de metalen behuizing tegen het metaal van de auto worden geschroefd. Ergo ding op de passagierstoel leggen en de isso stekker inpluggen wil niet zeggen dat je dan voldoende massa hebt om het apparaat te laten werken.
naast geel en rood zit in de iso stekker ook massa.. (zwart) probeer die eens..
let wel op dat die 2 din dingen vaak een apparte massa nodig hebben welke je ergens vast moet maken aan de ground van de auto (blank metaal dus) soms heeft het een draadje, soms moet de metalen behuizing tegen het metaal van de auto worden geschroefd. Ergo ding op de passagierstoel leggen en de isso stekker inpluggen wil niet zeggen dat je dan voldoende massa hebt om het apparaat te laten werken.
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: 2din
Ja, dat zou met geel dezelfde problemen moeten geven.
Ik zou als volgende een slecht contact tussen stekkers gaan vermoeden.
Krijg je wel 12 volt op de ACC zekering in je zekeringenbakje in het interieur? (binnenkant deksel staat meestal uitleg)
Ik zou als volgende een slecht contact tussen stekkers gaan vermoeden.
Krijg je wel 12 volt op de ACC zekering in je zekeringenbakje in het interieur? (binnenkant deksel staat meestal uitleg)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: 2din
idd, als je verstandig bent meet je trouwens niet de iso stekker , maar de mitsu stekker.. dan heb je een stuk of wat verbindigen minder.. en controleer je meet gereedschap ik heb ooit een halve dag lopen zoeken waarom mijn meet resultaten zo vreselijk ongelijk en vooral verkeerd waren toen bleek dat 1 van de kanten van die meet prikkertjes vieze aanslag had... *zucht*
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: 2din
Voor de massa is idd een apart kabeltje aanwezig dat ik zoals aangegeven bij de installatie instructie van de 2din heb bevestigd aan het metaal van de auto. Wellicht een hele domme: wat valt er aan massa te meten?Twain schreef:moet haast wel een meetfout zijn...
naast geel en rood zit in de iso stekker ook massa.. (zwart) probeer die eens..
let wel op dat die 2 din dingen vaak een apparte massa nodig hebben welke je ergens vast moet maken aan de ground van de auto (blank metaal dus) soms heeft het een draadje, soms moet de metalen behuizing tegen het metaal van de auto worden geschroefd. Ergo ding op de passagierstoel leggen en de isso stekker inpluggen wil niet zeggen dat je dan voldoende massa hebt om het apparaat te laten werken.
Re: 2din
Ja, daar was ik ook al opgekomen. Daar meet ik hetzelfde: rood 9V, geel 12V. Het multimetertje is nieuw en heeft nog schone (want ongebruikt) prikkers.Twain schreef:idd, als je verstandig bent meet je trouwens niet de iso stekker , maar de mitsu stekker.. dan heb je een stuk of wat verbindigen minder.. en controleer je meet gereedschap ik heb ooit een halve dag lopen zoeken waarom mijn meet resultaten zo vreselijk ongelijk en vooral verkeerd waren toen bleek dat 1 van de kanten van die meet prikkertjes vieze aanslag had... *zucht*
Re: 2din
Dat is er een om te gaan testen! TNX!foks schreef:Ja, dat zou met geel dezelfde problemen moeten geven.
Ik zou als volgende een slecht contact tussen stekkers gaan vermoeden.
Krijg je wel 12 volt op de ACC zekering in je zekeringenbakje in het interieur? (binnenkant deksel staat meestal uitleg)
Re: 2din
in een stekker meten is in de meeste gevallen consequenter dan over een metalen plaatje wrijven, je haalt er zeg maar een beetje mogelijkheid tot user error mee weg... doordat als vast meetpunt te nemen blablablabla... veel geleuter voor een zwaar theoretisch verhaal over bevige handjes tot perongeluk net een stukje verf mee pakken.. en hoewel je in theorie dan alleen maar het verschil hebt tussen geen meting en wel een meting zal het waarschijnlijk dus geen fluit uitmaken. dat gezegd hebbende geeft mijn elcheapo multimeter soms de raarste metingen bij een slecht massa punt wellicht gaat hij middelen tussen 12 en 0 volt ofzo... geen idee met de professionele meet dinges van mister buurman heb ik er trouwens geen last van...
Maargoed.. inmiddels heb je het wel een beetje uitgesloten dat je gewoon niet kan meten om welke reden dan ook
Maargoed.. inmiddels heb je het wel een beetje uitgesloten dat je gewoon niet kan meten om welke reden dan ook
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: 2din
Twain schreef:in een stekker meten is in de meeste gevallen consequenter dan over een metalen plaatje wrijven, je haalt er zeg maar een beetje mogelijkheid tot user error mee weg... doordat als vast meetpunt te nemen blablablabla... veel geleuter voor een zwaar theoretisch verhaal over bevige handjes tot perongeluk net een stukje verf mee pakken.. en hoewel je in theorie dan alleen maar het verschil hebt tussen geen meting en wel een meting zal het waarschijnlijk dus geen fluit uitmaken. dat gezegd hebbende geeft mijn elcheapo multimeter soms de raarste metingen bij een slecht massa punt wellicht gaat hij middelen tussen 12 en 0 volt ofzo... geen idee met de professionele meet dinges van mister buurman heb ik er trouwens geen last van...
Maargoed.. inmiddels heb je het wel een beetje uitgesloten dat je gewoon niet kan meten om welke reden dan ook
Hoi,
Ik kan je laatste post niet helemaal volgen Twain, maar het was ook al laat he? Ik laat eea komende week in elk geval door een professional met een professionele meter eens testen . I'll keep you posted. Dank nog voor het meedenken.
Re: 2din
Het blijkt toch echt dat de schakeldraad die in de ISO zit maar 9 volt levert. Ik zal dus in het dashboard op zoek moeten naar een andere schakeldraad. Wat is de beste optie (en waarom):
- draad van de aansteker splitsen?
- draad vanuit het contact leggen?
Jullie input en hulp wordt weer zeer gewaardeerd
Greetz
- draad van de aansteker splitsen?
- draad vanuit het contact leggen?
Jullie input en hulp wordt weer zeer gewaardeerd
Greetz
Re: 2din
ik vermoed dat er "verderop" in het systeem een slecht contact in een stekker zit. Er zou echt 12v op moeten staan.
Nu is het aardig graven om dat allemaal uit te zoeken, dus de aansteker splitsen lijkt me een aantrekkelijk en simpel alternatief.
Nu is het aardig graven om dat allemaal uit te zoeken, dus de aansteker splitsen lijkt me een aantrekkelijk en simpel alternatief.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: 2din
TNX!foks schreef:ik vermoed dat er "verderop" in het systeem een slecht contact in een stekker zit. Er zou echt 12v op moeten staan.
Nu is het aardig graven om dat allemaal uit te zoeken, dus de aansteker splitsen lijkt me een aantrekkelijk en simpel alternatief.
Re: 2din
Toch nog een gedachte: in het boekje meen ik te zien dat de radio wordt 'bediend' door 2 zekeringen. Mijn vraag: zou het kunnen zijn dat er 1 naar de gallemiezen is en er daardoor nog maar 9 volt op de schakeldraad staat? Dit ga ik natuurlijk nog meten, maar ik ben benieuwd of deze gedachte door jullie wordt herkend als reële optie.
Re: 2din
Als ie echt kapot is, staat er helemaal niks op, maar als ie maar half contact maakt, kun je idd een vreemde afwijking krijgen (dan doet ook geen 1 radio het)
Zekering zit onder de motorkap, zekeringenkast, en dan dat gele 4 kantje met 2 zekeringen in, 1 daarvan is radio
Volgens mij is dat enigste, anders kun je onder je dashboard ook nog ff kijken, zit nog een zekering kastje verstopt achter dat vakje bij je benen
Heb je ook al es je draadboom wat verder eruit getrokken en gemeten?
Op de ISO stekker die uit de auto komt kun je meten, maar een eindje verder gaat ie over naar mitsu stekker (witte rechthoek) en daar kunnen ook nog wel eens vuile contacten zitten met wat pech
Zo dus eigenlijk zeggen, kijk zekeringen na, of vervang ze bij twijfel, en doe de stekkers (zowel mitsu als de de iso) even schoonmaken en inspuiten met contact spray
Zit je daarin tegen bij de mitsu stekker bijvoorbeeld wél op 12 volt, maar op de ISO gewoon op 9, dan heb je draadbreukje zitten
Als dat zo is, nieuw verloopje kopen, of gewoon afsplitsen ergens onder je dash, bijvoorbeeld van je sigaretten aansteker (wel ff nachecken of die geschakeld is, of constant, anders gaat je radio niet mooi uit met contact)
Zekering zit onder de motorkap, zekeringenkast, en dan dat gele 4 kantje met 2 zekeringen in, 1 daarvan is radio
Volgens mij is dat enigste, anders kun je onder je dashboard ook nog ff kijken, zit nog een zekering kastje verstopt achter dat vakje bij je benen
Heb je ook al es je draadboom wat verder eruit getrokken en gemeten?
Op de ISO stekker die uit de auto komt kun je meten, maar een eindje verder gaat ie over naar mitsu stekker (witte rechthoek) en daar kunnen ook nog wel eens vuile contacten zitten met wat pech
Zo dus eigenlijk zeggen, kijk zekeringen na, of vervang ze bij twijfel, en doe de stekkers (zowel mitsu als de de iso) even schoonmaken en inspuiten met contact spray
Zit je daarin tegen bij de mitsu stekker bijvoorbeeld wél op 12 volt, maar op de ISO gewoon op 9, dan heb je draadbreukje zitten
Als dat zo is, nieuw verloopje kopen, of gewoon afsplitsen ergens onder je dash, bijvoorbeeld van je sigaretten aansteker (wel ff nachecken of die geschakeld is, of constant, anders gaat je radio niet mooi uit met contact)
Re: 2din
Dank voor de reacties. Inmiddels werkt alles
- de radio werkt op 2 zekeringen, waarvan er 1 kapot was. Vervangen deed niets met het voltage.
- de Mitsu stekker gaf zelf maar 9 volt; dus idd ergens een breukje
- ik heb nu afgetakt van de aansteker
Best een puzzel als je er geen enkele vorm van verstand van hebt, maar wel leuk om te doen....als het uiteindelijk lukt.
- de radio werkt op 2 zekeringen, waarvan er 1 kapot was. Vervangen deed niets met het voltage.
- de Mitsu stekker gaf zelf maar 9 volt; dus idd ergens een breukje
- ik heb nu afgetakt van de aansteker
Best een puzzel als je er geen enkele vorm van verstand van hebt, maar wel leuk om te doen....als het uiteindelijk lukt.