Voltage antenneversterker

Voor info en vragen over audio/navigatie/carkit/video/speakers/amps/enz.
Plaats reactie
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Heren, dames,

al tijden heb ik hele slechte ontvangst op mijn radio. Bij meten aan het stekkertje dat naar de antenneversterker loopt, meet ik geen spanning. Is dit juist of is er mogelijk ergens een zekering stuk?

Groet,

Ramses
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Lowlands »

Tja,zonder voeding zal die versterker niet werken..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Twain »

Die dingen zitten trouwens normaal geschakeld via het contact, dus zorg er wel voor dat je meet met het contact aan... :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Hehe, contact aan, daar had ik nog net wel rekening mee gehouden.

Heb zowel aan de voeding bij de antenne voet gemeten, als aan de stekker achter de radio en beide malen 0 volt. Stekker vanuit de radio gaat de dikke kabelboom in en dan ogenschijnlijk richting klokkenwinkel. Op het eerste oog lijkt er ook geen zekering stuk, noch onder het dashboard, noch in de motorruimte. Iemand enig idee.

Alternatief, kan ik simuleren of dit de oorzaak is van mijn slecht ontvangst door 12 volt van een andere bron op de versterker voeding te plaatsen, of heeft die 16v nodig of zoiets geks zoals bij een volkswagen?
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Lowlands »

Een Volkswagen is geen Galant gelukkig...Lijkt me sterk ten eerste en ten tweede zal hij het met 12 V ook wel wat doen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Hebben jullie enig idee of ik een zekering kan controleren om te achterhalen waarom er geen spanning op de voeding staat?

Op hoeveel plaatsen wordt deze voedingskabel door stekkertjes onderbroken, mogelijk zit er ergens 1 los?

Groet,

Ramses
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Twain »

waar zit dat ding eigenlijk? en is het wel origineel ? ik kom hem in het schema niet tegen, maar dat kan liggen dat ik op de verkeerde plek kijk :P
Awesomeness = Verveling x Talent
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Erm, achter de radio ligt de antenne kabel met daaraan een dunnere draad, dit is de voeding voor de antenneversterker. Die dunnere draad zit, achter de radio, met een stekkertje aan een andere dunnere draad die de dikke kabelboom inloopt. Kleur is dacht ik wit zwart. Hij loopt dus vanuit de dikke kabelboom, die naar mijn inschatting ergens vanachter de klokkenwinkel vandaan komt, naar een stekkertje, en na de stekkerverbinding verder naar de antenne achter op het dak (heb een station). Daar, boven de hemelbekleding in de binnenzijde van de auto, zit hij weer met een stekker verbonden aan de antenne zelf. Ik ga er vanuit dat in de antennevoet de versterker zit.

Op diverse plaatsen waar dit stekker zit heb ik, met contact aan, meten door de massa ergens op de carrosserie te plaatsen en de plus aan het stekkertje. Telkens 0 volt. Radio ontvangst is belabberd, maar ik wil niet direct een nieuwe antenne eraan jassen als blijkt dat er simpelweg geen voeding naar de versterker komt.

Groet,

Ramses
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Overigens, in mijn schema zie ik alleen wat in bijgevoegde afbeelding staat.
Bijlagen
radio schema.jpg
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Xenon »

Ramses,

Tenzij je een VR4 hebt, kun je lang zoeken naar een antenneversterker. Galanten met een sprietantenne (in ieder geval de 8G's) hebben geen versterker aan boord. Dit in tegenstelling tot Galanten met de antenne in de zij-/achterruit verwerkt (VR4's).
De aansturing wordt in beide gevallen verzorgd door een blauwe draad in de connector van de radio. Daar wordt door de radio spanning op gezet in geval van radioweergave (dus niet bij CD/DVD/MP3/whaterver-anders-dan-radio), waardoor bij auto's met een sprietantenne de antenne uitloopt en bij sprietloze auto's de antenneversterker wordt ingeschakeld.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Twain »

kijk dat verklaard dat ik er nooit 1 heb gezien .. noch 1 kon vinden in de schema's

je kan de weerstand van de antennekabel even meten wellicht heb je ergens een draadbreuk
Awesomeness = Verveling x Talent
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Wat is dan die tweede draad die naar de antenne loopt? Aarde of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Xenon »

Ramses schreef:Wat is dan die tweede draad die naar de antenne loopt? Aarde of iets dergelijks?
Is dat een dunnere coaxkabel, of gewoon een zwarte ader? Meestal (bij Japanners) is zwart met een witte streep een massa. Maar ook 'gewoon' zwart wil wel eens massa zijn. Hang een multimeter eraan, stel 'm in op "Ohm", één kant aan de zwarte draad, de andere kant aan een massapunt. 0.0 (nul-komma-nul) Ohm? Dan is het een massa :yes: . Zoniet, dan is 't wat anders :P

Zeker bij de 1DIN autoradio's tref (trof?) je nog wel eens een stukje draadeind aan in het midden op de achterkant van de radio. Dat diende om de radio te fixeren (met een rubber dop op het draadeind) in een daarvoor bestemde beugel in de middenconsole. Niet zelden werd dat draadeind ook gebruikt als een extra massa aansluitpunt. In dat geval tref je in de auto een zwarte (met witte streep) kabel aan met een aansluitoogje eraan vastgeknepen.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Als gezegd, het is een dunnere zwart/witte draad, en loopt vastgetaped aan de coax kabel helemaal naar de antenne achter op het dak. Daar, aan de voet van de antenne zitten de 2 draden aangesloten: de coaxkabel en deze dunnere zwart witte. Een keer meten of hij contact maakt met een massapunt is wel een goede.

De radio is een dubbel-din pioneer avic-f900bt. Ik weet niet of hier een massa aansluiting buiten de normale iso aansluitingen nodig is. Wel weet ik dat, hoe belabberd mijn ontvangst nu ook is, als ik de zwart witte draad die naar de antenne loopt (niet de coax) onderbreek, de ontvangst helemaal verdwijnt. Dus mijn eerste vermoeden was dat het toch een versterker was.

Groet,

Ramses
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Lowlands »

Zal inderdaad een aardedraad moeten zijn.Want als je hem bij de antenne aard,krijg je gegarandeert gekraak uit je speaker omdat de verschillende carosserie delen niet helemaal goed kontakt maken na zo veel jaren.Komt roest tussen enz,en dus even geen aarde bij de antenne.Die mantel van de coax mag je dan ook niet aan allebei de kanten aan aarde leggen,krijg je een aardelus en kan je brom krijgen.
Dus bij de antenne alleen de kern er aan en bij de radio aan de aarde van de radio wat vanzelf gaat als je de antenneplug in de antenne ingang stopt.En die zwart/witte draad aan de aarde van de antenne.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Zover ik kan zien in er bij de radio een nieuwe plug aan de coax kabel gekomen. Bij inspectie zijn daarbij kern en mantel verbonden, dus dit is correct?

Aan de aansluiting aan het dak is nooit iets gewijzigd dus dat zou al goed moeten zijn.

Raar verhaal, gisteren middag, nadat de auto in de zon had gestaan, deed de radio ontvangst het perfect. Gisteravond was het weer dikke knudde. Ik word er gek van...
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Uray25 »

Kern EN Mantel verbonden ?! bedoel je aan elkaar ?
DAS niet goed...
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Xenon »

Beste Ramses,

Kom eens op de proppen over wat voor auto we 't hier eigenlijk hebben. Welk model heb je :?
Trouwens, iedereen hier op het forum zou het wel kunnen waarderen als je jezelf even een beetje voorstelt, zodat we een beetje beeld hebben met wie we te doen hebben. Wel zo fijn toch? ;)

Wat Ray zegt: als de kern EN de mantel aan elkaar verbonden zijn, dan is dat NIET goed. Het zou betekenen dat het antennesignaal (dat toch al niets voorstelt) wordt kortgesloten. Knappe radio die daar nog iets van kan maken... :mean:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Voorstellen? Andere forum pagina dan toch neem ik aan?

Auto is een Galant v6 wagon uit 1999. Radio is een pioneer avic f900bt

Achter de radio, is de kern van coaxkabel is correct aan de antenneplug verbonden, de mantel is daar eveneens correct aan de plug verbonden. Mantel en kern zijn NIET aan elkaar verbonden.

Gaat er zoals ik begrijp om dat, achter de radio kern en mantel van coax beiden wel aan plug verbonden dienen te zijn, bij de antenne alleen de de kern omdat aarde via de losse aarddraad geschied.

Gekke vraag, kan toch ni zijn dat radio niet goed aan frame van de auto geschroefd is en dat dat de oorzaak is? Staat niets van in installatie handleiding dat dat moet maar ik ben ook maar leek.

Groet,

Ramses
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Lowlands »

In principe zit de radio al aan de negatieve pool van de accu,anders doet hij het gewoon niet.Maar het is soms wel eens beter om de radio echt met de carrosserie te verbinden,kan gewoon met een metalen beugel of zo,zit ie meteen goed vast.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Oke, dan is die verbinding met de carrosserie wel in orde denk ik.

Typische is dat als het HEEL koud is in de winter hij perfect werkte en gisteren toevallig toen het relatief warm was in de auto. Temperatuursafhankelijke radio ontvangst. Prachtig...
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door foks »

en als je voor de gein eens een stuk draad aansluit+vastmaakt aan de coax kabel, zo daar ergens in de kofferbak, en dat buiten de auto hangt?
Zeg maar een armelui-antenne. Dan kun je misschien ontdekken of het probleem misschien de radio zelf ,of de antenne zelf, is.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Ramses
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2014, 17:39

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Ramses »

Als het aan mij ligt, bestel ik gewoon een hele nieuwe antenne incluis kabel en leg die in de wagen.

Iemand enig idee waar ik aan een geschikte antenne voor een Galant Wagon kom? Conrad had een paar universele, maar bij een Wagon zit hij met twee bouten/moeren door het dak heen verbonden. Ga ik daar een 'magneet' antenne opzetten, ben ik bang voor lekkage...

Ramses
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Voltage antenneversterker

Bericht door Twain »

bij de dealer of op de sloop ( of hier in het tekoop gevraagd deel van het forum)
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: audio/multimedia”