Greeny (v2.0)

Een mooie fotocollage van je eigen Galant!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door cvw »

Vincent, ik had geen rekening gehouden met vloeibaar vet dat binnen de kortste keren een vast massa vormt. Ja, dan heb je gelijk want als dat spul dun genoeg is en met druk ingebracht wordt (Oeh, wat heb ik vandaag een slechte gedachten, maar dat terzijde. Dat soort zaken mag ik niet virtualiseren alhier op het forum. :wha: ) dan krijg je het wel tussen die spanrolrond door ja. Gemeen hé, dat zo'n geluid langzaam sterker wordt en dat je daar dan aan went. Pas na vervanging of behandeling hoor je het daadwerkelijke verschil :shock:
Hoe lang die spanrollen meegaan? Ik las een opmerking dat hij eigenlijk iedere 90k bij de GROTE beurt vervangen zou moeten worden. Dat gebeurt in ieder geval niet. Ik hoorde dat ding al 40k kilometers weet ik nu. En Mark heeft zelfs 5k met een gillende spanrol rondgereden. En daar zat serieus speling op.

Enneh, rem ze weer. Lekker! :D
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Nog zoiets: ik kocht vorige week een kleine 22" smart TV voor in de keuken. Natuurlijk moest daar dan ook een mooi uitvouwbaar/kantelbaar/roteerbaar muur-beugeltje bij komen. De meest logische keuzes zijn Vogels of Newstar. Beide hebben veel keuze, alleen vind ik ze allemaal te ver van de wand afkomen. En toen vond ik tussen een van de andere merken eentje van Vivanco/Titan. Die beugel wordt de de halve wereld geleverd, allemaal rond dezelfde prijs (110-120 euro). En ineens is daar dan 1 webshop die 'm (inclusief verzending!) voor 50 euro levert. En hij is binnengekomen, exact wat het moet zijn, erg mooie beugel. Maar hoe kan het?! Meer dan de helft goedkoper tov de hele horde aan bekende shops zoals Bol.com enzo.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Goed voorbeeld Mark. Je snapt niet hoe ze het in hun hoofd halen om voor vier stripjes ijzer zoveel geld te vragen. Maar ja, het wordt ervoor betaald...

Maar om even terug te komen op Greeny: De nieuwe ho-ijzers doen 't prima. We zijn een 200km verder en het spul begint nu echt fijn te remmen. Natuurlijk! What else?
Wat echter totaal niet geruisloos bleek, was de wielnaaf rechtsachter. Als we een bochtje naar links draaiden, dan hoorde je rechtsachter de bijgestelde handrem in de trommel (of schijf, hoe je 't ook wilt hebben :P) aanlopen. Mjah, 't nam nu toch wel serieuze vormen aan. Maar speling op het lager kon ik statisch niet waarnemen.
Toch maar weer eens eBay op. En waarempel: een originele naaf, wegens overcompleet, 49 euries. Tadaa! Hier dat ding!
Tsja, naast de wielmoeren moet je nog 6x met dop 14 aan de slag en dan ligt de boel op de mat. Klusje van niks eigenlijk. Enige minpuntje was dat Greeny voor aanvang van het klusje een vastgevroren dikke laag natte sneeuw had opgelopen, dat in de gestookte garage zorgde voor heuse wateroverlast :x .

Als finishing touch ook gelijk maar de achterruitverwarming-radioantenne-constructie verder aangelegd en aangesloten. Maar het ontvangstresultaat valt me toch serieus tegen. We zitten hier ook wel een beetje op de grens van het NL-zendbereik, maar via de spriet was de ontvangst toch echt wel een klap beter. Hoewel, de Lexus met af fabriek een soortgelijke achterruitantenne constructie bakt er ook niet veel meer van de NL-zenders hier, terwijl Meany's ontvangst via de achterruit (ook af fabriek) het duidelijk wint van het trio :thx: . Maar eens even afwachten welke score over de grens wordt gehaald.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Twan1967
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jun 2013, 13:54

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Twan1967 »

Xenon schreef:
Fluff schreef:Hey Vincent,

Hoe zit dat eigenlijk met die achterlichten van jou avatar? heb je die zelf gemaakt?
Ziet er in ieder geval super uit!! Als ik nie te bang was voor electro, had ik ze zelf ook zo gemaakt ;)
:yes: , I did. Later had ik ook de richtingaanwijzers in LED uitgevoerd (moet ik ook nog ergens een piccie van hebben), maar in één unit kwam vocht binnen. Die bleek dus niet goed dichtgedrukt na de LED modificatie. Bij het opnieuw open stoken van de unit bleek ik iets te voortvarend te werk gegaan: de unit kreeg deels een wel héél aparte vorm :emo: :x: :oops: :x. Het kwam neer op een nieuw setje achterlichtunits... waar op dit moment weer gewone peertjes inzitten :bump:. Maar... ooit... :yes:
IMG_2787.JPG
IMG_2788.JPG
KNOEI 8G schreef:
Xenon schreef:Volgend weekend eerst ene Murphy een flinke trap verkopen en dan de achteras 'even' gaan verlagen, zodat Greeny er niet meer bij staat of ie een noodstop maakt...bij stilstand :lol:
Foto's? Uuh... komen er aan als de job done is :bye
Ik neem aan dat die week al voorbij is vincent!!
Oftewel FOTOOOOOOOOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :yes:
Ach, hou op :uhu: . Ik was afgelopen week vrij. Mooi, dacht ik, alle rust en tijd om zowel Greeny's achterkant aan te pakken, als ook eindelijk de Tein's incl EDFC onder Meany te schroeven.
Ja, mooi niet dus. En wederom heb ik een goed "excuus": we hebben namelijk weer een sleurhut gekocht. Voor de oudgedienden onder ons: weer eentje van het kaliber dat ik voorheen ook al eens had, ofwel 7.82m schoon aan de haak.
Behalve dat als de bliksem Greeny even voorzien moest worden van een trekhaak (komt van v1.0 af) had ik met de (bijna) nieuwe aanwinst toch even meer werk aan dan verwacht. Deels werkte de interieurverlichting niet. Ook de waterpomp zweeg in alle talen en op een gegeven moment werd de omvormer vrij overmoedig en maakte van 230V geen 12V meer, maar zelfs 0V :x . Ding opgestuurd en twee dagen later gemodificeerd terugontvangen. Prima. Maar nog steeds deels geen licht, geen water, geen niveau aanduiding... hmmmz :roll: . Kwam ook wat kapotgetrokken kabels tegen achter de verwarming (die het overigens wel deed). Na de uitstekend weggewerkte bekabeling achter het bed te hebben bereikt, was het aandrukken van een connector op de tiptoets schakelaar voldoende om de spots weer tot leven te wekken. Toen weer het oog op de watervoorziening: de 50L schoonwatertank bevat een pomp. Blijkbaar een héél modern exemplaar, want hij was volledig draadloos... :roll:. Ook de niveaumeter bleek van dezelfde draadloze "techniek" te zijn voorzien. Kortom: het begon me te dagen waar die stukgetrokken bekabeling wel eens voor kon zijn. En inderdaad: na inzet van wat snoer en reserve cat6a materiaal werkte ook de pomp en niveaumeter weer as advertised. Zowaar de boiler bleek ook zomaar te werken. Hoera... totdat bleek dat het keukenblok blijkbaar was voorzien van heuse waterkoeling... Wat nou weer! Kraan lek? Afvoer lek? Kraan dus. Een minuscuul barstje in het kunststof dat voor een venijnig fonteintje zorgde aan de verkeerde kant van het aanrechtblad. Maar goed, het is wel de ultieme manier om alle ins and outs van een object goed te leren kennen. Vanmiddag heb ik de twee stuks zeven polige aansluitstekkers :? vervangen door één dertienpolig exemplaar, dus (o.a.) de achteruitrijverlichting moet nu ook kunnen ontwaken.
Weet jij zo nog wat de buiten diameter was van die LED ringen?
三菱ギャラン
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Heu...nee... Maar ik had die ringen laatst in m'n handen, dus moeten redelijk binnen bereik liggen. Ik check 't voor je ;)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0) - ABS Ring issue!

Bericht door Xenon »

Ja hoor, ben er nog. :D Greeny ook. :yes:

En sinds het vertrek van Meany (eind juni) is Greeny me toch een klap chagrijnig geworden...
Vrouwlief kwam paar maandjes geleden thuis met de mededeling "ABS-lampje ging onderweg aan en blijft aan. Hoor ook een raar geluid tijdens remmen..."
Hmmm... ik naar Greeny, start 'm...ABS-lampje ging na de start gewoon weer uit... EVOSCAN eraan gehangen -> niets bijzonders... Mja... Zal misschien een takje ergens tussen hebben gezeten (ABS ring)?
Goed, wat niet kaputt is hoef ook niet gerepareerd te worden. :D . Vervolgens drie maanden probleemloos gereden
Vorige week: vrouwlief aan de telefoon: ik kom héél rustig naar huis. Toen ik net moest remmen, kwamen de vreselijkste geluiden naar boven... Maar hij remt nu wel weer stil en goed...
Ik: Fijn!... :no:
Na probleemloos thuis te zijn aangekomen heb ik Greeny maar weer eens wat beter onder de loep genomen... Zo op het oog geen bijzonderheden. Klauwen lopen soepel, blokken zijn vers, remmerij is nog redelijk 'schoon', schijven zien er goed uit. Lichte speling in de binnenste stuurkogels, dat wel, maar kan geen aanleiding zijn voor kabaal tijdens remmen. Hmmm... dejavu-gevoel met een poosje geleden: ook rare verschijnselen zonder verklaring ervoor...
Gister: opnieuw telefoontje met de nodige paniek in haar stem. "Klopt toch echt iets niet mee. Maakt weer enorm kabaal als ik rem."
Thuis aangekomen zelf ingestapt en gaan rijden... Zacht remmen, hard remmen, slepend remmen, tijdens sturen remmen... Naks, noppes, nada geluiden. Niks aan de hand... :?

:x

Greeny krijgt z'n zin en krijgt weer m'n aandacht... De brug op en hoog ermee! Voorwielen eraf, lampje erbij... Weer zie ik niets bijzonders...totdat me opvalt dat de ABS-ring een scheurtje vertoont.

Aha! Dat zou e.e.a. kunnen verklaren! Past precies in het beeld der verschijningen sinds Meany's vertrek. :cheer:
Alleen... hoe vervang je zo'n ring? :nocheer: Is die ring wel te vervangen? ASA laat 'm alleen zien met een complete aandrijfas :emo: Dus ik heb verder nog niets uit elkaar gehaald en weet ook nog niet hoe los de ring op dit moment om de as zit.

Zou het anders een idee zijn (ervan uit gaande dat de ring door de breuk nu niet meer altijd 'fixed' met de aandrijfas mee ronddraait en daardoor een ABS-ingreep uitlokt) om de ring vast te lijmen aan de as?
Ik geef toe dat ikzelf niet zo kapot ben van dit soort quick fixes, maar als het uitkomst zou bieden...

Wie helpt me? Alvast :thx:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Deze ringen zijn eenvoudig te wissellen en goedkoop ook nog. Misschien heb ik er nog een liggen maar er is ook een site die deze ringen los verkoopt. Iets van absringen.nl dacht ik. Verwijderen is een tikje met een plastic hamer. De nieuwe erop is een kwestie van warmstoken eropschuiven, afkoelen en klaar.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Da's nog eens vlot! Thnx Mark. Ik ga ermee aan de slag... :thx:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Joepie... kom tot de ontdekking dat de ring aan de andere kant ook gespleten is... Waarom splijten die dingen zich? Vanwege roestvorming eronder ofzo?
ABS-ringen.nl gaf geen sjoegem. Dus dan maar (toegegeven: voor mijn doen een beetje erg late inval) weer eens op ebay gekeken of ze daar wellicht aangeboden worden?
Ach man... Kilo's! Nog net niet gratis. Maandag of dinsdag heb ik ze in huis.

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ik die dingen het beste kan uitwisselen: ik heb dat spul nog nooit uit elkaar gehad en weet dus niet of het voldoende is als ik de hub losschroef (en de aandrijfas, natuurlijk). Kan ik dan de ring wisselen? Of moet het hele fuseestuk (incl hub) ervoor weg en kan de as dan gewoon blijven zitten? Ik hoop op dat laatste, want ik zit nou niet meteen op geklieder met transmissieolie te wachten... (x2).
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Ja hoor, de as blijft gewoon netjes zitten! Even onderste rechte draagarm los (ik doe altijd de lange bout door het subframe). Onderaan ook de vork-beugel van de schokbreker loshalen en dan kantel je zo de as uit de hub en kun je de ringen wisselen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Helemaal duidelijk! Had ik ook een beetje op gehoopt, want die vier hub-boutjes zitten nu ook weer niet meteen op de fijnste plek...
Goeie tip Mark om de rechte draagarm van het subframe te lossen ipv van het fuseestuk. Ga ik morgen meteen doen. Beide zijden. En de boel schoonmaken en opfrissen.
Kunnen maandag of dinsdag meteen de ringen eromheen en is vrouwtje weer mobiel.
Thnx!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Dankzij bovenstaande tip :thx: een 'simpel' klusje.
Inmiddels is me duidelijk dat deze ringen sneuvelen als gevolg van roestvorming op de aandrijfassen. Dat eist ruimte op dat op die plek tussen as en ABS-ringen niet bestaat, dus...*knap*... de ABS-ringen leggen uiteindelijk 't loodje :bye
Maar goed: na wat in de weer te zijn geweest met 'n rondtollend staalborsteltje, 'n vijl, wat schuurpapier, ontroester en -oh ja: zowaar een onkruidbrandertje :x: - zitten de nieuwe ringen op hun plek en heb ik het hele handeltje mooi in een roestwerende coating gezet, zodat Greeny nooit meer aan dit kwaaltje hoeft te lijden. :D
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Nice! Lekker rijdend houden :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

...en dat doettie nog steeds! En hoe!

Vrouwtje rijdt tegenwoordig een woon-werkafstand van ca 42km enkele reis. Dus pakweg 85km/dag. Dus Greeny draait intussen stiekem wat meer kilometertjes weg dan Lexxy.
Aan de laatste posts te zien is november kennelijk de maand voor Greeny voor wat aandacht (buiten de reguliere beurtjes om). Want nog afgezien van het feit dat laatst nog iemand van mening was om Greeny's make-up een beetje te moeten beschadigen (een VW Vento die zonodig op een parkeerplaats moest keren en daarbij geparkeerde Greeny net niet wist te missen... :x :cry: ) bleek ook bij het wisselen naar winterschoeisel dat de stuurinrichting nu toch wat zorgelijke speling vertoont. Dus tijd voor wat verse stuurstangen en -kogels. Origineel gaan we maar niet meer doen, want van OEM-fabricant Delphi krijg je de hele zwik (2x binnenste stuurkogels/-stangen en 2x buitenste stuurkogels) voor minder dan één originele stuurkogel met de drie rode diamantjes op het doosje. :P

Dus morgen gaat Greeny zich nog eens in hogere sferen (wel één hele meter) begeven om wat verse stuuringewanden geimplanteerd te krijgen. Maandag gaat ie dan de uitlijnbank op en dan ga ik ervan uit dat ie de zachte winterbandjes niet zo rap gaat opeten als dat ie met de zomerbandjes heeft gedaan :emo: .
En voor de rest... snort Greeny er lekker op los zonder te mekkeren. Nog 170.000km te gaan tot de km-stand die van Greeny v1.0 evenaart. Makkie! Hoewel... die achterspatborden... :emo:

Goooo Greeny, Goooo.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Succes met de stangetjes (superleuk!) en kogels.
En als je nog wat tijd overhebt voor de spatbordranden:

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

marksanne schreef:Succes met de stangetjes (superleuk!) en kogels.
En als je nog wat tijd overhebt voor de spatbordranden:

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een tooltje voor op de ratel die om het kogelhuis van de stuurstang aangrijpt. Ik hoop niet tegen al te veel troubles aan te lopen bij het losdraaien... :x:
Of...bedoelde je dat niet met 'superleuk'?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Hahaha je weet het!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Nou... Murphy houdt er blijkbaar een vakantie op na, want het klusje stelde eigenlijk niet veel voor. Het zat eens een keertje helemaal mee. :thx:
Het lastigste was eigenlijk de borgschijven (tussen binnenste stuurkogel en stuurhuis) na montage weer om te buigen, zodat de nieuwe stuurkogel geborgd zit.
Maandag laten uitlijnen en klaar.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Xenon schreef:Nou... Murphy houdt er blijkbaar een vakantie op na, want het klusje stelde eigenlijk niet veel voor. Het zat eens een keertje helemaal mee. :thx:
Het lastigste was eigenlijk de borgschijven (tussen binnenste stuurkogel en stuurhuis) na montage weer om te buigen, zodat de nieuwe stuurkogel geborgd zit.
Maandag laten uitlijnen en klaar.
Nice! Goed bezig!

Goed om te lezen dat het een keer mee zit en zowieso dat Greeny nog mooi lekker vertroetelt wordt :)
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door cvw »

Pff, als ik de opmerkingen lees over stangetjes dan schieten gedachten richting therapie alweer door mijn kop. Mooi dat het gelukt is. :shock:
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

cvw schreef:Pff, als ik de opmerkingen lees over stangetjes dan schieten gedachten richting therapie alweer door mijn kop. Mooi dat het gelukt is. :shock:
Haha! Met de juiste tool is het nog maar 't halve werk. Uiteindelijk heb ik met dezelfde tool ook maar de borgschijven enigszins geplet :shock:, want daar kom je met geen mogelijk met iets anders bij. Zojuist heb ik 'm laten uitlijnen (dat vind ik dan weer schitterende techniek, de meettechniek die daar achter zit). Anyway, vrouwlief kan weer naar hartelust sturen :yes:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Weer tijd voor 'n updeetje... en ik verklap er meteen bij dat 't ook de laatste zal zijn. Want 01.02.2018 gaat de boeken in als officiele sterfdatum van Greeny v2.0... met 140.4 k op de klok.

Vrouwlief was vanmorgen op weg naar haar werk, zo'n 45km verderop. 10 minuten van huis werd ze verrast door ijzel. De weg, waar 100km/h is toegestaan, vond ze al wat vreemd de tegenliggers in spiegelen. Dus nam ze gas terug tot 60km/h. De weg maakte een flauwe bocht naar rechts. De weg wel... Greeny niet... Gewoon alsof het stuur voor de show erin zat... Vrouwlief was machteloos en schoof links het talud af een diepe greppel in. Na haar landing kreeg ik een telefoontje van vrouwlief met een knap onsamenhangend verhaal, waarvan me haar stem meteen duidelijk maakte dat 't goed mis was. Ik was binnen 10 minuten ter plaatse. En gloeiende nog aan toe: ondanks dat ik wist wat me te wachten stond, bleek het wegdek daar stiekem een misselijkmakend gevaarlijke spiegel. Toen ik alleen al naar m'n rempedaal keek, flitsten ABS, TRC en VSC (Lexus IS250) me tegemoet, ten teken dat de electronica z'n handen vol had om Lexxy niet hetzelfde te laten eindigen als Greeny. Politie was al ter plaatse en vertelde me dat de brandweer onderweg was om m'n vrouw uit Greeny te gaan knippen... En zo'n mededeling ga je niet echt van opknappen, kan ik je zeggen. Jammer voor Greeny, maar dat er geknipt moest worden was ook een indicatie voor bepaald letsel. Of de vrees ervoor... Alle botsproef-varianten ten spijt, vallen is dan weer een scenario dat NCAP (nog) niet kent. Hoewel Greeny's snuit linksvoor stevig was verbouwd, waren toch alle airbags in hun bedje gebleven. Ook van de stoel. Niet één is geploft.
Jullie zullen het met deze tekst moeten doen, want foto's heb ik niet gemaakt. Bewust niet. Dan zou mijn vrouw ook in beeld zijn gekomen en dat gaat me véél te ver. Ik heb geen foto's nodig. De beelden blijven me voor altijd bij. Alle lof voor de Duitse hulpdiensten die snel ter plaatse waren en als een geoliede machine, héél gecontroleerd, in no time Greeny in een Cabrio verbouwden om mijn vrouw zo safe mogelijk uit het wrak te halen. Als je erbij staat en het betreft je eigen vrouw... phoeh... ik hoop dat het jullie gespaard blijft, want er gaat een ongekend machteloos gevoel door je heen op zo'n moment.
De Cabrio-actie bleek achteraf volledig terecht: vrouwlief heeft een gebroken ruggewervel en een gebroken rib. Maar gelukkig toont ze geen uitvalverschijnselen. Ondanks alle shit toch iets met 'engeltjes' en 'schouders'... Ze ligt in het ziekenhuis en ze houden haar de komende tijd in de gaten of haar organen, als gevolg van de klap die ze te verwerken hebben gekregen, niet alsnog gaan zwellen. Tot nu toe ziet het er 'goed' uit.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Jeeeeetje Vincent, wat een naar bericht! Op zulke momenten telt maar 1 ding: de liefde voor elkaar en het gekreukelde blik is volslagen onbelangrijk. Hopelijk is het herstel snel en voorspoedig, zowel de lichamelijke als de mentale!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door menno3x8g »

Sterkte, en hopelijk zal haar herstel spoedig en volledig zijn.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door kevin1990 »

Heftig zeg! Sterkte en hopen dat ze er weer helemaal bovenop komt!
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Integra »

Sterkte, dat is enorm schrikken!
Wat de airbags betreft.... Wat ik bij het autoschade bedrijf geleerd heb... Ze zijn slechts 8 jaar gegarandeerd... Daarna kunnen ze nog steeds werken, of verminderd of zelfs helemaal niet.... Maar niemand (incl. een dealer) vervangt ze na 8 jaar.
Hoop dat je vrouw er niets aan over houd! Nogmaals sterkte.
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Uray25 »

Sterkte Man... En uiteindelijk is het maar blik...

En ik hoef er ook geen foto's van, weet zo ook wel hoe dat eruit ziet van dichtbij, hopelijk knapt ze weer snel op.

Trouwens, Airbag's ploffen niet onder de 50Kmh...
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Jongens, allen bedankt voor jullie reacties. Dat airbags er vanaf een bepaalde leeftijd mee kunnen ophouden, wist ik niet. Hadden die talloze blindgangers van WO-II daar maar wat meer 'last' van gehad... Die kunnen zestig jaar na dato best nog heftig ploffen.
Een minimumsnelheid voor airbags? Okee. Maar voor de stoel (zijdelingse impact) kan ik me dat amper voorstellen. Er zijn crashtestbeelden dat de ram op de stilstaande auto afstormt en de stoel/gordijnairbag ploft. Maarja, Greeny is, of was :emo: , 16 jaartjes, dus een beetje over de T.H.T-datum van airbags heen... :emo:

Met vrouwtje gaat 't goed. Geen nieuwe complicaties. Ze heeft vanmorgen te horen gekregen dat ze naar een andere afdeling gaat :cheer: , waar ze nog minimaal een week moet blijven :nocheer: .
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door cvw »

Hou je haaks Vincent en een goed en spoedig herstel voor je vrouw (en jou).
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door kevin1990 »

Pfff klote man dat is schrikken! Hopen dat je vrouw er helemaal weer bovenop komt!
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Twain »

PFFF Dat is kut , sterkte

als ze allemaal weigeren is het bijna zeker niet de leeftijd van de airbag, computer, sensor of kabelboom lijken me dan aannemelijker.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door mitsu-galant »

Sterkte!
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Dank jullie wel, allen.
Inmiddels is wel duidelijk dat vrouwlief er weer helemaal bovenop zal komen. Naar verwachting zal ze ergens tussen de 6 en 12 weken weer de ou... eh...:uhu:... 'als nieuw' zijn, zonder fysieke erfenisjes uit deze gebeurtenis. Dus met die klap is ze wel in meteen een beetje door haar tegoed aan engeltjes heen voor de komende jaren...

Ik heb zelf begin december een full options Lexus GS300 (met een snoepje van een 3.0 V6) erbij gekocht en vrouwtje wilde graag in haar Greeny blijven rijden. Vandaar dat het de bedoeling was dat Lexxy (IS250), waar ik inmiddels al weer 5 jaar probleemloos in stuur, in de verkoop zou gaan. Maar ja, met het versneld afschrijven van Greeny :cry: gaat vrouwlief in ieder geval voorlopig de IS250 rijden, zo gauw ze weer mag rijden.
Daarmee komt voor ons een einde aan een mooi Galant-tijdperk, dat ooit in medio 1993 begon met een 2.0 HB GLSi. Damn... bijna 25 jaar geleden alweer :emo:

Dat gaat ook inhouden dat ik m'n voorraad EA5-parts ga opruimen... ergens in 2018... Wat me zo invalt: Koplampen, achterlichten, Avance-mistlampen, spiegels, stuur, schakelaars, div. control units, wielkuipen, voorbumper, dakdragers, 17" Avance wielen, evoscan-kabels... Het topic zien jullie dan tzt wel verschijnen.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door foks »

oioi, sterkte voor jullie, maar wat een goed nieuws over de verwachting
tja na de 8G is het stil geworden dus een nieuwere Galant wordt een hele opgave, onderhand oldtimers.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Vrouwtje maakt 't naar omstandigheden goed. :yes:

Net nog in het topic zitten snuffelen van Mark's 50 Shades of Grey... toen viel me voor die arme Greeny de variant 50 Dents of Shame in.
En dat is dan nog een understatement... :emo:
Bijlagen
Greeny-1.png
Greeny-2.png
Greeny-3.png
Greeny-4.png
Greeny-5.png
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Goed te horen dat het met vrouwlief goed gaat! Maar allemachtig... als je het zo ziet dan wordt het helemaal een heftig plaatje. Dat wiel ook...! WOW.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Batsgeit »

Jemig, flinke klap gemaakt! Sterkte en beterschap!
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Updeet: vrouwtje is bijna weer zo goed als nieuw :yes: . Heeft nog fysio, maar het ziet er allemaal net zo zonning uit als het weer van afgelopen dagen :D .
Gelukkig hadden we nog een auto 'over': de IS250 stond eigenlijk in de verkoop, maar dat hebben we maar even teruggedraaid. Ze gaat -op z'n minst voorlopig- met de IS250 op pad. 8-)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Uray25 »

mooi man...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door menno3x8g »

Uray25 schreef:mooi man...
mooi vrouw ;)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Showcase”