8G V6-24 CvW - New Home @ Uray25

Een mooie fotocollage van je eigen Galant!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

8G V6-24 CvW - New Home @ Uray25

Bericht door cvw »

Bij deze de showcase van mijn Galant 8G V6-24. Overgenomen van Uray25 in juni 2010. ;)

Het hele topic over de detailing-job en andere zaken die ik met deze 8G heb uitgehaald kun je terugvinden op het "archiefdeel" van ons forum:
http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me" onclick="window.open(this.href);return false; ... 85&start=0

In het kort de 8G op een rij:
- Bouwjaar 2000
- Verlaagd; 3 a 4 cm
- Veerpootbrug voor
- 17" OZ superturismo GT velgen (ET43)
- Bandenmaat 215/45/17
- HC dash
- 3" LCD scherm in dashboard, 2x 7" LCD in hoofdsteunen van voorstoelen
- Xenon 6000K
- LANDI Sequential Injection (LSI) gassysteem (LPG)
- Km-stand: ruim over de 3 ton.

Afbeelding

Ondertussen heeft de 8G samen met ons al een aantal landen bezocht tijdens vakanties: Italië (zie foto hier boven, onderweg in Zwitserland bij de Gotthard), Frankrijk en Oostenrijk (onderstaand).

Afbeelding
Afbeelding

Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf. Oliën, filters, ATF, etc. zijn mijn eigen pakkie an. Heerlijk om weer lekker met autotechniek bezig te zijn en zeker met deze auto. :D
Laatst gewijzigd door cvw op 19 nov 2014, 22:35, 31 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Zo, tijd om het van me af te schrijven. Ik denk dat het nu verantwoord is. Gisteravond in ieder geval niet, want ik ben me een partij kwaad geweest...... :evil: :evil:
Als ik e.e.a. tijdens openingstijden van bedrijven had bemerkt dan had iemand voor zijn balie EN zijn persoonlijk welzijn moeten vrezen, dan was het niet alleen bij :argue: gebleven.

Eerst maar eens bij het begin beginnen. ;)
Achterin de 8G ligt de LPG tank. Daar hoort zo'n leuk display bij op het dashboard waarop je kunt zien hoeveel gas er nog in de tank zit. Bij mij branden altijd alle lampjes, bij het dalen van de tankinhoud gaan er geen lampjes uit. Ik had al uitgezocht waar dat door kon komen; een slechte aarding. En ach, dan controleer je dat eens maar echt structureel had ik dat nog niet gedaan. :oops:
Gisteravond dus wel, want bij het wisselen van de winter- naar zomerbanden was mij opgevallen dat er onder de auto een kabel loopt met draden langs de remleiding. Die remleiding loopt naar het midden van de auto ter hoogte van de krikpunten zodat je hem niet raakt bij het plaatsen en gebruiken van de krik. Dat kabeltje loopt echter niet mee in die knik en dus kun je het gevolg al raden; als je de krik onder de auto gebruikt heb je grote kans dat die kabel tussen krik en carrosserie platgedrukt wordt. Gevolg? Juist, op 2 plaatsen een beschadigde en onderbroken aardkabel. :(
Die kabel heb ik dus weer in orde gemaakt door er op 2 plaatsen nieuwe stukken tussen te solderen en vervolgens weer netjes af te tapen. Daarna die kabel bij de krikpunten netjes naar achteren gelegd zodat hij volgende keer niet weer beschadigd. Nou, ik heb goede hoop dat ik uitschakelende led lampjes ga zien op het dashboard na het rijden van de nodige km's. :)
"Beetje dom" zou Maxima zeggen als ze deze oplossing zou zien onder de auto. Maar goed, het is opgelost en komt als het goed is niet meer voor. ;)

Ik heb al eens eerder geschreven dat ik niet tevreden was over de "garage" waar ik de 8G tot vorig jaar in onderhoud had. En omdat het achterwiel er gisteravond toch af was besloot ik de stoute schoenen maar aan te trekken en de achterrem goed te controleren. Vooral om zeker te zijn over correcte montage. Daar had men bij de voorremmen ook al mee geblunderd (en nee, dat soort dingen vergeet ik heeeel slecht). Hoe moeilijk kan e.e.a. nou zijn bij schijfremmen. Piece of cake toch?

Afbeelding

Even dit plaatje ter herinnering over hoe een remklauw gemonteerd hoort te zijn. Let vooral op die bouten want die horen echt op hun specifieke plaats. En ja hoor! :evil: Verkeerd om toegepast. Er staan tekens op de bout en op de remklauw en nog is een oellewapper in staat om ze verkeerd te gebruiken. :bump: De klauw dus uit elkaar gehaald, alles geinspecteerd, schoongemaakt en opnieuw en correct gemonteerd. Feilloos, alles werkte als een zonnetje en kwam terug in startpositie. Ik had op dit moment al "last" van stoffen in de bloedbaan die er voor zorgen dat je vrij scherp reageert.
Geen risico dit keer dus ook het andere achterwiel er af en die rem controleren. En ja hoor, ook verkeerd gemonteerd. Mwaaaaaaah, WTF! Wordt het dan structureel verkeerd gedaan? :(
Je hoeft niet eens te kunnen lezen om de tekens op de bout en op de remklauw te kunnen vergelijken. Een kind van 3 zal feilloos aanwijzen welke bout in welk gat gedraaid moet worden. :x Dus ook deze klauw maar helemaal uit elkaar en alles in orde maken. Nou ja, dat is dan in ieder geval weer helemaal netjes.
Mijn bloedbaan bevatte ondertussen koolzuur in de vorm van Adrenaline. Het gierde gewoon. In het najaar van 2010 zijn deze blokken en schijven vervangen en sinds dat moment rijden en remmen we al met deze verkeerd gemonteerde klauwen. Denk je dat je zekerheid hebt als je het bij een "beroeps" laat verzorgen. :no:

Hah, en nu denken jullie vast: "Nou dat was het dan, ook weer opgelost". :no:, iedere sleuteljob wordt bij mij afgesloten met een proefrit. Als het niet goed gedaan is dan wil ik degene zijn die dat constateert. Handjes eerst gewassen (wow, dat was echt nodig :wha: ), overall weer aan de haak en op pad. Eerste keer remmen ......... hmmm gaat perfect. Niets blijft hangen, geen bijgeluiden, reageert heel goed. :)
Daarna een echt rondje gereden en even een stukje snelweg gepakt. Miljaar, er zitten heel andere remmen op de 8G. :shock: Met minder pedaaldruk heb ik veel meer remkracht beschikbaar. Ik voel nu dat de achterremmen meedoen. Dat gevoel ken ik eigenlijk niet van deze auto. En aan de andere kant bevestigde dit het onderbuik gevoel dat ik wel eens gehad heb; "Doen die achterremmen nou echt mee of lijkt het maar alsof ze weinig toevoegen".
Mijn bloedbaan? Nou die kon je bij mijn slapen zien kolken en kloppen. Als je zo om gaat met de belangrijkste onderdelen van een auto die aan jou toevertrouwd is voor onderhoud, dan verdien je wat mij betreft meerdere trappen tussen de edele delen verdeeld over een aantal dagen. Tuurlijk was ik heel blij met het resultaat. Maar de woede over zoveel laksheid en zorgeloosheid overheerste op dat moment nog.

Na een nachtje slaap gaat het nu beter. De woede is enigszins weggezakt en ik ben op zoek gegaan naar wat info over die bouten en hun werking. En dat heb ik [External Link Removed for Guests] gevonden. Daar staat precies wat ik gemerkt heb, het bevestigd mijn constateringen. Remproblemen! Ik denk dat ik de afgelopen anderhalf jaar voor 95% met de voorwielen geremd heb en slechts marginaal met de achterremmen. Zo voelt het in ieder geval nadat ik alles in orde heb gemaakt. :yes:

Ik ga hier geen werk meer van maken bij dat verantwoordelijk bedrijf. Heb ik 4 maanden geleden ook als eens gedaan voor andere zaken. Mij zien ze daar niet meer en mensen die er naar vragen meldt ik in ieder geval dat ze alles goed moeten controleren achteraf. Of naar een ander moeten gaan.........

Blijf scherp Galant Fan! Er zijn niet veel andere mensen die dat voor jou doen. ;)
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Lowlands »

Ik denk dat ik wel weet waarom.Kijk maar eens op je link,daar schrijft hij dat de guide pins boven op zitten en op het tekeningetje staat voor de galant dat ze onder op zitten!

"Lift the car, remove the tires, take the caliper off and look at the caliper housing. See those pins at the top of the housing? Those are the guide pins."
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Nou sorry hoor, maar als je als een blind paard met remmen aan het werk gaat dan ben je wat mij betreft geschikt voor de slacht. Een monteur die zichzelf serieus neemt werkt toch niet aan een auto op basis van een plaatje dat hij op Internet gezien heeft? Die werkt op basis van hoe de onderdelen waar hij mee bezig is in elkaar horen te zitten. Alles staat perfect aangegeven op de onderdelen en als hij daar niet kan vinden hoe het in elkaar hoort te steken dan kan hij het in de werkplaatshandboeken terugvinden. De oetlul wist dat die handboeken beschikbaar waren (CD) in het handschoenenkastje van de 8G.

Wat mij betreft zijn er geen excuses beschikbaar als je werkzaamheden aan een remsysteem verprutst. In het uiterste geval speel je met mensenlevens. :shock:
Je zou eigenlijk moeten voelen hoe groot het remverschil is tussen de montage zoals hij gedaan was en hoe hij nu is. Dat is echt dramatisch! Feitelijk heb ik de afgelopen anderhalf jaar alleen voorremmen gehad die een heeeeel klein beetje ondersteund werden door de achterremmen. Lekker hoor als je weet dat je met je hele gezin in de auto rondgetoerd hebt met 1450 kg gewicht op de trekhaak. Je krijgt zo'n combi echt wel tot stilstand in normale situaties, maar wat als de nood echt aan de man is en er een noodstop gemaakt moet worden? Blijft de combinatie dan recht? Mis je dan net die paar meter die je met correct remmende achterwielen wel gehad zou hebben? Eigenlijk wil ik daar niet eens (meer) over nadenken.

Ow ja, de LPG liggies lijken het nu te doen. Gisteravond ging de eerste uit. :D
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Lowlands »

Ik zal ook helemaal niet die aktie van die "monteur" verdedigen,waarschijnlijk heeft hij ook helemaal niet proef gereden,of hij dacht dat die remweg wel zo zal horen.Zo van,het is maar een oude bak...
Maar misschien is het gewoon altijd zo dat die guidepin aan de bovenkant zit,maar nou net niet bij Mitsubishi!En dus blind zo gemonteerd.En ik zou ook niet meer bij die garage gaan....
Ik zit net te denken dat bij mij ook 3 maanden geleden de remblokjes voor vervangen zijn vanwege de APK,het zal toch niet :shock: ??????
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door marksanne »

Lekker verhaal zeg! Sjonge jonge... ik ga ook 'ns een rondje remmen doen van de week, just to be sure (zou dan overigens vrijwel zeker mijn eigen fout zijn mochten ze andersom zitten).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Twain »

Lowlands schreef:I.... heeft hij ook helemaal niet proef gereden...
Proefrijden??? ik woon bijna naast zoon vage (lees: turkse) garage en daar rijdt NOOIT en dan ook echt nooit iemand van de garage proef met een auto van een klant.. (lees: slachtoffer van oplichting)
9/10 auto's komen er kapotter vandaan dan ze er naar toe gingen.. en ze plakken als dank ook nog stickers onder je nummerbord.... :x


ontopic... wat een eikels... :bump:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Nou, die garage heb ik maanden geleden al vaarwel gezegd. Nadat ik de grieven die ik toen al had kenbaar had gemaakt. Bij 1 van de voorrem klauwen hadden ze namelijk dezelfde fout gemaakt..........
En of hij het met een proefrit had gemerkt? Vraag het me af. De auto remde echt wel hoor. Maar als je het vergelijkt met de remkracht van nu, dan komt de auto veel stabieler en sneller tot stilstand met minder pedaaldruk. De achterkant van de auto geeft je niet meer het gevoel nog door te drukken. Dat gevoel heb ik afgelopen zomer duidelijk gehad toen de caravan aan de trekhaak hing. Dan kom je een parkeerplaats lang de Autobahn oprijden en duik je meestal toch even vrij stevig in de remmen. De remmen van de caravan hebben een kleine seconde nodig om "te pakken" (oplooprem). Tijdens die seconde voelde de auto heel onrustig aan, net alsof de hele achterkant "voorbij" wil komen. Geen prettig gevoel, maar nu kan ik het wel verklaren. En wacht dacht je van de voorrem schijven die ik afgelopen zomer krom trok tijdens het rijden in de bergen. Gek hé! Die stukken ijzer op de vooras hebben ff op hun flikker gehad op die hellingen!

Nou ja, enige voordeel is dat ik de afgelopen 20K km's vrijwel geen slijtage heb gehad op de achterremschijven en blokken. Die blokken liepen net genoeg aan om de schijven roestvrij te houden. :)

Dus als de auto scheeftrekt bij remmen of de remkracht valt tegen? Check die bouten van de remklauwen.
Gebruikersavatar
Evo driver
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 mar 2012, 15:10
Provincie: Noord-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Evo driver »

Wat mij meer lijkt is dat je lockpin aan de onderzijde hoort te zitten ipv op de bovenzijde. Want dat is de bout die je er af haald en de klauw omhoog kan klappen en door de guide pin er uit kan schuiven. Andersom gaat het niet omdat je dan met je remslang zit.

Ikzelf kijk er nooit naar eerlijk gezecht want ik haal er maar 1 los.
Maar naar mijn weten zit ook altijd de guidepin altijd aan de bovenzijde met een rubber.

Ik zal er eens op letten misschien wel eens leuk om het nou een keer echt te weten hoe en wat
[External Link Removed for Guests]
INFO@MD-PERFORMANCE.NL
[External Link Removed for Guests] Online sim-racing
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Xenon »

Evo driver schreef:Wat mij meer lijkt is dat je lockpin aan de onderzijde hoort te zitten ipv op de bovenzijde. Want dat is de bout die je er af haald en de klauw omhoog kan klappen en door de guide pin er uit kan schuiven. Andersom gaat het niet omdat je dan met je remslang zit.

Ikzelf kijk er nooit naar eerlijk gezecht want ik haal er maar 1 los.
Maar naar mijn weten zit ook altijd de guidepin altijd aan de bovenzijde met een rubber.

Ik zal er eens op letten misschien wel eens leuk om het nou een keer echt te weten hoe en wat
Grappig dat je dit schrijft. Gister heb ikzelf notabene opgezocht of het bovenstaande plaatje wel klopt, want ook ik haal maar één pen los en zou blind durven beweren dat de pinnen andersom zijn geplaatst dan aangegeven :x: .
Als ik ze moest benoemen zou ik de onderste lockpin noemen. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe om ze bij mij zitten :oops:
Ach, binnenkort gaan de zomerschoenen er toch weer onder (+Tein + Eibach), dus kom ik 't spul vanzelf weer tegen :yes:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Dat plaatje heb ik hier van het forum opgepikt om de situatie te verduidelijken. Als je naar de remklauwen op de vooras kijkt, dan staan daar ook letterlijk de G en L op de bout en op de remklauw vermeld (dubbele-zuiger klauw). Op de achterremklauwen en -bouten staan andere tekens, maar de bouten zijn op hun as hetzelfde qua opbouw/functie. Voorklauw heeft sleutel 17 nodig, achterklauw sleutel 14. De kop van die boutjes vervuilt wel lekker, dus heb je een grote kans dat er even een doekje overheen moet om de tekens zichtbaar te maken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik, ondanks al het gesleutel, geen idee heb of die lockpin nu boven of onder zit. :wha: Ik heb de hele klauw er af gehad en alles schoon en gangbaar gemaakt. Daarna alles volgens de markeringen weer geplaatst. Maar wat nu waar zit? :?
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Zo, na een weekje toeren kan ik alles definitief bevestigen:
- LPG lampjes werken naar behoren. Ik kan weer voorraadbeheer vanaf het dashboard uitvoeren. Nu nog even doorkrijgen wat de restvoorraad is op basis van die lampjes, maar ze gaan uit op basis van verstookte hoeveelheid en weer aan na het tanken. :)
- De achterremmen zijn een genot. En ze doen het echt een stuk beter. Dat merk ik bij het remmen EN ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst remslijpsel van de achtervelgen gewassen. :yes:

Sinds een week of 2 heb ik een nieuw flessie spul voor kunsttofverzorging. Bevalt tot nog toe erg goed; mooi zwart en waterafstotend. De randen langs de ramen krijgen zelfs hun glans terug. 8-)
Ik test nog even verder......... :lol:
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door KNOEI 8G »

Ik zat net naar m'n wagen te kijken en te denken of "black wow" hierop zou werken. Wat voor flessie spul heb je dan??
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Deze:
Afbeelding

Meer info:
[External Link Removed for Guests]
Ik liep er toevallig in Arnhem tegenaan. Had nog een kadobon te besteden en die kon ik (op 5 cent na) op dit flesje kapotslaan.
Voor de banden ben ik er niet weg van, al geeft het een mooie zijdeachtige glans. Alle kunststof echter wordt weer mooi zwart en blijft dat in basis ook, zelfs na een wasbeurt. En da's nou net het probleem met veel kunststofreinigers.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door KNOEI 8G »

Daar had ik al wat over gelezen op CC.nl en de dame die uitleg geeft op de site van de importeur die houd je wel bij de les :D
Die importeur zit in venray dus dat is voor mij om de hoek :D Misschien morgen even langsrijden. Thnx voor the tip :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

'K ben gisteren vreemd gegaan. :oops: Ik had eigenlijk een ander plan, maar toen ik zwarte Italiaanse aangeboden kreeg kon ik geen "Nee" zeggen. :?
Nee, nee, heeft niets met vrouwen te maken. Haha, ik zag jullie wel denken hoor! :lol: Het was een zwarte Italiaanse met ruim 100 pk minder als mijn 8G. Da's wennen man. :shock: 2000 km op de teller, maar geen haar op mijn bijna kale kop die er ook maar een moment over denkt om de 8G met 326K op de teller hier voor in te ruilen. Maar ......... het blijft leuk en luxe om weer eens mee te maken. ;)
De 8G ging een dag logeren in Zevenaar. Leon heeft zich met zijn collega's ontfermt over mijn Galant. T'is een flinke klus geweest want natuurlijk zaten er bouten vast en ging niet alles zo makkelijk als gewenst, maar het is klaar en heel netjes geregeld. Hulde aan deze mannen (ik heb tenminste geen dames/vrouwen gezien op locatie :) )

Aan het eind van de dag heb ik mijn zwevende rib achtergelaten in Zevenaar, maar dat heb ik er voor over. Wie technisch in orde wil zijn moet even pijn lijden...... ;) En zelfs dat is relatief als je doorrekent wat de "pijn per kilometer" is.
Ach, de prijzen waren vooraf doorgenomen dus wist ik allang waar we aan toe zouden zijn. Ik wil nog langer met de 8G rondrijden dus moest het toch gebeuren. :yes:

What's done:
- Distributieriem vervangen
- V-Riemen vervangen
- Waterpomp vervangen
- Nieuwe spanrol
- Nieuwe looprol
- Nieuwe spanner
- Een flinke klus is uitgevoerd om alles los te krijgen, uit te voeren en weer dicht te schroeven.
Ik ben blij dat deze klus klaar is. Alles loopt weer soepel en ik heb er gewoon (weer meer) vertrouwen in.

Bougies en spruitstukpakking heb ik meegenomen, die ga ik er zelf inzetten. Als alles volgens planning verloopt begin ik morgenmiddag aan de klus. De voorste 3 bougies heb ik al gecontroleerd en die zijn echt aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door marksanne »

(Bijna) alles weer fris en fruitig, altijd lekker en een veilig gevoel. Die bougies zullen met LPG wel wat meer te verduren hebben dan met benzine denk ik.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Wat een klus zeg! Bijna klaar.
Bijlagen
PICT0403.JPG
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Nou, ik had te vroeg geroepen dat het bijna klaar was. Nadat ik alles wederom gemonteerd had de auto gestart. Drama, die liep een partij onregelmatig. :cry:
Dus zoeken, zoeken, zoeken.......... Nog een keer de plaatjes en handleidingen erbij. De foto's die ik gemaakt had nog eens nagekeken, maar alles zat toch echt goed en vast. Totdat .................... ik de pakking tussen het gasklephuis en het spruitstuk een stuk uit zag steken aan de onderkant. :shock: Die was bij de montage weggezakt naar beneden en dus trok het blok valse lucht. Affijn, dat is nog wel op te lossen zonder alles opnieuw los te moeten halen. Vier bouten wederom verwijderd, pakking netjes geplaatst en alles weer vastgezet. Tijd voor de 2e startpoging die feilloos verliep. Een V6 naaimachientje!!!! :D
Hierna een ronje gereden en ja, het werkt allemaal weer feilloos en mooi. I'm a happy man! :yes:

Hoe dan ook; het is een flinke klus. Helemaal als er ook nog een LPG installatie aan 2 kanten naast dat V6 blok is gehangen. Dat levert een partij extra slangen en bekabeling op waar je bij deze klus niet echt vrolijker van wordt. In totaal ben ik er 6 uurtjes mee bezig geweest. Maar ach, de motor loopt nu weer zo mooi!! :wink:

De oude bougies waren trouwens mooi beige van kleur. Je kon wel zien dat ze al een leven achter de rug hadden.

En ja Mark, de bougies hebben het extra te verduren met LPG. Ik heb overwogen om LPG bougies te kopen maar heb dat niet gedaan. De meningen zijn te verdeeld over dit soort bougies. Er zitten nu dus originele Mitsubishi bougies in. Het advies van velen is wel om de bougies bij gebruik in een LPG auto eerder te vervangen. Voor de V6 zou dat betekenen dat je na 45k km's er nieuwe inschroeft. Een halvering van het bougie leven dus. Ik ga ze in de gaten houden.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door KNOEI 8G »

Mooi klusje cees. Ik heb er bij de gasinbouw titanium bougies in laten zetten, zouden 100K mee moeten gaan op LPG.

Only one way to find out!! :D
Afbeelding
Boed
Berichten: 238
Lid geworden op: 11 mar 2012, 19:19
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Boed »

best klusje idd, heb zelf tijd gelee ook irridiums er in gezet, maar gelukkig heb
ik geen lpg installatie. Die zal wel lekker in de weg hebben gezeten, gelukkig
is het voor een goed doel dit werk!!!!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

De motor loopt weer prachtig op de nieuwe vlammetjes. Het was goed en is goed gebleven. :)
Deze onderhoudsronde eergisteren (voorlopig) afgesloten met een nieuwe accu. Gelukkig start de V6 heel makkelijk, want de accu had er eigenlijk niet de kracht meer voor. Ik merkte het al de afgelopen tijd, weinig kracht aanwezig bij het starten. Nu voorlopig wel weer.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Vaak over gelezen op het forum, maar tot noch toe was ik er verschoond van gebleven; aanloppende rem(men). Schrale troost voor jullie, want ook ik had afgelopen weekend last van een "hangende" achterrem. De klauw kwam wel los, maar niet helemaal. Dus blijven de remblokken slepen en loopt de hele handel loeiheet.
Vanochtend dus eerst een revisie-setje voor de achterrem gescoord bij de dealer en vanavond, met hulp van de How-to van Kenny, de hele achterrem losgehaald. Alles schoongemaakt, de oude troep verwijderd en het nieuwe spul in de klauw gemonteerd. Na alles weer vastgeschroefd te hebben de leiding ontlucht en voorzichtig getest. Daarna een langer stuk gereden en het bleef in orde. Operatie geslaagd kan ik dus melden. :D

Lang leve het GalantFans.nl forum waar ik de info die ik nodig had kon vinden. :thx:

En mooie setjes trouwens die de dealer levert. :)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door KNOEI 8G »

Top job, heb er zelf ondertussen al 6 stuks gereviseerd met iedere keer de how-to binnen handbereik!
Icm met die how to is het goed te doen als je je hoofd erbij houd en realiseert dat dat bij de remmerij ook nodig is. :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Nou, weer een ervaring rijker. Hoewel je sommige ervaringen liever niet hebt. :no:

Het hemelvaartsweekend zijn we er lekker even tussenuit geweest. Julianadorp aan Zee. Lekker uitwaaien aan het strand en een bezoek aan Texel. En natuurlijk checken of alles in orde is voor de komende zomervakantie. De caravan is perfect in orde, geen klussen te klaren wat dat betreft. Helaas ging dat niet op voor de 8G bleek op de terugweg. :(

Na vertrek van de camping moet je altijd eerst een stuk binnendoor naar de hoofdwegen. Dat was dit keer niet anders. En dan ga te toch regelmatig in de remmen om de bocht te kunnen nemen. Met de caravan aan de haak krijgt de remmerij het dus extra te verduren, zeker de eerste seconde van een remactie als de oplooprem van de caravan nog op moet pakken.
Dankzij die prachtige "foutieve monteeractie van de achterrem bouten" van mijn ex-garage hebben de voorremmen het een hele tijd flink te verduren gehad. Te zwaar te verduren gehad waardoor 1 schijf een heel lichte slag heeft. Nou weet ik niet zeker of het er mee te maken heeft, maar sinds ik de achterremklauw gereviseerd heb merkte ik het probleem met die voorremschijf extra op.
Na een stuk binnendoor gereden te hebben zijn we dus de provinciale weg opgedraaid. Ik merkte wel dat het e.e.a. op het rechtervoorwiel niet helemaal lekker liep, maar kon op dat moment niet stoppen. Dus doorgereden tot ik wel in de remmen moest voor een slinger in de weg in een dorpje. F*ck, gigantische fading van de rem rechtsvoor; vrijwel geen remvermogen. :shock: Direct de handel aan de kant gezet en gecontroleerd. Nou, de rook kwam van de rechtervoorrem af. Probleem was dus dat die schijf warm wordt door regelmatig remmen, een iets grotere slinger/slag krijgt daardoor en aan blijft lopen. En als dat eenmaal aan de gang is blijft het zo met heetlopen tot gevolg. Na even afkoelen en checken bleek alles toch nog te werken en liep de klauw niet meer aan. Dus gewoon naar huis gereden met onderweg een regelmatige controle van de voorrem. Hoe dan ook, de schijf was al blauw uitgeslagen, dus die is echt heet geweest.

Deze week dus direct actie ondernomen en eerst van alles besteld: Schijven, blokken en een revisieset voor de remklauw.
Gistermiddag aan het werk gegaan. Rechtervoorremklauw gereviseerd. En ja, er zat een zuiger redelijk vast. Echt soepel bewoog die niet meer. Dat kan komen door de heetloper maar kan ook de medeveroorzaker van het probleem zijn. Affijn, die klauw is weer helemaal schoon, ingevet en van nieuwe rubbers voorzien. De andere remklauw nauwkeurig gecontroleerd, maar hierin zit geen probleem want die zuigers gaan nog netjes heen en terug in de cilinder en de rubbers zijn nog in orde. Vervolgens beide schijven vervangen, nieuwe klemmetjes gemonteerd en daar de nieuwe remblokken in gezet.
Die oude schijf van rechtsvoor is voor de helft blauw. Precies het deel dat constant aan bleef lopen. Gisteravond de eerste stukken gereden met de nieuwe voorremmen en vanochtend alles nogmaals gecontroleerd. Zekerheid voor alles tenslotte. :yes: De wielen lopen heel makkelijk, er loopt geen remblok aan. De Galant rolt na een klein duwtje gewoon bij je vandaan er is niets dat hem/haar tegenhoudt. Hmmmm, misschien had ik eerder kunnen signaleren dat dit er aan zat te komen....... :bump:

Hoe dan ook, alles is schoongemaakt, gerepareerd en wederom als nieuw. Het kostte weer wat, maar kan er weer een hele tijd tegen. Dat is de bedoeling tenminste. :D
Bijlagen
PICT0406.JPG
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door KNOEI 8G »

Pffff.... Fading is echt niet plezierig om mee te maken!! Heb ik 2 jaar geleden ook gehad in de bergen in spanje...
Dan is het toch wel ff slikken:..... :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Klopt Nico. Heel raar gevoel, zeker als het maar op 1 voorrem optreedt. Linksvoor normale remkracht, rechtsvoor vrijwel niets. Ik had al het gevoel dat er iets niet helemaal klopte, dus een ruime marge genomen. Maar als je dan dat rempedaal intrapt en de auto - met caravan aan de haak - begint als een idioot naar links te trekken, dan gaat er toch even een fikse vloek door het interieur. Je bent een bepaalde remkracht gewend als je het pedaal indrukt, maar daar klopt niet veel meer van als je met fading te maken krijgt. :shock:

Na de reparatie zijn we weer helemaal vriendjes. Om mijn zwarte klauwen weer een beetje toonbaar te krijgen heb ik de Galant gewassen. Dat hielp al een heel stuk. Gisteravond al het kunststof verzorgd, de ramen aan de binnenkant gedaan en ook het leer van een nieuw laagje conditioner voorzien. Het lakwerk nog ff snel verwend met Last Touch en ik ben weer helemaal :D
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Xenon »

Zo zie je maar weer, Cees. De een heeft wat onenigheid met de sleurhut (Ik? Hoezo? :uhu: :wha:), de ander met het paard ervoor :emo: .
Gelukkig gaat proefcamperen altijd gepaard met een stuk(je) proefsleuren. Maar goed dat het nu aan het licht kwam en niet in een trajectje haarspeldbochten in de Eifel of (Franse) Alpen.

Kan je 'm over pakweg twee maandjes met een gerust hart aanhaken en met een gezonde bloeddruk je bestemming bereiken (en vice versa, natuurlijk) :yes:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Klopt Vincent. Dit was het proefweekend. Caravan voor 99% geslaagd (had alleen een nieuw oogje voor de voortentstang nodig), 8G had iets meer nodig. En ja, dat merk ik liever op zondagmorgen in de bebouwde kom van een zeer rustig Noordhollands dorpje dan voor een haarspeldbocht in Frankrijk. ;)

Maar eh, heeft jouw sleurhut je dan meer "strijd" opgeleverd? Nadat je al aan het werk was geweest? Was vast wel weer ff wennen, zo'n bumperklever achter de auto. :hypo:
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Vandaag de Galant van nieuwe rubbertjes voorzien (onder het motto: "Better safe than sorry") en van een spoiler(tje) op de voorkant. :D

nieuwe ruitenwisserbladen :wha:
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door martijn »

Toemaar ! Lekker verwennen ! Foto's ?
leongalant
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 jun 2012, 01:17

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door leongalant »

cvw schreef:Vandaag de Galant van nieuwe rubbertjes voorzien (onder het motto: "Better safe than sorry") en van een spoiler(tje) op de voorkant. :D

nieuwe ruitenwisserbladen :wha:
Hey Cees,

Lees nu een beetje voor het eerst je verhalen, zoekende naar je l.a.scherm/lakverhaal, haha.
Werken je "rubbertjes" nog steeds fijn dan? We spreken elkaar vast (snel) weer.

Groetjes Leon
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Die rubbertjes doen het heel goed Leon. Helemaal na die vakkundige plaatsing. :lol:
Het lakverhaal kun je vinden op deze link: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=19&t=421
Trek er maar een kwartiertje voor uit. :D
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

We're back! :yes: Tsjonge, ben in juli vrijwel constant afwezig geweest op het forum zie ik. Tsja, vakantie hé. :)
Ik heb al verhalen van andere vakantiegangers gelezen. Daar verliep niet alles feilloos las ik. Balen natuurlijk, maar gelukkig heb ik dan beter nieuws.

Deze zomer stond een camping in de Franse Dordogne op de planning. Midden Frankrijk dus zo'n 4 a 500 km onder Parijs. De caravan mocht dus weer mee.
Voordat we vertrokken heb ik de 8G nog een keer helemaal nagelopen en gecontroleerd. Toen toch besloten om de achterbanden nog te vervangen want daar zat nog maar 2,7 mm profiel op. De redelijk nieuwe Falken's zijn daarna naar de achteras verhuisd en op de vooras zijn ContiSportContact 2 banden gemonteerd.
En ik heb er bewust voor gekozen om dit jaar niet die rubber blokken tussen de achterveren te plaatsen om doorzakken te voorkomen. Doordat je de achtervering daarmee redelijk fixeert lijkt het net of de achterbanden vreselijk hard slijten. Dus die blokken in de achterbak laten liggen, de kogeldruk op 65 kg afgeregeld en vertrokken. Om kort te gaan; ik heb die blokken in de achterbak laten liggen. Nergens problemen met veerwegen (dankzij de progressieve veren) en veeeeeel minder bandenslijtage op de achteras. :)

De eerste dag zijn we via Antwerpen en de binnenring van Parijs (dom, ik had de buitenste ring van Parijs moeten kiezen, de A86, al stond er op beide plekken file) afgezakt naar een camping zo'n 175 km onder Parijs. En da's meer dan zat qua km's op 1 dag met die hut aan de haak. :yes:

Afbeelding


De 2e dag de rest van de km's gemaakt en in de middag aangekomen op de camping. Daarna alles opbouwen en dan kan het grote vakantievieren beginnen. We hebben goed weer gehad, al viel er af een toe een buitje. Met mooie regenbogen als resultaat........ 8-)

Afbeelding

Prachtige regio daar. Veel natuurschoon, rustige wegen met veel bochtjes ;) en mooie dorpjes en steden. LPG was goed verkrijgbaar, als je maar langs de Peage tankte of een tankstation aan de rand van een grotere stad op zocht. 94 cent per liter.

De fysiotherapeuten in de Dordogne hebben voorlopig genoeg werk. Ze hebben heel wat verrekte nekspieren te verzorgen. :wha: De 8G is daar een verschijning waarvan we geen 2e gezien hebben. En een lekker lopende V6 is natuurlijk een verademing en aandachtstrekker in dieselland Frankrijk. :yes:
Op de weggetjes in het heuvelachtige landschap heb ik heel wat HDi'tjes het snot voor de ogen gereden. Hoezo bumperkleven? Zal ik gas geven? Ok, komt íe! Doei. :bye Automaat vast in de 2e versnelling en je hebt genoeg bereik om alle binnenwegen bijna onverantwoord hard af te boenderen.
We hebben de afgelopen maanden veel geld besteed aan het technisch onderhoud van de 8G, maar dat was het waard. Zelfs met 1450 kg aan de haak liep alles feilloos en heerlijk soepel.

En terwijl zoonliep met zijn vriendin een uurtje ging quadrijden had ik even tijd om te hobbyen en natuurlijk foto's te schieten. Heerlijk zo'n vakantie.......... :agree:

Afbeelding

Nu zijn we weer thuis. De caravan staat alweer in de stalling. Die heeft de wintervoorbereiding alweer gehad en kan blijven staan als we er in het najaar niet op uit gaan. Voor vertrek heb ik dat plaatwerk in 2 uur tijd verwend met een waxbehandeling. Kan er dus echt weer even tegen.
De 8G heeft na terugkomst ook een uitgebreide verwenbeurt gehad aan binnen en buitenkant en is ondertussen weer gewend aan zijn parkeerplaats in de garage. 3500 vakantiekilometers liggen weer achter de wielen en de 0.2 ltr olie die daarbij verbruikt zijn heb ik alweer bijgevuld. Een groot compliment voor de techniek van deze Japanner die zelfs na 12 jaren en ruim 331.000 km's nog steeds in staat is dit soort zware klussen tot een goed einde te brengen. Het is toch zo'n 3200 kg die het V6 blok over 2100 km voort mag trekken. Voorwaar een fikse prestatie. :thx:
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door martijn »

Leuk om te lezen !
IK ga volgende week met de G op vakantie.

Hopelijk verloopt ie net zo lekker als jou vakantie !!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door marksanne »

Goed zo'n mooi vakantieverhaal te lezen Cees!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door Xenon »

Haha, leuk om te lezen en mooi dat jullie een probleemloze vakantie (incl. heen- en terugreis) gehad hebben.
Ik weet als geen ander hoe zo'n combinatie als die van jou rijdt en weet dan ook precies met wat voor grijns (van oor to oor) je achter het stuur hebt gezeten... met de radio niet te hard, zodat je kunt genieten van het geluid van de zes grommende potten in v-opstelling...

Vanaf volgend jaar kan ik weer met je meekleppen: dit jaar hebben we slechts 'naast de deur' gecampeerd. Maar volgend jaar sleuren we de hele mep ook weer de exotische oorden in. Met net zo'n smile op m'n klep als jij hebt gehad :yes: 8-) . Het grote genieten begint al voor de deur, zo gauw de pook in D staat... :lol:

:agree:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door KNOEI 8G »

Mooie plaatjes heb je geschoten Cees! :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW

Bericht door cvw »

Bedankt voor de reacties heren! ;)

Je beschrijft het helemaal goed Vincent. Mijn oren zitten echter nog steeds niet op de juiste plaats omdat de smile daarvoor te ver naar achteren doorgetrokken is. En de radio is alleen op verzoek aangegaan. :lol: Het was zelfs nog erger want als ik alleen met Peter in de auto onderweg was gingen de airco en radio uit en de ramen open. 8-) Heerlijk over die weggetjes toeren. Af en toe de bocht afsnijden over de andere rijstrook. Ver vooruit kijken en de ideale lijn zoeken om lekker de snelheid er in te houden of net voor de bocht in de remmen en daarna direct de snelheid weer opbouwen in de bocht om de 8G er aan de andere kant "lekker" uit te trekken. Machtig! :D Dat kun je in D doen of handgeschakeld. Ik heb het met de grote regelmaat handgeschakeld gedaan. Vanuit je ooghoeken zie je je zoon dan naast je zitten - met een net zo'n grote glimlach - die of in de gordel hangt, of vast tegen de leuning gedrukt mee zit te kijken waar de volgende bocht naar toe gaat. :wha:
Dan kom je door zo'n klein dorpje heen waar natuurlijk een drempel aangelegd is precies voor het terras van het plaatselijke café. Dus heel rustig over de drempel heen en naar links kijken. Dan zie je zo'n Wimbledon effect (stel je de camera voor die het publiek op een tribune volgt; alle koppies volgen de bal en draaien tegelijk heen en weer). Na de drempel even op het gas in de 1 en hop: weer een heel aantal nekspieren die in de stress zitten (net als de ober die nog net, tijdens zijn draai om ook te kijken, zijn glaswerk op het dienblad kan redden) :wha:

En met die combi op de rondweg van Parijs. 12.05 meter lang ben je dan. Tuurlijk is het daar druk. En die rot Fransen verrekken het om je in te laten voegen in de langzaam rijdende file. :x 200 meter verderop zie ik zat ruimte om er wel tussen in te voegen, maar ook de splitsing van de 4 rijstroken; 2 naar links en 2 naar rechts. Tijd om op het gas te gaan dus vanuit vrijwel stilstand. "Dat haal je nooit" hoor ik naast mij. "Makkelijk" is mijn antwoord. Links naast mij in de file alleen maar verbaasde blikken en hoofdjes die omdraaien om te kijken waar dat geluid vandaan komt. Zelfs zo verbaasd dat ze vergeten aan te sluiten in de file waardoor ik nog meer ruimte beschikbaar kreeg. :lol: Ja, ik heb het makkelijk gehaald. Waarna naast mij de reactie volgde: "Dat had ik echt niet verwacht, tsjonge". Ach, als je eenmaal op de 3000 toeren zit gaat de V6, ook met de caravan aan de haak, en zeker in de 1e en 2e versnelling, als een beest vandoor.

Zo kan ik nog wel even door gaan, maar dat doe ik niet. Kijk maar op onderstaande foto van de regio waar we zaten. Net onder St. Leon sur Vezere (midden boven op de foto) lag onze camping. Kijk eens naar de wegen in de omgeving. Dan snap je direct wat ik bedoel.
Bijlagen
PICT0576.JPG
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: 8G V6-24 van CvW - Verse APK en wielhub

Bericht door cvw »

:agree: Vandaag een verse APK gescoord voor de 8G. Tot 22 december 2013 is hij weer geldig. Yiehaa!!!!!
Geen issues en/of problemen en gewoon met de Xenon lampen er in door de keuring. Chapeau! :thx:

Het was geen apk afkeurpunt, maar ik heb wel de wielhub rechtsvoor laten vervangen. Waarom? Omdat de remschijf aan die kant constant krom trok. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik al 2x de schijf aan die kant vervangen. Gewoon omdat hij heel snel krom trok. Het gekke was dat de schijf aan de linkerkant geen last had van dit verschijnsel. En dus baalde ik daar vreselijk van. Vooral omdat ik er niets van snapte waarom de schijf maar aan 1 kant krom trok. :x:
Dus denk, denk, hoofdbrekens etc.
:idea: Juni 2011 heb ik het weillager rechtsvoor laten vervangen. Opmerking van de garagehouder destijds: "Hij zat flink vast, daar hebben we een aardige klus aan gehad". Toen is alleen het lager vervangen, niet de hub.
Tijdens de zomervakantie die daarop volgde trok voor het eerst de schijf aan die kant helemaal krom. Dus na de vakantie een verse set schijven op de vooras geplaatst. Vervolgens heb ik alle klauwen gecontroleerd en kwam ik die verwisselde bouten op de achterklauwen tegen. Zo zijn we de winter doorgehobbeld tot ik dit voorjaar opnieuw last kreeg van een kromme schijf rechtsvoor in combinatie met een "hangende" remklauw. Dus een revisiesetje voor de remklauw gehaald en gemonteerd, plus nieuwe schijven en blokken op de vooras gemonteerd. "Nu moet het goed zijn" dacht ik...... :yes: Want een hangende remklauw zorgt voor een oververhitte schijf en als gevolg daarvan trekt dat ding krom, toch?
Ha, dat dacht ik. Niet dus. In de afgelopen maanden begon die schijf rechtsvoor opnieuw krom te trekken. En was er met linksvoor nog steeds niets mis. :x
Toen begon het echt te knagen bij mij. Hoe kan dit in hemelsnaam. Of allebei krom of niet krom. Niet de 1 wel en de ander niet. :evil:
Wiel er dus af, remklauw los en schijf er af. Werkplaatshandboek erbij en de instructie die daarin staat volgen. Dus met lijmklemmen een meetinstrument gemaakt om de hub te controleren op slingering (zie bijlage). Want als die hub slingert, dan slingert de schijf ook. En verdomd zeg, die hub is krom :shock: , die slingert.

Na het nauwkeuring controleren van die hub viel eindelijk het kwartje bij mij! Het lager is vervangen, zat erg vast, flinke klus geweest. Grrrrmmmbllll, die hub is er met geweld afgehaald, of dat ding is mishandeld om het lager er uit te halen. Dan kijk je verder en zie je de putten van een hamer of sleutel in die hub afgedrukt staan. Zie je dat de achterplaat van de hub gewoon krom is. Die afwijking van 1 a 2 mm is feitelijk minimaal, maar meer dan genoeg om in relatief korte tijd een schijf op krom te laten trekken. Die schijf wordt gewoon krom gedrukt tussen wiel en hub. Remmen helpt daar goed bij, want constant warm/koud. :(
Na anderhalf jaar heeft het niet veel zin meer om terug te gaan naar de beunhaas, die zich garage noemt, om hierover te klagen. Ik had er geen zin in. Wil ook absoluut niet dat hij nog met 1 vinger aan mijn auto komt. Dat had ik hem al eerder verteld, maar nu mag hij zelfs niet meer wijzen.

Als je dit weet is de keus niet zo moeilijk meer. Je kunt kiezen tussen meerdere keren per jaar schijven vervangen of een nieuwe hub plaatsen. Ik heb gekozen voor de structurele oplossing. Een nieuwe hub dus. Maar auw, wat zijn die dingen duur. Gelukkig heb er 1, na een fikse speurtocht, voor een stuk minder aan kunnen schaffen. En die hub is vandaag gemonteerd. :yes: En ja, toen was ook duidelijk dat de remschijf die er "al" 4 maanden op zat krom was. Niet getreurd, er lag nog een rechte linkse schijf op de plank en die zit er nu rechts op. :lol:

Heerlijk. Alleen het idee al. Ik ga straks een uitgebreid proefritje maken. Zonder gehobbel en getril aan de rechtervoorkant (want ja, zo krom was die hub). En met rechte schijven op de vooras. Jam, jam. :D

P.s.: Alles zit nu echt recht hoor, dat heb ik al gecontroleerd. De slingering die in de hub zat is weg. Kon ook nergens anders in zitten, want dan had het wiel (en dus ook de schijf) gewoon structureel scheef gezeten. Dan waren er ook problemen geweest bij het uitlijnen. Tijdens de rit van garage naar huis was direct te merken dat het kleine beetje onrust dat rechtsvoor in de auto zat nu weg is. :yes:
Bijlagen
Hub slingering meten
Hub slingering meten
De nieuwe hub met lager
De nieuwe hub met lager
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Showcase”