Roest boven achterspatboard galant 1999

Vragen over al dan niet Galants die nergens anders onder passen.
Plaats reactie
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Roest boven achterspatboard galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Allemaal,
Bij mijn Galant Station wagon uit 1999 had ik last van roest langs de rand boven de achterwielen. Dit is een zwak punt bij dit model.
Dit heb ik grondig opgelost met 2 componenten plamuur en roestomvormer en weer netjes bijgespoten. Hoewel de kleur cambridge red niet makkelijk te vinden was.
Ik nu echter benieuwd of iemand weet waar deze roest door veroorzaakt word. Door het doorroesten van de wielkasten of door roesten van binnenuit door water dat mischien via het raam erboven naar binnen lekt? Ik ben hierna benieuwd omdat ik in het tweede geval de boel ook vanbinnen wil tectyleren om te verkomen dat het weer terugkomt. Boven de banden is dit al gebeurd.
Ik krijg bij harde regen ook water in mijn achterlicht. Waar zou dit vandaan komen?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Roest boven achterspatboard galant 1999

Bericht door menno3x8g »

De roest komt van binnenuit vanwege de sandwichconstructie waarin vocht blijft hangen,
en de roest komt van buitenaf omdat er modder in de rand blijft hangen.

Dus het tectyleren of volstoppen met wax/vet aan de binnenzijde is belangrijk, evenals het beschermen van de modderrand, bijvoorbeeld door tectyl of kit zodat er geen direct contact meer met het metaal is. Ik gebruik Sanders vet voor de binnenzijde, en gebruik een heatgun om het vet goed in de sandwicht te laten lopen.

Water bij de achterlichten kan van de achterklep komen bij intacte achterlichten. Is daar bijvoorbeeld de plastic afscherming van het binnenwerk beschadigd? Bij de hoeklichten kan de schuimrubberen afdichting met de carrosserie vergaan zijn, of de lichten zelf zijn lek door een scheurtje.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Roest boven achterspatboard galant 1999

Bericht door Qualconu »

@menno3x8g:
Ik gebruik Sanders vet voor de binnenzijde
Menno, hoe en vanaf waar breng je dat vet in de holle ruimte van die sandwichconstructie?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Roest boven achterspatboard galant 1999

Bericht door menno3x8g »

Dek je achterwielen af tegen doordruppend vet.
Haal de binnenbekleding aan de zijkant van de bak weg, en je kunt dan van bovenaf tussen de metalen platen komen achter de wielkast en met wat moeite boven de wielkast. Om boven de wielkasten te komen kan je ook de opening bij de bevestiging van de schokdempers gebruiken.
Wat ik dan doe is klodders vet in de holle ruimtes strooien of met een kwast aanbrengen (dan eerst het vet verwarmen) en met een heatgun het zaakje vervloeien om in de spleet te laten zakken.

De originele methode van Sanders vet gebruikt een luchtaangedreven spuitpistool waarin het opgewarmde vet (ik meen tot 120 graden) via een slang met vernevelaar aan het uiteinde in de holle ruimtes gespoten wordt. Ook andere fabrikanten gebruiken een soortgelijke methode (Waxoil). Met die slang kan je gemakkelijk boven de wielkasten komen. Door een professional die met deze methode werkt werd ik overigens wel gewaarschuwd voor de gevaren (brandwonden, en je zult je hele lijf moeten afdekken met bril en plastic overall met kap oid ter bescherming). Voordeel van die methode is wel dat je vrijwel alle holle ruimtes kan behandelen (Mitsubishi heeft hier en daar van die rubber doppen in de carrosserie gemaakt die gebruikt kunnen worden voor toegang). Ik kocht een complete set bij [External Link Removed for Guests].
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Roest boven achterspatboard galant 1999

Bericht door Qualconu »

Thanks Menno, super goeie tip.
Zo jammer dat zoveel Galant rijders dit niet (op tijd) hebben geweten/gedaan.
Nog erger is dat de dealers dit niet alsnog bij aflevering of grote beurt hebben gedaan.
Daar waar andere geboorte-afwijkingen (kromme schijven en lekke fusiekogel) wel door Mitsu zijn aangepakt, hebben ze deze ernstige kwaal ongemoeid gelaten.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “Vragen”