Herstel lakschade

Vragen over al dan niet Galants die nergens anders onder passen.
Plaats reactie
B.strikers@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015, 00:23

Herstel lakschade

Bericht door B.strikers@gmail.com »

Beste leden,

Ik heb een vraag over het "herstellen" van mijn motorkap schade. Ik heb een Mitsubishi Galant uit 2003. Door mijn schuld reed ik stapvoets tegen mijn voorganger aan. Ik heb een scheur in de lengte van mijn motorkap waarbij niet alleen de lak maar ook de onderliggende laag of lagen naar boven is gekomen. Is het mogelijk om dit met zo min mogelijk middelen enigzins te fatsoeneren? Ik bedoel iets in de richting van componenten lijm/kit? Ik snap dat het daarmee zeker niet degelijk te herstellen is, maar ik wil de schade optisch een beetje verbeteren. De auto is al een keer in zijn geheel voorzien van een nieuwe laklaag in het verleden. Ik ben benieuwd of hier iets aan te herstellen is. Puur dat ik mogelijk alleen een grove naad over zal hebben.

Hartelijk dank voor eventuele tips bij voorbaat!
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Herstel lakschade

Bericht door Xenon »

Ik begrijp uit je vraag dat je niet zozeer wakker ligt van het optische resultaat (tenslotte blijft het plaatwerk vervormd), maar enkel op zoek bent naar een soort sealing van de gebarsten laklagen??
Geen idee hoe lang je al hiermee rondrijdt, maar bij gebarsten onderliggende laklagen heb je in ons klimaat meteen last van inwerking van vocht op het blanke plaatwerk. Zeker in de afgelopen week. Dus waarschijnlijk ben je sowieso te laat en zal een 'lapmiddel' de weg naar verval niet kunnen tegenhouden, maar hooguit wat vertragen. Roestvorming is feitelijk niets anders dan verbranding van metaal. Een vereiste voor verbranding is aanwezigheid van zuurstof. Weet jij de zuurstoftoevoer rondom de barst af te sluiten, dan bereik je al heel wat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het laten vollopen van de barst(en) met blanke lak...
Kortom: er is maar één deugdelijke oplossing, en dat is opnieuw (laten) spuiten. Wellicht vertelt ons een fotootje wat meer...

Enne... welkom op GF ;)
Laatst gewijzigd door Xenon op 23 nov 2015, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
B.strikers@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015, 00:23

Re: Herstel lakschade

Bericht door B.strikers@gmail.com »

Hoi Xenon,

bedankt voor je reactie! Ik rijd hier inderdaad al te lang mee rond (>4 maanden). Wel woon ik op Aruba, dus het is praktisch altijd warm en droog. Uiteraard hebben ook hier toch zo nu en dan regenbuien gezorgd voor wat vocht (en dus kans op roest wat je terecht aangaf).

De enige " oplossing" lijkt dus blanke lak complete in het gedeelte laten vollopen.

Ik dacht dat ik al een bijlage had toegevoegd bij mijn vorige bericht. Hier alsnog een poging
Bijlagen
IMAG2651.jpg
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Herstel lakschade

Bericht door Xenon »

Is dit een kap van een 2003 Galant?? Ik kan 'm niet voor m'n geest halen.
Holymoly, wat hebben ze daar ooit mee uitgespookt? Daar zit op z'n minst een kilo plamuur onder...
:cry:

Ik heb 't over een barstje... Maar dit ravijn is onbegonnen werk. Hier kan je de blanke lak het beste met een bokkepoot of witkwast aanbrengen...
Wilde je hier zo (al dan niet met blanke lak) mee blijven doorrijden? Nee toch? :oops:

Ik zou me de blanke lak en alle verdere moeite uitsparen en stevig op zoek gaan naar een vervangend exemplaar. :emo:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Herstel lakschade

Bericht door Twain »

zo dan... iemand had plamuur over :wha:
Awesomeness = Verveling x Talent
B.strikers@gmail.com
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015, 00:23

Re: Herstel lakschade

Bericht door B.strikers@gmail.com »

Haha nee duidelijk, het is onbegonnen werk dus.
Het is inderdaad een galant uit 2003 (Amerikaanse uitvoering). Ik heb geen idee hoe of wat de vorige eigenaren met hem hebben uitgespookt, maar aan sich ziet de auto er prima uit (op afstand :) ). Daarom wilde ik niet meteen op zoek naar een motorkap, die moet dan immers ook worden overgespoten in de hoop enigzins een overeenkomst in kleur te krijgen. Ook de kosten zijn het me niet waard denk ik.

Maar ik begrijp dat het niet zomaar op te lossen is met kunst en vliegwerk (het is ook wat naïef eigenlijk)

Toch bedankt!
Bijlagen
FB_IMG_1448312191497.jpg
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Herstel lakschade

Bericht door KNOEI 8G »

Als je kosten wil drukken zou ik opzoek gaan naar een zwarte motorkap denk dat dat ook niet heel verkeerd zal staan :yes:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vragen”